جاذبه‌های دیدنی لشت نشا

آیا تا به حال نام لشت نشا به گوش‌تان خورده است؟ لشت نشا نام یکی از شهرهای ایران در استان گیلان است. این شهر در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی رشت قرار دارد. لشت نشا شهری است که سابقهٔ تاریخی آن به پیش از اسلام می‌رسد و جزو مناطقی است که مردمش نخستین بار مذهب شیعهٔ زیدی را پذیرفتند. لشت نشا تاریخ پر فراز‌ونشیبی داشته و جنبش‌های مختلفی مانند جنبش دهقانی لشت نشا در زمان مشروطیت در آنجا به وقوع پیوسته است. این شهر زیبا در کنار سابقهٔ تاریخی، جاذبه‌های دیدنی فراوانی نیز دارد. جاذبه‌هایی که گردشگران زیادی را برای تماشای آن‌ها به این شهر سرسبز و زیبا در غرب ایران می‌رساند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های دیدنی لشت نشا، این شهر خوش آب‌وهوای شمالی بیشتر آشنا شوید.

عمارت بلوک‌باشی

یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر لشت نشا، عمارت بلوک‌باشی است. این عمارت مربوط به دورهٔ قاجار بوده و معماری نیمه چوبی و نیمه آجری آن بسیار زیبا و دیدنی است. این عمارت که در کنار رود پر آب توشا جوب قرار گرفته، توسط فردی به نام میربلوک در دههٔ ۶۰ بازسازی شد. این عمارت جزو یکی از قدیمی‌ترین خانه‌‌های این منطقه، در سادات محلهٔ لشت نشا است. محله‌ای که می‌توان آگهی های ویلاهای لشت نشا در دیوار را در آن مشاهده کرد. ‌

بازار قدیمی لشت نشا

از بهترین نقاط شهر لشت نشا برای تماشای فرهنگ و سبک زندگی مردمان محلی، بازار قدیمی این شهر است. بازاری که شبیه به آن در دیگر شهرهای شمالی کشور مانند املش نیز یافت می‌شود. این بازارها رونق خوبی به شهر داده‌اند و به همین دلیل خرید و فروش ویلا دراملش در محدودهٔ این بازارها رونق خوبی دارد. محله‌های اطراف بازار قدیمی لشت نشا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و خرید و فروش املاک در آنها پرطرفدار است. در بازار قدیمی این شهر، انواع سبزیجات و میوه‌جات محلی فروخته می‌شود که در بین ساکنان محلی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر به این شهر سفر کردید، از تماشا و خرید از بازار قدیمی آن غافل نشوید.

رودخانهٔ اوشمک

لشت نشا طبیعت بسیار زیبایی دارد. طبیعتی که عبور رودخانهٔ اوشمک از بین آن زیبایی‌اش را چندین برابر کرده است. رودخانهٔ اوشمک از جنوب به شما این شهر در جریان است. این رودخانه از روستای فخرآباد گذر می‌کند و با عبور از چند روستای دیگر به زیباکنار ختم می‌شود. این رودخانه که تماشای آب روان در پهنای آن بسیار زیباست، املاک اطراف آن را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است.

بقعهٔ آقا سیدمحمد یمنی

یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر لشت نشا، بقعهٔ زیبا و باصفای آقا سیدمحمد یمنی است. این بقعه بنایی چهارگوش است که تماشای کارهای چوبی در سقف آن چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. بقعهٔ آقا سیدمحمد یمنی در یک فضای باز همراه با درختان زیبا و سر به فلک کشیده، یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های مذهبی در شهر لشت نشا است.

پارک شهر لشت نشا

هر چند شهر لشت نشا بسیار سرسبز و زیبا است؛ اما تماشای پارک شهر آن نیز خالی از لطف نیست. این پارک در نزدیکی خیابان ۱۷ شهریور لشت نشا واقع شده و دارای خدمات رفاهی متنوعی است. به طوری که گردشگران می‌توانند برای صرف وعده‌های غذایی و استفاده از نمازخانه و سرویس بهداشتی، از خدمات این پارک استفاده کنند.

دهستان‌‌های زیبای لشت نشا

سه دهستان لشت نشا به نام‌های دهستان جیرهنده لشت نشا، دهستان علی‌آباد زیباکنار و دهستان گفشه لشت نشا از جمله جاهای دیدنی این شهر سرسبز محسوب می‌شوند. در این دهستان‌ها،‌ روستاهای زیبایی وجود دارد که تماشای بکری و سرسبزی آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

20

بازارهای هفتگی

علاوه بر حضور پابرجای بازار سنتی لشت نشا، یک یا دو روز در هفته هم بازارهای هفتگی در سطح شهر برپا می‌شود. بازارهایی که اغلب صنایع دستی در آن به فروش می‌رسد. در این بازارها حاصل دسترنج و کشت مردمان محلی نیز یافت می‌شود. به همین دلیل بهترین و مرغوب‌ترین چای، برنج، مرکبات و عسل را می‌توان در این بازارچه‌های هفتگی خریداری کرد. این بازارچه‌ها معمولاً در محل مشخصی برپا می‌شود و با پرس‌وجو از ساکنان محلی می توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. بیشتر این بازارچه‌ها در مکان‌های سرباز برپا هستند و لذت خرید در آب‌وهوای خوب را به گردشگران هدیه می‌دهد.

راه‌های دسترسی به لشت نشا

برای گردشگرانی که قصد بازدید از این شهر زیبای گیلکی زبان را دارند، سه مسیر دسترسی پیشنهاد می‌شود:

مسیر اول: از سمت رشت به سمت کوچصفهان و بعد شهر لشت نشا

مسیر دوم: از شهر رشت به خمام و بعد شهر خشکبیجار و سپس لشت نشا

مسیر سوم: از شهر بندر انزلی به زیبا کنار و سپس شهر لشت نشا.

در میان مسیرها، مسیر سوم پرتردد تر است و جادهٔ آسفالتی و مناسبی دارد.