ازن ساز و اکسیژن ساز چیست؟ + تمامی تفاوت ها

دستگاه ازن ساز و اکسیژن ساز هر دو از تجهیزات محبوبی هستند که در بهبود کیفیت هوای محیط نقشی مهم را ایفا می‌کنند. البته شیوه کار و مزایای ازن ساز و اکسیژن ساز با یکدیگر متفاوت می باشد. زیرا اکسیژن ساز هوای محیط را مکیده و با جداسازی اکسیژن از دیگر عناصر هوا، به تولید اکسیژن با درصد خلوص ویژه 95% می پردازد. این در حالیست که ازن ساز از گاز ازن که به طور طبیعی تولید میشود تغذیه می کند. در ادامه دستگاه ازن ساز ابتدا با تولید و سپس با تزریق گاز ازن به هوا، هرگونه بوی ناخوشایند و ذرات مضر را از هوای محیط حذف می‌کند.

هریک از این دستگاه‌ها دارای کاربردهای مخصوص بخود هستند. از اکسیژن ساز بیشتر برای مصارف پزشکی و بیمارستانی و همچنین برای بیماران خانگی استفاده میشود. همچنین این دستگاه‌ها به مانند ازن سازها، برای مصارف صنعتی و تولید آب آشامیدنی و پساب فاضلاب باکیفیت نیز کاربرد دارند. اما این تجهیزات دارای مزایای گسترده دیگری نیز هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز (oxygen Concentrator) نوعی تکنولوژی ویژه است که با مکش هوای موجود به درون دستگاه، 21% از اکسیژن هوا را جداسازی می‌کند. نهایتاَ نیز تولید اکسیژن با 95% خلوص انجام گرفته و مجدداَ به هوا تزریق میشود. بایستی بدانید که این کار توسط اکسیژن ساز در چندین مرحله انجام میشود:

- در مرحله اول، عملیات مکش هوا توسط پمپهای هوا به درون دستگاه انجام میگیرد. بلافاصله پس از آن گاز اکسیژن توسط دستگاه، فشرده میگردد.

- سپس اکسیژن موجود در هوای وارده به اکسیژن ساز، از فیلتر پودر ژئولیت عبور داده میشود. در نتیجه اکسیژن خالص جدا میگردد. بدین شکل که ابتدا مواد معدنی متخلخل ژئولیت، موجب آزادسازی نیتروژن از هوای تحت فشار میشوند. سپس با این عمل، گاز اکسیژن به راحتی عبور کرده و وارد محفظه ها می‌شود.

- در گام سوم افزایش فشار و درصد اکسیژن در محفظه های دستگاه انجام میگیرد. این کار بوسیله کمپرسور دستگاه اکسیژن ساز انجام میشود. در نتیجه اکسیژنی با درصد خلوص بیت 94 الی 96 درصد بدست می‌آید که فوق العاده است.

- نهایتاَ مجدداَ کیفیت اکسیژن چک میشود. اگر درصد خلوص مناسب باشد، مقدار جریان گاز اکسیژن که میخواهد وارد هوای محیط شود، توسط سیستمهای دستگاه اکسیژن ساز تنظیم میشود.

مزایای بهره گیری از دستگاه اکسیژن ساز

این دستگاه‌ها دارای مزایای متفاوتی برای انواع کاربریهای: درمانی و بیمارستانی، واحدهای مسکونی، صنعتی و تولیدی، استخرهای شنا و پرورش آبزیان و... می‌باشد که از جمله‌ی آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خلوص بالای اکسیژن بیش از 95 درصد خلوص)
  • سطح ایمنی بالای اینگونه دستگاه‌ها
  • مناسب برای حفظ محیط زیست (دوستدار طبیعت)
  • فراهم نمودن گازهای اکسیژن کافی برای انواع دستگاه تولید ازن و ازن ژنراتورها
  • قابلیت استفاده درصنایع تولیدی مانند: پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع فولاد، شیشه و سرامیک، مقواسازی، پزشکی، مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌ها و …
  • کمک به تصفیه آب آشامیدنی واحدهای مسکونی و مجتمع‌های تجاری – اداری
  • مناسب برای تولید اکسیژن آب موجود در استخرهای شنا
  • مناسب برای حوضچه‌ها و  استخرهای پرورش آبزیان و ماهی

و ...

