فیلم تدریس معلمان ابتدایی را از کجا تهیه کنیم؟

در عصر حاضر و با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای آموزش و یادگیری به سرعت توسعه یافته اند. فیلم های کمک آموزشی از جمله مهم ترین ابزارها و رسانه های آموزشی هستند که جایگاه ویژه ای در فرایند تدریس و یادگیری دارند. فیلم های آموزشی یکی از محتوا های  جذاب برای دانش آموزان می باشند که نسبت به سایر ابزارهای آموزش کاربردی تر و قابل درک تر هستند.

فیلم  آموزشی فرصت یادگیری از راه دور را نیز امکان پذیر می سازد ضمن آنکه یادگیری مباحث مفهومی و انتزاعی پیچیده را برای دانش آموزان تسهیل می نماید. در بسیاری از موارد دانش آموزان در کنار آموزش معلم نیازمند به استفاده از فیلم های آموزشی هستند، چرا که بعضا سرعت فرایند تدریس توسط معلم در کلاس به خاطر کمبود وقت بسیار زیاد می شود و برخی از دانش آموزان توانایی درک و پردازش اطلاعات با سرعت بالا را ندارند لذا در اینصورت یادگیری موثر اتفاق نمی افتد. در اینجا فیلم های کمک آموزشی کمک قابل توجهی به یادگیری می کنند ضمن آنکه فیلم های آموزشی این قابلیت را دارند که به دفعات می توان آنها را مشاهده کرد لذا باعث تثبیت مفاهیم درسی شده و عمق و وسعت یادگیری را افزایش می دهند.

به همین جهت بسیاری از اولیایی که دانش آموزان ابتدایی دارند، به دنبال فیلم های تدریس معلمان ابتدایی هستند چرا که دانش آموزان در مقطع ابتدایی به ویژه در سال های اول برای درس خواندن نیاز به همراهی و کمک والدین دارند. در ادامه قصد داریم درباره ی نرم افزار های آموزشی صحبت کنبم.

نرم افزارهای آموزشی

نرم افزار های آموزشی معلم را به خانه ی شما می آورند

در صورت عدم دسترسی دانش آموز به معلم و کلاس درس، فیلم آموزشی بهترین گزینه برای یادگیری مطالب درسی در خانه می باشد، به عبارت دیگر فیلم و نرم افزار آموزشی نقش معلم را در خانه برای دانش آموزان ایفا می کند. چه بسا دانش آموزانی هستند که روند یادگیری در آنها متفاوت می باشد و برای یادگیری نیاز به مدت زمان بیشتر و تکرار بیشتری دارند، که فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی گزینه ی بسیار مناسبی برای این گروه از دانش آموزان هستند. فیلم های آموزشی این فرصت را به دانش آموزان می دهند که مطالب درسی را به صورت مفهومی و عمیق تر یاد بگیرند و  فیلم تدریس معلمان را به مراتب ببینند.

امروزه با توجه به مجازی شدن آموزش و تعطیلی کلاس های درس حضوری، اهمیت فیلم های اموزشی چندین برابر شده است و یکی از موثرترین و پرکابردترین ابزار های آموزش و تدریس مجازی، فیلم های آموزشی هستند. در این ایام فرایند یادگیری در خانه رخ می دهد لذا اولیا نیز نقش بسیاری در این امر دارند به خصوص در مقاطع ابتدایی، اما مشکلی که وجود دارد تفاوت در نحوه ی تدریس والدین با شیوه های جدید آموزش می باشد، بنابراین استفاده از فیلم های تدریس معلمان کمک شایانی به اولیا در این حین می کند.

فیلم تدریس معلمان ابتدایی

منایع و کانال های آموزشی بسیاری برای فیلم تدریس معلمان ابتدایی و سایر مقاطع وجود دارند که به راحتی می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. همینطور در این راستا نرم افزار های کمک اموزشی بسیاری تهیه شده اند که روند یادگیری را برای دانش آموزان جذاب می کنند. از جمله این نرم افزارها می توان به مجموعه نرم افزار آموزشی مداد و فیلم های کمک آموزشی گام اشاره کرد. بهره مندی از سی دی آموزشی مداد (https://rayad.org/مداد/) فرصت مناسبی برای یادگیری دروس ابتدایی در منزل می باشد، نرم افزار مداد  با ارائه محتوای آموزشی مفهومی و فضای جذاب و مفرح، یادگیری را برای دانش آموزان آسان می کند. و با ارائه تمرین های مفهومی مطالب درسی را تثبیت می نماید.

نرم‌افزار آموزشی مداد یکی از بهترین نرم‌افزارهای دروس ابتدایی است که امکان یادگیری همراه بازی و سرگرمی در محیطی شاد را فراهم کرده است. در سی دی های مداد کودکان تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنند و به همراه فیلم تدریس برترین معلمان کشور از یادگیری لذت خواهند برد. آشنایی به مفاهیم درسی به صورتی لذت بخش و با زبان ساده در محیط جذاب در ایجاد علاقه به درس بسیار موثر خواهد بود.

فیلم های آموزشی گام نیز با هدف تسهیل فرایند آموزش و یادگیری به ارائه ی فیلم های تدریس معلمان برتر کشوری پرداخته است، و فرصت را برای دانش آموزان مهیا ساخته تا بدین طریق معلم را به خانه بیاورند. این مجموعه شامل دی وی دی هایی می باشد که به راحتی در دسترس بوده و قابلیت اجرا در دستگاه های مختلف را دارند.

مزایای فیلم های آموزشی 

فیلم های آموزشی از پرطرفدارترین رسانه های آموزش محسوب می شوند که تجربه ی یادگیری را بهبود می بخشند و امکان درس خواندن در خانه را در شرایط عدم دسترسی به معلم و کلاس درس مهیا می کنند. با توجه به این نکته که 75درصد یادگیری از طریق حس بینایی و 13 درصد از طریق حس شنوایی اتفاق می افتد، ویدیوهای آموزشی که دارای محتوای سمعی و بصری می باشند بیشترین میزان یادگیری را برای دانش آموزان فراهم می کنند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که کاربرد فیلم های آموزشی نه تنها در یادگیری دانش آموزان موثر است، بلکه معلمین نیز می توانند از این فیلم های آموزشی برای ایده گرفتن و یادگیری روش های نوین تدریس نیز بهره مند شوند.

فیلم آموزشی تدریس معلم ابتدایی

 از جمله ویژگی های بارز فیلم های آموزشی که روند یادگیری را برای دانش آموزان آسان تر می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آموزش و انتقال غیر مستقیم مفاهیم آموزشی

درگیر نمودن حواس بینایی و شنوایی در یادگیری 

آشنایی با جزئیات مفاهیم درسی

عینی تر نمودن مفاهیم درسی

ایجاد فضای جذاب و مفرح آموزشی

تثبیت مفاهیم و افزایش عمق و وسعت یادگیری 

فیلم های تدریس معلمان به عنوان یک ابزار آموزشی نوین در مدارس، منازل و آموزش مجازی مورد استفاده قرار می گیرند اما آنچه حائز اهمیت است، انتخاب درست فیلم آموزشی می باشد تا با بهره مندی موثر از آن بتوان روند آموزش و کیفیت آن را ارتقا داد و زمینه را برای یادگیری هرچه سریع تر و آسان تر دانش آموزان فراهم آورد.