ترید ارز دیجیتال؛ شغلی با ریسک و سود زیاد

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رونق بسیاری پیدا کرده‌اند. بعضی از افراد دارایی‌هایشان را در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا هم ارزشش را حفظ کرده باشند و هم سود به دست آورند. گروهی هم به سرمایه‌گذاری اکتفا نمی‌کنند و وارد فرایند ترید ارز دیجیتال می‌شوند. ترید در این بازار هم مانند سایر بازارهای مالی است و به معنی باز کردن پوزیشن‌های خرید و فروش در موقعیت‌های مناسب برای کسب سودآوری است.

 

تریدرها در بازارهای مالی مختلفی فعالیت دارند؛ بعضی از آن‌ها در بازار بورس و اوراق بهادار داخلی کار می‌کنند، بعضی دیگر در بورس بین‌الملل فعالیت دارند و گروهی هم بازار دارایی‌های دیجیتال را برای ترید انتخاب کرده‌اند. کلیات معامله در بازارهای مالی و روش کسب سود از این بازارها یکسان است، اما روند قیمت‌ها، میزان رشد و دارایی‌هایی که در هر بازار خرید و فروش می‌شود، باهم تفاوت دارد. در این مقاله قصد داریم معامله بازار ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار بدهیم.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌های قیمتی بسیاری را تجربه می‌کند. تریدرها افرادی هستند که بر موج این نوسان‌ها سوار می‌شوند و سعی می‌کنند از آن سود به دست آورند. در حالت کلی ترید یعنی خرید یک دارایی در قیمت پایین، فروش آن در قیمت بالا و منتظر ماندن برای نزول بعدی و خرید دوباره. این روند کلی تریدینگ است که همیشه تکرار می‌شود. افراد مختلف استراتژی‌های گوناگونی دارند و با توجه به تحلیل‌ها و اطلاعاتی که از بازار دارند، تعیین می‌کنند چه زمانی پوزیشن خرید باز کنند و چه زمانی فروشنده باشند.

ترید ارز دیجیتال به معنی خرید دارایی دیجیتال با یک دارایی دیگر است. معمولا تریدرها از ارزهای فیات استفاده می‌کنند. یعنی وقتی پوزیشن خرید باز می‌کنند، ارزهای فیاتی مثل یورو و دلار یا استیبل کوین‌هایی مثل تتر را می‌دهند و در ازای آن ارز دیجیتالی مثل بیت کوین می‌خرند. در مقابل زمانی که فروشنده هستند، ارز دیجیتالی که در ولتشان ذخیره کرده‌اند را می‌فروشند و در ازای آن ارز فیات یا استیبل کوین می‌گیرند. بعضی از تریدرها هم معاملاتشان را با توکن‌های مختلف انجام می‌دهند و کم‌تر سراغ دارایی‌های باثباتی مثل تتر، دلار و یورو می‌آیند.

آیا ترید ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تفاوت دارد؟

بسیاری از افرادی که اطلاعات زیادی درباره بازار ارزهای دیجیتال ندارند، تصور می‌کنند ترید و سرمایه‌گذاری یکسان است. حتی گاهی اوقات افراد حرفه‌ای این دو اصطلاح را به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در قسمت قبل ترید ارز دیجیتال را توضیح دادیم و گفتیم که به فرایند باز کردن پوزیشن‌های خرید و فروش در ارزهای دیجیتال، ترید می‌‌گوییم.

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را اصطلاحا هولد کردن (Hold) می‌گویند؛ البته هولد کردن در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاح منحصر به فردی تحت عنوان هودل (Hodl) و همان مفهوم را می‌رساند. هولدرها یا سرمایه‌گذاران افرادی هستند که یک دارایی را خریداری می‌کنند و آن را برای مدت زیادی نگه می‌دارند. زمانی که قیمت افزایش پیدا کرد و به سطح مورد نظرشان رسید، آن را می‌فروشند.

تریدرها معمولا یک دارایی را برای مدت کوتاهی نگه می‌دارند و تلاش می‌کنند از نوسان‌های کوتاه مدت هم به نفع خودشان استفاده کنند، اما سرمایه‌گذاران توجهی به نوسان‌های کوتاه مدت ندارند و تنها نکته‌ای که برایشان اهمیت دارد این است که ارزش دارایی در دراز مدت بیشتر شده باشد. به عبارتی می‌توان گفت تریدرها از فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال درآمد کسب می‌کنند و هولدرها به دنبال کسب درآمد غیرفعال از این بازار هستند.

