تاثیر کرونا بر کسب و کارهای آنلاین

حدودا یک سال از پیدایش ویروس کرونا می گذرد و در این مدت روند کاری بسیاری از کسب و کارهای دستخوش تغییر شده است. بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده اند و مشاغل بسیاری به خصوص در ایران در خطر تعطیلی همیشگی قرار گرفته اند. بسیاری از کارخانه ها تولیدات خود را کاهش داده و یا حتی متوقف کرده اند و به طور کلی مشاغل بسیار زیادی تحت تاثیر اثرات منفی این ویروس قرار گرفته اند.

در این میان افراد و کسب و کارهایی هم بودند که توانستند خودشان را با شرایطی که این ویروس حاکم نموده است تطبیق دهند و حیات کسب و کار خود را حفظ کنند. بسیاری از کسب و کارهای سنتی رفته رفته به اینترنت روی آورده و فروش محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت آغاز کردند. ظهور کرونا باعث شد تا افرادی که به کسب و کار اینترنتی اعتماد نداشتند و فقط روش سنتی تجارت را ترجیح می دادند هم، نسبت به این نوع از تجارت خوش بین شده و این نوع از فعالیت را نیز آغاز کنند.

31

فرصت طلایی کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

اما کسب و کارهایی که قبل از شروع کرونا اینترنتی بودند، این شرایط برای آن ها تبدیل به فرصتی طلایی شد تا سوار بر موج کرونا، کسب و کار خود را گسترش دهند.

نمونه بارز پیشرفت کاری در شرایط کرونا، جف بزوس مدیر عامل مجموعه آمازون می باشد. شرکت آمازون که بزرگترین فروشگاه اینترنتی در جهان می باشد پس از پیدایش کرونا و افزایش خرید اینترنتی توسط مردم پیشرفت قابل توجهی داشت. تا حدی که ثروت جف بزوس پس از کرونا روز به روز افزایش یافته و اکنون با بیش از 200 میلیارد دلار ثروتمند ترین فرد دنیا می باشد. این پیشرفت فقط مختص جف بزوس و آمازون نبوده و بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی از آغاز کرونا تا به امروز پیشرفت چشم گیری داشتند.

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی در ایران

در ایران اما به خصوص با شروع پاییز و محدودیت های جدید که به منزله کاهش ابتلا به ویروس کرونا می باشد و همینطور وضعیت خاص اقتصادی، شرایط پیچیده تر می باشد.

اینترنتی شدن کسب و کارها همانقدر که باعث پیشرفت بسیاری از بیزینس ها شده به همان میزان نیز رقابت را در حوزه های مختلف به خصوص برای کسب و کارهای نوپا سخت تر کرده  است.

فعالیت اکثر کسب و کارهای اینترنتی در ایران به دو پلتفرم محبوب گوگل و اینستاگرام منتهی می شود. موفقیت در هر دو پلتفرم اینستاگرام و گوگل مستلزم این است که پیج و یا سایت شما بازدید کننده داشته باشد. حتی اگر صفحه اینستاگرام و یا وب سایت شما بسیار حرفه ای طراحی شده باشد اما بازدید کننده ای نداشته باشد نمی توانید محصول و خدمات خود را به فروش برسانید و درنتیجه سودی به دست نمی آورید.

شناسایی مخاطبان و مشتریان شما بسیار مهم است. باید بدانید که مخاطبان شما در اینستاگرام هستند یا در گوگل. برای مثال اینستاگرام می تواند برای خرید لوازم آرایش منبع مناسبی باشد. اما اگر برای تعمیر تلویزیون خود نیاز به تعمیر کار دارید، یا برای شستشوی فرش های خود می خواهید با قالیشویی نزدیک محل سکونت خود تماس بگیرید، اینستاگرام نمی تواند پلتفرم مناسبی برای این نوع از خدمات باشد و مخاطبان این نوع از سرویس ها و خدمات در گوگل حضور دارند.

