روش ساخت واش بتن  و کفپوش بتنی چگونه است ؟

در گذشته کفپوش ها بیشتر به صورت سنتی و از مصالح محدودی تولید می شد. اما امروزه استفاده از متریال های مختلف و با کمک فناوری های پیشرفته ساخت کفپوش به یک هنر خلاقانه و مبتکرانه تبدیل شده است. واش بتن نوعی کفپوش با ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فرد است که به توضیح روش ساخت آن میپردازیم .

روش تولید

 

واش بتن ها به صورت تزئینی تولید و کاملا با محیط زیست و زندگی قابلیت هماهنگی دارند. برای تولید واش بتن از سنگ با تنوع رنگی و درجه دانه بندی بسیار متنوع استفاده می شود. اما برای این که این مواد یک کفپوش را شکل دهند لازم است تا از چسب بتن و نوعی روان کننده  استفاده شود.  سه نوع روش برای تولید واش بتن استفاده میشود که به توضیح هر کدام میپردازیم .

 

تولید به روش درجا

در این روش ابتدا با مواد تسکیل دهنده واش بتن زیر سازی درست و اصولی  را انجام میدهند و سپس سنگ دانه هایی که دارای رنگ های مختلف هستند و زیبایی خاصی دارند را روی واش بتن پرس میکنند البته باید این را متذکر شد که این روش هزینه بر و مدت زمان زیادی را از تولید کننده میگیرد به همین خاطر است که این روش در ایران انجام نمیشود زیرا برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد .

تولید به روش پرسی

این روش تولید کفپوش بتنی همانند روش درجا میباشد اما با این تفاوت که مراحل کار به کمک دستگا انجام میشود. تولید کفپوش بتنی به روش پرسی به این شکل است که ابتدا سیمان به ضخامت مورد نظر آماده میگردد و سنگ ریزه ها روی آن پرس میشود .

اما این روش محبوبیت چندانی ندارد به این دلیل که تولید کفپوش به صورت دو لایه انجام میشود. و پرس شدن سنگ ها روی آن دوام چندانی ندارد . و تحت عوامل مختلف آب هوایی و حتی ترافیک رفت آمد افراد ممکن است سنگ ها از کفپوش جدا شوند و کفپوش بتنی بدون سنگ ریزه های جذاب خود دیگر آن زیبایی قبل را ندارد .

اما این مدل از تولید کفپوش بتنی مشتری های خاص خودش را دارد دلیل فروش آن هم به این خاطر است که معمولا در فضاهایی از کفپوش پرسی استفاده میشود که هر ساله یا در مدت کوتاهی قرار است کفپوش های محل تعویش شود . اگر هدف شما استفاده در چنین محل هایی است میتوان گفت این مدل از کفپوش مناسب است

تولید به روش ویبره ای

11

پرطرفدارترین روش تولید واش بتن و کفپوش بتنی استفاده از روش تولید ویبره ای است . به دلیل کیفیت بالا و دوام مناسب مورد توجه بیشتری قرار گرفته است . و بیشترین فروش تولید کننده ها نیز در این مدل میباشد .

در این روش سیمان و سنگ ریزه ها کاملا با هم مخلوط میشوند و سنگ ریزه ها در تمامی قسمت های واش بتن مشاهده میشود سپس کفپوش ها را در قالب پلاستیکی قرار میدهند و سپس روی میز ویبره قرار میگیرد.

سپس کفپوش ها را داخل اتافی قرار میدهند تا هوای داخل آن گرفته شود معمولا این کار ۲۴ ساعت به طول می انجامد.

بعد از بیرون آوردن واش بتن ها از اتاق آنها را فرآیند واتر جت روی آنها انجام میشود که باعث میشود آلودگی های روی کفپوش به طور کامل پاک میشود و ظاهر زیبایی از واش بتن به نمایش در می آید از دیگر ویژگی های واش بتن به روش ویبره ای میتوان به دوام آن در برابر شرایط آب هوایی مختلف اشاره کرد.

توجه کنید که اگر در روش ویبره ای از مواد مناسبی جهت تولید استفاده نشود مرغوبیت آن کاهش میابد . شرکت تولید ساوج موزایک با استفاده از متریال های استاندارد و مناسب آمادگی تولید انواع واش بتن و کفپوش بتنی در رنگ ها و طرح های مختلف را داراست .