کدام یک بهتر است؟

انتخاب بین تریدینگ و هولدینگ به سلیقه و استراتژی افراد بستگی دارد. مثلا کسانی که سرمایه نقدی مشخصی در اختیار دارند و به دنبال راهی برای حفظ ارزش سرمایه‌شان هستند، در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد عجله‌ای برای به دست آوردن سود ندارند و همین که ارزش داراییشان در بلند مدت افزایش پیدا کند، برایشان کافی است.

در مقابل افرادی وجود دارند که ترجیح می‌دهند به جای صبر کردن در بازار فعالیت داشته باشند و با استفاده از نوسان‌های بازار سود به دست آورند. در نتیجه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را یاد می‌گیرند، اطلاعاتی درباره بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند و به عنوان تریدر در بازار مشغول به کار می‌شوند.

بیایید با ذکر یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح بدهیم. تصور کنید من و شما هرکدام هزار دلار سرمایه داریم. من هزار دلار بیت کوین می‌خرم و آن را ذخیره می‌کنم تا بعد از ۵ سال آن را بفروشم. شما هم هزار دلار خودتان را بیت کوین می‌خرید، اما تصمیم‌ می‌گیرید ترید کنید. من طی این مدت نباید به سرمایه خودم دست بزنم و بعد از ۵ سال هم به هر اندازه‌ای که بیت کوین رشد کرده باشد، سرمایه من هم زیاد شده است.

در مقابل شما تریدر حرفه‌ای شده‌اید و سعی کرده‌اید بازار را تحلیل کنید، بیت کوین‌هایتان را در قیمت بالا فروخته‌اید و بعد از اصلاح روند بازار، دوباره پوزیشن خرید باز کرده‌اید. شما از همه این نوسان‌های کوچک هم سود کرده‌اید و البته گاهی هم بخاطر پیشبینی‌های نادرست یا غیرقابل پیشبینی بودن بازار، ضرر داده‌اید.

تصور کنید در نهایت بعد از پنج سال، هزار دلار من به بیست هزار دلار تبدیل شده باشد. اما هزار دلار شما ابتدا به دو هزار دلار تبدیل شده، سپس ضرر کرده و به پانصد دلار رسیده، دوباره تا چهار هزار دلار بالا رفته و باز به کم‌تر از سه هزار دلار برگشته، اما در نهایت این روند نوسانی شیب صعودی داشته و دارایی‌ها شما بعد از پنج سال به پنجاه هزار دلار رسیده است.

به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت ترید کردن برای افرادی که اطلاعات کافی درباره بازار ارزهای دیجیتال دارند، می‌توانند زمان کافی برای تحلیل بازار صرف کنند و مهارت لازم برای سوار شدن بر موج نوسان‌ها را دارند، سود بیشتری به همراه دارد. سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که به دنبال فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک پایین هستند.

بهترین روش ترید ارز دیجیتال چیست؟

تریدرهای ارز دیجیتال روش‌های مختلفی را برای معامله انتخاب می‌کنند. در ادامه توضیحاتی درباره روش‌های گوناگونی که برای این کار وجود دارد، ارائه خواهیم داد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خودشان را دارند؛ بنابراین انتخاب بهترین روش ترید ارز دیجیتال به سلیقه شخصی شما و سبک معاملاتیتان وابسته است.

آربیتراژ تریدینگ

نقدینگی دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال با یکدیگر متفاوت است. تفاوت نقدینگی صرافی‌ها باعث اختلاف جزئی در قیمت یک دارایی در هرکدام از آن‌ها می‌شود. بعضی از تریدرها ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های ارزان‌تر می‌خرند و در صرافی‌هایی که قیمت دارایی بالاتر است، می‌فروشند. این اختلاف قیمت‌های جزئی، زمانی که حجم دارایی ترید شده زیاد باشد، سود خوبی به آربیتراژ تریدر می‌دهد. این یک روش کوتاه‌مدت برای کسب درآمد از معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال است.

اسکالپینگ یا نوسان‌گیری

تریدرهایی که از این روش استفاده می‌کنند، از نوسان‌های کوتاه مدت قیمت دارایی سود می‌برند. آن‌ها با شناسایی نوسان‌های بازار، سعی می‌‌کنند دارایی‌ها را در قیمت پایین بخرند و بعد از اینکه سود مشخصی به دست آوردند، آن را می‌فروشند. تریدرهایی که از این روش استفاده می‌‌کنند، منتظر سود زیاد نمی‌مانند و معمولا یک دارایی را بیشتر از یک روز نگه نمی‌دارند. آن‌ها از هر معامله سود کمی به دست می‌آورند و با افزایش تعداد معاملات روزانه، سودشان را افزایش می‌‌دهند.

