آسمان شب اقامتگاه کویری متین آباد؛ غوغای ستارگان در دل کویر

همیشه در سفر به شهرهای بزرگی مثل کرمان، یزد و اصفهان، وقتی قطار از مناطق کویری و بیابانی عبور می‌کرد، سعی می‌کردم خودم را در آنجا؛ در این امتداد تمام نشدنی، تصور کنم. دوست داشتم از نزدیکِ نزدیک کویر را با همه آن عظمتش تجربه کنم. کویرگردی در اکوکمپ متین آباد، یک انتخاب خاص، به یادماندنی و هیجان‌انگیز برای من بود؛ از شترسواری در کویر گرفته تا دیدن ستاره‌ها و اجرام آسمانی در دل کویر کاشان!

کویرگردی و اقامتگاه کویری

کویرگردی در متین آباد، قطعاً شما را با چالش‌های زیادی روبرو خواهد کرد. دسترسی به خیلی از چیزها مثل آب، غذا و وسایل حمل‌ونقل که در زندگی روزمره به حضور آن‌ها عادت داریم، محدود است. با شرایط آب‌وهوایی جدیدی روبرو خواهیم بود که احتمالا برای ما تازگی دارد. اقامتگاه کویری، جایی در قلب کویر است که با تأمین این امکانات، ریسک‌ها و خطرات کویرگردی را به حداقل رسانده و آرامش مسافران را برای لذت بردن از مناظر کویری فراهم می‌کند. اکوکمپ یا اقامتگاه کویری دوستدار طبیعت هم جزو بهترین نوع اقامتگاه ها به لحاظ حفظ منابع طبیعی و خدادادی زیست‌بوم است.

آغاز سفر به متین آباد

بهترین مسیر برای رسیدن به متین آباد کاشان، از تهران است. در تهران می‌توانید از تاکسی و اتوبوس بین شهری، قطار و هواپیما برای رسیدن به کمپ استفاده کنید. ممکن است سفر با هواپیما به کاشان یا اصفهان و تغییر مسیر به متین آباد کمی برای شما مشکل باشد، اما به هر حال در بین گزینه‌های شما وجود دارد. بهترین راه، سفر با قطار و خودروی شخصی است. در این دو گزینه، نیازی به تغییر مسیر و طی کردن مسافت‌های اضافی را ندارید و می‌توانید مستقیماً به بادرود و روستای متین آباد بروید.

مسیر تهران به بادرود

بلیط قطار تهران به مقصد بادرود را می‌توانید به شکل آنلاین و حضوری در ایستگاه راه آهن تهیه کنید. این قطار، در کمتر از 4 ساعت به ایستگاه بادرود می‌رسد.

مسیر بادرود به متین آباد

فاصله بادرود تا روستای متین آباد و ورودی اکوکمپ کویری آن، چیزی در حدود 6 کیلومتر است که باید آن را سواره طی کنید. امکان گرفتن ماشین در همان ایستگاه راه آهن وجود دارد و نیازی نیست دشواری زیادی را تحمل نمایید.

5

تجربه دیدن آسمان شب کویر در اکو کمپ متین آباد

قبل از آنکه به امکانات دیدن آسمان شب اکوکمپ بپردازیم، بهتر است درباره متین آباد بیشتر بدانیم.

روستای متین آباد

متین آباد؛ روستایی کویری در کیلومتر 55 اتوبان کاشان به اصفهان است. این روستا، مردمی خونگرم و مهمان‌نواز دارد که در گویش محلی به روستای خودشان متین آوا هم می‌گویند.

اکوکمپ متین آباد

اکو کمپ متین آباد کاشان، با ایده راه اندازی یک اقامتگاه کویری مدرن و به‌روز اما با سروشکل سنتی و قدیمی، تاسیس شد. فضای اکوکمپ متین آباد کاشان، با الهام از کاروانسراهای قدیمی ایرانی طراحی و اجرا شده است. خیمه‌ها و آلاچیق‌های سنتی، کلبه‌ها و اتاقک‌های گِلی به همین منظور ساخته شده‌اند.

