ورق های رنگی و استیل چه کاربردی در ساختمان سازی دارند؟

کاربرد لوله های مانیسمان در خطوطی است که وظیفه انتقال با مسافت زیاد محصولات پتروشیمی و سایر سیالات را دارند. همچنین در خطوط انتقال بخار و بخار سوپرهیت، بویلر فشار قوی و پنل های خنک کن آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

تطابق اتصالات مانیسمان با لوله مانیسمان

برای انجام روند خط لوله کشی مانیسمان میبایست از اتصالات مانیسمان استفاده کرد. اتصالات مانیسمان مثل خود لوله ها با روش بدون درز جوش ساخته می شوند. ضخامت این اتصالات میبایست با ضخامت لوله همخوانی داشته باشد. با رعایت این امر در فرآیند جوشکاری با مشکل مواجه نخواهیم شد.

در نظر بگیرید برای لوله رده 40 سایز 1 اینچ باید از زانویی مانیسمان رده 40 سایز 1 اینچ استفاده کنیم و این یک فرمول ساده اما مهم است. اتصالات مانیسمان در ضخامت ها و سایزهای متنوع تولید شده اند و سایز تعریف شده مطابق با سایز لوله مانیسمان است.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار چیست؟

مهم ترین تفاوت بین لوله مانیسمان و لوله درزدار در روش و فرآیند تولید است. درز های جوش در لوله درزدار از نقاط ضعف فشار و دمای آن به حساب می آید. در نتیجه سقف تحمل فشاری و دمایی لوله مانیسمان نسبت به لوله درزدار بالاتر است. برای خرید این لوله ها میبایست هزینه بیشتری پرداخت شود.

2021-01-27 13 32 14+00 00

مشخصات فنی لوله مانیسمان

جنس این لوله ها از کربن استیل است. این آلیاژ بر اساس استاندارد های آلیاژی API 5L, ASTM A106, ASTM A53  محاسبه می شود.رعایت این استاندارها در اصل به صورت یکسان است. ولی در برخی مواقع در روش ساخت و درصد عناصر با یکدیگر متفاوت هستند. لوله های تولید شده در ایران همگی با پیروی از استانداردها ساخته شده و جای نگرانی وجود ندارد.

کاربرد های مختلف ورق های رنگی در صنعت

ورق های گالوانیزه رنگی نوعی از ورق آهن هستند. کاربرد این ورق ها در صنایع تولیدات لوازم خانگی مانند بدنه یخچال و فریزر، صنایع ساختمانی همچون سقف کاذب، سقف و بدنه ی انبارها و یا کارگاه ها، در صنایع فلزی مثل کابینت سازی و بدنه ی کامپیوتر، لوازم خانگی از جمله بدنه آبگرمکن و اجاق گاز و یا در صنعت حمل و نقل برای ساخت کانتینر و سردخانه ها تعریف شده است.

این ورق ها در ضخامت های مختلفی با توجه به کاربرد آن در صنعت تولید شده است.

رنگ های مختلف ورق های رنگی تولید شده در ایران شامل موارد زیر هستند.

  • ورق های سفید یخچالی
  • ورق های قرمز
  • ورق های قهوه ای سوخته
  • ورق های آبی
  • ورق های بنفش
  • ورق های صورتی
  • ورق های نارنجی

تولید کنندگان ورق های رنگی را بشناسید

ورق رنگی تولید شده در ایران عموما توسط کارخانه جات زیر تولید شده است. عمده کارخانه های وارد کننده از کشور چین هستند.

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد بهمن
  • کارخانه فولاد سمنان
  • هفت الماس قزوین
  • کارخانه رنگی کاشان
  • ورق استیل

1

توضیحاتی در رابطه با ورق های استیل و کاربردشان

ورق های استیل در اصل تولیداتی هستند که پایه متریال ساخت آن ها آهن است. ولی آلیاژهای دیگری هم وجود دارد. در ساخت این ورق ها از عناصر دیگری استفاده شده که با توجه به خواص مکانیکی آن ها همچون شکل پذیر بودن ، میزان جوش و سختی با آهن ترکیب می شود.

