علائم نشان دهنده دیزل ژنراتور معیوب چیست؟

امروزه استفاده از دیزل ژنراتور در صنعت تبدیل به امری ضروری شده است، همچنین به دلیل عواملی که موجب کاهش تولید و تامین برق در برخی از نواحی شده است دیزل ژنراتور تبدیل به یکی از ابزار پرطرفدار برای مصرف خانگی نیز شده است.

شناختن ایرادهای رایج دستگاه دیزل ژنراتور و روش های تعمیر آن می تواند به شما کمک کند تا ماندگاری و کارایی بهتری از دستگاه خود به دست آورید. در این مقاله به بررسی علائم نشان دهنده خرابی در دیزل ژنراتور و همچنین ایراد های رایج در این سیستم میپردازیم. معمولا درعیب یابی دیزل ژنراتور مواردی است که است بیشترین آمار خرابی را به خود اختصاص میدهند زیرا که خرابی های رایج در دیزل ژنراتور در این حالات خرابی (مانند خرابی باتری، نبود سوخت) بیشتراز موارد دیگر اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از بروز این خرابی اجاره ژنراتور، نیز بکارگیری نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بسیار موثر بوده وعملا بدون برنامه نگهداشت پیشگیرانه، جلوگیری ازاین خرابی‌ها ناممکن است.

اگر دیزل ژنراتور دچار خرابی یا شرایط ناایمن شده باشد علائمی از خود نشان خواهد داد که اپراتور حین کار با دستگاه از وجود نقص در آن مطلع میشود. در چنین شرایطی با بررسی به موقع دستگاه و برطرف کردن نقص از بروز ایرادات وسیع تر جلوگیری خواهد شد.

سیستم سوخت رسانی:

یکی از اقدامات ضروری هنگام استفاده از دیزل ژنراتور بازرسی از لاین انتقال سوخت و لاین برگشت وفیلترها است.در صورت بازرسی منظم ازاین نواحی ازعدم شکستگی احتمالی وعدم اصطکاک با هرجسم آن مطمئن شوید. با در نظر گرفتن این نکته که اتصال غیر استاندارد  مانع از استارت درست میشود سیستم برق رسانی و عدم سولفاته بودن باطری های نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

موتور:

اکثرمشکلات موتور با یک آلارم مشخص شروع میشود. از بارز ترین نشانه های نقص درموتوردیزل ژنراتورمیتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای غیرمتعارف ازموتور (تغییر صدای موتور نسبت به قبل، شنیده شدن صداهای نامتعارف وجدید ازموتور)
  • عملکرد اشتباه
  • پخش بیش ازحد دود
  • لرزش
  • کم شدن توان موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش میزان روغن درون کارتر

اقداماتی که از بروز ایراد های جدی در موتور پیشگیری میکند:

  • بررسی منظم سطح روغن هنگامی که موتور خاموش است
  • بررسی روزانه سطح و دمای آب رادیاتور
  • بررسی روزانه وضعیت روغن و فشار رادیاتور
  • استفاده از روغنی که دارای استاندارد‌های کمپانی است (دارای ویسکوزیته مناسب )
  • تعویض روغن‌ها و فیلتر‌ها را طبق دستور کمپانی

اگزوز:

مواردی چون لوله اگزوز محیط مجاور خودش را بیش از اندازه گرم کند و همچنین مشاهده نشتی محل اتصالات،؛جوش، واشر‌ها و محل‌هایی که به هم متصل شده اند نشان دهنده ی وجود نقص در اگزوز است که توصیه میشود سریعا توسط متخصصین در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرند.

عوامل بروز نقص در دیزل ژنراتور:

عوامل متعددی باعث خرابی در دستگاه دیزل ژنراتور میشود توصیه میشود برای جلوگیری از بروز نقص در دستگاه، عمکرد قطعات دستگاه مرتبا چک شود و در صورت نیاز به سرویس یا تعمیر از با کمک کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه  جهت برطرف کردن ایرادات آن اقدام کنید.

در این قسمت به سه عامل احتمالی بروز نقص در دیزل ژنراتوراشاره میکنیم:

  • استفاده نادرست

بهتر است پیش از استفاده از دیزل ژنراتور طرز صحیح استفاده از ان توسط کارشناسان آموزش داده شود و یا از کتاب راهنمای موجود در این زمینه کمک بگیرید. به عنوان مثال در صورت عدم آگاهی اپراتور اگر دستگاه اغلب با سرعت کم کار کند، بار افزایش می‌یابد، فشار روغن بسیار کم می‌شود و به همین ترتیب سایش و پارگی قطعات را تسریع می‌کند.

علائم نشان دهنده دیزل ژنراتور معیوب چیست؟

  • عدم نگهداری صحیح از دستگاه

توصیه میشود تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور توسط متخصصین این کار صورت بگیرد چراکه تعمیر و نگهداری نامناسب آن بدون توجه به الزامات فنی از پیش تعیین شده برای استفاده صحیح از موتور دیزلی منجر به خراب شدن ژنراتور می‌شود.

  • تعمیرات نامناسب

در فرایند تعمیر و یا تعویض قطعات دیزل ژنراتور اگر پردازش به درستی انجام نشود مواردی از قبیل عدم تطابق نامناسب قطعات،عدم صاف و تمیز بودن سطح و تمیز نشدن در حین مونتاژ الزامات فنی برآورده نمی‌شود ، که این مسائل موجب اختلال در عملکرد دستگاه شده و نیاز به عیب یابی دیزل ژنراتور تسریع می‌شود.

هنگام بررسی دستگاه ژنراتور جهت عیب یابی در صورت تردید در مورد عملکرد یک قطعه، یکی از راهکار های کاربردی  جایگزینی قطعات یدکی با قطعات جدید و در ادامه عملکرد مقایسه عملکرد دستگاه با حالت قبلی است. همچنین از روش پارتیشن بندی نیز می توان استفاده کرد.  درصورت بروز خرابی در دیستگاه دیزل ژنراتور، توصیه می‌شود جهت عیب یابی و رفع مشکل با نمایندگی‌های مربوط به برند ژنراتور تماس بگیرید و از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.