انواع دستگاه‌ اکسیژن ساز (oxygen Concentrator)

اکسیژن سازها (oxygen Concentrator) به مانند دستگاه ازن ساز، بسته به کاربریهای مختلف، دارای انواع مختلفی می‌باشد. گرچه که کلیات مکانیزم و عملکرد این دستگاه‌ها یکی است. اما بنا بر نوع کاربری، تمرکز تولید و انتقال اکسیژن متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی اجمالی هریک از این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

1. اکسیژن ساز بیمارستانی

اکسیژن ساز بیمارستانی، از آندست تجهیزات ویژه‌ای است که میتواند تأثیر قابل توجهی در احیاء و بهبود بیماران بستری در بیمارستان داشته باشد. همچنین همواره هوای محیط بیمارستانها برای پرسنل آلوده و سنگین است. اکسیژن ساز بیمارستانی قابلیت افزایش کیفیت هوای محیط و برطرف نمودن این مشکل را دارد.

از جمله مزایای متعدد دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

- تولید اکسیژن پرخلوص برای بیماران با سطح اکسیژن خون پایین

- عدم نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن در بیمارستانها. (مقرون بصرفگی در درازمدت)

- ایمنی هرچه بیشتر. (بهره گیری از کپسولهای اکسیژن در بیمارستانها و مراکز درمانی مغایر با دستورالعملهای بهداشتی می‌باشد. زیرا در صورت آتش سوزی، وجود کپسولها میتواند باعث انفجارهای شدید و تلفات انسانی و مالی شود.)

- امکان تنظیم فشار اکسیژن

- برطرف سازی خستگی در بیماران و پرسنل

- شفافیت و تازگی در مو و پوست بیماران

- مناسب برای تنفس باکیفیت بیماران دارای پونومونی، عارضه‌های خونی، اشکالات شدید تنفسی، مشکلات ریه، قلب و ...

- دارای سیستمی برای نشان دادن افت اکسیژن خالص بیماران متصل به دستگاه اکسیژن ساز

- در هنگام قطع شدن برق معمولی و حتی اضطراری بیمارستانها، علامت هشدار ایجاد می‌کند.

- کمک به سلامت و رشد سیستم عصبی جنین در خانمهای باردار. البته با دستور پزشک متخصص.

- کمک به تقویت حافظه و ذهن و...

2. دستگاه اکسیژن ساز صنعتی

مکانیزم دستگاه اکسیژن ساز صنعتی نیز به مانند دیگر مدلها، هوای محیط را به داخل دستگاه می آورد. و سپس با جداسازی اکسیژن از دیگر گازهای هوا، اکسیژنی خالص تولید میکند. از جمله ویژگیهای اکسیژن ساز صنعتی میتوان به: ایمنی زیاد، سر و صدای کمتر، بهینه سازی راندمان و عملکرد و ... اشاره نمود.

3. اکسیژن ساز آب آشامیدنی و تصفیه فاضلاب

به هر میزان که اکسیژن بیشتری در آب وجود داشته باشد، آب گواراتر است. در حقیقت با استفاده از سیستمهای بسته دستگاه اکسیژن ساز، تمامی اکسیژن مورد نیاز آب تأمین میشود.

4. اکسیژن ساز خانگی قابل حمل

2

اکسیژن ساز خانگی معمولاَ در ظرفیتهای 10، 8، 5 و 3 لیتر در دسترس می‌باشند. با توجه به شلوغی و آلودگی بالای کلانشهرها، مردم به ناچار در خانه هایشان حبس شده‌اند. از همین رو استفاده از این تجهیزات در خانه‌ها بسیار رواج پیدا کرده است تا سلامتی خانواده‌ها حفظ شود. در چنین شهرهای آلوده‌ای، استفاده از دستگاه‌های اکسیژن ساز که قادرند اکسیژنی با خلوص 95% (تا 5 برابر حالت عمومی) تولید کنند، بسیار کارا خواهد بود.

هماهنگی دستگاه های اکسیژن ساز و ازن ساز با یکدیگر

بسیاری از کارفرمایان باهوش با خرید دستگاه اکسیژن، خوراک ابتدایی دستگاه ازن ساز خود را تأمین می‌کنند. یعنی با تولید اکسیژن، میزان اکسیژنی که برای دستگاه ازن ساز و تولید ازن نیاز است را فراهم می کنند. بایستی بدانید که هرچقدر اکسیژن خالصتر و باکیفیت‌تری وارد دستگاه ازن ساز شود، تولید ازن نیز با کیفیت بیشتری انجام میشود. همچنین بازدهی و راندمان دستگاه ازن ژنراتور نیز بیشتر خواهد شد.

