آموزش های الو باتری ؛ تامین انرژی اولیه با استفاده از باتری خودرو

وقتی سوییچ را می‌چرخانید یا دکمه‌ی استارت را فشار می‌دهید تا ماشین روشن شود، سیگنالی به باتری ماشین ارسال می‌شود. با دریافت این سیگنال، باتری ماشین انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و جریان الکتریکی لازم را برای استارت خودرو فراهم می‌کند. در ماشین‌های قدیمی، نیروی باتری فقط برای احتراق اولیه‌ی ماشین به کار گرفته می‌شد. اما با گذر زمان و پیشرفته شدن ماشین‌ها، تجهیزات بیشتری مثل چراغ، بوق و ... به ماشین‌ها اضافه شد. این سایل برای شروع به کار، به انرژی برق نیاز دارند. یک سیستم پیچیده از مدارهای الکتریکی، در ماشین‌های امروزی، انرژی مورد نیاز این وسایل را تامین و توزیع می‌کنند. باتری ماشین با انرژی الکتریکی که در خود ذخیره می‎کند، می‌تواند در مواقع مورد نیاز، برق این وسایل را به آن‌ها برساند. باتری‌ها اگر در شرایط مناسب آب و هوایی قرار گیرند و به درستی از آن‌ها نگهداری شود، می‌توانند حدود چهار تا پنج سال عمر کنند.

جهت اطلاع از قیمت باطری ماشین کلیک کنید

چرا باید از باتری خودرو محافظت کرد؟

سلامت این قطعه بسیار مهم است. به طوری که اگر باتری خراب باشد یا ضعیف کار کند، تاثیر منفی روی دیگر قطعات خودرو می‌گذارد و به آن‌ها آسیب می‌رسد. اگر می‌خواهید اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید، کافیست به یک مثال عینی در این خصوص توجه کنید. فرض کنید مچ پای شما ضعیف است. این مچ پای ضعیف باید تمام وزن بدن شما را تحمل کند. در این صورت وزن و فشار زیادی روی مچ پا اعمال می‌شود. یک باتری ضعیف هم همین مفهوم را می‌رساند. زمانی که باتری خوب کار نکند، فشار بیشتری روی قطعات سالم ماشین اعمال می‌شود و سیستم شارژ، موتور استارتر یا برقی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این قطعات حتی ممکن است از کار بیفتند. زیرا ولتاژ زیادی را برای جبران کمبود انرژی باتری مصرف می‌کنند. البته زمان استهلاک این قطعات به مرغوب یا نامرغوب بودن کیفیت آن‌ها وابسته است. ولی در هر صورت، اگر قطعات ضعیفی در خودرو نصب شده باشد، استهلاک آن‌ها سریع‌تر شده و خیلی زود نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. بنا براین بهتر است قدرت اتومبیل خود را به شانس واگذار نکنید. زیرا ممکن است بعدا مجبور باشید هزینه‌ی گرانی بابت این بی‌توجهی پرداخت کنید. باتری ups

41

آیا باطری ماشین نیاز به تعویض دارد؟

 

باتری ماشین را باید قلب آن دانست و توجه به سلامت این قطعه خودرو بسیار مهم است؛ زیرا وظیفه مهم برق‌رسانی در خودرو برعهده دارد. با توجه به اهمیت زمان تعویض باتری ماشین در این مقاله قصد داریم درباره عوامل موثر در عمر باتری ماشین و زمان تعویض باطری خودرو اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. باتری پراید

 چه عواملی موجب خرابی باتری ماشین می‌شود؟

 باتری به طور مداوم در حال شارژ و دشارژ یا و یا پر و خالی شدن است. به همین دلیل عمر مفید مشخصی دارد. یک باطری ماشین اگر کیفیت مناسبی داشته باشد، به طور متوسط بین ۱.۵ تا ۲ سال عمر مفید دارد و اگر بیشتر از این زمان باتری سالم بماند نگهداری و استفاده از آن بر عهده صاحب خودرو است. البته با توجه به شرایط آب و هوایی می‌توان این محدوده زمانی را بین ۱.۵ تا ۵ سال نیز متغیر دانست. بعد از این محدوده زمانی باید به دنبال تعویض باتری ماشین بود.

 برخی عوامل اگر رخ بدهد باعث تسریع در تخریب باتری خواهد شد. این مسئله به معنای این است که باید به فکر تعویض باتری ماشین بود. از جمله این عوامل می‌توان به گرما، لرزش و شارژ عمیق اشاره کرد. این مسائل موجب می‌شوند که در باتری رسوب ایجاد شود و رسوب ایجاد شده هم باعث سولفاته شدن باتری خواهد شد.

 از عوامل دیگر می‌توان به نگهداری باتری به مدت زیاد در انبار اشاره کرد؛ به طوری که اگر باتری ماشین زمان بیش از شش ماه در انبار نگهداری شود باعث سولفات آن خواهد شد. این سولفات صفحات را دچار چگال و سخت شدن خواهد کرد. نتیجه تمامی این فرایند از کار افتادن باتری و کم شدن توانایی آن خواهد بود.

