همه چیز در مورد دستگاه سیل حرارتی و القایی

دستگاه سیل حرارتی و القایی انواع و اقسام متنوعی دارند که در این مقاله می‌خواهیم به تفصیل با جزئیات این دستگاه بسته بندی آشنا شده و کاربرد و ویژگی های آنها را بررسی کنیم. روش بسته بندی محصولات مختلف و همچنین تیراژ تولید و تکنولوژی های مورد استفاده در دستگاه سیل وکیوم از جمله مواردی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دستگاه سیل چیست و چه کاربردی دارد؟

سیل در زبان انگلیسی به معنی پلمپ کردن می باشد که در صنعت برای بسته بندی کردن محصولاتی که بدون هیچ درزی در یک محفظه، بسته بندی می شوند گفته می شود. اصطلاح سیل کردن معمولاً برای بسته بندی کردن محصولات در ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود که به معنای پلمپ کردن محصول در داخل ظرف است و می‌تواند هوای داخل بسته را وکیوم کرده و به جای آن گاز هایی مانند ازت یا نیتروژن تزریق نمود و اتمسفر بسته را اصلاح کرد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

 

درست است که سیل کردن محصولات مختلف در ظروف یکبار مصرف و بطری ها بیشتر در صنایع غذایی کاربرد دارد اما سیل کردن محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعتی و یا حتی پوشاک در ظروف مختلف مانند ظروف یکبار مصرف و بطری ها و جارها این روزها متداول شده و کاربرد بسیاری دارد.

دستگاه سیل از جمله دستگاه های بسته بندی بسیار پرکاربرد و پر استفاده برای بسته بندی انواع سالاد و سبزی، فلافل و ناگت، انواع نوشیدنی ها، عسل و مربا و ترشی و ... می باشد. این دستگاه با نام های سیل وکیوم، سیل کن و سیل پک نیز شناخته می شود. قیمت دستگاه بسته بندی سیل در مدل های اتومات، نیمه اتومات و دستی با توجه به ابعاد ظرف و تیراژ تولید مشخص می شود. 

انواع دستگاه بسته بندی سیل

به طور کلی مفهوم سیل کردن به معنای پلمپ کردن است و به صورت تخصصی برای پاکت ها و بسته های سلفونی نیز کاربرد دارد. اما در صنعت اصطلاح دستگاه سیل برای بسته بندی ظروف و بلند کردن آنها به کار گرفته می‌شود. انواع دستگاه بسته بندی سیل به دو نوع سیل القایی و سیل حرارتی تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها انواع و اقسام مختلف دارد مخصوصاً دستگاه های بسته بندی حرارتی که تنوع بسیار بالایی دارند و برای ظروف و حالت های مختلف می توان دستگاه متنوع، مختلف و متفاوتی طراحی کرده و ساخت.

دستگاه سیل حرارتی

دستگاه بسته بندی سیل حرارتی از جمله دستگاه های بسیار پرکاربرد در صنعت بسته بندی است که به سه شکل دستگاه سیل دستی و نیمه اتومات و تمام اتوماتیک دسته بندی می شود که هر کدام مناسب کسب و کار خاص و محصولات مربوط به خود است.

5

عملکرد سیل حرارتی به این شکل است که با استفاده از حرارت و فشار بسیار بالا سلفون و یا فویل آلومینیوم را به روی ظرف چسبانده و اضافات پوشش را از روی ظرف برش میزند. این در حالی است که مکانیزم عملکرد دستگاه های سیل اتوماتیک به شکلی طراحی شده است که می تواند قبل از چسباندن پوشش سلفونی و پلمپ کردن ظرف هوای داخل بسته بندی را تخلیه کرده و وکیوم نمایند و سپس گاز مخصوص نگهدارنده را به داخل بسته تزریق نموده و سپس ظرف را پلمپ نماید.

در ادامه به بررسی انواع دستگاه های سیل حرارتی خواهیم پرداخت.

دستگاه های سیل کن دستی و نیمه اتومات

دستگاه سیل دستی ساده ترین نوع دستگاه بسته بندی سیل حرارتی است که معمولا در فروشگاه ها، بستنی فروشی ها و یا آبمیوه فروشی ها استفاده می شود. این دستگاه ابعاد اندازه کوچکی داشته و با توجه به اینکه اپراتور به راحتی می‌تواند با آن کار کرده و نیاز به نیروی متخصص ندارد و همچنین قیمت بسیار مناسبی دارد بهترین گزینه برای کسب و کارهای کوچک است. دستگاه های دستی طوری طراحی می شوند که بتواند انواع لیوان ها و ظروف مختلف را با استفاده از یک دستگاه با تعویض قالب سیل کند.

نوع نیمه اتوماتیک دستگاه بسته بندی سیل برای تولیدی های کوچک و کسب و کار هایی با تیراژ تولید کم طراحی و ساخته شده اند. کسانی که میخواهند بیزینس مورد نظرشان را قبل از راه اندازی تست نمایند هم می توانند از دستگاه سیل تمام اتومات استفاده کنند. قیمت مناسب این دستگاه و کاربرد ساده و ابعاد کوچکش این قابلیت را به آن داده که بتوان به عنوان بهترین گزینه برای شروع کار در نظر گرفته شود.

دستگاه سیل اتوماتیک

دستگاه فول اتوماتیک پرکاربرد ترین و مهمترین دستگاه برای بسته بندی انواع محصولات در کارخانجات صنعتی و خصوص تولید بزرگ است. این دستگاه با توجه به نیاز صنعتی طراحی و ساخته می شود و می تواند تیراژ بالا یزد محصولات را در زمان کم بسته بندی نماید.

