معرفی روش‌های مؤثر داشتن یک ذهن آرام

آرامش چیست؟ آیا تا حالا به تأثیر یک ذهن آرام در زندگی فکر کرده‌اید؟ در جامعه امروزی اکثر افراد با دغدغه زندگی و تنش‌های رفتاری روبرو هستند. شما نمی‌توانید کنترل کنید که زندگی در آینده چه چیزی را به سمت شما خواهد آورد. اما می‌توانید یاد بگیرید که با موقعیت‌های تحت فشار و استرس‌زا، به روشی سالم کنار بیایید. همه ما از روش‌های متعددی برای مراقبت از بدن آگاه هستیم.

اما، در مورد مراقبت از ذهن خود چطور؟ آیا می‌دانید، آرامش چیست و چرا ضروری است؟ سلامت روان، طرز فکر و احساس ما در مورد خود و دنیای اطرافمان است. هنگامی که عادات رفتاری خوبی را انجام دهید، کنترل استرس و سایر مشکلات آسان‌تر می‌شود. این مقاله را بخوانید تا با روش‌های مختلف برای ایجاد آرامش و داشتن ذهن آرام آشنا شوید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

آرامش چیست؟

احساس آرامش در میان هرج و مرج زندگی به شما قدرت و انعطاف می‌دهد. وقتی آرام هستید، انرژی خود را نیز مدیریت می‌کنید. آرامش به شما کمک می‌کند تا تمرکز و سرعت انجام کار‌ها را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید بیشترین بهره وری، خلاقیت و نوآوری را در کار و زندگی داشته باشید، باید بدانید که آرامش چیست زیرا آرامش نکته کلیدی زندگی سالم است.

آرامش نیز می‌تواند بر خلاقیت شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که خلاق‌ترین ‌ایده‌ها در لحظاتی به وجود می‌آیند که استرس ندارید. زمانی که مغز در حالت امواج آلفا قرار دارد، خلاقیت بیشتری دارید. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که به مدت چهار روز برای استراحت، به طبیعت ‌می‌روند، با ۵۰ درصد افزایش خلاقیت باز می‌گردند.

 

چگونه یک حالت ذهنی آرام پرورش دهید؟

همه می‌دانند، که چگونه استرس داشته باشند. اما این سؤال پیش می‌آید، آرامش چیست؟ و چگونه ذهن آرامی داشته باشید؟ تحقیقات چندین روش را برای تجربه حالتی آرام‌تر پیشنهاد می‌کنند؛ حالتی که با آن می‌توانید، با هر چیزی که در زندگی تنش ایجاد می‌کند، بهتر کنار بیایید.

ایجاد آرامش به معنای اجتناب از هر نوع احساس استرس‌زا نیست. ممکن است، زمانی که در حال استراحت هستید، برخی از احساسات منفی به سراغ شما بیایند. اشکالی ندارد که احساس بدی داشته باشید. انعطاف‌پذیری به این معنا نیست که همیشه خوشحال هستید؛ بلکه به این معناست که با انرژی و طرز فکر صحیح می‌توانید از طوفان مشکلات عبور کنید.

21

 

چگونه تحت فشار، آرامش خود را حفظ کنید؟

فشار و ترس می‌تواند بدن را در حالت جنگ یا گریز قرار دهد. استرس بخشی عادی از زندگی مدرن است. اما اگر اغلب با موقعیت‌های استرس‌زا مواجه می‌شوید و در تلاش برای مقابله با آن‌ها احساس وحشت می‌کنید؛ یادگیری برخی از راهبرد‌های مقابله‌ای برای دستیابی به آرامش، مفید است. در بخش‌های قبل یاد گرفتید که، آرامش چیست؟ در ادامه راه‌های حفظ آرامش در مواقع استرس را بررسی می‌کنیم.

 

۱- نفس عمیق بکشید!

با تنفس عمیق و آهسته، بدن ترشح هورمون‌های استرس را متوقف می‌کند. تمرکز روی تنفس، ذهن شما را از هر چیز آزاردهنده، منحرف می‌کند. از طریق بینی عمیق نفس بکشید؛ برای لحظه‌ای نگه دارید و به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید. چند دقیقه فقط به نفس کشیدن اختصاص دهید. با این روش به سرعت احساس آرامش می‌کنید.

