فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

مجازات فریب در ازدواج چیست و فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

یکی از مشکلاتی که امروزه درموضوع عقد ازدواج در جامعه شاهد آن هستیم موضوع فریب در ازدواج ( تدلیس ) است  و یکی از معضلاتی است که موجبات طلاق دربین زوجین را به دلیل عدم وجود حسن نیت و صداقت آنها مقابل یکدیگر را در ازدواج به وجود می آورد و در قانون  تحت عنوان فریب در ازدواج ( تدلیس در نکاح ) بیان شده است و یکی از موارد فسخ نکاح به شمار می آید.

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

 

تدلیس یا همان فریب در ازدواج زمانی رخ میدهد که  فردی که قصد ازدواج دارد سعی دارد با رفتار یا  گفتار یا حرکاتی که بر مبنای حیله و تقلب است رضایت طرف مقابل را برای ازدواج جلب نماید  در صورتی که اگر شخص مقابل حقیقت را می دانست به احتمال زیاد به این ازدواج  رضایت نمیداد و باعث اغفال و گول خوردن شخص در ازدواج می شود و شخص با توجه به شرایطی که اساساً پایه واقعی ندارند تن به ازدواج میدهد.

در واقع تدلیس در شرایطی نیز محقق می یابد که فرد عیوب و ایراداتی که دارا می باشد که از طرف مقابل خود پنهان کند.

برای مثال  : زنی که با کره نیست باکره نبودن خود را از همسر آینده اش مخفی می کند و مرد به تصور اینکه زن باکره است با وی ازدواج می کند یا مردی که پزشک نیست خود را پزشک معرفی نماید و زن به به خیال این که مرد پزشک است با او ازدواج نماید.

موارد فسخ نکاح

مواردی که در قانون از موجبات فریب در ازدواج است و حق فسخ را برای طرف مقابل به وجود می آورد به شرح ذیل می باشد.

اگر این عیوب حین عقد در مرد باشد و زن از آن بی اطلاع باشد زن می تواند نسبت به فسخ نکاح اقدام کند :

خصاء ( ناتوانی در باروری ) ، عنن به ناتوانی مرد در عمل زناشویی گفته می شود به شرط اینکه ولو یک بار عمل زناشویی را انجام نداده باشد ، مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.

  • برابر ماده 1181 قانون مدنی « جنون هریک از زوجین به شرط استقرار اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد برای طرف مقابل موجب حق فسخ است». بنابراین بنا به مفاد صریح ماده 1181 قانون مدنی ایران جنون زوجین از عیوبی میباشد که در صورتی که در هر یک از دو طرف استقرار داشته باشد حق فسخ را به طرف دیگر میدهد.
  • جنون شوهر چه قبل از نکاح و چه بعد از آن عارض شود موجب خیار فسخ برای زن است. در این خصوص ماده 1185 قانون مدنی میگوید: «جنون و عنن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود». اما جنون زن طبق ماده1189 قانون مدنی هنگامی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مزبور در حال عقد وجود داشته باشد.

اگر این عیوب در حین عقد در زن باشد و مرد از آن اطلاع نداشته باشد مرد می تواند نسبت به فسخ نکاح اقدام نماید :

جنون ،  قرن ( حالتی در آلت تناسلی زن که مانع نزدیکی می شود ) ،  جذام (بیماری پوستی) ، برص (پیسی ) ، افضاء  (حالتی در آلت تناسلی زن که مانع نزدیکی می شود )  ، زمین گیری ، نابینایی از هر دو چشم  در صورت عدم آگاهی مرد قبل  از عقد برای او حق فسخ ایجاد می کند.

موارد ی هستند که قانونگذار آنها را  در قانون معین نکرده است اما اگر عقد نکاح برمبنای آن صفت خاص در هر یک از زوجین شرط شده باشد و در عقد نکاح برآن تصریح گردد در صورت اثبات  از موارد فسخ خواهد بود که می توان مواردی را به صورت تمثیل بیان نمود مواردی مانند متاهل بودن مرد حین ازدواج با دیگری ، عدم بکارت زن یا پنهان کردن ازدواج سابق از موارد فریب در ازدواج محسوب می گردد.

فریب در ازدواج چه مسئو لیت حقوقی دارد؟

به وجود آمدن حق فسخ  در ازدواج : اعمال حق فسخ نکاح پس از علم به سبب آن فوری است . طبق  ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی هر گاه در زمان وقوع عقد نکاح در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد ازدواج  مشخص شود که طرف مقابل فاقد وصف مورد نظر بوده برای طرف مذکور حق فسخ خواهد بود خواه وصف مورد نظر در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.

منظورماده 1128 قانون مدنی از وصف خاص، صفاتی نظیر باکره بودن زن، عدم اعتیاد و سلامت روحی و جسمی، تحصیلات عالیه ، یا قرار داشتن در یک طبقه اجتماعی و…

نکته : درخصوص بیماریهای  خطرناک جدید و اثر آنها بر حق فسخ نکاح، به ویژه اینکه زن در طلاق هیچ اختیاری  ندارد و حق طلاق از آن  مرد است، بنابراین مسئله فسخ نکاح برای زن، اهمیت ویژه و بیشتری می‌یابد.