 هوای گرم و نامناسب نیز می‌تواند متوسط عمر باتری را کم کند و حتی به نصف برساند. به عبارتی هوای گرم مانند یک سم برای باتری ماشین عمل می‌کند و شاید هزینه زیادی بر روی دست شما بگذارد. همین مسئله موجب می‌شود که باتری ماشین زودتر از زمانی که تصور می‌کنید خراب شود و زمان تعویض آن فرا برسد.

 از عوامل موثر دیگر در خرابی باتری ماشین سولفاته شدن آن است. اگر یک خودرو برای مدت زمان طولانی روشن نشود و به عبارتی استفاده نشده باشد، باتری ماشین سولفاته خواهد کرد. راهکار رهایی از این مسئله این است که هر از چندگاهی ماشین را برای چند دقیقه روشن کنید تا باتری ماشین کار کند.

موضوع موثر دیگر این است که اگر به مدت طولانی و روزهای متوالی در هوای گرم رانندگی کنید، عمر متوسط باطری ماشین کاهش می‌یابد. حتی اگر بهترین برند و با کیفیت‌ترین باتری را خریده باشید نمی‌تواند جلوی تاثیر نامناسب هوای گرم را بگیرد.

نشانه بعدی را باید در تغییر رنگ چراغ نشانگر عمر مفید باتری دانست. این نشانگر سلامت که روی باتری به رنگ سبز مشخص شده است اگر به رنگ قرمز یا زرد تمایل پیدا کند، هشداری است که نشان می‌دهد عمر مفید باتری به پایان رسیده و زمان تعویض باتری ماشین است.

 موضوع دیگر تغییر شکل ظاهری باتری است. وقتی یک باتری به مدت زمان طولانی در معرض گرمای شدید، شکستگی، ضربه و ... قرار بگیرد، دچار برآمدگی و خرابی می‌شود که در نتیجه آن باتری با کاهش عملکرد مواجه می‌شود.

 از دیگر عوامل نشان دهنده ضعف باتری استارت خوردن نامرتب اتومبیل است. اگر در یک زمان استارت به درستی کار می‌کند و در زمان دیگر چنین نیست، این مسئله می‌تواند به علت عدم نگه داشتن شارژ در باتری باشد. در این شرایط اگر خودرو را چند ساعت خاموش نگه دارید، با یک استارت روشن می‌شود. اما اگر همین مدت خاموش بودن خودرو ادامه پیدا کند، دیگر ماشین با استارت روشن خواهد شد.

 

 روش های اطمینان از خرابی باتری

باوجود این که در بالا برخی موارد نشان دهنده ضعف باتری بیان شد اما ممکن است همه مشکل از خرابی باتری نباشد و سایر قسمت‌ها دچار مشکل شده باشند. به همین دلیل قبل از آنکه دست به تعویض باتری ماشین بزنید سایر مواردی که در ادامه ذکر می‌شود چک کنید.

_ باتری را از محل خود بیرون بیاورید و عملکرد آن را در موقع شارژ و همچنین نگهداری شارژ امتحان کنید.

_ دینام، استارت و فیوزها را ارزیابی کنید و از صحت عملکرد آن‌ها مطمئن شوید.

_ شمع‌های خودرو هم نیاز به بازبینی دارد. مطمئن شوید که شمع‌ها به درستی عمل جرقه زنی را انجام می‌دهند.

_ بست‌های باتری را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که دچار قطعی اتصال نشده‌اند. همچنین محل اتصال بست باتری هم چک کنید. ممکن است سر باتری و بست نیاز به تمیز کردن داشته باشد. خورددگی قطبین در باتری می‌تواند باعث کاهش عمر باتری شود. قطبین در اصل محل اتصال بست ها هستند که به موتور و سایر اجزا می‌رسد. اگر به موقع اقدام به تمیز کردن سر باتری و بست آن نکنید با خوردگی قطب‌ها مواجه می‌شوید.

_ در نهایت این که تا از خالی شدن و خراب شدن باتری مطمئن نشدید، از روش باتری به باتری برای روشن کردن خودرو استفاده نکنید.

مزایای نصب باتری توسط الوباتری:

نصب باطری فابریک:

خودروی شما با یک باطری غیر فابریک هم روشن خواهد شد اما کارخانه سازنده، سیستم الکترونیکی خودرو را برای یک باطری با مشخصات و ظرفیت خاص طراحی نموده است. بنابراین برای آسیب نرسیدن به خودرو ضروری است باطری فابریک خودروی خود را نصب نمایید؛ از سوی دیگر استفاده از باطری غیر فابریک باعث ابطال گارانتی خودروی شما خواهد شد. باطری های عرضه شده توسط الوباتری دارای استاندارد کارخانه سازنده و مورد تایید نمایندگی های مجاز خودروی شما می باشند.

