چگونه از پوستمان در گرما محافظت کنیم؟

با شروع تابستان، هجوم گرما، شدت اشعه ماورا بنفش و میزان تعریق بدن افزایش می‌یابد. بنابراین فرقی نمی‌کند که پوستتان خشک باشد یا چرب، گرمای تابستان در هر صورت می‌تواند تعادل پوست شما را به هم بریزید.

برای مقابله با افزایش چشمگیر گرمای هوا در تابستان، لازم است است روتین مراقبتی مخصوص پوست داشته باشیم. به همین خاطر هم بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند برای بالا بردن توانایی پوستتان را برای تحمل گرمای هوا و به حداقل رساندن آسیب‌های پوستی 

 توجه به جنس پوست خود، روتین مناسبی برای مراقبت پوستتان در فصول گرم سال تدارک ببینید. روتین‌های پوستی مناسب، از پوست شما در برابر محرک‌های احتمالی محافظت می‌کنند. همچنین 

گرمای هوا چه تاثیری بر سلامت پوست شما دارد؟ 

گرمای هوا در تابستان، به معنی افزایش میزان تعریق بدن است. افزایش گرما، باعث تحریک غدد سباسه و تولید بیش از حد چربی طبیعی در قسمت‌های مختلف پوست صورت یا بدن می‌شود. در طول روز که سلول‌های مرده لایه شاخی پوست با مواد عرق و چربی اضافی ترکیب می‌شوند، مشکلاتی از قبیل لکه‌های پوستی، جوش‌های چرکی، سرسیاه و زیرپوستی را با خود به همراه می آورند.

مورد دیگر این است که گرمای هوا باعث افزایش از دست رفتن آب بدن از طریق تعریق و تبخیر می‌شود. از دست رفتن آب بدن با عوارضی مانند التهاب و قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن و خشکی پوست همراه است. به همین دلیل برای مقابله با آسیب های احتمالی گرما به بدن بهتر است روتین مراقبتی مخصوص پوست متفاوتی در پیش بگیرید تا به سلامت از فصل گرم گذر کنید. 

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

در فصل گرما، تابش اشعه‌های ماورا بنفش آفتاب به پوست شدت بیشتری دارد. اشعه‌های ساطع شده از آفتاب در فصول گرم سال، می‌توانند به سلول‌های پوستی نفوذ کنند و با ایجاد رادیکال‌های آزاد، واکنش‌های اکسیدانت درون سلولی را تحریک نمایند.داشتن رژیم غذایی خوب و مناسب، اولین خط دفاعی برای محافظت از پوست شما در برابر امواج گرما است. تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، سلول‌های ایمنی و پوستی شما را تقویت می‌کند و مقاومت و قدرت ترمیم آن‌ها را در روزهای گرم سال افزایش می‌دهد. داشتن رژیم غذایی مغذی می‌تواند آسیب‌های پوستی ناشی از گرما را به حداقل برساند.

از مواد آنتی اکسیدان استفاده کنید

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان، به عنوان ضد آفتاب خوراکی عمل می‌کنند. این مواد غذایی رادیکال‌های آزاد درون سلولی را خنثی می‌کنند و از انجام واکنش‌های اکسیدانت در بدن جلوگیری می‌نمایند. آنتی اکسیدان‌ها از استرس اکسیداتیو پوست نیز ممانعت می‌کنند. مواد غذایی آنتی اکسیدان به سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا اثرات اشعه ماورا بنفش آفتاب را معکوس کنند.

  • فلفل دلمه، چای سبز، شکلات تلخ از منابع غنی مواد آنتی اکسیدان به شمار می‌روند.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی چربی‌های سالم امگا 3 و 6 مثل ماهی، میگو و قارچ سد ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مانع از آسیب‌های پوستی می‌شود.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A و C یا مکمل‌های این ویتامین، سد آنتی اکسیدانی بدن را تقویت می‌نمایند و مانع از پیری زودرس پوست می‌شوند.

استفاده از مواد غذایی آبدار را در برنامه غذایی خود بگنجانید

یکی از معضلات اصلی بدن در فصل گرم تابستان، دهیدراتاسیون یا کم آبی است. کم آبی بدن می‌تواند باعث کدر شدن پوست و مشکلات گوارشی شود. به همین خاطر توصیه می‌شود تا حد امکان، از غذاها و میوه‌های آبدار در روزهای گرم استفاده نمایید.