معاملات فرکانس بالا یا الگوریتمی

استراتژی‌های مختلفی برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی وجود دارد. در گذشته تریدرها محاسبات و تحلیل‌‌های لازم را به صورت دستی انجام می‌دادند و در نهایت خودشان تصمیم می‌گرفتند که کدام دارایی برای خرید و کدام یک برای فروش مناسب است.

به مرور زمان الگوریتم‌های پیشرفته‌ای ایجاد شد که امکان انجام محاسبات و تحلیل بازار را داشت. این الگوریتم‌ها می‌توانند به اندازه یک تریدر حرفه‌ای یا حتی بیشتر از آن، دقت داشته باشند. بعضی از تریدرهای حرفه‌ای با استفاده از این ابزارها پوزیشن‌های خرید و فروش باز می‌کنند. البته استفاده از این ابزارها چندان هم ساده نیست و تنها افراد حرفه‌ای می‌توانند از آن‌ها برای اجرای استراتژی‌های معاملاتیشان استفاده کنند. در واقع در این روش، تریدر هدایت‌کننده ابزار است و خودش نقشی در باز کردن و بستن پوزیشن‌های خرید و فروش ایفا نمی‌کند.

معاملات آتی

معاملات آتی هم یکی از روش‌های ترید هستند که به تازگی به بازار ارزهای دیجیتال هم وارد شده‌‌اند. در این روش خریدار و فروشنده یک دارایی را برای یک تاریخ مشخص در آینده با یک قیمت مشخص معامله می‌کنند. تصور کنید من و شما قصد داریم وارد یک معامله آتی شویم. واسطه بین ما یک قرارداد هوشمند است. من می‌خواهم سه ماه آینده یک بیت کوین را با قیمت ۲۰ هزار دلار بفروشم. شما هم می‌خواهید سه ماه آینده بیت کوین را با قیمت ۲۰ هزار دلار از من بخرید. قرار بین ما در یک قرارداد هوشمند ثبت می‌شود و به محض فرا رسیدن تاریخ تعیین شده اجرا خواهد شد.

اگر زمانی که قرارداد اجرا می‌شود، قیمت بیت کوین بیشتر از ۲۰ هزار دلار باشد، من ضرر می‌کنم. چون از سه ماه قبل گفته‌ام که بیت کوین را با این قیمت به شما می‌فروشم و دیگر نمی‌توانم آن را تغییر بدهم. در مقابل اگر قیمت بیت کوین در آن زمان، کم‌تر از ۲۰ هزار دلار باشد، شما ضرر می‌کنید. زیرا در قرارداد ثبت شده که شما بیت کوین را با ۲۰ هزار دلار در تاریخ مشخص می‌خرید و نمی‌توانید هزینه کم‌تری برای آن بپردازید. پس تریدرهایی که می‌توانند با تحلیل روندها، آینده قیمت‌ها را با تخمین بالایی پیشبینی کنند، می‌توانند از روش معاملات آتی بهره ببرند و سود به دست آورند.

تنوع استراتژی‌های معاملاتی

زمانی که وارد یادگیری معامله در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوید و اطلاعاتی در این زمینه به دست می‌آورید، متوجه می‌شوید که تنوع استراتژی‌های معاملاتی بسیار زیاد است. معمولا مدرسان معامله‌گری، برخی از مشهورترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌های معاملاتی را به دانشجوهایشان آموزش می‌دهند، اما این آموزش‌ها بدان معنا نیست که شما به همین روش‌ها محدود هستید. بسیاری از تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال، با ترکیب روش‌ها و استراتژی‌های مختلف، استراتژی منحصر به فردی برای خودشان طراحی می‌کنند و با استفاده از آن می‌توانند سود به دست آورند. جالب است بدانید که شاید اگر یک تریدر دیگر از همان استراتژی استفاده کند، به اندازه فردی که خودش آن را طراحی کرده، سود به دست نیاورد. حتی ممکن است متحمل ضرر هم بشود.

داشتن استراتژی معاملاتی شخصی در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بسیاری دارد. در این بازار الگو گرفتن از دیگران و یادگیری از آن‌ها کاربردی است و می‌تواند باعث موفقیت شما بشود، اما اگر بخواهید از دیگران تقلید کنید و همان کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند را انجام بدهید تا به سود برسید، نه تنها موفق نمی‌شوید، بلکه در بازار به بن بست می‌رسید و ممکن است همه دارایی‌هایتان را از دست بدهید.