مطابق استفتائات برخی از فقهای معاصر، فسخ عقد نکاح در بیماریهایی مانند ایدز و دیگر امراض خطرناک را از عیوب نکاح و موارد فسخ نمی دانند و اصولا در اینگونه موارد، زن میتواند به لحاظ عسر و حرج  و احراز و اثبات ان تقاضای طلاق کند و مشاوره با وکیل طلاق در اینخصوص کمک شایانی به شما می کند.

فریب در ازدواج چه مسئولیت کیفری دارد؟

مطابق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی ، اگرهر یک  زوجین در هنگام عقد ازدواج طرف  مقابل خود را به امور واهی و غیرواقعی  مانند داشتن تحصیلات عالی، موقعیت‌اجتماعی، شغل و سمت خاص، مجرد بودن  و ... فریب دهد و عقد را بر مبنای این امور واهی واقع نماید  در صورت اثبات جرم شخص  مرتکب فریب در ازدواج  گردیده است و به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌گردد.

عقدی بر مبنای فریب محقق می شود که شخص آگاهانه با تقلب و صحنه سازی طرف مقابل خود را به امور واهی و غیر حقیقی فریب دهد و.

این ماده تنها بیان اوصاف کمال بر خلاف  واقعیت را مشمول مجازات کیفری دانسته است اما باید توجه داشت که پنهان کردن عیوب و نقائص در بسیاری موارد، مهم تر از بیان خلاف واقع صفات کمال می باشد.

اگر قانونگذار دروغ جلوه دادن اوصاف کمال را مستوجب مجازات دانسته است به طریق اولی باید پنهان کردن عیوبی نظیر جنون، بیماریهای جسمی و روحی را مستوجب مجازات بداند.

شرایط تحقق جرم فریب در ازدواج

در مورد تحقق جرم مذکور باید بگوییم که مجازات  کردن افراد مذکور در این ماده زمانی ممکن خواهد بود که عمل فریب توسط زوج یا زوجه صورت گرفته باشد.

به عبارتی دیگر هرگاه فرد ثالثی مانند یکی از بستگان یا دوستان زوج به دروغ وی را پزشک معرفی نمایند بدون آنکه زوج از این امراطلاعی داشته  باشد، نمی شود زوج را به موجب این ماده مجازات نمود، زیرا هرکس مسئول فعل و اعمال خویش می باشد و نمی توان شخصی را بواسطه انجام فعل دیگری و صرف اقدام به نفع آن مجازات کرد.

این درحالی است که ارتکاب این جرم  فریب در ازدواج توسط  شخص ثالث را به طور مطلق نمی توان قابل انتساب به زوجه یا زوج ندانست، زیرا ممکن است شخص ثالث عمل فریب را به دستور زوج یا زوجه انجام داده باشد. در اینصورت تبانی یکی از زوجین با شخص ثالث در تدلیس به منزله آن است که خود او مرتکب تدلیس شده باشد.

مطابق قانون کاهش مجازاتهای تعزیزی جرم تدلیس و فریب در ازدواج از زمره جرایم قابل گذشت به شمار می رود در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزیری را به نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد کاهش دهد یا از یک نوع به نوع دیگر تبدیل نماید جهت مشاوره تلفنی وکیل ملکی کیلیک نمائید.

ارتباط مهریه و فریب در ازدواج

در صورتی که عقد نکاح فسخ گردد زن مستحق مهریه خواهد بود مگر اینکه بین زوجین رابطه زناشویی برقرار نشده باشد. که در این صورت به زن مهریه تعلق نمی گیرد . فقط در یک صورت در فسخ نکاح  قبل از نزدیکی ، به زوجه نصف مهریه تعلق میگیرد آن هم زمانی است که دلیل  فسخ عیب مرد ناشی از عنن باشد.

اگر فریب در ازدواج از سوی زوجه باشد و هنوز رابطه زناشویی بین زوج و زوجه برقرار نشده باشد یعنی زوجه باکره باشد  زوج تکلیفی به پرداخت مهریه ندارد واگر زوج مهریه را پرداخت نموده باشد میتواند مسترد نماید زیرا زن بدون جهت دارا شده است.

در این مقاله به بررسی مقررات و نکات مربوط به فسخ نکاح پرداختیم. در صورتیکه در خصوص تدلیس در نکاح و فریب در ازدواج سوالی دارید میتوانید با وکیل پایه یک دادگستری تماس و مشاوره بگیرید.

مشخصات تماس گروه وکلای یعقوبی

آدرس: تهران ،فلکه دوم صادقیه،مجتمع طلا،طبقه 5 ، واحد 4

  • تلفن: 02144974361
  • ایمیل: fatemeyaghobi60@gmail.com
  • ساعات / روز کاری: شنبه تا پنج شنبه از 9 صبح تا 8 شب