دلیل دیگری که باعث می شود کسب و کارهای حاضر در اینستاگرام بر روی وب سایت و دیده شدن در گوگل هم تمرکز و سرمایه گذاری کنند این است که وب سایت شما می تواند حتی وقتی شما خواب هستید هم ثبت سفارش مشتری را انجام دهد. در صورتیکه در اینستاگرام همواره باید شخصی پاسخگوی کاربر باشد. این موضوع در پیج های بزرگ فروشگاهی ملموس تر است. چرا که ممکن است مثلا برای فروش یک محصول، صد ها نفر از طریق دایرکت سفارش خود را ثبت کنند اما باید منتظر باشند تا ادمین پیج مورد نظر تمام پیغام ها را به صورت جداگانه پاسخ دهد. در صورتی که اگر وب سایتی برای فروش محصولات خود داشته باشید، هزاران کاربر می توانند به صورت همزمان خرید خود را انجام دهند.

32

اما راه دیده شدن در گوگل و جذب مخاطب چگونه است؟

یکی از راه های سریع برای دیده شدن در گوگل و جذب مخاطب، گوگل ادز یا همان تبلیغ در گوگل است. در این مقاله به طور مختصر خواهیم گفت که تبلیغات گوگل چیست و چطور باعث افزایش آمار بازدید وب سایت شما می شود.

همانطور که می دانید بیشتر کاربران پس از سرچ هر عبارتی، وارد سایت هایی می شوند که بالاترین جایگاه را در نتایج گوگل دارد.

کسب و کار شما زمانی در گوگل موفق خواهد بود که وقتی کاربری عبارات و کلمات مرتبط با محصولات و خدمات شما را در گوگل سرچ می کند سایت شما، بالاتر از سایت رقبای شما به کاربر نمایش داده شود. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟

با استفاده از تبلیغات گوگل شما می توانید در ازای پرداخت هزینه به گوگل با هر تعداد کلمه و عبارتی که می خواهید در عرض چند ساعت به رتبه های برتر گوگل دست پیدا کنید. با این کار، هر زمان که مشتریان شما عبارات مرتبط به کسب و کار شما را سرچ کنند سایت شما به کاربر نمایش داده می شود و شما می توانید تعداد زیادی مخاطب جذب کنید.

برای تبلیغ در گوگل، شما نیاز به یک بک گراند و پیشینه قدیمی برای سایت خود ندارید و حتی اگر وب سایت شما به تازگی طراحی شده باشد هم گوگل برای شما این فرصت را مهیا کرده است تا با گوگل ادز بتوانید خیلی سریع در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرید.

بر خلاف اینستاگرام که برای جذب مخاطب و فالوور باید برنامه زمانی بلند مدتی داشته باشید و در طی ماه ها و یا حتی سال ها مخاطبان خود را بیشتر کنید. با استفاده از تبلیغ در گوگل می توانید خیلی راحت کسب و کار خود را از صفر شروع کرده و با رقبای بزرگ تجاری در حوزه خود رقابت کنید.

یکی دیگر از مزایای تبلیغات گوگل این است که هزینه تبلیغات گوگل را خود شما تعیین می کنید و با هر هزینه ای که می خواهید می توانید تبلیغات گوگل وب سایت خود را شروع کنید. از این نظر هم تبلیغات گوگل می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای همه کسب و کار ها به خصوص کسب و کارهای نو پا باشد چرا که نیاز به سرمایه ندارد و با هر هزینه ای قابل اجرا می باشد.

جالب است بدانید که میزان استفاده کاربران ایرانی از سرویس تبلیغات گوگل هم پس از شیوع کرونا افزایش قابل توجهی داشته، اما هنوز هم کسب و کارهایی هستند که با این نوع از تبلیغات آشنا نیستند.

 در شرایط حال حاضر کشور، با وجود آسیب دیدن بسیاری از کسب وکارها به دلیل کرونا و همچنین پیچیده تر شدن رقابت در فضای مجازی و اینترنت، تبلیغات در گوگل می تواند یک انتخاب هوشمندانه و یک گام بزرگ برای جلو زدن از رقبای شما باشد. شما می توانید با استفاده از تبلیغات گوگل فروش خود را در ایام کرونا چند برابر کنید.

تیم تبلیغاتی فامین ادز ، با تکیه بر دانش روز در زمینه گوگل ادز و همچنین کارشناسان جوان و با انگیزه، تبلیغ در گوگل را به صورت کاملا حرفه ای و استاندارد و با تعرفه معقول برای شما انجام خواهد داد.