 

۲- روی نکات مثبت تمرکز کنید!

همیشه تصور بدترین حالت، در هر اتفاق، از نظر بالینی به عنوان تفکر فاجعه‌آمیز شناخته می‌شود و اضطراب و احساس وحشت را افزایش می‌دهد. به جای تمرکز بر روی جنبه‌ها یا نتایج منفی، سعی کنید چند لحظه را به مثبت‌اندیشی اختصاص دهید. با این کار، مغز شما از استرس دور شده و آرام می­شود.

 

۳- خواب کافی داشته باشید!

وقتی شب به خوبی نخوابیده باشید، استرس و اضطراب دارید و همه چیز بدتر به نظر می‌رسد. بنابراین در یک چرخه معیوب قرار می‌گیرید؛ به اندازه کافی نمی‌خوابید، در نتیجه استرس دارید، زیرا به اندازه کافی نخوابیده‌اید.

برای کاهش استرس، خواب را در اولویت قرار دهید، زود به رختخواب بروید و وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب دور کنید. شناخت اینکه آرامش چیست؟ و چه تأثیری روی کیفیت خواب دارد؟ خیلی مهم است. اسانس اسطوخودوس، می‌تواند احساس آرامش را تقویت کند و به خواب شبانه شما کمک کند.

 

۴- پیاده‌روی کنید!

برای حفظ آرامش، در موقعیت‌های استرس‌زا به پیاده‌روی بروید. هنگام کنترل استرس و مقابله با فشار خارجی، ورزش به اندازه خواب اهمیت دارد. ورزش بدن را وادار می‌کند تا هورمون‌های احساس خوب ترشح کرده و به پاکسازی ذهن کمک می‌کند.

اگر در محل کار تحت فشار هستید، فقط پنج دقیقه تنفس هوای تازه، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید و دیدگاه جدیدی نسبت به موقعیت به دست‌آورید.

 

۵- مدیتیشن را فراموش نکنید!

طبق تحقیقات انجام شده، مدیتیشن استرس را کاهش می‌دهد. در واقع با بهبود عملکرد مغز در طول زمان، می‌توانید با مدیریت بهتر احساسات خود، در زمان‌های حساس، آرام بمانید. حتی چند دقیقه ساکت نشستن و تمرکز بر تنفس‌تان شکل مفیدی از مدیتیشن است.

22

 

6- شکرگزاری را تمرین کنید!

سپاسگزاری کردن برای همه چیز‌هایی که در زندگی خود دارید، به شما کمک می‌کند، نگرش مثبتی داشته باشید. مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه یک دفترچه قدردانی دارند، سطوح پایین‌تری از کورتیزول (هورمونی که مسئول استرس است) دارند. سعی کنید در پایان هر روز چند دقیقه وقت بگذارید و ۵ موردی را که بابت آن‌ها احساس شکرگزاری دارید را یادداشت کنید.

 

7- اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید!

شما احتمالاً چند نفر در زندگی خود دارید که فقط با بودن در کنارشان می‌توانند باعث ایجاد استرس در شما شوند. زمانی که تحت فشار هستید، سعی کنید، زمان بیشتری را با دوستان و افرادی بگذرانید که تفکر مفید دارند.

 

8- مراقب بدن خود باشید!

بدن و ذهن ما به هم متصل هستند. وقتی از بدن خود مراقبت می‌کنید، در واقع از ذهن خود نیز مراقبت می‌کنید. آیا می‌دانید آرامش چیست؟ برای مدیریت استرس یا داشتن ذهن آرام به کمک نیاز دارید. با مراجعه به سایت متا راز، اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید.

 

9- وعده‌های غذایی متعادل و به موقع بخورید.

