طرح شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت

طبق قانون کمیسیون شهرداری‌ها، تمامی افراد و صاحبان ملک که قصد انجام هرگونه عملیات عمرانی یا ساخت بنا را دارند، باید پروانه ساخت داشته باشند. در صورتی ‌که این مدرک اخذ نشود، شهرداری‌ها می‌توانند روند ساخت ‌و ساز را مختل کنند.

 با این‌ وجود، ممکن است در پاره از موارد تخلف شهرداری در صدور پروانه ساختمانی محرز باشد. در این حالت، مالکین می‌توانند جهت شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت اقدام کنند. در ادامه مقاله به هر آنچه که لازم است در مورد شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت بدانید، خواهیم پرداخت.

طرح شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت

عدم صدور پروانه ساخت توسط شهرداری

طبق قانون 55 شهرداری‌ها، صادر کردن پروانه ساخت یکی از وظایف اصلی این نهاد است. در واقع، پروانه ساخت سندی است که شهرداری‌ها برای مشخص ‌کردن اطلاعات ملک و همچنین اجازه انجام عملیات عمرانی و ساخت‌ و ساز صادر می‌کنند. از مهم‌ترین اطلاعاتی که در این پروانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مساحت ملک
  • تعداد طبقات ساختمان
  • اسکلت ساختمان
  • مشخصات فرد متقاضی صدور پروانه
  • شماره پلاک ثبتی
  • مشخصات مهندس ناظر
  • کروکی زمین

ممکن است تخلف شهرداری در صدور پروانه ساختمانی محرز تشخیص داده شود. در این حالت شما می‌توانید برای شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت اقدام کنید. اینکه شهرداری‌ها به چه دلیلی ممکن است در صادر کردن پروانه ساخت بنا‌ها تعلل کنند، به موارد مختلفی بستگی دارد. برای مثال:

  • فردی که قصد دارد جواز ساخت بگیرد، هنوز مالک رسمی نیست و تنها به قولنامه خود اتکا کرده است.
  • فردی که قصد دارد جواز ساخت را دریافت کند، بدون اطلاع از سایر مالکین مشاعی اقدام کرده است.
  • فرد متقاضی دریافت جواز ساخت از پرداخت هزینه‌ها و عوارض شهرداری‌ها امتناع می‌کند.
  • و غیره

در هرکدام از این موارد، اگر شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت صورت بگیرد، بدون شک رأی به نفع شهرداری است. دلیل آن هم این است که فرد متقاضی باید تمامی شرایط مندرج  در قوانین و مقررات را داشته باشد. در پاره‌ای از مواقع ممکن است شهرداری‌ها بدون دلیل خاص یا به ‌اشتباه از صدور جواز ساخت امتناع کنند. آیا می‌دانید که به منظور شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت چه باید کرد؟

شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن جواز ساخت

نحوه شکایت از شهرداری جهت صدور پروانه ساختمانی

در ابتدا، در این زمینه که برای شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت باید به کدام مرجع مراجعه کرد، اختلاف ‌نظر ایجاد شد. به همین دلیل، دیوان عالی عدالت کشور نامه‌ای تنظیم کرد که طبق آن شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت باید به دیوان عدالت اداری ارسال شود. از این ‌رو، دیوان عدالت اداری موظف است تا پرونده‌های عدم صدور جواز ساخت شهرداری‌ها را دریافت کند. پس از آن باید نسبت به ادعای طرفین حکم نهایی را صادر کند.

در صورتی ‌که شهرداری از انجام وظایفی خود خودداری کرده و موجب تضییع حقوق شهروندی افراد شده باشد، این دادگاه رأی را به نفع متقاضی اعلام کرده و شهرداری را محکوم می‌کند. از این‌ رو، اگر شما قصد داشته باشید تا شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت را انجام دهید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مدارک مورد نیاز را گردآوری کنید

در این مرحله نیاز است تا تمامی اسناد و مدارکی که نشان می‌دهد، شهرداری‌ها بدون توجه به قوانین و مقررات از صدور جواز ساخت امتناع می‌کنند، جمع‌آوری شود. به یاد داشته باشید که مدارک شما باید کاملاً رسمی و قابل استناد باشند.