  • مصرف روزانه میوه‌های تابستانی مثل هندوانه، طالبی، هلو و ...
  • استفاده از سالادهای حاوی کلم، کاهو و سیفی‌جات آبدار
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی سنگین  دیر هضم

بدن خود را هیدراته نگه دارید

هیدراته نگه داشتن بدن، یکی از راهکارهای بسیار مهم برای محافظت از پوست در برابر گرما است. هیدراتاسیون مناسب، به شما کمک می‌کند تا سموم و مواد مضر را به راحتی از بدن دفع کنید. دقت داشته باشید که دهیدراته شدن بدن یا همان بی آبی، باعث تجمع سموم می‌شود و کارایی و سلامت اندام‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

چگونه از پوستمان در گرما محافظت کنیم؟

گرمای شدید هوا به خصوص در فصل تابستان، می‌تواند پوست شما را دهیدراته و خشک کند. دهیدراته شدن پوست و بدن، عوارضی همچون آفتاب سوختگی، لک‌های پوستی و خشکی و کدر شدن پوست را به همراه دارد.

رعایت برخی نکات ساده در طول روز می‌تواند از دهیدراتاسیون پوستتان در فصل گرما جلوگیری نماید:

  • در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. نوشیدن 8 لیوان آب (حدود 2 لیتر) در طول روز می‌تواند آب مورد نیاز سلول‌های پوستی را فراهم کند و مانع از دهیدراته شدن آنها شود.
  • برای نوشیدن آب در گرما، منتظر احساس تشنگی نباشید. احساس تشنگی در آب و هوای گرم می‌تواند زنگ خطر مهمی برای دهیدراتاسیون بدن باشد. توصیه می‌شود برنامه منظمی برای نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن خود در روزهای گرم سال تدارک ببینید.
  • استفاده از مایعات و نوشیدنی‌های خنک ( نه سرد )را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

محافظت از پوست در برابر آفتاب 

اهمیت محافظت از پوست در برابر آفتاب را فراموش نکنید. در فصول گرم سال، درجه تابش خورشید تغییر می‌کند و این پدیده باعث افزایش شدت اشعه‌های ساطع شده از آفتاب می‌شود. برخورد اشعه‌های ماورا بنفش آفتاب به سطح پوست و قرار گرفتن در معرض آفتاب در فصل تابستان خطر بسیار جدی برای سلامت پوست شما به حساب می‌آید.

به علاوه، نور آفتاب می‌تواند به سد رطوبتی پوستتان آسیب بزند. اشعه‌های ماورا بنفش آفتاب، بافت ارتجاعی کلاژن و الاستین پوست را تخریب می‌کنند و به همین دلیل، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و احتمال ایجاد چین و چروک‌های پوستی افزایش می‌یابد.

از بین رفتن سد رطوبتی پوست، باعث خشکی و دهیدراته شدن سلول‌های پوستی می‌شود. بنابراین ممکن است با مشکلاتی از قبیل افزایش حساسیت و تحریک پوستی در فصل تابستان مواجه شوید. توصیه می‌شود در چنین شرایطی تا حد امکان از پوستتان در برابر آسیب ناشی از اشعه‌های آفتاب محافظت نمایید:

کرم ضد آفتاب با SPF مناسب 

متخصصان معتقدند که استفاده از ضد آفتاب‌هایی با SPF30 می‌تواند تا 97 درصد از پوستتان در برابر اشعه ماورا بنفش آفتاب محافظت نماید. اما اگر پوست بسیار روشن یا حساسی دارید، توصیه می‌شود از ضد آفتاب‌هایی با SPF بالاتر استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب‌های ضد آب 

در روزهای گرم، افزایش تعریق بدن می‌تواند کرم‌های ضد آفتاب را از روی پوستتان پاک کند و مانع از اثر محافظتی آنها شود. استفاده از ضد آفتاب‌هایی که خاصیت ضد آب دارند، می‌توانند محافظت بیشتری را در گرما ارائه دهند.

مراقبت از تمام قسمت‌های پوست در برابر آفتاب 

ضد آفتاب‌ها فقط برای محافظت از پوست صورت نیستند. به یاد داشته باشید که در گرما، تمام نقاط بدن ممکن است در معرض اشعه ماورا بنفش آفتاب قرار بگیرند و دچار آسیب شوند. بنابراین توصیه می‌شود پیش از خروج از خانه، ضد آفتاب را به تمام قسمت‌های پوست دست، پا، گردن و صورت خود بزنید.

