کلاه گشادی که بر سر کشاورزان سیروانی رفت+عکس

،یکی از طرح های جهاد کشاورزی در راستای توسعه باغات، ایستگاه پمپاژ باغات بانواز درشهرستان سیروان است.

 

این پروژه که هفتاد هکتار از اراضی کشاورزی شهر لومار را تحت پوشش خود قرار می دهد در هفته دولت سال 93 کلنگ زنی شد، و بر اساس زمان بندی بایستی 9 ماهه به بهره برداری می رسید ولی بعد از گذشت دو سال و نیم و آن هم با حدود 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی در دهه فجر سال 94 افتتاح شد.

 

بر اساس گفته یک منبع آگاه، فرماندار سیروان به دلیل نبود تعداد طرح کافی و شاخص برای افتتاح در زمان سفر استاندار ایلام به شهرستان، دستور قرار گرفتن این طرح نیمه کاره در لیست افتتاح داده است.

 

طرح" پمپاژ آبرسانی به باغات بانواز" در زمان افتتاح، حتی از حوضچه و کانال برای وصل شدن آب رودخانه  به پمپ های ایستگاه برخوردار نبوده و مسئولان امر برای مخفی کردن این قضیه و عادی جلوه دادن طرح، حوضچه کوچک مقابل پمپ ها را از قبل، پر از آب کرده تا زمان استارت نمادین پروژه مشکلی پیش نیاید.

 

این طرح که یکی از بی برنامه ترین پروژه های شهرستان سیروان است، فاقد پست برق بوده و مسئولان امر نیز در زمان افتتاح از برق پمپاژ آبرسانی به باغات ورگچ که در مجاورت این طرح قرار داشت، استفاده کرده اند که این قضیه بعداً دردسر ساز شد و خسارتی نیز به تاسیسات پمپاژ باغات ورگچ وارد کرد.

 

بر اساس شواهد، بعد از افتتاح ایستگاه پمپاژ به باغداران این سایت از سوی جهاد کشاورزی اعلام شد که نسبت به غرس نهال اقدام نمایند که تعدادی از باغداران در اسفند ماه سال 94 شروع به غرس نهال کردند.

 

بعد از رو شدن قضیه و آگاهی  باغداران از ماجرا، آنها از ادامه روند کاشت نهال منصرف شدند و در این سایت تنها 20 هکتار نهال غرس شد و 50 هکتار نیز بلاتکلیف باقی مانده است.

 

نکته قابل تأمل اینکه جهاد کشاورزی برای 30 هکتار از اراضی این سایت، 20 هزار اصله نهال پسته خریداری کرده است که با راه اندازی نشدن ایستگاه پمپاژ، از غرس این تعداد نهال خودداری کردند.

 

حال با گذشت 4 ماه از افتتاح این پروژه که هنوز به دلیل مشکلات فنی که به گفته منابع آگاه ناشی از نبود نظارت مسئولان و تغییراتی  که توسط ناظر و مشاور پروژه در سیستم این ایستگاه داده شده، آبی در لوله های خط انتقال به جریان نیفتاده است و تعداد باغدارانی که اقدام به غرس نهال کرده اند این روزها برای جلوگیری از خشک شدن نهال های خود با "دبه" اقدام به آبیاری آنها می کنند که  تعداد زیادی از نهال ها نیز به علت بی آبی خشک شده است.

 

از این رو تنها بهره ای که سیروان از این طرح به اصطلاح عمرانی نصیبش شده است، کلاه گشادی است که  بر سرکشاورزانش گذاشته شده است، زیرا کشاورزان از یک طرف به علت خشک شدن نهال ها متضرر شده اند و از طرف دیگر به دلیل چاله کنی زمین های آنها بلااستفاده مانده و مجبورند  یک سال دیگردر انتظار راه اندازی این طرح بمانند تا شاید بتوانند اقدام به غرس نهال کنند.

 

گفتنی است، پیش از این نیز پروژه پمپاژ ابرسانی به دشت سیروان به عنوان دومین پروژه بزرگ بخش کشاورزی استان ایلام به علت نبود اعتبار تعظیل شده است.