انواع لوله و اتصالات کشاورزی چه چیزهایی هستند؟

در لوله و اتصالات مربوط به کشاورزی، کیفیت و دوام لوله‌ها اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. از لوله کشاورزی به منظور انتقال آب استفاده می‌شود. امروزه به دلیل مشکل کمبود آب که همیشه گریبان‌گیر صنعت کشاورزی در کشور ما بوده است، مجبور به استفاده از روش‌های مدرن و پیشرفته‌تر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هستیم. در این روش از لوله کشاورزی برای آبیاری استفاده می‌شود. این لوله‌ها بر اساس جنس، کاربرد، کیفیت و … به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لوله و اتصالات مورد استفاده در صنعت کشاورزی چه خصوصیاتی دارند؟

در صنعت کشاورزی، بیشترین لوله‌های تولید شده تنها جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌باشند. لوله کشاورزی دارای ضریب انبساط طولی بسیار پایینی است که این انبساط‌های طولی مخرب نیستند. از دیگر خصوصیات این لوله‌ها می‌توان به ضریب جریان بالای آن‌ها اشاره کرد. این نوع لوله‌های با هر شرایط آب و هوایی سازگار هستند و در تمامی مناطق جغرافیایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که این نوع لوله‌ها دارای مقاومت بسیار زیادی در مقابل حرارت، مواد شیمیایی و … می‌باشند. همچنین بو و مزه آب را تغییر نمی‌دهند و خاصیت ضد زنگ و ضد رسوب نیز دارند. نصب این نوع لوله‌های بسیار ساده و راحت بوده و می‌توان با کمترین ابزار آلات کار اجرا و نصب آن‌ها را تمام کرد. یکی از محبوب‌ترین نوع لوله کشاورزی، لوله پلی اتیلن می‌باشد که دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد. لوله کاروگیت پلی اتیلن کاربردهای بسیار متفاوتی دارد اما در صنعت آبیاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای خرید انواع لوله و اتصالات کشاورزی می‌توانید به فروشگاه بازرگانی سداب به آدرس sadabco.com مراجعه نمایید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

انواع لوله مورد استفاده در کشاورزی

51

لوله‌ کشاورزی دارای انواع و مدل‌های مختلفی می‌باشد. همانطور که گفتیم مقاومت و دوام این نوع لوله‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تمامی لوله‌های مورد استفاده در صنعت کشاورزی دارای جنس و کاربردهای متفاوتی هستند. این لوله‌ها عبارتند از لوله چدنی، لوله پی وی سی، لوله گالوانیزه و … . در میان انواع لوله‌های کشاورزی از لوله‌های آلومینیومی، گالوانیزه و پلی اتیلن بیشترین استفاده را می‌کنند که باز هم از میان این سه نوع لوله، لوله‌های پلی اتیلن طرفدار بسیار زیادی دارند. در ادامه انواع این لوله‌های را بررسی خواهیم کرد.

لوله پلی اتیلن (PE)

لوله پلی اتیلن در صنعت کشاورزی و دیگر صنایع کاربردهای بسیار زیادی دارد، از جمله این کاربردها می‌توان به کنترل منابع آبی، جلوگیری از هدر رفتن آب و … اشاره کرد. از لوله‌های پلی اتیلن بیشتر در صنعت کشاورزی به دلیل دوام زیاد، نصب راحت، مقاومت بالا در برابر نور خورشید و خوردگی، هزینه کم و مقرون به صرفه، وزن کم، انعطاف پذیری، تنوع در سایز و … استفاده می‌شود. این مزایا سبب شده است تا هر روز افراد بیشتری از این نوع لوله‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده کنند. به صورت کلی در همه مزرعه‌ها و گلخانه‌های سراسر جهان از لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود. سایزهای مختلف این نوع لوله در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند، برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از سایز‌های کوچک این لوله‌ها استفاده می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن در سایزهای زیر برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند:

لوله پلی اتیلن آبیاری ۱۰ میلی‌متر: این لوله در روش آبیاری قطره‌ای، تحت فشار، سنترپیوت، بارانی، رول لاین و لینر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این سایز لوله در بازار با متراژ ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر موجود می‌باشد. همچنین این لوله‌ها به وسیله اتصالات پیچی به یکدیگر متصل می‌شوند.

