پزشکان می گویند که نباید این 10 علامت آلرژی بهاری را نادیده بگیرید

فصل سرماخوردگی و آنفولانزا در نهایت به پایان می‌رسد و وارد فصل شکوفه‌های زیبا می‌شویم. هر چند این زیبایی برای برخی افراد تبدیل به جهنم می‌شود و هنگام بیرون رفتن از خانه یک بسته دستمال کاغذی ۲۰۰ تایی باید همراه خود ببرند. درست حدس زدید منظور ما حساسیت فصلی در بهار است که بیشتر افراد علائم حساسیت فصلی را تجربه کرده اند.

ورود هوای گرم‌تر، آلرژی‌های بهاری و علائم آزاردهنده آن را نیز به همراه دارد. درختان جوانه زده، گل‌ها و علف‌ها گرده را به هوا می‌فرستند و باعث آبریزش بینی و خارش چشم برای بسیاری از ما می‌شوند. علاوه بر آن علائم کلاسیک آلرژی بهاری می‌تواند در بسیاری از مکان‌های دیگر از صدای گرفته تا گلودرد ظاهر شود و آن‌ها می‌توانند تا تابستان ادامه داشته باشند.

محققان معتقد هستند که آلرژی‌های بهاری معمولا در ماه اسفند با گرده درختان شروع می‌شوند و سپس در ماه خرداد گرده‌ها بیشتر دریافت می‌شود، بنابراین آلرژی بهاری می‌تواند از اسفند تا تیر ادامه یابد. حتی اگر درخت، مزرعه یا علف در آن نزدیکی نباشد، گرده‌ها همچنان می‌توانند شما را پیدا کنند و روی سینوس‌ها و پوست شما آسیب برسانند.

اگر در تمام فصل به علائم آلرژی بهاری مانند خارش پوست و گلودرد مبتلا هستید، تنها فردی نیستید که علائم حساسیت فصلی را تجربه می‌کند. بر اساس گزارش بنیاد آسم و آلرژی آمریکا (AAFA) تا ۲۰ میلیون بزرگسال آمریکایی (و ۶ میلیون کودک) از آلرژی بهاری رنج می‌برند.

 

نحوه درمان علائم آلرژی بهاری

2

  • با یک متخصص صحبت کنید. پزشک یا متخصص آلرژی می‌تواند به تعیین بهترین استراتژی برای درمان علائم خاص شما کمک کند. گزینه‌های درمانی عبارتند از آنتی هیستامین‌های خوراکی مانند Zyrtec برای تسکین عطسه و خارش، قطره‌های چشمی مانند Zaditor برای از بین بردن قرمزی و خارش، اسپری‌های استروئیدی بینی مانند فلوناز برای کاهش التهاب و احتقان و کرم‌های هیدروکورتیزون مانند Cortizon-10 برای اگزما که معمولا توصیه می‌شوند.
  • فعال باشید. اگر همیشه بهار را با موجی از علائم آلرژی شروع می‌کنید، می‌توانید فعال باشید و قبل از شروع آلرژی، داروهای مورد نظر خود را مصرف کنید. به عنوان مثال، اگر معمولا در اوایل ماه اسفند عطسه و گرفتگی دارید، مصرف داروهای خود را در پایان بهمن شروع کنید، البته با اجازه از متخصص آلرژی این کار را انجام دهید.
  • روی علائم اصلی خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، ممکن است به جای آنتی هیستامین خوراکی، فقط به قطره چشم نیاز داشته باشید و تمام تلاش خود را بکنید تا با بستن پنجره‌ها و تعویض لباس‌های پر از گرده به محض ورود به خانه، مواد حساسیت‌زا را از خانه خود دور نگه دارید. خرید تجهیزات پزشکی مناسب نیز می‌تواند به شما کمک کند.
  • برای تسکین طولانی‌مدت، ایمونوتراپی (در غیر این صورت به عنوان تزریق آلرژی شناخته می‌شود) راه حل طلایی است. در طول زمان به جای اینکه فقط علائم شما را در آن فصل سرکوب کند، حساسیت کمتری در شما ایجاد می‌کند. احتمالا باید یک بار در هفته به مدت شش ماه و سپس یک بار در ماه برای سه تا پنج سال به مطب دکتر بروید.

    مثل رفتن به باشگاه است، دفعات و مداومت به سیستم شما آموزش می‌دهد که حساسیت کمتری داشته باشد. واکسن‌ها هنوز بهترین گزینه هستند زیرا می‌توانید چندین آلرژی را همزمان درمان کنید.

 

شایع ترین علائم الرژی بهاری کدام اند؟

قبل از اینکه علائم حساسیت بهاری خود را درمان کنید، به دنبال علائم باشید. در ادامه، ما شایع‌ترین و گیج‌کننده‌ترین علائم آلرژی بهاری را توضیح می‌دهیم و به علاوه اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را تسکین داد.

 

عطسه کردن

هنگامی که گرده توسط یک گیاه آزاد می‌شود و راه خود را به بینی شما باز می‌کند، سیستم ایمنی بدن به مغز شما می‌گوید که آن را به زور بیرون بیاورد. به همین دلیل است که وقتی در بهار بیرون هستید، نمی‌توانید پنج دقیقه بدون عطسه بمانید.

اگر مطمئن نیستید که با آلرژی یا سرماخوردگی، آنفولانزا یا کووید-۱۹ سر و کار دارید، این موضوع را به خاطر داشته باشید، آلرژی باعث تب، بدن درد یا خستگی شدید ناشی از ویروس نمی‌شود. حتی می‌توانید با خرید پالس اکسی متر برند چویس اکسیژن خون خود را اندازه بگیرید.

