کلاب هاوس چیست و چگونه می‌توان آن را نصب و فعال کرد؟

کلاب هاوس شبکه اجتماعی تازه تاسیس شده‌ای است که این روزها در صفحات اینفلوئنسرها نام آن برده می‌شود و از دیگران نیز دعوت می‌شود که به آن‌ها در این برنامه بپیوندند. اما به نظر می‌آید دانلود، نصب و استفاده از آن به این راحتی‌ها نیست و انگار افراد عادی نمی‌توانند در این برنامه عضو شوند.

پس اگر شما نیز در مورد کلاب هاوس کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید در آن عضو شوید تا پایان این مطلب با ما باشید تا اسرار این شبکه اجتماعی جدید را برای شما فاش کنیم.

گذشته شبکه‌های اجتماعی

داستان شبکه‌های اجتماعی چندان قدیمی نیست و به سال 1997 برمی‌گردد، زمانی که اولین شبکه اجتماعی اینترنتی با نام six degrees منتشر شد و افراد می‌توانستند برای خود تصویر پروفایل انتخاب کنند و با دیگران دوست شوند و صحبت کنند. پس از چندی نوشتن وبلاگ محبوبیت پیدا کرد و در پی آن شبکه‌های اجتماعی نیز گسترده‌تر شدند و سایت‌هایی مانند linkedin و myspace  کاربران بیشتری پیدا کردند. فیسبوک و توییتر نیز در سال 2006 منتشر شدند و هنوز جزو شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار محسوب می‌شوند.

حالا این تاریخچه چه ربطی به کلاب هاوس دارد؟ نگاه کردن به تاریخچه شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که برای این که یک شبکه‌ اجتماعی بخواهد عمر طولانی داشته باشد باید به روش‌های مختلف خودش را در دل کاربران نسل‌های مختلف با سلیقه‌‌های متنوع جا کند، آیا تا به حال اسم flicker و  tumblr را شنیده‌اید؟ شبکه‌های اجتماعی مشابه اینستاگرام که حالا شاید تعداد کاربران آن یک دهم کاربران اینستاگرام هم نباشد در حالی که ده، دوازده سال زودتر از اینستاگرام ایجاد شده‌اند.

حتی برنامه واتساپ (انتشار در سال 2009) نیز تا چند سال پیش طرفداران زیادی نداشت اما بعد از این که فیسبوک آن را خرید و تغییراتی در آن ایجاد کرد، وضعیت آن بهبود یافت.

حالا به نظر شما کلاب هاوس بر اساس کدام نیاز کاربران منتشر شده و چطور به این محبوبیت رسیده است؟

کلاب هاوس چیست؟

معرفی برنامه کلاب هاوس

کلاب هاوس یک اپلیکیشن صوت محور در گوشی‌های آیفون است که افراد می‌توانند مکالمات و بحث‌هایی را در آن میزبانی کنند و یا صرفا به آن بپیوندند. در کلاب هاوس خبری از عکس و متن نیست و نمی‌توانید ویس‌ها را بعدا گوش دهید، هر مکالمه فقط در همان زمان پخش قابل شنیدن است.

دانلود و نصب برنامه کلاب هاوس در حال حاضر برای گوشی های آیفون در دسترس است و برای دانلود مستقیم کلاب هاوس از اینجا میتوانید اقدام کنید که البته نسخه اندروید به زودی منتشر خواهد شد و منابع معتبر مانند گوگل پلی، iranapp.me و apkmirror قابل دسترس خواهد بود.

وقتی وارد برنامه می‌شوید با لیستی از چت روم‌ها با موضوعات مختلف روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید به هر کدام که خواستید وارد شوید وگفت‌گوهای درون چت روم را بشنوید و در مکالمه شرکت کنید. علاوه بر این خودتان نیز توانایی ساخت اتاق را خواهید داشت.

برای درک بهتر تصور کنید که در یک مکالمه رادیویی یا پادکست زنده هستید که می‌توانید در آن شرکت کنید و یا صرفا شنونده باشید اما این برنامه هیچ بازپخش یا ضبطی ندارد پس اگر از یک مکالمه یا چت روم خوش‌تان آمد، باید در همان زمان به آن گوش دهید.

