عدد مناسب برای SPF کرم ضد آفتاب

نور خورشید دارای اشعه ماوراء بنفش است و آن را به زمین می‌رساند. این اشعه برای سلامتی مضر است و خطراتی ویژه و غیر قابل جبران به پوست می‌رساند. می‌دانید که سلامتی پوست برابر با سلامت کلی بدن و همچنین زیبایی ظاهری است و تا چه حد می‌تواند مهم باشد. سرنوشت پوست با بیماری‌هایی همچون سرطان پوست و سرطان ملانوما گره خورده و بدون مراقبت از آن در برابر عوامل محیطی همچون UV، عواقب کشنده‌ای به دنبال می‌آیند.

به همین دلیل است که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنیم. محصولی که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و به طرق مختلف اثر UV را کاهش می‌دهد. این محصول دارای فیلترهای ضد آفتاب متعدد و مواد اولیه متنوعی است که نوع آن را مشخص می‌کنند و میزان تاثیر گذاری آن را بالا و پایین می‌برند. کرم ضد آفتاب با فاکتورهای محافظتی مختلفی همچون SPF، PA+، PDD و... شناخته می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها SPF است.

SPF چیست؟

اشعه ماوراء بنفش دارای سه نوع UVA و UVB وUVC  است. SPF فاکتوری محافظتی است که میزان مراقبت از پوست در برابر UVB را نشان می‌دهد. این اشعه پوست را آفتاب سوخته، ملتهب، قرمز و متورم می‌کند و اگر تاثیر زیادی بر پوست بگذارد می‌تواند تاول، پوسته پوستگی و سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

اگر تصور کنیم که پوست بدون کرم ضد آفتاب، پس از 10 دقیقه با آثار مخرب UVB و آفتاب سوختگی روبرو می‌شود، یک کرم ضد آفتاب با 30 SPF قادر است 10 دقیقه را 30 برابر کند و زمان مورد نیاز برای قرمزی و التهاب پوست شما را افزایش دهد. با استفاده از چنین محصولی پوستتان دیرتر آفتاب سوخته می‌شود و یا به طور کلی از آفتاب سوختگی در امان می‌ماند.

هر چه SPF بالاتر باشد بهتر است؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که محصولاتی با 100 SPF سپری آهنین بر پوست به وجود می‌آورند و با مصرف آن‌ها دیگر نباید نگران چیزی باشند. همچنین خواندیم که 30 SPF برای ما زمان می‌خرد و 10 دقیقه مورد نیاز برای آفتاب سوختگی را به 300 دقیقه یا 5 ساعت تبدیل می‌کند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت 100 SPF زمان آفتاب سوختگی را به 1000 دقیقه یا 16 ساعت می‌رساند! اما اگر با کرم ضد آفتاب و نحوه کارکرد آن آشنا باشیم می‌دانیم که این محصول باید 2 ساعت یک بار تمدید شود. در این صورت، SPF بالا به چه دردی می‌خورد؟ عدد مناسب برای SPF چند است و آیا با بالا رفتن آن، کیفیت کرم ضد آفتاب افزایش می‌یابد؟

خیر! SPF بالا کیفیت کرم ضد آفتاب را بالا نمی‌برد

خیر! SPF بالا کیفیت کرم ضد آفتاب را بالا نمی‌برد

اگر بخواهیم درباره اهمیت تجدید کرم ضد آفتاب توضیح دهیم، باید بگوییم که میزان محصول مصرفی، شدت طول موج آفتاب در ساعات مختلف روز، مکان و اقلیم زندگی، نحوه مصرف محصول و... اثرگذاری کرم ضد آفتاب را دچار تغییر می‌کنند و به همین علت همه افراد باید محصول را تمدید کنند و تا زمانی که خورشید می‌تابد و روز تمام نشده است از آن استفاده کنند.

15 SPF تا 93 درصد، 30 SPF تا 97 درصد، 50 SPF تا 98 درصد و 100 SPF تا 99 درصد از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به پوست جلوگیری می‌کند. هیچ میزانی از SPF نمی‌تواند این اشعه را به طور کامل دفع کند و پوست همچنان در معرض UVB قرار دارد.

 تفاوت 30 SPF با 100 SPF در میزان محافظت از پوست تنها 2 درصد است و این میزان مختصر تغییر مشخصی ایجاد نکرده و دروغی تبلیغاتی و بزرگ را نشان می‌دهد. به همین دلیل در سال 2011، FDA درج SPF بالاتر از 50 بر کرم ضد آفتاب و انواع محصولات دارای SPF همچون کرم مرطوب کننده را ممنوع اعلام کرد و آن را کاذب خواند.