دستگاه بسته بندی سیل اتوماتیک تمام مراحل و پروسه کردن محصول در ظرف را به صورت تمام اتوماتیک انجام می‌دهد و اپراتوری این دستگاه کمترین انرژی را میگیرد و در نتیجه می‌توان با سرعت بالا و کیفیت بسیار رقابتی محصولات ای شکیل و زیبا تولید کرده روانه بازار و قفسه های فروشگاهی های مختلف و بزرگ کرد.

دستگاه سیل حرارتی اتوماتیک به سه دسته دستگاه های کشویی، روتاری و خطی تقسیم بندی می شوند که هر کدام مناسب استفاده در خط تولید خاص هستند. انتخاب هر کدام از این انواع نیاز به تخصص و تجربه دارد. توصیه می‌شود برای انتخاب دستگاه مناسب و طبق نیاز خط تولید حتماً از مشاورین با تجربه استفاده کرده و ماشین آلات را از بهترین ماشین سازی ها تهیه نمایید.

سیل القایی

دستگاه سیل القایی مناسب پلمپ کردن محصولات در شش ها و بطری ها و قوطی های مختلف در سایز ها و شکل های مختلف است. از سیل کردن بطری هایی مانند بطری آب معدنی و نوشابه با دهانه ۲۸ میلیمتر تا پلمپ کردن بطری های بزرگ و جار ها با دهانه ۱۳ سانتی متر، کاری است که می توان از دستگاه های سیل القایی توقع داشت.

6

دستگاه های سیل القایی دستی و اتوماتیک و حرارتی از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این حوزه طراحی و ساخته شده اند و هر کس بنا به نیاز خود و کاربرد این دستگاه‌ها باید بهترین گزینه را انتخاب کرده و استفاده نمایند.

همانطور که برای دستگاه های سیل حرارتی گفته شد دستگاه های دستی و نیمه اتوماتیک مناسب کسب و کارهای کوچک و فروشگاه هاست و دستگاه های تمام اتوماتیک مناسب خطوط تولید و کارخانجات صنعتی.

استفاده از دستگاه سیل وکیوم تحولی در بسته بندی مواد غذایی!

دستگاه سیل وکیوم در بسته بندی مواد غذایی تحولی ایجاد کرده است و با توجه به امکان اصلاح اتمسفر محصول، این موقعیت را فراهم کرده است که محصولات تازه را با بالاترین کیفیت ممکن و بیشترین ماندگاری در قفسه های فروشگاه های مختلف جای داده و این محصولات را به دست مصرف کنندگان نهایی برساند.

قبل از اینکه این چنین امکانی فراهم باشد تولیدکنندگان مجبور به نمک سود کردن و یا دودی کردن و یا خشک کردن محصولات برای افزودن به ماندگاری آنها بودند و نمی توانستند محصولات تازه را برای مسافت های دور و در شهرهای مختلف پخش نمایند.

اصلاح اتمسفر محصول به شکل تمام اتوماتیک باعث می‌شود محصولاتی مانند سبزیجات انواع محصولات پروتئینی و سایر محصولات تازه ماندگاری بالایی داشته و امکان تولید آنها در تیراژ بالا برای پخش شهرها و کشورهای مختلف فراهم شود.

زیبایی بسیار بالای بسته های تولید شده در روش سیل وکیوم حرارتی و همچنین کیفیت محصول بسته بندی شده و تازه بودن آن باعث شده روز به روز اقبال مصرف کنندگان به سمت استفاده از این محصولات رفته و فروش تولیدکنندگان این حوزه بیشتر و بیشتر شود.

نکات طلایی که باید پیش از خرید دستگاه سیل بدانید!

اگر قصد خرید دستگاه سیل حرارتی و یا القایی را دارید قبل از هرکاری باید به چه نکاتی توجه کنید که تضمین کننده خرید موفق و استفاده‌ی با خیال آسوده برای شما هستند. قبل از هرکاری باید به این توجه داشت که نیاز دارید و چه امکاناتی برای شما فراهم است لذا تیراژ تولیدی خود را در نظر بگیرید و بودجه و سرمایه فراهم شده برایتان نیز نکته بسیار مهم است.

پس از تعیین کردن موارد بالا نکته مهم انتخاب ماشین ساز مناسب است که بتواند دستگاه با کیفیت بسیار بالا و با قیمت مناسب و متناسب با کیفیت ارائه دهد و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب و موجهی را ارائه دهد. یکی از شرکت های سازنده ایرانی معتبر در این حوزه شرکت آراد ماشین (machinsaz.com) است.

میتوان کیفیت قطعات مورد استفاده در دستگاه ها را از ماشین ساز مورد نظر پرسید و کیفیت ساخت دستگاه ها را با ماشین ساز های مختلف مقایسه کرد، پرس و جو از مشتریان سابق این دستگاه‌ها و این ماشین سازها و همچنین بررسی رزومه برندهای مختلف راهی برای بررسی میزان خدمات و سرویس دهی ماشین سازان است.

سخن پایانی

بسته بندی مواد غذایی نظیر سبزیجات، گوشت و مواد پروتئینی(ماهی، میگو، مرغ و...)، سالادها، غذاهای آماده، محصولات تک نفره، ترشیجات و بسیاری دیگر از محصولات را می توان با مدل های مختلف دستگاه سیل وکیوم بسته بندی و روانه بازار کرد.

همچنین تمام ظروف گرد و لیوانی شکل با دستگاه های سیل لیوان که در مدل های دستی، نیمه اتومات و تمام اتوماتیک ساخته می شوند پلمپ می شوند. بطری ها، قوطی ها، دبه و سطل های حاوی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی هستند با دستگاه های سیل القایی بسته بندی می شوند.

اطلاعات تخصصی تر، مشخصات، قیمت و فیلم کارکرد دستگاه سیل را در ادامه مطلب مشاهده کنید.