لوله پلی اتیلن آبیاری ۱۶ میلی‌متر: این سایز از لوله مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه و وزن زیاد دارد. همچنین نصب و حمل و نقل آن به محل مورد نظر به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالا راحت است. از لوله پلی اتیلن ۱۶ میلی‌متری بیشتر در آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود که از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرده و سبب رشد نکردن علف‌های هرز می‌شود. این لوله‌ها به وسیله فلنج به یکدیگر متصل می‌شوند که نصب آن‌ها را سریع‌تر می‌کند.

لوله‌ پلی اتیلن آبیاری ۳۲ میلی‌متر: این نوع لوله برای انتقال آب از لوله اصلی به کار برده می‌شود. لوله ۳۲ میلی‌متری پلی اتیلن طبق استانداردها تولید شده و با دیگر تجهیزات کشاورزی سازگاری کامل دارد. از این لوله در آبیاری قطره‌ای، بارانی و تحت فشار استفاده می‌شود.

لوله پلی اتیلن آبیاری ۵۰ میلی‌متر: این نوع لوله طبق استاندارد ۱۴۴۲۷ تولید شده است و در متراژ ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متری به بازار عرضه می‌شود. از این لوله‌ها برای انتقال آب از لوله‌های اصلی استفاده می‌شود و اتصال آن‌ها به یکدیگر به صورت پیچی می‌باشد.

لوله پی وی سی

لوله‌های پی وی سی، دارای رنگ‌های خاکستری یا سفید هستند اما از معایب این لوله‌ها می‌توان به قابل اشتعال بودن آن‌ها و شکننده بودن در دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد اشاره کرد. باید بدانید که اشتعال این نوع لوله‌ها در همان قسمت باقی می‌ماند و به دیگر قسمت‌های لوله منتقل نمی‌شود. این نوع لوله‌ها با تابش نور خورشید کیفیت اولیه را نخواهند داشت و در اثر حرارت، مقاومت خود را نیز از دست می‌دهند، به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها برای لوله‌های انتقال آب گرم استفاده کرد. اما با وجود تمامی این معایب، این لوله‌ها به دلیل اتصال راحت و آسان، وزن کم، مقاومت شیمیایی زیاد، عدم نیاز به رنگ آمیزی و … در سیستم آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های پی وی سی به دو دسته یو پی وی سی و سی پی وی سی تقسیم بندی می‌شوند که در لوله‌های سی پی وی سی میزان کلر زیادتری استفاده شده در نتیجه مقاومت بالاتری دارد.

لوله پلی پروپیلن (PP)

این نوع لوله کاربردی مانند لوله‌های پی وی سی دارد اما دارای مقاومت بیشتر با کاربردهای متنوع‌تر می‌باشد. لوله‌های پلی پروپیلن تا حداقل ۵۰ سال دوام دارند. لوله پلی پروپیلن دارای انواع کوپلیمر ضربه‌‌ای، هموپلیمر و کوپلیمر اندام می‌باشد. در سیستم آبرسانی زمین‌های کشاورزی از لوله‌ها سفید و سبز پلی پروپیلن استفاده می‌شود.از این نوع لوله در سیستم آبیاری کشاورزی به صورت سرد و گرم استفاده می‌شود زیرا مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد. اما اگر در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد شکننده خواهد شد.

لوله گالوانیزه

لوله‌ها گالوانیزه به لوله‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها با استفاده از یک لایه روکش روی از آهن یا فولاد محافظت می‌شود تا دچار زنگ‌زدگی نشوند. در نتیجه گالوانیزه از جنس روی می‌باشد و راهی ساده برای جلوگیری از زنگ‌زدگی فولاد و آهن می‌باشد. رنگ لوله‌های گالوانیزه خاکستری تیره می‌باشد. این لوله‌ها با قطر ۵ تا ۸ اینچ برای آبرسانی و آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان از اتصالات برای تغییر در قطر مسیر لوله کشی استفاده کرد. از لوله گالوانیزه به دلیل روکش محافظ، طول عمر زیاد، هزینه مقرون به صرفه و … استفاده می‌شود.

