ورزش برای افراد دیابتی

آیا ورزش برای افراد دیابتی مفید است؟ یکی از سوالات مهمی که برای افراد دیابتی وجود دارد این است که آیا ورزش به بهبود وضعیت آن ها کمک خواهد کرد، یا این که با روش های دیگر مانند اصلاح رژیم غذایی و استفاده از دارو باید سلامت این افراد را ارتقا بخشید.

داشتن دیابت نباید شما را از لذت ورزش و انجام فعالیت های ورزشی بازدارد. ورزشکاران زن و مرد متعددی را می توان نام برد که علی رغم ابتلا به این بیماری توانسته اند موفق به کسب جوایز بین المللی شوند. حتی یکی از افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 در انگلیس بوده است توانسته چندین مدال المپیک کسب کند.

خوشبختانه امروزه تجهیزات ورزشی مدرن امکان انجام فعالیت های فیزیکی را در خانه ممکن کرده اند. برای همین تجهیزات باشگاهی متنوعی هستند که می توانند به شما کمک کنند اولین قدم را برای افزایش فعالیت های روزانه خود بردارید که از جمله آن ها می توان انواع تردمیل و دوچرخه ثابت را نام برد.

البته شرکت در مسابقات ورزشی یا تیم های محلی نیز می تواند کمک زیادی به ارتقای سلامتی شما بنماید.

 

21

آیا ورزش برای افراد دیابتی خوب است؟

ورزش و انواع خاصی از فعالیت های فیزیکی برای افراد دیابتی توصیه می شود. زیرا که می تواند باعث بهبود وضع سلامتی آن ها شود. برای همین شما می توانید از طریق انجام فعالیت های ورزشی به عنوان یک سرگرمی و حتی با شرکت در مسابقات ورزشی به ارتقای سلامت خود کمک کنید.

اما نکته مهم این است که: "ورزش های مختلف دارای تاثیر متفاوت بر روی قند خون شما خواهند داشت."

این مسئله بسیار مهمی است که همه افراد مبتلا به دیابت و قند خون باید به آن توجه کنند. برای مثال، راه رفتن معمولی یا پیاده روی و دویدن آهسته می تواند باعث کاهش سطح قند خون افراد دیابتی شود. اما در عوض فعالیت ورزشی سنگین می تواند باعث افزایش سطح قند خون در ابتدای انجام فعالیت ورزشی شود. البته اگر این فعالیت های ورزشی برای مدت طولانی ادامه یابند پس از مدتی سطح قند خون فرد پایین خواهد آمد.

 

چگونه می توان به افزایش یا کاهش سطح قند خون پی برد؟

با تست میزان قند خون خود به راحتی می توانید متوجه شوید که هر یک از فعالیت های ورزشی چه تاثیری روی بدن شما دارد. حتی می توان با توجه به مدت زمان انجام فعالیت های ورزشی به میزان مفید بودن ورزش برای افراد دیابتی پی برید.

انجام فعالیت های ورزشی ساده مانند راه رفتن و دویدن آهسته یا دوچرخه سواری (بدون وارد کردن فشار زیاد به بدن) به همه افراد توصیه می شود. این در حالی است که باید برای ورزش های سنگین (به دلیل احتمال بالا رفتن سطح قند خون به طور موقت) دقت بیشتری به خرج داد. به خصوص کسانی که داروهای کنترل قند خون دریافت می کنند باید احتیاط بیشتری هنگام انجام فعالیت های ورزشی سنگین داشته باشند.

22

تجهیزات خانگی و باشگاهی مفید برای ورزش

شما می توانید با استفاده از تجهیزاتی مانند تردمیل و یا دوچرخه ثابت در خانه به انجام فعالیت های ورزشی ساده بپردازید. به طور معمول فعالیت فیزیکی با پیاده روی و دوچرخه سواری مشکل باعث بهبود وضع سلامتی افراد دیابتی می شود. تردمیل و دوچرخه ثابت گزینه های خوبی برای تمرین در داخل خانه هستند.

اهمیت حفظ سطح قند خون

پایین بودن قند خون و یا بالا بودن آن هر دو می توانند باعث تاثیر منفی بر سلامت انسان شوند و برای همین است که باید میزان قند خون در یک محدوده مشخص قرار داشته باشد. به گونه ای که اگر سطح قند خون فرد بین 5 تا 11 mmol/l باشد به طور معمول انرژی خوبی برای انجام فعالیت های روزانه خواهد داشت. البته سطح قند خون افرادی که دیابت نوع 2 دارند ممکن است در بازه کوچک تری قرار داشته باشد.