شهرت کلاب هاوس

جالب است که بدانید کلاب هاوس در مارچ 2020 انتشار یافت و تا دو ماه تنها 1500 عضو داشت اما پس از این که ایلان ماسک میزبان یک گفت‌وگو زنده در آن شد، ارزش سهام و تعداد کاربران افزایش چشمگیری داشت و دیگران را ترغیب به استفاده از آن کرد. در حال حاضر این برنامه میزبان بیش از 10 میلیون کاربر و صدها چت روم است و افرادی مانند مارک زاکربرگ موسس فیسبوک، دریک خواننده، جرارد لتو بازیگر و خواننده، اپرا مجری و خبرنگار و سلبریتی‌های دیگری نیز در این برنامه عضو شدند و گاهی مکالمه و یا مصاحبه‌های جذابی را در این برنامه میزبانی می‌کنند.

اختصاصی بودن کلاب هاوس

 یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه که آن را از برنامه‌های مانند اینستاگرام مجزا می‌کند اختصاصی بودن آن است، شما نمی‌توانید آن را صرفا از اپ استور دانلود کنید و اکانت بسازید بلکه باید توسط کسانی که در حال حاضر در آن عضو هستند به این برنامه دعوت شوید. دقیقا شبیه انجمن‌های واقعی که فقط کسانی می‌توانند وارد آن شوند که توسط اعضا دعوت‌نامه دریافت کرده باشند.

چطور می‌توانم در کلاب هاوس عضو شوم؟

  • همان‌طور که گفتیم کلاب هاوس برای سیستم عامل iOS یعنی گوشی‌های آیفون در دسترس است پس اگر گوشی اندروید دارید فعلا باید بیخیال کلاب هاوس شوید. اما مدیرعامل کلاب هاوس قول داده به زودی نسخه اندروید این برنامه نیز منتشر خواهد شد.
  • نکته بعدی این است که شما باید یک دعوتنامه از یکی از اعضای کنونی کلاب هاوس دریافت کنید. دعوتنامه ای که عضو مربوطه به شما می‌دهد برای 4 نفر دیگر نیز معتبر خواهد بود.
  •  اگر یک نفر شما را به کلاب هاوس دعوت کند پیامکی حاوی لینک کلاب هاوس به شماره شما ارسال می‌شود. این لینک شما را مستقیما به صفحه ثبت نام منتقل می‌کند که می‌توانید به راحتی اکانت خود را در آن بسازید.
  • هر عضو در ابتدا تنها 2 فرصت دعوت دیگران را دارد که با فعالیت بیشتر و گذر زمان تعداد فرصت‌ها بیشتر خواهد شد.
  • هدف پاول دیویدسون، موسس کلاب هاوس، در سال 2021 باز کردن برنامه برای همه افراد است پس اگر گوشی اندروید دارید یا دریافت دعوت‌نامه برای‌تان دشوار است نگران نباشید؛ به زودی قادر به نصب برنامه و عضویت در آن خواهید بود.
  • اگر برای پیدا کردن فردی که به شما دعوت‌نامه بدهد مشکل دارید می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود درخواست دعوت‌نامه کنید یا با جستجو هشتگ‌های مرتبط مثل #دعوتنامه_کلاب‌هاوس یا # کلاب_هاوس به دنبال فرد مورد نظر بگردید.

چرا کلاب هاوس تا این حد مهم است؟

در حال حاضر اهمیت این برنامه فراتر از عضویت افراد عادی و شرکت در مکالمات است. گسترش این برنامه در چین، میزبانی یک مصاحبه توسط ایلان ماسک و عضویت سریع سلبریتی‌ها نشان می‌دهد که این برنامه حرفی برای گفتن دارد و قصد دارد که در آینده فراتر از یک شبکه اجتماعی سرگرم‌کننده باشد، حتی اخیرا ایلان ماسک ، ولادیمیر پوتین را دعوت به یک گفت‌وگو در این برنامه کرده‌است.

به نظر می‌رسد در مورد این برنامه باید پیش‌زمینه ای که از شبکه‌های اجتماعی مثل  اپلیکیشن واتس اپ و تلگرام و اینستاگرام دارید را فراموش کنید و منتظر اتفاقات مهمی در مورد این برنامه باشید.