ازن ساز چیست؟

ازن ساز یا ازن ژنراتور دستگاهیست که بمنظور گندزدایی و ضدعفونی سازی محیط، آبهای استخر، فاضلاب و محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین ازن ساز با قابلیت تولید گاز ازن، میتواند به پاکیزه سازی هوای محیط و دفع بوهای ناخوشایند اقدام کند. ازن ژنراتورها به سه روش:

- تخلیه الکتریکی

- تابش پرتو ماوراء بنفش

- و الکترولیز آب با درصد خلوص بالا

میتوانند ازن مورد نیاز برای ضدعفونی نمودن هوا و محصولات را تولید کنند. البته گاز ازن به صورت طبیعی نیز تولید میشود. اما نکته مهم این است که به هر طریقی هم که تولید ازن انجام شود، این گازها میتوانند میکرو ارگانیسمها، ویروسها و باکتریهای موجود در آب و البته هوا را حذف کنند. البته باید گفت که بوسیله سه روش مصنوعی فوق نیز، گاز ازن با درصد خلوص بالا تهیه میشود.

3

مکانیزم عملکرد ازن ساز (ازن ژنراتور)

مکانیزم عملکرد ازن سازها در چندین مرحله قابل بررسی می‌باشد:

1. در شروع کار، ولتاژ الکتریکی بالایی از سوی ازن ژنراتور به 2 رسانا اعمال میشود.

2. سپس تخلیه الکتریکی میان دو رسانا انجام میشود. در نتیجه میزان انرژی که به منظور شکستن مولکولهای اکسیژن نیاز است، تأمین میشود. را فراهم نماید.

3. پس از شکستن پیوند مولکولی اکسیژن، 2 اتم بوجود می‌آید که هر یک از این اتم‌ها قادرند با یک اکسیژن دیگر پیوند ایجاد کرده و در نتیجه به ازن تبدیل میشوند.

4. بایستی بدانید که در زمان تأمین انرژی به منظور تولید اوزون، تعداد قابل توجهی جرقه ایجاد میشود. لذا هرکدام از این جرقه‌های الکتریکی، توانایی ساخت مقادیر قابل توجهی ازن دارند.

کاربردهای دستگاه ازن ساز ؛ گسترده و جذاب

از دستگاه ازن ساز در کاربریهای مختلفی همچون:

مراکز درمانی (بیمارستانها، کلینیک‌ها، اتاقهای عمل)

صنعت تولید مواد غذایی و لبنی

استخرهای آب. (استخرهای پرورشی ماهی و آبزیان و همچنین استخرهای شنا)

تصفیه و گندزدایی فاضلاب و پساب ها

ضدعفونی سازی آب آشامیدنی

صنایع چاپ، تولید کاغذ، تولید لوازم پزشکی و برجهای خنک کننده)

صنایع کشاورزی و باغی

دام و طیور (انواع مرغداری، دامداری و پرورش دام)

انواع کاربریهای رفاهی و خدماتی. (هتلها، رستورانها، آشپزخانه‌ها، ادارات، واحدها و پاساژهای تجاری)

انواع فضاهای آموزشی

برای این کاربریها البته دستگاه‌های ازن ساز متفاوتی تولید شده است.

1. ازن ساز تصفیه آب

ضدعفونی کردن آب آشامیدنی به روشهای مختلفی مانند کلرزنی، استفاده از دی‌اکسید کلر، اشعه فرابنفش و ازن زنی انجام می گیرد که البته استفاده از کلر رواج بیشتری دارد. اما میتواند عوارض نامطلوبی را برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد. همچنین استفاده طولانی مدت از کلرها، میتواند باعث: «حذف باکتریها و جلبکهای استخر» و «کدر شدن سرامیک‌های استخر» گردد.

در سوی مقابل، دستگاه ازن ساز میتواند در اوج سرعت و امنیت به نابودسازی باکتریها و میکروارگانیسمها، حذف مواد آلی و همچنین تصفیه آب استخرهای آلوده اقدام کند. البته باید از میزان باقی ماندن ازن‌ها در آب مطمئن شد. زیرا اگر کیفیت و ماندگاری طولانی مدت ازن‌ها مناسب نباشد، دوباره میکروبها و باکتریها افزایش خواهند یافت. دستگاه ازن ژنراتور استخر همچنین از تشکیل رسوب در کف استخرها پیشگیری می‌نماید.