آشنایی با اصطلاحات ترید در بازار ارزهای دیجیتال

51

آشنایی با اصطلاحاتی که در بازار ارزهای دیجیتال و در میان تریدرها به کار می‌رود، یکی از گام‌های ابتدایی است که باید بردارید. بعضی از اصطلاحات تخصصی هستند و در مراحل پیشرفته‌تر با آن‌ها آشنا خواهید شد، اما در این بخش به چند مورد از اصطلاحات کلیدی و اولیه‌ای که باید درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشید، اشاره می‌کنیم.

دامیننس یک ارز دیجیتال

دامیننس یک ارز دیجیتال نشان می‌دهد چقدر از حجم بازار در اختیار آن ارز دیجیتال است. از میان دارایی‌های مختلف، بیت کوین بیشترین دامیننس را دارد. هرچقدر دامیننس یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، ارزش آن بیشتر می‌شود و می‌تواند بازار را از سایر دارایی‌های دیجیتال بگیرد.

سطح حمایت و مقاومت

همانطور که تاکنون چندبار گفتیم، قیمت ارزهای دیجیتال دائما در نوسان است. اما قیمت یک دارایی معمولا از یک سطح کم‌تر نمی‌شود و از یک سطح هم بالاتر نمی‌رود. به سطح پایینی که قیمت از آن کم‌تر نمی‌شود، سطح حمایت می‌گویند. یعنی زمانی که روند یک ارز دیجیتال نزولی باشد، تا رسیدن به سطح حمایت پایین می‌آید، اما بعد از آن‌ خریداران با حمایت از آن دارایی قیمتش را افزایش می‌‌دهند و روند نزولی به پایان می‌رسد. البته در برخی موارد، فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریداران دارند؛ در نتیجه سطح حمایت را می‌شکنند و روند نزولی باز هم ادامه پیدا می‌کند.

سطح مقاومت، بالاترین سطحی است که قیمت یک دارایی دیجیتال در روند صعودی به آن می‌رسد. یعنی وقتی روند صعودی باشد و به سطح مقاومت برسد، نمی‌تواند از آن عبور کند و دوباره به پایین برمی‌گردد و روند نزولی می‌شود. اگر قدرت خریداران زیاد باشد، می‌توانند سطح مقاومت را بشکنند و قیمت را باز هم بالا ببرند. در نتیجه روند صعودی ادامه پیدا می‌کند.

به طور کلی سطح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال برای دارایی‌های دیجیتال همیشه وجود دارد؛ زمانی که یکی از این سطح‌ها شکسته می‌شود، تریدرها دوباره قیمت جدیدی را به عنوان سطح حمایتی جدید یا سطح مقاومت جدید در نظر می‌گیرند.

چرخه بازار

بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال و تحلیلگران حرفه‌ای بر این باورند که روندها در یک چرخه هستند و مدام تکرار می‌شوند. این تکرارها در بلند مدت اتفاق می‌افتد. مثلا روند بیت کوین این است که به اوج قیمت برسد و سپس طی چند ماه وارد زمستان شود و تا مدت‌ها روند نزولی داشته باشد. چنین روندی تاکنون چند بار تکرار شده و احتمالا در آینده باز هم تکرار می‌شود. چرخه بازار مصداق بارز جمله «تاریخ تکرار می‌شود» است؛ برنده کسی است که از گذشته درس بگیرد و برای آینده از آن استفاده کند.

تحلیل تکنیکال

رفتار دارایی‌ها در بازارهای مالی با استفاده از اعداد و ارقام و آمار و نمودارها ثبت می‌شود و تریدرها می‌توانند با تحلیل این آمار و ارقام و نمودارها، درباره خرید و فروش یک دارایی تصمیم‌گیری کنند. به این تحلیل، تکنیکال می‌گویند. تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزارهایی مثل کندل استیک، شاخص یا اندیکاتور انجام می‌شود.

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال به معنی بررسی شاخص‌های کلیدی یک پروژه است و اعتبار آن را می‌سنجد. مثلا در این تحلیل شما باید وایت پیپر یک پروژه را بخوانید. بررسی کنید موسس ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید، کیست و برای آینده پروژه‌اش چه برنامه‌ای دارد. همچنین باید اتفاقاتی که در تاریخچه توکن یا کوین مورد نظرتان رخ داده را بخوانید. با این اطلاعات متوجه می‌شوید که پروژه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارید، یک پروژه معتبر است یا خیر. این روش بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که روی پروژه‌های تازه‌کار که توکن‌های ارزان‌تری دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در آینده و بعد از رشد پروژه‌، سود خوبی به دست آورند.

