ضرورت تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره چه چیزی است؟

تعویض پنجره قدیمی با دوجداره یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی، زیباسازی محیط، افزایش امنیت و… می‌باشد. با وجود پیشرفت در صنعت درب و پنجره‌سازی هنوز هم در گوشه و کنار شهر شاهد وجود پنجره‌های قدیمی هستیم. اما خوشبختانه برندهای معتبر در حال فرهنگ‌سازی برای تعویض پنجره قدیمی با دوجداره هستند که تا حد زیادی نیز موفق عمل کرده اند.

آیا تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره امکان‌پذیر است؟

قطعا تعویض پنجره قدیمی با دوجداره امکان‌پذیر است و بر خلاف تصور بسیاری از افراد، هیچ نیازی به تخریب و انجام عملیات سنگین ندارد. پنجره‌هایی که در سال‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت از نوع آهنی بودند که فاقد استانداردهای خاصی بودند. همین امر سبب می‌شود که کارآیی مناسبی نداشته باشند. هنوز هم در سطح شهر خانه‌ها و ساختمان‌هایی را می‌بینیم که از این پنجره‌ها استفاده می‌کنند و در فصول سرد و گرم سال دچار مشکل می‌شوند. زیرا پنجره‌های آهنی عایق نیستند و از ورود و خروج هوای سرد و گرم جلوگیری نمی‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مطلب را به تعویض پنجره قدیمی با دوجداره، مزایا و مراحل آن اختصاص دهیم.

مهمترین مزایای پنجره دوجداره upvc در مقایسه با پنجره های آهنی

3

برای برخی از افراد این سوال به وجود می‌آید که چرا باید اقدام به تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره کنیم؟ معمولا پنجره‌هایی که توسط این افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد هنوز سالم هستند و هیچ دلیلی برای تعویض آن پیدا نمی‌کنند. اما در ادامه مطلب به پاسخ این سوال خواهید رسید. معمولا پنجره‌های قدیمی را با پنجره کشویی، پنجره دوجداره upvc و… تعویض می‌کنند. این پنجره‌ها از پروفیل upvc تولید شده‌اند و توانسته‌اند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

افزایش امنیت

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر اساس آن توصیه به تعویض پنجره قدیمی با دوجداره می‌کنیم افزایش امنیت محل زندگی و کار است. قطعا این پنجره‌ها فقط در منازل نصب نمی‌شوند و می‌توان از آن‌ها در محیط‌های کاری و ادارات نیز استفاده کرد. شیشه‌هایی که در این پنجره‌ها نصب می‌شوند از نوع دوجداره و سه جداره می‌باشند که مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با شیشه‌های معمولی دارند و آسیب رساندن به آن‌ها توسط سارقین دشوارتر خواهد بود. این پنجره‌ها دارای قفل‌هایی هستند که بعد از بستن پنجره از چند نقطه محکم شده و به دنبال آن امنیت بیشتری را ایجاد می‌کنند. نصب این پنجره‌ها باعث می‌شود که نمای خارجی ساختمان نیز زیباتر شود. شما می‌توانید از حفاظ پنجره یا نرده در پشت این پنجره‌ها نیز استفاده کنید.

عایق صوتی و حرارتی

پنجره دوجداره upvc قادر هستند از ورود امواج صوتی به درون ساختمان جلوگیری کنند. به همین دلیل افرادی که این پنجره‌ها را انتخاب می‌کنند اینطور ادعا کرده‌اند که آرامش آن‌ها بیشتر شده است. زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی یک ایراد بزرگ دارد و آن هم وجود صداهای مزاحم در طول روز است. پنجره‌های قدیمی نمی‌توانند عملکرد مناسبی در این شرایط داشته باشند و شاهد تاثیرگذاری مستقیم این صداها بر سلامت انسان خواهیم بود.

واقعیت این است که آلودگی‌های صوتی می‌تواند به مرور زمان بر قوه شنیداری انسان اثر بگذارد و آستانه شنوایی را کاهش دهد. این موضوع در نهایت می‌تواند کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این پنجره‌ها علاوه بر جلوگیری از ورود اصوات مزاحم، عایق حرارتی نیز محسوب می‌شوند. زیرا از در فصول سرد، محیط را گرم نگه می‌دارند و از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری خواهند کرد. همچنین شاهد خنک ماندن محیط خانه در فصول گرم و تابستانی هستیم.

