نکات خرید منبع کویل دار و مخزن استیل

منبع کویل دار و مخزن استیل که در صنعت با استقبال بسیاری روبرو هستند، به عنوان مخازن و منابعی با کاربردهای بسیار متفاوت شناخته میشوند. بطور دقیقتر میتوان گفت که انواع مخزن استیل دارای ساختار ساده ای می باشد و برای نگهداری و یا جابجایی اسیدهای خورنده و سیالات شیمیایی کاربرد دارند. این در حالیست که منبع کویل دار با ویژگیهای سیستماتیک خود، امکان گرم کردن آب و کمک به فعالیتهای موتورخانه ای را دارد. منبع کویل دار از آن جهت حائز اهمیت است که همواره میتواند آب گرم مورد نیاز برای واحدهای آپارتمانی را تأمین کند. درواقع هرجا که نام موتورخانه و واحدهای مسکونی به میان بیاید، نیاز به انواع منبع کویل دار احساس میشود.

متریال استیل، البته نقطه‌ی مشترک تولید مخزن استیل و منبع کویل دار به شمار میرود. چرا که به دلیل سر و کار داشتن دائمی منبع کویل و مخازن استیل با آب و سیالات خورنده و اسیدی، لزوم استفاده از متریال استیل استنلس ضدزنگ در ساخت بدنه این تجهیزات احساس میشود. تنوع در فرم و طراحی و امکان سفارش در ظرفیت های متنوع، دیگر شباهت انواع مخزن استیل و منبع کویل دار به شمار میرود. اما به راستی هر یک از این تجهیزات پرطرفدار دارای چه ویژگیهایی هستند که تا این حد آنها را با استقبال روبرو کرده است؟!  

منبع کویل دار چیست؟

منبع کویل دار درحقیقت یک نوع مخزن افقی یا عمودی است که در راستای تأمین آب گرم ساختمانها (استحمام، شستشو و...) در بخش موتورخانه واحدهای مسکونی، ورزشی، رفاهی، تجاری و اداری نصب میگردد. فرآیند تولید آب با دمای گرم، همواره از سوی منبع کویل دار با دو ویژگی ارزشمند صورت میگیرد:

  • اول آنکه سرعت تأمین آب، توسط منبع کویلی بسیار پرسرعت است.
  • و دیگر آنکه هدررفت انرژی در این روش، بسیار کم می‌باشد.

پس از گرمسازی آب توسط منبع کویلی، این آب وارد مخازن نگهدارنده‌ی دستگاه میشود تا فقط در زمانی که نیاز است، از این آبهای گرم استفاده شود. علاوه بر نوع فرم دستگاه، طراحی و خرید منبع کویل دار در دو حالت «تک کویل» و «دو کویله» و بر پایه‌ی ظرفیت درخواستی خریداران انجام میشود.

نحوه عملکرد منبع کویل دار

41

منبع کویل دار در کنار دیگهای بخار و تجهیزات دستی و اتومات دیگر در موتورخانه تعبیه میشود. هنگامی که آب داغ و یا بخار پرحرارت از دیگهای بخار یا بویلرهای موتورخانه ها خارج میشود، کار منبع کویلی تازه آغاز شده و این بخار یا سیال داغ را جذب می کنند. بعبارتی، این بخار یا آب داغ از طریق لوله های جانبی منبع کویل دار، وارد این تجهیزات می شود. سپس عملیات تبادل گرمای غیرمستقیم در درون منبع کویلی صورت می پذیرد. بطوریکه آب داغ وارد شده در لوله های مسی این دستگاه ها جریان پیدا نموده و حرارت خود را رفته رفته به آب ذخیره شده در مخزن انتقال می دهد.

نهایتاَ با استمرار همین مکانیزم نسبتاَ ساده و کم هزینه، آب همواره گرم می ماند. پس از گرمسازی آب، هرگاه شیرهای گرم توسط ساکنین باز شود، آب گرم از طریق یک پمپ، بوشن و لوله های انشعابی به واحدها پمپاژ میشود. پمپاژ این با توجه به توضیحات ارائه شده، در جنس بدنه و لوله های انواع منبع کویل دار از متریالهای مسی و بخصوص استنلس استیل استفاده میشود؛ تا دچار هیچگونه پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی نشوند.

انواع منبع کویل دار

منبع کویل دار به لحاظ نوع فرم، غالباَ به یکی از دو صورت:

  • منبع کویل دار افقی یا خوابیده
  • منبع کویلی عمودی یا ایستاده

طراحی میگردد (به مانند انواع مخزن استیل). مهمترین عامل دخیل در طراحی مدلهای مختلف افقی یا عمودی، مبحث «میزان ظرفیت دستگاه» و «فضای فیزیکی موتورخانه» می باشد که در ادامه به بررسی این مدلها خواهیم پرداخت.