  • دادخواست خود را تنظیم کنید

در این مرحله شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت لازم است تا فرد متقاضی دادخواستی را تنظیم کند. برای تنظیم این دادخواست می‌توانید به یک وکیل حقوقی متخصص و خبره در این زمینه مراجعه کنید و از او کمک بگیرید.

نکته: اگر وکیل حقوقی و یا موسسه حقوقی قابل اعتمادی نمیشناسید می توانید از لینک زیر کمک بگیرید:

dadista.org

  • دادخواست خود را ارائه کنید

در مرحله بعدی نیاز است تا دادخواست تنظیم شده فرد متقاضی به دیوان عدالت اداری ارائه شود. دادخواست باید به همراه تمامی اسناد و مدارکی ارائه شود که نشان‌دهنده تخلف شهرداری در صدور پروانه ساختمانی است.

پس از این مراحل، دیوان عدالت اداری تمامی مدارک و اسناد را بررسی کرده و در نهایت، نظر و رأی نهایی خود را درخصوص شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت اعلام می‌کند. در این میان باید به نکته بسیار مهمی توجه داشته باشید. شما باید از تخلف شهرداری در صدور پروانه ساختمانی مطمئن باشید و مدارک لازم و کافی جهت متهم ساختن آن را ارائه کنید. در صورتی ‌که در این دیوان رأی به ضرر شما صادر شود، امکان ارائه مجدد دادخواست و شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت وجود ندارد.

طرح شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت

شهرداری‌ها موظف به صدور پروانه ساخت هستند

دادخواست الزام شهرداری به صدور پایان کار

همان ‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، یکی از مراحل شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت، ارائه دادخواست الزام شهرداری به صدور پایان کار است. این دادخواست باید به ‌صورت رسمی نوشته و ثبت شود. پس از آن، باید به دیوان عدالت اداری کشور ارائه شود و قابل دفاع باشد. تمامی ادعاهایی که در این دادخواست ارائه می‌شوند، باید حقیقی و قابل استناد باشند.

بسیاری از افراد با نحوه صحیح و درست نوشتن دادخواست الزام شهرداری به صدور پایان کار آشنا نیستند. این افراد می‌توانند برای تنظیم چنین سندی به یک وکیل خبره مراجعه کنند و از او کمک بگیرند. به یاد داشته باشید که نتیجه شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت به دادخواست الزام شما بستگی دارد.

طرح شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت

امکان ارائه دادخواست شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری

الزام به صدور پروانه ساختمان

طبق ماده 55 قانون شهرداری، این نهاد موظف است تا برای افراد متقاضی ساخت ‌و ساز، پروانه ساختمان صادر کند. در این میان ممکن است شهرداری‌ها به علت‌های مختلفی از صدور چنین پروانه و مجوزی امتناع کنند. در صورتی ‌که دلیل شهرداری از امتناع صدور پروانه ساختمان قانونی نباشد، می‌توانید با شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت، مراحل قانونی آن را طی کنید.

همچنین باید مطمئن باشید که از قوانین و مقرراتی که جلوی صدور چنین مجوزی را می‌گیرند، تخطی نکرده‌اید. در این حالت، شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت راه به جایی نخواهد برد. از سوی دیگر، می‌تواند شما را از ارائه و تنظیم شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت برای بار دوم منع کند.

نتیجه‌گیری

طبق قانون، شهرداری‌ها موظف هستند که برای عملیات عمرانی یا ساخت ‌و سازها مجوزهای لازم را صادر کنند. یکی از این مجوزها پروانه ساخت است که به متقاضیان اعطا می‌شود. در پاره‌ای از مواقع، شهرداری‌ها بنا به دلایلی مانند حضور ملک در طرح، پرداخت نشدن عوارض و غیره از صدور جواز ساخت امتناع می‌کنند. در این حالت، می‌توان شکایت از شهرداری برای عدم صدور جواز ساخت را به دیوان عدالت اداری کشور برد. این دیوان شکایت از شهرداری به علت صادر نکردن پروانه ساخت را بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کند.

ممنون از اینکه تا اینجای مقاله ما را همراهی کردید. موسسه حقوقی دادیستا متشکل از وکلای خبره و باتجربه در پرونده های مربوط به شهرداری و دیوان عدالت اداری می تواند در مسیر شکایت از شهرداری شما را یاری دهد.