پزشک شما توصیه های لازم را برای کنترل قند خون و محدوده مناسب آن به شما خواهد داد. به طور معمول بازه ای که سطح قند باید در آن قرار داشته باشد با توجه به روش مورد استفاده برای درمان افراد دیابتی و شرایط فرد تعیین خواهد شد.

 

لزوم توجه مریبان به وضعیت بیماران دیابتی

یک نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد، لزوم توجه مربیان به وضعیت سلامت بیماران مبتلا به دیابت در حین انجام فعالیت های ورزشی است.

به خصوص برای کودکانی که مبتلا به دیابت هستند، مربی ورزش باید توجه ویژه به وضعیت سلامت کودک داشته باشد. به دلیل این که کودکان ممکن است دچار کاهش سطح قند خون در حین انجام فعالیت های ورزشی شوند، در این مواقع گلوکز باید در دسترس قرار داشته باشد.

آیا ورزش برای افراد دیابتی و بهبود وضعیت جسمانی آن ها کافی است؟

اگرچه انجام فعالیت های ورزشی می تواند راهی برای بهبود وضع بیماران دیابتی باشد، اما ورزش به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن و یا کنترل بیماری شود.

هنگامی که تمرین های ورزشی با اصلاح تغذیه و استفاده از رژیم غذایی مناسب همراه باشد می توان نتیجه بسیار بهتری گرفت.

استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و یا دارای میزان کالری پایین، در کنار تلاش برای سوزاندن کالری های بدن می تواند راهی برای بهبود وضع بیماران باشد.

آیا ورزش باعث کاهش قند خون می شود؟

بر اساس مطالعاتی که در مرکز تحقیقات دیابت در آمریکا صورت گرفته است، فعالیت های فیزیکی می تواند باعث کاهش قند خون تا 24 ساعت و یا حتی 48 ساعت شود. همچنین مشخص شده است که ورزش می تواند بدن انسان را نسبت به انسولین حساس کند. 

از چه ورزش هایی باید خودداری کرد؟

ورزش هایی هستند که تعادل افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهند و یا ممکن است باعث افتادن آن ها شوند توصیه نمی شوند.

برای همین ممکن است از افراد مبتلا به دیابت خواسته شود از فعالیت های ورزشی و نرمش های خاص (مانند بالا و پایین پریدن یا دویدن با سرعت زیاد) خودداری کنند.

ورزش هایی را انتخاب کنید که فشار زیادی به مفاصل شما وارد نکند. برای مثال ممکن است شنا برای بعضی از افراد دیابتی مناسب نیست. بهتر است درا ین موارد با پزشک خود مشورت کنید.

آیا دویدن آهسته می تواند باعث درمان دیابت شود؟

دویدن یکی از تمرین های ورزشی ایده ال برای افراد مبتلا به دیابت است و می تواند باعث بهبود سطح حساسیت بدن به انسولین شود. به خصوص افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند می توانند با دویدن آهسته به مبارزه با مقاومت انسولین بپردازند.

سخن آخر

در این متن تلاش شد در ارتباط با ورزش برای افراد دیابتی نکات مهمی بیان شود. به طور حتم ورزش در کنار یک رژیم غذایی مناسب و اصلاح تغذیه می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

اما توجه داشته باشید که ورزش های سخت به دلیل فشاری که به بدن و مفاصل وارد می کنند ممکن است برای بعضی از افراد دیابتی مناسب نباشند. پس بهتر است به توصیه های پزشک در این زمینه توجه کنید. همچنین توصیه اکید می شود که قند خون خود را در محدوده کنترل شده حفظ نمایید.

لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به تجهیزات ورزشی برای انجام فعالیت های فیزیکی داشته باشید، فروشگاه تجهیزات ورزشی و باشگاهی لیدر اسپرت مشهد امکان خرید این محصولات را برای شهروندان محترم فراهم کرده است. برای همین افراد دیابتی و کلیه کسانی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند، می توانند این تجهیزات را به راحتی به صورت آنلاین تهیه نمایند.

شما می توانید از لیدراسپرت مشهد انواع تردمیل، مبل ماساژور و دوچرخه ثابت یا تجهیزات خانگی و باشگاهی را خریداری کنید. حتی در صورت عدم توان مالی برای پرداخت هزینه به صورت نقد، می توانید برای خرید تردمیل قسطی مشهد با مدیران فروشگاه صحبت کنید.

در پایان امیدواریم از اطلاعات ارزنده ای که در این متن در ارتباط با ورزش برای افراد دیابتی در اختیارتان قرار گرفت حداکثر استفاده را برده باشید و با انجام تمرینات ورزشی زندگی بهتری را تجربه کنند.