خرید منبع کویل دار افقی (خوابیده)

در رابطه با طراحی و نکات خرید منبع کویل دار افقی میتوان به نکات زیر اشاره داشت:

  • متریال بکاررفته در بدنه منبع کویلی افقی، غالباَ گالوانیزه گرم است. البته لوله های رفت و برگشتی سیال یا بخار این دستگاه ها، معمولاَ از جنس مس می باشد تا هم مقاوم و هم نگهدارنده حرارت باشد.
  • ضخامت لوله های کویل به عنصر جریان یافته در آن بستگی دارد. یعنی اگر قصد استفاده از بخار داغ وجود داشته باشد، ضخامت لوله های مسی باید 0.9 میلیمتر باشد. همچنین چنانچه آب داغ بویلرها فقط در لوله ها جریان پیدا کند، ضخامت 0.7 میلیمتری نیز کافی می باشد.
  • منبع کویل دار افقی ابتدا بدون پایه در کارخانجات سازنده، ساخته میشود. سپس برای اتصال و نصب در موتورخانه ها یا از ساپورتهای پایه ای نعل اسبی کمک گرفته میشود. و یا بسته به شرایط فیزیکی محل نصب، پایه ای ساخته شده و منبع کویلی با جوش به آن متصل میگردد.
  • قیمت منبع کویل دار افقی بیشتر از مدلهای عمودی است. البته آب موجود در مخزن مدلهای افقی، فشار کمتری را تحمل میکند (در قیاس با سیستم عمودی)
  • به هنگام خرید منبع کویل دار بیاد داشته باشید که چه در مدلهای عمودی و چه در مخازن افقی، ضخامت بدنه‌ی این تجهیزات بر اساس سه عامل فشار عملکرد، دمای سیال و ظرفیت مخزن مشخص می شود.  

خرید منبع کویل دار عمودی

  • اشغال کمتر فضا و قابلیت استفاده در فضاهای موتورخانه ای با محدودیت متراژی و ارتفاعی، از مهمترین ویژگیها و دلایل خرید منبع کویل دار عمودی (ایستاده) به شمار میرود.  این مخازن با نام منبع کویلی ایستاده نیز شناخته میشوند. جنس بدنه این مدل منبع کویلی نیز غالباَ از ورق گالوانیزه گرم می باشد و لوله های آن مسی است. همچنین جابجایی منبع کویل دار عمودی به مراتب راحت تر می باشد. چرا که:
  • هم قطر مخازن آنها کمتر است. (به جهت قرارگیری ایستا یا عمودی کویل)
  • و هم برای ظرفیت های محدودتر مورد استفاده قرار می گیرند. (برخلاف منبع کویل دار افقی که در صورت نیاز، تا دوازده متر قابلیت طراحی افقی مخزن را دارند)

اما حالا شاید وقت آن باشد که به بررسی انواع مخزن استیل، دیگر دستگاه محبوب صنعتی بپردازیم!

مخزن استیل چیست؟

42

مخزن استیل (مخزن اسید) و انواع مخزن کامپوزیت، بدون شک یکه تاز بازار مخازن نگهدارنده سیالات اسیدی و مواد شیمیایی می باشند. چرا که هم به لحاظ استفاده از متریال استنلس استیل ضد زنگ، مقاومت بسیار بالایی در برابر اسیدهای خورنده از خود نشان می دهند. و هم از بهترین و قویترین اتصالات ممکن در ساخت انواع مخزن اسید استفاده می شود.

منبع ضد اسید یا همان مخزن استیل، علاوه بر نگهداری از مواد خطرناک قلیایی و اسیدی، در انتقال و جابجایی این سیالات و مواد نیز نقشی تعیین کننده دارد. جابجایی این عناصر با انواع منبع اسید، میتواند به خوبی موجبات امنیت و آرامش خاطر نیروهای انسانی را فراهم آورد. بسته به نوع و درصد خورندگی اسیدها و مواد شیمیایی، مخزن استیل به یکی از سه حالت تکجداره، دوجداره و 3 جداره طراحی میشود.

قیمت مخزن استیل

قیمت مخزن استیل بر پایه فاکتورهای متنوعی تعیین میشود. درحقیقت تمامی تجهیزات صنعتی با توجه به انواع متریال، قطعات و سیستمهای متعدد بکاررفته در طراحیشان قیمتگذاری میشوند. منبع اسید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قیمت مخزن اسید بر پایه پارامترهای زیر تعیین میشود:

  • متریال بدنه
  • نوع کیفیت جداره (طراحی به یکی از گونه های 1، 2 و 3 جداره)
  • کیفیت و نوع اتصالات و جوشها
  • نوسانات دلار
  • نوع عدسی به کاررفته
  • سیستم های تعبیه شده در دستگاه (الکتروموتور، مبدلهای حرارتی و ...)
  • فرم مخزن اسید. (مکعبی، هرمی، گرد، کروی و البته استوانه ای. البته به سبب سهولت در تولید و دستمزد کمتر سازندگان، قیمت نهایی مخزن اسید استوانه ای مقرون بصرفه تر است)

همچنین ظرفیت مخزن اسید نیز یکی از مهمترین پارامترهای قیمت گذاری بر این تجهیزات می باشد. شرکت ناب زیست قابلیت طراحی و تولید انواع مخزن اسید با ظرفیت های 500 تا 10000 لیتر و 11000 تا 150000 لیتر و با بالاترین کیفیت ممکن را دارا می باشد و همواره حضور موفقی را در پروژه های صنعتی بزرگ کشور در کارنامه خود ثبت نموده است.