گارانتی تعویض باطری نصب شده:

باطری های نصب شده دارای گارانتی تعویض در سراسر کشور هستند. در هر نقطه از کشور و در 24 ساعت شبانه روز، در محل شما، باطری نصب شده در صورتی که مشکل داشته باشد؛ تعویض خواهد شد.

نصب باطری با تاریخ تولید جدید و سریال اصلی

کیفیت و کارایی یک باطری تاریخ گذشته به مراتب کمتر از یک باطری تولید جدید می باشد.حتی هنگامی که باتری ماشین برای مدتی در فروشگاه‌ها و یا انبارها انباشته می‌شوند ممکن است قدرت خود را از دست بدهند. بنابراین باتری‌هایی را که در شش ماه اخیر تولید شده‌اند را انتخاب کنید. متاسفانه افرادی سودجو اقدام به واردات و فروش باطری های تاریخ گذشته با سریال تقلبی نموده اند. تمامی باطری های عرضه شده در الوباتری تولید جدید بوده و سال ساخت در کارت گارانتی نیز درج می گردد.

تعویض باطری توسط افراد متخصص و برخوردار از دانش فنی روز:

تعویض باتری خودرو توسط افراد فاقد دانش فنی ممکن است موجب وارد آمدن آسیب جدی به سیستم برقی خودرو شود. کارشناسان الوباتری دوره های فنی و تخصصی برق و الکتریک خودرو را گذرانده اند فلذا با سیستم های برقی و الکترونیک خودروهای داخلی و خارجی کاملاً آشنایی و مهارت دارند به همین دلیل موارد ریز بسیار مهمی مانند نصب باتری مناسب شرایط آب و هوایی منطقه محل سکونت شما را در نظر می گیرند.

 

راه‌های موثر در افزایش عمر باطری ماشین

 این راهکارها که در افزایش عمر باتری خودرو، جنبه پیشگیری دارند باید قبل از شروع فصل سرما و گرما حداقل برای یک بار انجام شود.

_ سطح الکترولیت در باتری در واقع همان آب باطری در اصطلاح عامیانه است. در هوای سرد و زمستانی این الکترولیت باعث افزایش عمر باتری شده و باتری را گرم نگه می‌دارد. همچنین در تابستان و هوای گرم باید سطح الکترولیت بررسی شود و آب باطری را به سطح لازم در آن برسانید . به همین دلیل در تابستان و چه در زمستان سعی کنید بیش از حد در باتری آب مقطر نریزید و سطح مشخص شده را حفظ کنید.

_ اگر در هنگام رانندگی متوسطی صدای ممتد در خودرو هستید، می‌تواند نشانه شل یا خراب شدن یک یا چند تسمه دینام باشد. در این شرایط باید تسمه‌ها را ارزیابی کنید. اگر در آن‌ها ترک، خراش یا شکستگی دیدید، می‌تواند نشانه خراب بودن تسمه‌ها باشد.

_ قبل از اقدام به روشن کردن خودرو همه تجهیزات جانبی برقی مانند چراغ‌ها، کولر و سیستم صوتی را خاموش کنید. استفاده از این تجهیزات برقی خصوصاً در هوای سرد زمستانی می‌تواند موجب کاهش توان باتری در موقع استارت زدن باشد.

 _ در صورتی که شارژ باتری کمتر از ۸۰ درصد است، موقع شارژ آن رسیده است.

_ به باتری اسید یا آب کثیف اضافه نکنید.

42

_ الوباتری و فروش باتری خودرو و تعویض باتری ماشین در محل

الوباتری در سال 1396 با پشتیبانی محصولات دو شرکت بزرگ باتری‌سازی کشور یعنی آرمان باتری و اشجع باتری شروع به کار کرد. این دو شرکت زنجیره نمایندگی‌های گسترده‌ای در سراسر کشور دارند که باعث شده خدمات الوباتری در بیشتر نقاط کشور در دسترس کاربران باشد.

الوباتری خدمات تخصصی برق و باتری خودرو را به صورت پیوسته در چهار بخش عرضه می‌کند:

  • فروش اینترنتی و آنلاین باطری خودروهای سواری
  • ارسال محصول به محل مشتری
  • تعویض رایگان باتری خودرو در محل مشتری
  • تست عملکرد باتری و سیستم برق خودرو مشتری

به‌این‌ترتیب با خرید باتری ماشین خود از الوباتری می‌توانید تا تست نهایی عملکرد سیستم برق خودرو را به دست تکنیسین‌های مجرب این شرکت بسپرید بدون اینکه هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید.

فروش اینترنتی باطری خودرو

در فروشگاه اینترنتی الوباتری می‌توانید انواع باتری‌ ماشین از برندهای مختلف را با گارانتی معتبر تهیه کنید. بسیاری از این باطری‌ها با گارانتی شرکتی بیشتر از یک ساله ارائه می‌شوند که با خرید آنها تا مدت زیادی نگران بروز مشکل برق در ماشین خود نخواهید بود.