تنوع طرح و رنگ

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پنجره‌های دوجداره فقط در رنگ سفید تولید می‌شوند و هیچ تنوعی از بابت طرح و رنگ در آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که برندهای مختلفی مانند برند «بوتیا صنعت» با در نظر گرفتن سلیقه مشتریان تلاش دارد تا از جدیدترین طرح‌ها استفاده کند. از آنجایی که پنجره‌های دوجداره می‌توانند نمای خارجی ساختمان را تحت تاثیر قرار دهند توصیه می‌شود از طرح‌هایی نظیر چوب استفاده شود تا جذابیت و جلوه ساختمان بیشتر شود. البته این طرح‌ها می‌تواند نمای داخلی را هم تحت الشعاع قرار دهند.

مقاومت در برابر عوامل محیطی

عوامل مختلفی در محیط وجود دارند که هر کدام به طریقی بر کیفیت پنجره‌ها تاثیرگذارند. این فاکتورها شامل رطوبت، تابش مستقیم نور آفتاب، بارش برف و تگرگ، سرما و گرمای شدید و… می‌باشد. پنجره‌های قدیمی که غالبا از نوع آهن و چوب بودند هیچ مقاومتی در برابر این عوامل نداشتند و به سرعت کیفیت و مرغوبیت خود را از دست می‌دادند. اما امروزه با تعویض پنجره قدیمی با دوجداره شاهد رفع این مشکلات هستیم. زیرا مقاومت این پنجره‌ها مثال زدنی است و هنگامی که در معرض هوای سرد و گرم قرار می‌گیرند دچار انقباض و انبساط نمی‌شوند.

وزن کم و مقاومت در برابر زلزله

هر چه وزن متریال کم‌تر باشد نصب آن با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود. پروفیل‌های upvc بسیار سبک هستند طبق تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده نشان می‌دهد ساختمان‌هایی که از پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنند یا تعویض پنجره قدیمی با دوجداره را انجام می‌دهند در برابر زلزله از مقاومت بالاتری برخوردارند. این عامل به دلیل وزن کم پروفیل هاست. زلزله یک امر طبیعی است که در اغلب نقاط کشور رخ می‌دهد و معمولا اولین جایی که آسیب می‌بیند شیشه‌ها هستند. شیشه‌های پنجره دوجداره در مقابل حرکات ناشی از زلزله مقاوم هستند و خرد نمی‌شوند. این موضوع سبب افزایش امنیت در هنگام زلزله خواهد شد.

مراحل تعویض پنجره‌های قدیمی چه چیزهایی هستند؟

پنجره‌های دوجداره دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای عملکرد و البته زیبایی منحصر به فرد می‌باشند. اگر بعد از اطلاع از مزایای تعویض پنجره قدیمی با دوجداره به این نتیجه رسیدید که پنجره‌های قدیمی را از خانه خارج و پنجره‌های نو را جایگزین آن کنید، در ابتدا باید یک پنجره مناسب تهیه کنید، بهتر است ابتدا با یک فرد متخصص یا مجموعه تولید کننده مشورت کنید. بعد از اینکه به نتیجه رسیدید مدل مورد نظر را سفارش دهید. شرکت سازنده به محل مراجعه و ابعاد دقیق پنجره را اندازه گیری می‌کند. بعد از اینکه پنجره مورد نظر آماده شد نصاب برای نصب آن به محل خواهد آمد.

مجتمع بوتیا صنعت اولین تولیدکننده پروفیل در و پنجره uPVC در ایران  است که جهت تحقق اهداف بهینه سازی مصرف سوخت کشور، جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی و کاهش هزینه خانوار اقدام به تولید انواع پروفیل upvc، درب و پنجره دوجداره و شیشه‌های دوجداره و سه‌جداره مینماید. برای آشنایی بیشتر با محصولات این شرکت میتوانید به وبسایت این مجموعه به نشانی butia.ir مراجعه نمایید.

 نصب پنجره‌های جدید هیچ نیازی به تخریب ندارند. فقط کافی است تا پارچه‌ای بر روی لوازمی مانند مبلمان بکشید تا کثیف نشوند.

برای تعویض پنجره قدیمی با دوجداره ابتدا ستون‌های افقی و عمودی پنجره قدیمی بریده می‌شود و فقط فریم آن در دیوار باقی می‌ماند. این کار توسط ابزاری به نام فرز انجام می‌شود. بعد از آن پنجره‌های دوجداره را با استفاده از پیچ بر روی فریم قبلی نصب می‌کند. فریم قبلی به هیچ عنوان قابل مشاهده نخواهد بود. بعد از اتمام کار، دور تا دور آن با چسب و فوم آب‌بندی می‌شود و سپس نوبت به نصب شیشه دوجدار خواهد رسید. پس از اینکه شیشه نصب شد، نصاب اقدام به رگلاژ کردن و تنظیم پنجره می‌کند تا باز و بسته کردن آن با مشکل مواجه نشود.