در ورق های استیل به خصوص استنلس استیل ویژگی هایی از قبیل مقاومت بالا و سطح استقامت در دماهای بالا و پایین آن ها را از دیگر تولیدات در این حوزه صنعتی متمایز کرده است. به نحوی که تا دمای 1000 درجه سانتی گراد و دمای منفی 200 (200-) درجه سانتی گراد می توانیم به این ورق ها حرارت دهیم.

انواع ورق استیل را بشناسید

ورق های استیل برمبنای آلیاژ دسته بندی می شوند. استیل ها در چندین سری تولید شده اند. با توجه به تقاضای بازار معروف ترین و پرکاربرد ترین ورق استیل در سری 300 است. این ورق ضد زنگ بوده و به انواع متنوعی مثل 304، 305، 316 ،321، 347 تقسیم بندی شده است.

از انواع معرفی شده 304 بیشترین میزان فروش را داشته است. ولی استیل سری 400 بیشتر در مصارف روزمره و ساخت لوازم کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ورق استیل 410 یک ویژگی به خصوص دارد و آن مقاومت بالا در برابر سایش است.

ولی اگر بخواهیم نقطه ضعف آن را برسی کنیم میتوان نتیجه گرفت نسبت به سایر ورق ها در مقابل خوردگی مقاومت کمی نشان می دهد. در استیل 420 می توانیم آن را پولیش کنیم و همین قابلیت باعث می شود که برای کارد و چنگال و قاشق استفاده شود.

ازورق استیل 430 جهت تزئینات و دکوراسیون به کار گرفته می شود. به عنوان مثال در حوزه طراحی های داخلی خودرو ها و یا منازل از این ورق ها استفاده می شود. این نوع فلز به دلیل قابلیت شکل پذیری مطلوبی که دارد در صنایع مختلفی به کارگرفته شده است.

2

علت ضد زنگ بودن ورق استیل

اگر در فرایند تولید به استیل ساده کربن، عناصری مانند کروم اضافه گردد، موجب خاصیت ضدزنگی د در آلیاژ ورق ها خواهد شد. اگر در ترکیبات استیل حدود 10.5 درصد کروم وجود داشته باشد در نتیجه باعث ایجاد ویژگی ضد زنگی در آن خواهد شد.

 به غیر از این مسئله، کروم بعد از ترکیب شدن با اکسیژن موجود در هوا به اکسید کروم تبدیل خواهد شد. وجود این عنصر موجب می شود که لایه ای به وجود بیاید که مثل محافظی میان هوا و فلز عمل کند، در نتیجه باعث می شود استیل محفوظ و سالم باقی بماند. این لایه ایجاد شده را با چشم نمی توان مشاهده کرد.

جمع بندی و نتیجه گیری مقاله

کاربرد لوله های مانیسمان در خطوطی است که وظیفه انتقال با مسافت زیاد محصولات پتروشیمی و سایر سیالات را دارند. همچنین در خطوط انتقال بخار و بخار سوپرهیت، بویلر فشار قوی و پنل های خنک کن آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق های رنگی نوعی از ورق آهن هستند. عمده کاربرد این ورق ها در صنایع تولیدی است. این ورق ها در ضخامت های مختلفی با توجه به کاربرد آن در صنعت تولید شده است.

ورق های استیل در اصل تولیداتی هستند که پایه متریال ساخت آن ها آهن است. ولی آلیاژهای دیگری هم وجود دارد. در ساخت این ورق ها از عناصر دیگری استفاده شده که با توجه به خواص مکانیکی آن ها همچون شکل پذیر بودن ، میزان جوش و سختی با آهن ترکیب می شود.

پیشنهاد ما به شما برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی، فروشگاه آنلاین آهن آلات شهر آهن است زیرا با توانایی فراوان خود تجربه ای فراموش نشدنی از خرید را برای شما رقم خواهد زد.

مقاله برگرفته از وب سایت فروشگاهی شهر آهن به آدرس وب سایت https://www.shahrahan.com/