از ضد آفتاب‌های معمولی در ناحیه اطراف چشم استفاده نکنید

مواد شیمیایی به کار رفته در ضد آفتاب‌های معمولی صورت و بدن، ممکن است باعث ایجاد آسیب و حساسیت در پوست حساس دور چشم شوند. برای ناحیه دور چشم از ضد آفتاب های مخصوص دور چشم استفاده کنید.

زمان درست استفاده از ضد آفتاب: 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه

استفاده از ضد آفتاب را به لحظات آخر خروج از خانه موکول نکنید. متخصصان توصیه می‌کنند حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید، ضد آفتاب را روی نقاط مختلف پوست خود بزنید. این وقفه باعث جذب کامل مواد ضد آفتاب می‌شود و قدرت محافظتی کرم ضد آفتاب را به حداکثر می‌رساند.

تمدید انواع ضد آفتاب 

هر 2 تا 4 ساعت یکبار، کرم، لوسیون یا اسپری  ضد آفتاب خود را تمدید کنید. این کار توان محافظتی ضد آفتاب را حفظ و تقویت می‌کند.

در استفاده از ضد آفتاب‌ها صرفه جویی نکنید

عدم استفاده از مقدار کافی ضد آفتاب، یکی از بزرگترین اشتباهات در زمینه محافظت از پوست به شمار می‌رود. با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه، استفاده از 2 تا 2.5 بند انگشت کرم ضد آفتاب برای محافظت کامل از پوست صورت و گردن لازم است.

استفاده از کرم دور چشم 

استفاده از کرم دور چشم، یکی از موارد ضروری در روتین پوستی به شمار می‌رود. کرم دور چشم، رطوبت مورد نیاز سلول‌ها را فراهم می‌کند و با آبرسانی عمقی سلول‌های پوست اطراف چشم، مانع از خشکی و دهیدراته شدن آنها در اثر گرما می‌شود.

توصیه می‌شود در طول روز، از کرم دور چشمی استفاده کنید که خاصیت ضد آفتاب داشته باشد و فاکتور SPF آن بتواند از پوست حساس ناحیه دور چشم در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش آفتاب محافظت نماید.

پوستتان را آبرسانی کنید

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، گرمای هوا و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌توانند باعث پوسته پوسته شدن و خشکی پوست شوند. وقتی حرف از گرما به میان می‌آید، بیشتر ما به آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش آفتاب توجه می‌کنیم. درحالی که پرتوهای مادون قرمزی که در اثر گرما ایجاد می‌شوند و با پوست ما برخورد می‌کنند نیز می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

از طرفی، گرمای شدید هوا فعالیت رادیکال‌های آزاد سلولی را تحریک می‌کند و باعث افزایش هیپرپیگمانتاسیون پوستی می‌شود. افزایش گرمای هوا می‌تواند هم چنین باعث تحریک بیماری‌های پوستی مثل اگزما و روزاسه نیز شود.

چگونه از پوستمان در گرما محافظت کنیم؟

نکته مهمی که درباره اشعه مادون قرمز وجود دارد، این است که کرم‌های ضد آفتاب معمولی توانایی مقابله با این اشعه را ندارند و نمی‌توانند از پوست شما در برابر آن محافظت کنند. به همین خاطر، توصیه می‌شود برای محافظت از پوست خود در برابر گرما و اشعه مادون قرمز نکات مراقبتی را رعایت نمایید:

از تونرهای مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید

تونرها اغلب حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید هستند. هیالورونیک اسید به عمق سلول‌های پوستی نفوذ می‌کند و رطوبت مورد نیاز پوستتان را تامین می‌نماید. با توجه به میزان خشکی و حساسیت پوست خود، می‌توانید روزانه دو تا سه بار از تونر هیالورونیک اسید استفاده نمایید. قرار دادن تونر حاوی هیالورونیک در یخچال، اثرگذاری آن را افزایش می‌دهد و باعث خنک شدن پوستتان در گرما می‌‌شود.

رطوبت رسانی به پوست 

 برای محافظت از پوست خود در مقابل گرما، مطمئن شوید که پوستتان رطوبت کافی دریافت می‌کند. استفاده از سرم و کرم‌های مرطوب کننده می‌تواند رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوستی را تامین نماید.فراموش نکنید که مرطوب کننده‌ها سد محافظتی پوستتان را در گرما تقویت می‌کنند.