غذا سوخت بدن است و مواد مغذی مهمی را برای عملکرد بهتر بدن به ما می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که غذایی که می‌خوریم بخش بزرگی از سلامت روان است. غذا‌های سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به ما مواد مغذی می‌دهند تا بهترین عملکرد را داشته باشیم. حذف وعده‌های غذایی باعث می‌شود احساس خستگی یا تحریک‌پذیری کنید.

 

10- مراقب کافئین زیاد باشید.

کافئین بخشی از قهوه و چای سیاه است که به شما انرژی می‌دهد. این ماده در سایر نوشیدنی‌ها و تنقلات نیز وجود دارد. کافئین می‌تواند به احساس اضطراب بیفزاید و مانع از خواب راحت شما شود.

 

11- کمتر قند مصرف کنید.

خوردن قند و شکر به شما انرژی سریعی می‌دهد. اما وقتی این انرژی از بین برود، احساس خستگی بیشتری می‌کنید. این باعث تحریک‌پذیری و تغییر رفتار شما می‌شود.

 

12- تفکر سالم را تمرین کنید.

سلامت روانی خوب به این معنا نیست که ما فقط افکار شاد داشته باشیم. مشکلات و اتفاقات ناراحت‌کننده بخشی از زندگی هستند. سلامت روانی خوب به این معنی است که به موقعیت به گونه‌ای که واقعاً هست نگاه کنید.

 

13- کمی آهسته‌تر جلو بروید!

همه ما باید زمانی را برای کاهش سرعت و آرامش اختصاص دهیم. آرامش چیست؟ این بخش بزرگی از مدیریت استرس و لذت بردن از زندگی است. اگر برای کاهش روند کار‌های خود وقت نمی‌گذارید، استرس‌ها افزایش پیدا می‌کنند؛ تا زمانی که از انجام کاری بیش از حد خسته شوید. اینکه چگونه آرام شوید به خودتان بستگی دارد.

 

14- زمانی را برای خندیدن اختصاص دهید.

با گروه دوستان خود به تفریح و گردش بروید. یک فیلم کمدی یا ویدیو‌های خنده دار تماشا کنید. خنده درمانی به کاهش اضطراب کمک می‌کند. آیا می‌دانید آرامش چیست؟ برای داشتن ذهن آرام چقدر تلاش می‌کنید؟ سایت متا راز، به صورت تخصصی به این موارد پرداخته است.

 

15- بپذیرید که مضطرب یا عصبانی هستید.

به خود اجازه دهید که بگویید مضطرب یا عصبانی هستید. وقتی که احساسات خود را بیان کنید، ممکن است اضطراب و عصبانیتی که تجربه می‌کنید، کاهش یابد. اگر نیاز به آرامش دارید، باید بدانید که آرامش چیست برای این کار وارد سایت متا راز شوید.

 

16- خود را آرام تصور کنید.

این نکته از شما می‌خواهد که تکنیک‌های تنفسی را که یاد گرفته‌اید، انجام دهید. با چشمان بسته، بدن خود را در حالت آرام ببینید و تصور کنید که با حفظ آرامش و تمرکز در یک موقعیت استرس‌زا کار می‌کنید. با شناخت اینکه آرامش چیست و ایجاد یک تصویر ذهنی از آنچه که آرامش به نظر می‌رسد، می‌توانید در مواقعی که مضطرب هستید، آن تصویر را در ذهن ببینید.

 

17- به موسیقی گوش دهید.

هر زمان که احساس کردید سطح اضطراب شما بالا می‌رود، هدفون را بردارید و موسیقی مورد علاقه خود را تنظیم کنید. گوش دادن به موسیقی می‌تواند تأثیر بسیار آرام بخشی بر بدن و ذهن شما داشته باشد.

 

18- تمرکز خود را تغییر دهید.

موقعیت را ترک کنید، به جهت دیگری نگاه کنید، از اتاق خارج شوید یا به بیرون بروید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا زمانی برای تصمیم‌گیری بهتر داشته باشید. وقتی مضطرب یا عصبانی هستید، بهترین تفکر را انجام نمی‌دهید.

 

19- بدن خود را آرام کنید.