لوله چدنی

لوله‌های چدنی از انواع لوله‌‌هاش آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌باشند که با عنوان دو سر تخت و دو سر توپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نوع دو سر تخت از بست مخصوصی استفاده می‌شود. اما نوع سر توپی دارای دو نمونه یک سر توپی و دو سر توپی می‌باشد که از سرب و کنف برای اتصال آن‌ها استفاده می‌شود. در میان این دو نوع لوله چدنی نوع سرتخت نسبت به نوع سر توپ دارای استقامت و مقاومت بسیار بالاتری می‌باشد و در برابر فشارهای انبساطی آسیبی نمی‌بیند.

نکات مهم در انتخاب لوله و اتصالات آبیاری کشاورزی

52

جهت انتخاب و خرید لوله و اتصالات آبیاری کشاورزی متناسب با نیاز‌تان بهتر است از برخی نکات مفید به طور کامل اطلاع داشته باشید. از طرفی انتخاب لوله و اتصالات مناسب کمی دشوار و پیچیده است. از این رو در ادامه به بررسی برخی نکات ضروری هنگام خرید لوله و اتصالات آبیاری می‌پردازیم.

اولین نکته‌ایی که باید هنگام انتخاب انواع لوله‌ها (از لوله‌ و اتصالات پلی اتیلن گرفته تا لوله و اتصالات چدنی) به آن توجه نمود کیفیت است. چرا که در صورت خرید لوله‌هایی با کیفیت پایین و حتی نسبتا پایین  نه تنها پس از گذشت زمان بلکه در هنگام نصب نیز دچار مشکل می‌شوید.  نتیجه این اشتباه پرداخت هزینه‌های بسیار بیشتر برای تعمیر، تغییر مسیر لوله‌ها و حتی لوله جدید است. همچنین اگر لوله‌های آبیاری مورد استفاده در زمین‌های کشاورزی از کیفیت خوبی برخوردار نباشند در برابر چرخ‌های ماشین‌ و ابزار آلات کشاورزی، جوندگان و سایر حیوانات دیگر مقاوم نخواهند بود و خیلی سریع خراب می‌شوند.

توجه داشته باشید هنگام خرید به اعتبار برند و درج اطلاعات کالا مانند اسم کمپانی تولید کننده، شماره خط و تاریخ تولید، متریال‌های مورد استفاده و میزان تحمل فشار توجه نمایید.زیرا با مطالعه این اطلاعات درباره لوله مدنظر خود به اطلاعات پایه‌ای دست می‌یابید. پیشنهاد می‌شود در صورت عدم چنین اطلاعاتی برای خرید اقدام نکنید.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است انتخاب لوله و اتصالات با علامت استاندارد است. به علاوه از آنجا که از این لوله و اتصالات در مناطق مختلف با آب و هوای گوناگون استفاده می‌شود. جنس و میزان تحمل فشار بسیار اهمیت دارد. بدون تردید جنس لوله مورد استفاده در مناطق گرم و خشک با جنس لوله و اتصالات مورد نیاز برای مناطق سرد و حتی محیط‌های گلخانه‌ایی بسیار متفاوت است.

علاوه بر موارد ذکر شده انتخاب لوله با سایز مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. در نتیجه قبل از خرید باید اندازه طول، قطر داخلی و متراژ مورد نیاز را مشخص نمود.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره لوله کشاورزی و انواع آن، همچنین خصوصیات لوله و اتصالات کشاورزی صحبت کردیم. همانطور که گفتیم لوله‌ها بر اساس جنس، کاربرد، مقاومت و … به دسته بندی‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. برای خرید لوله کشاورزی باید دقت کنید که کیفیت، سایز، قیمت و دیگر مواردی که در قسمت نکات خرید بیان کردیم را مد نظر قرار دهید. امروزه به دلیل قیمت بالا بسیاری از افراد به کیفیت لوله توجهی ندارند و همین امر سبب می‌شود که لوله‌های بی کیفیتی خریداری کنند که پس از مدتی مجبور به تعویض یا تعمیر و در نتیجه صرف هزینه مجدد شوند. لوله‌های پلی اتیلن، پی وی سی و چدنی از جمله لوله‌های بسیار پرکاربرد می‌باشند. اما وزن کم لوله‌های گالوانیزه یکی از خصوصیات قابل توجه این لوله‌ها می‌باشد. در لوله‌های پلی اتیلن وزن کم، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی و … از خصوصیات اصلی آن‌ها محسوب می‌شود. در لوله‌های پی وی سی نصب آسان و عدم نیاز به رنگ آمیزی، خصوصیات منحصر بفرد آن می‌باشند.