 

سرفه یا گلودرد

آلرژی‌های بهاری اغلب باعث آبریزش بینی می‌شوند و مخاط از سینوس‌ها به گلو می‌ریزند. برخی افراد می‌گویند که صبح‌ها زیاد سرفه می‌کنند. در واقع، زمانی که دراز می‌کشید. آبریزش بینی به پشت گلو میریزد و این تخلیه مداوم می‌تواند باعث سرفه یا حتی گلودرد شود.

هنگامی که آبریزش بینی به کمک اسپری‌های بینی یا آنتی هیستامین‌ها از بین رفت، احتمالا علائم گلودرد شما برطرف می‌شود.

 

خارش و آبریزش چشم

3

بیشتر علائم آلرژی توسط هیستامین‌ها ایجاد می‌شود، این هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که در بدن شما هنگام مشاهده مهاجمی مانند گرده درختان آزاد می‌شوند. این هیستامین‌ها می‌توانند باعث تورم و التهاب در چشم‌های شما شوند و باعث ایجاد احساس خارش و آبریزش از چشم‌های شما شوند.

 

چشمان پف کرده

آلرژی‌های بهاری گاهی اوقات باعث می‌شود به نظر برسید که در یک مسابقه بوکس‌ناک اوت شده‌اید و چشمانتان پف کرده است. زیر چشم‌ها ورم می‌کند و پوست به نوعی مایل به آبی می‌شود و این ورم به دلیل احتقان در رگ‌های خونی کوچک زیر پوست زیر چشم است.

 

سردرد

گرفتگی می‌تواند بینی و سینوس‌های شما را مسدود کند و مبتلایان به آلرژی اغلب ممکن است دچار سردردهای گرفتگی و کسل‌کننده شوند. همه این فشار قطعا می‌تواند ایجاد شود و باعث سردرد شود. گاهی اوقات فشار بالا می‌رود و خرید فشارسنج یکی از راه حل‌هایی است که می‌توان این موضوع را به کمک فشارسنج بررسی کرد.

 

پوست خشک و احساس خارش

اگر پوست شما در طول بهار بسیار خشک است و احساس خارش می‌کنید، می‌تواند به دلیل بثورات پوستی به نام درماتیت آتوپیک باشد که به نام اگزما نیز شناخته می‌شود. حتی می‌تواند زمانی ایجاد شود که یک آلرژن باعث التهاب و تحریک پوست شود.

در نوزادان، اگزما معمولا به دلیل آلرژی غذایی ایجاد می‌شود اما با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها می‌توانند از گرده‌ها، کپک‌ها، ذرات گرد و غبار یا حیوانات خانگی به اگزما مبتلا شوند. بیشتر افراد در دوران کودکی این موضوع را بیشتر تجربه می‌کنند اما تا ۳ درصد از بزرگسالان هنوز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

علائم آسم

طبق تحقیقات، آلرژن‌ها شایع‌ترین محرک آسم هستند. هنگامی که شما در هر ماده حساسیت زا، از جمله پوست حیوانات خانگی، کپک، گرد و غبار، یا گرده‌ها تنفس می‌کنید، سیستم ایمنی بدن شما با ترشح آنتی بادی‌هایی واکنش نشان می‌دهد که می‌تواند باعث التهاب مجاری هوایی در ریه‌های شما شود و تنفس را سخت‌تر کند.

 

گرفتگی و خارش گوش

هیچ چیز روی صورت شما از آلرژی‌های بهاری در امان نیست. علاوه بر سوزش چشم و گرفتگی بینی، گوش‌های شما نیز ممکن است خارش و گرفتگی داشته باشند. این موضوع می‌تواند ناشی از احتقان باشد اما ممکن است به علائم بعدی در لیست نیز مربوط باشد.

 

واکنش های عجیب به میوه

ممکن است عجیب به نظر برسد اما خوردن میوه می‌تواند علائم آلرژی بهاری را ایجاد کند. هنگامی که قطعه خاصی از مواد شیرین را گاز می‌زنید، ممکن است خارش گوش یا تورم و کهیر در اطراف دهان خود را تجربه کنید. این واکنش‌ها می‌تواند نتیجه سندرم آلرژی غذایی گرده باشد زیرا برخی از میوه‌ها ساختار شیمیایی مشابه گرده دارند.

همه افراد مبتلا به آلرژی به گرده از این سندرم رنج نمی‌برند، بنابراین برای تشخیص صحیح با پزشک خود مشورت کنید. خبر خوب این است که می‌توانید با پختن میوه‌ی مزاحم واکنش را دور بزنید و این میوه‌ها اغلب به این گرده‌ها مرتبط هستند:

  • سیب، بادام، هویج، کرفس، گیلاس، فندق، کیوی، هلو، گلابی، آلو
  • کرفس، خربزه، پرتقال، هلو، گوجه فرنگی
  • موز، خیار، خربزه، تخمه آفتابگردان، کدو سبز

 

سخن پایانی

آبریزش بینی و علائم دیگر همیشه نشانه آلرژی فصلی نیست و می‌بایست این علائم توسط پزشک بررسی شود. داروهای موجود در داروخانه‌ها را حتما با دستور پزشک مصرف کنید و سعی کنید در فصل بهار از مکان‌های تشدید کننده حساسیت دوری کنید.