صرافی ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که برای ترید ارز دیجیتال به آن نیاز دارید، صرافی است. صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم کرد. صرافی‌های متمرکز مجموعه‌هایی هستند که امکان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کنند، اما یک نهاد واسطه روی معاملات صرافی نظارت دارد و امنیت آن را تأمین می‌کند. این موضوع تا حد زیادی با خاصیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال در تضاد است. صرافی‌های بایننس، کوینکس و کراکن چند مورد از مشهورترین صرافی‌های متمرکز بازار ارزهای دیجیتال هستند.

صرافی‌های غیرمتمرکز صرافی‌هایی هستند که هیچ نهاد مرکزی متمرکزی آن‌ها را مدیریت نمی‌کند و تریدرها به صورت مستقیم با یکدیگر معامله انجام می‌دهند و اصطلاحا همتا به همتا (Peer2Peer) کار می‌کنند. واسطه بین طرفین معامله در این صرافی‌ها، قرارداد هوشمند است. یونی سواپ، پنکیک سواپ و سوشی سواپ سه مورد از مشهورترین صرافی‌های غیرمتمرکز هستند.

کدام صرافی بهتر است؟

اکثر صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، کاربران ایرانی را بخاطر تحریم‌ها محدود کرده‌اند و به آن‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند. کاربران ایرانی سه راه پیش رو دارند. آن‌ها یا باید آی‌پی ثابت خارجی بخرند و از صرافی‌های متمرکز خارجی استفاده کنند. در این روش اگر صرافی خارجی متوجه شود کاربری از آی‌پی فیک استفاده می‌کند، حسابش را با تمام دارایی‌های موجود در آن مسدود خواهد کرد. روش دوم استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز است؛ این صرافی‌ها بیشتر برای تریدرهای حرفه‌ای کاربرد دارند و افراد مبتدی در کار با آن‌ها دچار مشکل می‌شوند.

سومین و بهترین روش استفاده از یک صرافی معتبر ایرانی است. صرافی ارز دیجیتال ایرانی، محدودیت‌های صرافی‌های خارجی را ندارد و افراد بدون نیاز به تغییر آی‌پی می‌توانند دارایی‌‌های دیجیتال را خرید و فروش کنند. همچنین امکان خرید ارزدهای دیجیتال با ریال ایران را فراهم می‌کند و کاربران دیگر نیازی به تبدیل ریال به دلار یا تتر و سپس خرید دارایی دیجیتال مورد نظرشان ندارند. آن‌ها می‌توانند از طریق درگاه پرداخت صرافی ایرانی، ولتشان را شارژ کنند و بهای ارز دیجیتال مورد نظرشان را با موجودی کیف پولشان بپردازند. هرچقدر تعداد تراکنش‌هایی که برای معامله ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، کم‌تر باشد، کارمزد کم‌تری پرداخت می‌کنید.

52

کلام آخر

ترید یک دنیای بزرگ است. در این مقاله تنها ذره‌ای از اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد را بیان کردیم. جالب است بدانید که بسیاری از اطلاعاتی که درباره معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی وجود دارد، گفتنی نیستند. به همین خاطر است که حتی بهترین اساتید که خودشان با ترید سرمایه بسیاری به دست آورده‌اند هم نمی‌توانند همه چیز را به دانشجویان بگویند. ترید مثل یک کوه یخ بزرگ است که تنها سر آن از آب بیرون است؛ این سر، همان بخشی است که می‌توانید با مطالعه و آموزش‌های تئوری به آن برسید. بدنه عظیم این کوه یخ در زیر آب قرار دارد و تنها روشی که برای دستیابی به آن وجود دارد این است که در آب شیرجه بزنید و به صورت عملی ترید را تجربه کنید و یاد بگیرید.

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد، توضیحاتی کلی درباره معامله در بازار ارزهای دیجیتال بود. در این مقاله توضیح دادیم ترید چیست و چند مورد از کاربردی‌ترین روش‌‌هایی که برای ترید وجود دارد را معرفی کردیم. همچنین درباره اصطلاحات رایج در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. در مجله ارز دیجیتال داموندمگ می‌توانید اطلاعات جامع‌تری درباره استراتژی‌ها، اصطلاحات و سایر اطلاعاتی که درباره ترید وجود دارد، به دست بیاورید. این مجله زیرمجموعه صرافی ارز دیجیتال ایرانی داموند https://damond.ir/ است که یکی از امن‌ترین صرافی‌های ایرانی محسوب می‌شود. مجموعه داموند در تلاش است با ارائه اطلاعات کاربردی و فراهم کردن بستر معاملاتی برای تریدرهای ایرانی، مسیر فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را برای کاربران ایرانی هموار کند.