افراد باید لایه‌ای ضخیم از کرم ضد آفتاب را بر پوست خود قرار دهند. هنگامی که مردم با اعداد بالای 50 برای SPF رو به رو می‌شوند، معمولا احساس امنیت می‌کنند و فکر می‌کنند که مقدار کمی از آن می‌تواند محافظتی بسیار پدید آورد. در نتیجه دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و اثرات زیان‌بار UVA را بیش از پیش تحمل می‌کنند.

UVA

از طرفی دیگر، مهم‌ترین اشعه ماوراء بنفش موثر بر پوست UVA است و توسط فاکتورهایی نظیر PA+ سنجیده می‌شود. این اشعه تاثیری عمقی بر پوست دارد و باعث افزایش تولید ملانین و اخلال در کارکرد ملانوسیت‌ها می‌شود. UVA سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، رنگ پوست را تیره می‌کند، باعث تولید هر چه بیشتر رادیکال‌های آزاد و تخریب سلولی می‌شود و خطر ابتلا به ملانوما، که سرطانی کشنده است را بالا می‌برد.

 تنها ربط SPF به محافظت از پوست در برابر UVA این است که کرم ضد آفتاب با SPF زیر 15 نمی‌تواند در برابر این اشعه مقاومت کند. تمامی محصولات با 15 SPF و بالاتر، در صورت داشتن فیلترهای ضد UVA می‌توانند اثر آن را کاهش دهند و این مقدار هیچ ربطی به بالا بودن SPF ندارد. مطالعه اخیر بر 20 کرم ضد آفتاب مورد تایید FDA نشان داده که تنها 2 تا 7 درصد از آن‌ها می‌توانند مراقبت کافی از پوست در برابر UVA را فراهم آورند و بقیه حفاظت کافی را ایجاد نمی‌کنند.

شرایط آزمایشگاه

اندازه‌گیری SPF در شرایط آزمایشگاهی و UV مورد استفاده در آزمایشگاه انجام می‌گیرد. به همین دلیل، ممکن است عدد SPF در دنیای بیرون از آزمایشگاه با آن چه بر محصول درج شده متفاوت باشد. در پژوهشی که بر یک کرم ضد آفتاب 100 SPF انجام شد، این محصول در 4 آزمایشگاه متفاوت مورد بررسی قرار گرفت و SPF آن بین 37 تا 73 متغیر بود. دلیل آن، تغییرا بسیار کوچک شرایط آزمایشگاه و ایجاد شرایط دراماتیک بر این فاکتور مطرح شد که شامل 7/1 درصد تغییر در انتقال نور بود.

این مسئله نشان می‌دهد که SPF بالا ممکن است واقعا بالا نباشد و تنها برای گمراه کردن و جذب مشتری بر آن تاکید شود.

آیا SPF بالا برای پوست ضرر دارد؟

کرم ضد آفتاب می‌تواند دارای ترکیباتی مضر برای سلامتی باشد. برخی فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب مانند اکسی بنزون، هوموسالت، بنزونفنون 3، نانو پارتیکل، اکتی نوکسیت و... ممکن است اثرات سمی به دنبال داشته باشند و به پوست جذب شده، اختلالات هورمونی پدید آورند. این مواد شیمیایی در برخی افراد نشانه‌های حساسیت به وجود می‌آورند و هر چه SPF محصول بیشتر باشد، غلظت آن‌ها بشتر است. البته کرم ضد آفتاب مرغوب فاقد این مواد بوده و شرایط متفاوتی ایجاد می‌کند. همچنین کرم ضد آفتاب مینرال یا فیزیکی هیچ ماده شیمیایی و مضری ندارد و از این رو ریسک استفاده از آن کمتر است.  

در انتها

عدد مناسب SPF بین 15 تا 30 است، مگر این که پزشک متخصص نظر دیگری داشته باشد و فرد با بیماری‌های خاص پوستی و سابقه خانوادگی دست و پنجه نرم کند. همچنین مهم است که به وجود تیتانیوم اکسید و روی اکسید و فیلترهای معدنی توجه کنید، چرا که UVA را مهار می‌کنند و اثر ملایمی دارند.

اگر به دنبال کرم ضد آفتاب استاندارد و مناسب پوست خود هستید به پیشگام نگار مراجعه کنید. پیشگام نگار فروشگاهی اینترنتی و معتبر است که تمامی محصولات خود را با تخفیف ویژه و نقد و بررسی کامل ارائه می‌دهد. محصولات آرایشی و بهداشتی مانند ماسک صورت و کرم ضد آفتاب در این سایت، دارای تنوع بسیاری اند و برای انواع پوست، سنین و خانم‌ها و آقایان آماده سفارش قرار گرفته اند.