آسمان شب در کویر کاشان

در شب‌هایی که خبری از ابر و آلودگی‌های غبارآلود منطقه نباشد، بساط رصد آسمان شب به راه است. در بالای رستوران متین آباد و تراس آن، امکان مشاهده ستاره‌ها و دیگر اجرام آسمانی وجود دارد. البته به دلیل نبود آلودگی‌های نوری، می‌توانید حتی بدون چشم مسلح هم ستاره‌ها را ببینید. اما اگر علاقه زیادی به رصد ستارگان شب کویر دارید، می‌توانید از تلسکوپ خود اقامتگاه استفاده کنید. گروه‌های نجوم زیادی به متین آباد سر می‌زنند و همه آن‌ها وسایل تخصصی خود را دارند. اما با وجود تلسکوپ اقامتگاه و رصدخانه متین آباد، امکان دیدن آسمان شب و ماه برای همه افراد وجود دارد.

رصد آسمان شب کویر تا طلوع خورشید ادامه دارد و می‌توانید از آن به رایگان استفاده کنید. حتی امکان استفاده از آلاچیق‌های اقامتگاه برای شب نشینی تا صبح وجود دارد. در روبروی رستوران، فضای برای شب نشینی دور آتش وجود دارد و می‌توانید به صحبت و گفتگو با دیگر افراد حاضر در اقامتگاه بپردازید و از منظره طلوع خورشید لذت ببرید. البته این تمام امکانات تفریحی و سرگرمی اقامتگاه متین آباد نیست.

6

امکانات تفریحی اکو کمپ متین آباد

اکو کمپ متین آباد به گونه‌ای طراحی شده که استفاده از آن برای تمام گروه‌های سنی جذاب و خاطره انگیز باشد. در ادامه به برخی از تفریحات جذاب شما در متین آباد اشاره می‌کنیم.

کویر گردی

کویر گردی در متین آباد، از جمله تفریحات جذاب و هیجان انگیز اکوکمپ است. می‌توانید روی رمل‌های شنی و تپه‌های ماسه‌ای کویر کاشان قدم بزنید و عکس بگیرید. با دیدن کویر سوت‌وکور کاشان، ممکن است فکر کنید این مکان مُرده و بی‌آب‌وعلف است. اما در کویر کاشان، حیوانات و گونه‌های جانوری زیادی زندگی می‌کنند. حتی در هنگام کویر نوردی باید مراقب حیوانات خطرناک کویری مانند مار، عرب و رتیل هم باشید.

شتر سواری در کویر

سوار شدن روی شتر و شتر سواری در کویر که به "کشتی‌های صحرا" معروف هستند، تجربه جدیدی برای شما خواهد بود. شما می‌توانید روی تپه‌های شنی کویر کاشان با شتر تردد کنید. شترهای موجود در اقامتگاه، توسط خود مجموعه پرورش، نگهداری و آموزش داده می‌شوند. یک شتر بالغ می‌تواند تا 40 کیلومتر در روز سفر کند، تا 590 کیلوگرم بار را بر پشت خود حمل کند و به مدت 10 روز بدون آب زنده بماند.

بازدید از مزارع ارگانیک اکو کمپ متین آباد

کشت گیاهان و میوه‌های بومی منطقه در اکوکمپ متین آباد با روش‌های روز دنیا و آخرین تکنولوژی‌های مدرن انجام می‌شود. تلاش اکوکمپ بر این بوده تا فضایی مستقل و با کمترین نیاز به محیط بیرون برای گردشگران فراهم کند. آبیاری این گیاهان با متد روز است و در کشت آن‌ها از کودهای شیمیایی استفاده نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که بتوانید از سالم‌ترین سبزی‌ها و میوه‌ها در طول اقامت خود استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر مشتاق سفر هستید، کشفِ هیجان طبیعت کویری و سفر به کویر یک پیشنهاد جذاب خواهد بود. کویرگردی قطعاٌ تفاوت زیادی با سفر به شهرهای جنگلی، ساحلی و کوهستانی دارد. اگر ورای سفر به کویر، طبیعت و محیط زیست برایتان اهمیت دارد، اقامت در اکوکمپ های کویری گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. با این وصف سفر به اکوکمپ متین آباد یک تجربه به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.