هنگامی که مضطرب یا عصبانی هستید، ممکن است احساس کنید که هر ماهیچه بدن شما منقبض است. در این مواقع، روی زمین دراز بکشید و دست‌هایتان را در کنار قرار دهید. مطمئن شوید که پا‌هایتان روی هم قرار نگرفته و دست‌هایتان مشت نیستند. از انگشتان پا شروع و آن‌ها را ر‌ها کنید. به آرامی بدن خود را به سمت بالا حرکت دهید و هر قسمت از بدن خود را ر‌ها کرده تا زمانی که به سر خود برسید. این تمرین آرام‌سازی به شما کمک می‌کند آرام و متمرکز شوید.

 

 

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تمرینی برای تمرکز یا پاکسازی ذهن شما با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های ذهنی و فیزیکی است. شما می‌توانید برای آرامش، کاهش اضطراب و استرس و موارد دیگر مدیتیشن کنید. برخی از افراد حتی از مدیتیشن برای کمک به بهبود سلامت خود استفاده می‌کنند. در حین مدیتیشن، با تمرکز، جریان افکار درهم ریخته‌ای را که ممکن است، ذهن شما را شلوغ کرده و باعث استرس شود، حذف می‌کنید. این روش، می‌تواند حالتی عمیق از آرامش و ذهنی آرام ایجاد کند.

تمرین باستانی مدیتیشن هزاران سال قدمت دارد. امروزه، انجام این عمل در سراسر جهان رایج است؛ زیرا فوایدی برای سلامت مغز و ایجاد آرامش دارد. در ظاهر، شخصی که مدیتیشن می‌کند ممکن است به نظر برسد که کاری جز نفس کشیدن یا تکرار یک صدا یا عبارت مدیتیشن انجام نمی‌دهد. با این حال، در درون مغز آن‌ها، داستان کاملاً متفاوت خواهد بود. تکنیک‌های تشخیصی و تصویربرداری مدرن، نشان می‌دهند که مدیتیشن می‌تواند بر سلامت مغز و روان شما تأثیر مثبت بگذارد.

 

با مدیتیشن، استرس را کاهش دهید!

مدیتیشن آرامش، اضطراب و نگرانی را کاهش ­می­دهد. یاد بگیرید که مدیتیشن را هر زمان که بیشتر به آن نیاز دارید، تمرین کنید. در بخش‌های قبل، با مفهوم اینکه آرامش چیست آشنا شدید. گذراندن حتی چند دقیقه در مدیتیشن می‌تواند به بازگرداندن آرامش درونی شما کمک کند.

بهبود توانایی تفکر، تمرکز و حل مشکلات، توانایی بهتر برای سازگاری و غلبه بر مشکلات عاطفی، کاهش علائم اضطراب و افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه از مزایای استفاده از مدیتیشن آرامش است. از آنجایی که سلامت روان تأثیر شدیدی بر سلامت بدن شما دارد، این مزایا اغلب باعث بهبود در میزان خواب شما، فشار خون بالا و عملکرد قلب و موارد دیگر می‌شود.

 

سخن آخر

آرامش چیست؟ همه ما هر از گاهی نگران و ناراحت می‌شویم. این یک بخش عادی از زندگی است. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی آن اضطراب یا عصبانیت بر شما غالب شود و شما نتوانید آرام شوید؟ گفتن اینکه بتوانید خود را در لحظه آرام کنید، آسان‌تر از انجام آن است. به همین دلیل، داشتن چند استراتژی، می‌تواند در مواقعی که مضطرب یا عصبانی هستید به شما کمک کند.

سایت متا راز، یک مجموعه کامل از مقالات و دوره‌های تصویری و صوتی برای افزایش آگاهی شما دارد. این مجموعه با ارائه مطالب رشد و توسعه فردی و خودشناسی و سلامتی به شما برای داشتن ذهنی آرام کمک می‌کند. برای تهیه دوره‌های تخصصی و دریافت اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید. در این متن یاد گرفتید که آرامش چیست؟ و با راه‌های داشتن یک ذهن آرام و خلاق آشنا شدید. ‌امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله به شما برای کنترل استرس کمک کند.