خرید انواع مخزن استیل

با توجه به نوع اسید و سیالات قلیایی، نیاز پروژه و ظرفیت موردنیاز، انواع مخزن اسید استنلس اسید در سه نوع:

  • تک جداره
  • مخزن اسید دوجداره و
  • سه جداره

طراحی و تولید میگردد. علاوه بر کیفیت و کارایی گسترده، همین تنوع در طراحی (بسته به نیاز خریدار) است که خرید منبع کویل دار و انواع مخزن استیل را استقبال بسیار زیادی روبرو ساخته است.

مخزن استیل تک جداره

این مخازن با توجه به درخواست خریدار در دو حالت عمودی یا افقی طراحی میگردد. قیمت مناسب مخزن استیل تک جداره موجب شده است که خرید این تجهیزات بسیار گسترده باشد. همچنین این مدلها قابلیت طراحی از ظرفیت 500 لیتر الی ظرفیتهای بیشتر از 150 مترمکعب را با استفاده از متریالهای استنلس استیل گرید 304 یا 316 داراست.

طراحی مخزن استیل تک جداره با توجه به فاکتورهایی نظیر: قطر دریچه، فشار عملکردی، ظرفیت، سایدگلس، ابعاد، وجود یا عدم وجود میکس سیال درون منبع، تعداد ورودیها، نوع پایه و ... صورت می پذیرد.

مخزن استیل دو جداره

مخزن استیل دو جداره به جهت صورت پذیری پروسه و عملیاتهای خاص با دوجداره استیل (ورقهای 304 یا 316 استنلس) طراحی میگردد. بنابراین طراحی دوجداره‌ی این مخازن به مولفه هایی نظیر فشار و بارهای مکانیکی ربطی نخواهد داشت. جداره ثانویه این مخازن، معمولاَ تا حدودی به لحاظ استحکام و بیشتر برای جلوگیری از هدررفت حرارتی تعبیه می گردد. از همین رو عناصری نظیر: پشم سنگ و شیشه و دیگر عناصر عایق کننده نیز میان این دوجداره قرار داده میشود.

به مانند انواع منبع کویل دار، در مخزن اسید دوجداره نیز از دو نوع بوشن ورودی و خروجی برای استفاده از آب پرحرارت بویلرها نصب میگردد. بطوریکه سیال یا آب گرم کننده بین دوجداره جاری شده و سیال یا آبی که میخواهد گرم شود، در درون جداره‌های داخلی گردش می یابد.

ضخامت بدنه مخزن استیل دوجداره غالباَ در حدود 1.5 میلی متر طراحی می شود. اما در صورت نیاز کارفرمایان و خریداران گرامی، امکان طراحی ضخامت این مخازن از 2 میلیمتر تا هر سایزی میسر است. به بیان بهتر، در مخزن ضداسید دوجداره تقریبا تمامی نیرو به جداره داخلی وارد میگردد. در نتیجه طراحی ضخامت بدنه منبع استیل صرفاَ به معنای تعیین ضخامت جداره داخلی می باشد. و ضخامت جداره دوم همیشه بر روی عدد 1.5 میلی متر متمرکز می‌شود.

مخزن استیل سه جداره

طراحی مخزن استیل سه جداره غالباَ به همراه سیستم پروسس تانک صورت میپذیرد. این مخازن که بیشتر در ظرفیتهای 500 الی 15000 لیتر مورد استفاده قرار میگیرند، با وجود پروسس تانک از مزایایی همچون:

  • فرآوری سیال
  • تبادل گرمایی عالی
  • تغییرات دمایی و درجه حرارتی محصول
  • میکس و مخلوط کردن سیالات
  • و نگهداری و ذخیره سازی مواد شیمیایی و اسیدی

سود می‌برند.

خرید مطمئن منبع کویلی و مخزن اسید از ناب زیست

مجموعه ناب زیست به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات صنعتی حوزه آب و فاضلاب، همواره توانسته است تا با ارائه تولیدات استاندارد، باکیفیت، خوش قیمت و متنوع، علاوه بر پاسخگویی به تمامی نیازهای داخلی، به صادرات گسترده تجهیزات صنعتی به کشورهای همسایه اقدام نماید.

جهت ارتباط با کارشناسان متخصص شرکت ناب زیست و کسب اطلاع از قیمت و شرایط خرید منبع کویل دار و مخزن استیل اسید (و دیگر تجهیزات صنعتی)، میتوانید با شماره‌های زیر تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

تلفنهای تماس: 88721092 – 88722027 - 09128714670

دفتر فروش : تهران، خ گاندی، نبش کوچه 23