نکات مهم در استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

حتماً شما هم دیده ‌اید که بیماران بسیاری که دچار مشکلات تنفسی و ریوی می شوند برای اینکه بتوانند درمان موثری را داشته باشند باید از اکسیژن تراپی استفاده کنند و برای اینکه انتقال صحیح اکسیژن به بیمار انجام شود از کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز استفاده می شود. به بیانی ساده تر می توان اینگونه گفت که اکسیژن سبب می شود تا بیمار علاوه بر داشتن هوشیاری بیشتر و خواب راحت تر بلکه تنفس راحتی نیز داشته باشد.

اگر کپسول اکسیژن را در منزل نگهداری می‌کنید حتماً باید نکات مهمی را در مورد آن به خاطر داشته باشید تا با مشکلی روبرو نشوید. کپسول اکسیژن از نظر ظاهری حالت استوانه ای دارد و جز تجهیزات پزشکی به شمار می رود و دارای گاز اکسیژن خواهد بود و در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و نمونه هایی از آنها که با عنوان کپسول اکسیژن کوچک و جنس آلومینیومی شناخته می‌شوند برای بیماران در خارج از منزل به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز شان مورد استفاده قرار می گیرند.  بیماران تنفسی برای اینکه زندگی راحت تر و بهتری را داشته باشند باید به موقع اکسیژن دریافت کنند و از کپسول اکسیژن استفاده نمایند.

1

اگر از کپسول اکسیژن در منزل استفاده می کنید باید با شیوه صحیح نگهداری از آن آشنا باشید چرا که اکسیژن خیلی سریع در برابر شعله و گرما واکنش نشان می دهد و شعله‌ور خواهد شد و به همین جهت نگهداری کپسول اکسیژن باید به دور از نور و حرارت مستقیم خورشید باشد و قطعاً در اتاقی که بیمار از کپسول اکسیژن استفاده می کند نباید هیچ گونه سیگار یا مواد آتش زایی مورد استفاده قرار بگیرد چرا که بسیار خطرناک خواهد بود.

برای اینکه از ایجاد جرقه کپسول اکسیژن جلوگیری شود به واسطه پایه چرخ دار برای حرکت کپسول اقدام کنید و افتادن کپسول کار خطرناکی بوده و هیچ گاه آن را نکشید.

علاوه بر آنچه که ذکر شد در نظر داشته باشید که حتما از مراکز معتبری همچون فروشگاه ابزار اکسیژن امیر برای خرید کپسول اکسیژن و مانومتر اکسیژن و.... اقدام کنید تا علاوه بر داشتن استانداردهای لازم بلکه بهترین و باکیفیت ترین ها را تحویل بگیرید.

برای استفاده از کپسول اکسیژن باید شیوه صحیح کار کردن با آن را نیز بدانید مثلا مانومتر اکسیژن که با عنوان رگلاتور اکسیژن نیز شناخته می شود در قسمت بالای کپسول اکسیژن قرار می گیرد. در واقع به واسطه مانومتر اکسیژن می توان تنظیم کرد که مقدار جریان خروجی گاز اکسیژن چقدر باشد و به بیمار اکسیژن به حد نرمال برسد. اگر در شرایطی قرار گرفته اید که باید از کپسول اکسیژن در خانه استفاده نمایید و کار با آن را نمیدانید حتما از فروشنده یا پزشک در مورد نحوه استفاده از آن سوال کنید. برای تعیین میزان جریان خروجی میتوان از فلومتر که بر روی مانومتر اکسیژن متصل شده استفاده کرد که با توجه به شیری که بر روی آن تعبیه شده میتوان تنظیم جریان گاز خروجی را بین ۰ تا ۱۵ لیتر انجام داد.