2. ازن ساز خانگی

ازن ژنراتور خانگی در تمامی فضاهای خانه امکان استفاده دارند. از اتاقهای خواب، آفیسهای خانگی و نشیمن‌ها گرفته تا آشپزخانه‌ها و سرویسهای بهداشتی. همچنین ازن ساز خانگی قابلیت حذف باکتریها و ویروسها را از تمامی محصولات و کالاهای ورودی به خانه (سبزیجات، خریدهای غذایی هرروزه و لوازم و کالاهایی که وارد خانه میشوند و همچنین پس از شستشوی لباسها) خواهد داشت.

ازن ساز خانگی همچنین میتواند:

- کیفیت تنفس را در کودکان و افراد مسن تضمین کند.

- آلاینده‌های میکروبی و مخل هوا را حذف کند.

- و البته کیفیت اکسیژن موجود در هوای محیط را تا میزان 30 درصد افزایش دهد.

3. ازن ژنراتور صنعتی

دستگاه ازن ساز صنعتی در همه صنایع و کارخانه‌های تولیدی قابلیت استفاده داشته و محصولات، مواد و محیطهای مختلف را ضدعفونی و گندزدایی می‌نماید. از جمله کاربردهای ویژه ازن ژنراتور صنعتی میتوان به: صنایع غذایی، پزشکی و دارویی، کارخانه‌های تولید آب آشامیدنی، کارگاه‌های تولیدی با میزان آلایندگی بالا، استخرهای شهری و پرورشی، هایپر مارکت‌ها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری و... اشاره نمود.

مزایای ویژه دستگاه ازن ساز

مزایای دستگاه‌های ازن ساز بسیار گسترده، کاربردی و جذاب می‌باشد. برخی از مزایای ازن ژنراتور عبارتست از:

- قابلیت هماهنگی با دستگاه‌های جانبی (اکسیژن ساز) برای عملکرد ویژه‌تر

- کاهش میزان بهره گیری از مواد شیمیایی بمنظور تصفیه و گندزدایی

- مقرون بصرفگی مالی

- سهولت در نصب، اجرا و نگهداری ازن ساز

- پیشگیری از نفوذ عناصر مضر به مواد غذایی

- قدرت بالاتر ازن سازها در تصفیه؛  در قیاس با دستگاه کلرزن

- بی‌خطر برای طبیعت، محیط و انسان

- قدرت و سرعت ویژه در فرآیند پاکسازی آلاینده‌ها و اکسیداسیون

- ایمنی قابل توجه و عدم تولید هیچگونه عناصر جانبی در اثر واکنش

- ثبات در PH آب آشامیدنی و استخرها

- حذف جلبک، باکتری و ایجاد زلالی و شفافیت در آب

- صرفه‌جویی در مصرف برق و آب

ازن استریل؛ قدرتمندترین نامی که در صنعت می‌شنوید!

پایه شرکت ازن استریل (www.ozonesterile.com) در کشورهای ایران، هند اسلواکی و ترکیه بنا نهاده شده است و بادر اختیار داشتن نیروهای زبده، خلاق، نخبه و باتجربه، همواره به طراحی و تولید تجهیزات گسترده‌ای همچون: دستگاه اکسیژن ساز، انواع ازن ژنراتور تصفیه آب، خانگی، بیمارستانی، خودرو و صنعتی، پمپ های تزریق، انواع کلرزن و... در کیفیتی بالا پرداخته است. از شروع کار در سال 1382 تا به امروز، ما همواره در شرکت ازن استریل به رویکردهای نوآورانه و خلاقانه اقدام نموده و در صدد رفع تمامی نیازهای داخلی و صادرات قدرتمند به کشورهای آسیایی و اروپایی بوده ایم. به همین منظور، برای دریافت آخرین اطلاعات تخصصی و قیمت‌ها، با مشاوران متخصص مجموعه ازن استریل تماس حاصل فرمایید.

دفتر فروش: تهران-خیابان سردار جنگل-میدان اتحاد-خیابان برادران احدی جنوبی-پ ۸۶

تلفن: ۰۲۱۵۵۳۱۲۳۳۵

کارشناس فنی: ۰۹۱۹۰۹۷۲۴۳۲ - ۰۹۱۰۱۴۱۸۰۶۸