ساخت سیستم راکتوری فوق پیشرفته تولید پروتئین از پلاستیک برای نخستین بار در دنیا و کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی

 براساس اعلام روابط عمومی فدراسیون اختراعات کشور، دکتر حامد میلانی ، پزشک و پژوهشگر جوان ایرانی برای نخستین بار در دنیا موفق به طراحی و ساخت سیستم رآکتوری فوق پیشرفته‌ای شد، که می‌تواند با تجزیه پلاستیک آن را به بیوپروتئین های خوراکی تبدیل کند.

طرح سیستم بیورآکتوری مبدل مونومرهای پلاستیک به پروتئین خوراکی دکتر حامد میلانی در هفدهمین دوره مسابقات جهانی اختراعات سئول کره جنوبی  (SIIF2021) که یکی از مهمترین و معتبرترین رویداد‌های بین المللی جهان در زمینه نوآوری و اختراعات است مدال طلای جهان را از آن خود کرد.

این مسابقات با همکاری فدراسیون جهانی مخترعین   (IFIA)فدراسیون مخترعین اروپا   (AEI)و سازمان توسعه اختراعات و فناوری کره جنوبی (KIPA) ، سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) با حضور 625 مخترع از کشورهای مختلف جهان از تاریخ 1  تا 4 دسامبر در شهر سئول کره جنوبی برگزار گردید.

این سیستم از 3 راکتور نسل جدید تشکیل شده است که میتواند انواع مختلف پلاستیک را درمدت 14 ساعت، که کوتاهترین زمان ممکن در دنیا است، به مونومرهای سازنده تبدیل کند.

ساخت سیستم راکتوری فوق پیشرفته تولید پروتئین از پلاستیک برای نخستین بار در دنیا و کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی

دربخش ابتدایی این سیستم ، راکتورنانوبیولوژیکالی تعبیه شده است که در ان از تکنیک جدید استابیلیزیشن، بر روی مخمرساکارومیسزسرویزیا و همچنین بر روی نانو ذرات اکسید آهن و نانولوله های کربنی استفاده شده است، که ضایعات پلاستیکی را به مونومر های سازنده  تبدیل میکند.

در بخش دوم راکتور فرمنتوری طراحی شده است که با استفاده از ایزوله های باکتریایی، کربن را به پروتئین خوراکی تبدیل می کند که یک پروتئین زیستی است که دارای سطح بالایی از اسیدآمینه های ضروری مانند لیزین، متیونین و ترئونین می باشد

تا کنون فقط چند کشوراز جمله امریکا به فناوری نوین بیولوژیکی برای تبدیل پلاستیک به پروتئین دست یافتند ما توانستیم علاوه بر دستیابی به این دانش برای نخستین بار در دنیا راکتور نانو بیولوژیکالی بر پایه استفاده از آنزیم طراحی کنیم که در مقایسه با روش‌های موجود گذشته دارای سرعت بالا برای تجزیه پلاستیک، تجزیه انواع مختلف پلاستیک، کارآیی بالاتر، بی‌نیازی به سیستم استریل، کنترل راحت‌تر فرآیند و قابلیت استفاده مجدد از سیستم آنزیمی است.

این روش پیشگامانه ضمن کاهش آسیب‌های زیست محیطی ناشی از زباله‌های پلاستیکی امکان تأمین مواد غذایی بی‌خطر و پایدار را فراهم می‌کند.

در بخش سوم بیورآکتوری تعبیه شده است که می تواند مونومرهای پلاستیک را به بوتانول سوخت مصرفی فضاپیماها و سوپرجت های مافوق صوت تبدیل کند که چندی پیش نیز توانست مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات لهستان (IWIS2021) را کسب کند.

دکتر حامد میلانی گفت: برخورداری از دانسیته انرژی بالا، کاهش ۶۵ تا ۹۰ درصدی میزان آلایندگی صنعت حمل و نقل هوایی و تولید گازهای گلخانه ای، کاهش مقدار سوخت مصرفی در هر ماموریت فضایی، برخورداری از ضریب ایمنی بالا، دمای اشتعال بالا و نقطه انجماد پایین (تا منفی ۸۹ درجه سانتیگراد)، عدم رسوب سوخت مصرفی از دیگر مزایای استفاده ازسوخت نوین زیستی است.