استفاده از کرم آبرسان

محصولاتی که خاصیت آبرسانی دارند، می‌توانند به صورت عمقی سلول‌های پوستی را هیدراته نمایند و فضای بین سلولی را پر کنند. کرم آبرسان‌ در وهله اول، سد دفاعی پوستتان را تقویت می‌کند، طراوت و شادابی خوبی به پوستتان می‌بخشد و در وهله دوم، چین و چروک‌های ریز پوستی را از بین می‌برد. اگر پوست خشک و حساسی دارید، می‌توانید سرم‌های آبرسان را به جای کرم استفاده کنید. سرم‌ها قدرت نفوذ و تاثیر گذاری بیشتری نسبت به انواع کرم‌ها دارند.

متخصصان توصیه می‌کنند روزی دو تا سه بار از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها در طول تابستان استفاده نمایید. این محصولات سد دفاعی پوستتان را تقویت می‌کند و مانع از آسیب پوستی در اثر گرما و برخورد اشعه مادون قرمز می‌شود.

از لایه بردارها استفاده کنید

استفاده از لایه بردارها در فصل تابستان، می‌تواند کلید شادابی و طراوت پوست شما باشد. لایه بردارها سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوستی را از بین می‌برند و منافذ پوستی را به صورت عمقی پاکسازی می‌نمایند. لایه بردارها درخشندگی فوق العاده ای به پوست شما می‌بخشند و  قدرت بازسازی و ترمیم لایه‌های سلولی پوست را افزایش می‌دهد.

دقت داشته باشید که لایه ‌بردارها اغلب حاوی موادی مانند رتینول، آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید هستند و چنین محصولاتی، در دسته لایه‌ بردارهای بسیار قوی دسته بندی می‌شوند و استفاده از آنها برای فصل تابستان توصیه نمی‌شود. پوست شما در گرما، به لایه بردارهایی با خاصیت ترمیم کننده احتیاج دارد. اما وجود مواد اسیدی در لایه بردارها، ماتریکس پوستتان را از بین می‌برد. به علاوه، توان طبیعی پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید کاهش می‌دهد. لایه‌ بردارهای قوی، می‌توانند حساسیت پوستی را در روزهای گرم افزایش دهند و باعث تحریک آسیب‌های پوست شوند.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند در روزهای گرم تابستان، هفته‌ای یک تا دوبار از لایه‌بردارهای ملایم و ترجیحا طبیعی استفاده نمائید.

پوشش مناسب برای محافظت از پوست  در گرما 

انتخاب پوشش مناسب در فصول گرم سال، تاثیر بسیاری در حفظ سلامت پوست دارد. نوع لباسی که می‌پوشید، بر چگونگی گردش هوا در سطح پوستتان تاثیر می‌گذارد. همچنین میزان تعریق بدن‌تان را کنترل می‌کند و مانع از آسیب پوستی می‌شود.

لباس مناسب خانگی در فصول گرم سال

  • سعی کنید لباس‌های سبک، رنگ روشن و گشاد را انتخاب کنید.  چنین لباس‌هایی، گردش هوا و تهویه پوستی را کنترل می‌کنند و از تعریق بیش از حد پوستتان جلوگیری می‌نمایند. لباس‌های رنگ روشن، نور و گرما را به خوبی منعکس می‌کنند و پوستتان را در طول روز خنک نگه می‌دارند.
  • از لباس‌هایی با پارچه الیاف طبیعی در فصول گرم سال استفاده کنید. پارچه‌هایی که از ابریشم، کتان یا پنبه تولید می‌شوند، بهترین انتخاب برای روزهای گرم سال به شمار می‌روند. این جنس پارچه‌ها، عرق را جذب می‌کنند و تنفس پوستی را بهبود می‌دهند.درمقابل، استفاده از الیاف مصنوعی، باعث جذب و حبس گرما در سطح پوست می‌شود و شدت تعریق پوستی و دمای بدن را افزایش می‌دهد.
  • از پوشیدن لباس‌های سنگین و تیره خودداری کنید. لباس‌های سنگین، مانع از تهویه مطبوع پوست می‌شوند و میزان تعریق پوست را افزایش می‌دهند. از طرفی رنگ‌های تیره، نور و گرمای بیشتری را جذب می‌کنند و باعث افزایش دمای بدن و آسیب‌های پوستی می‌شوند.

لباس مناسب برای فعالیت در فضای باز

  • در وهله اول توصیه می‌شود، لباس‌هایی را انتخاب کنید که تا حد امکان نواحی مختلف پوستتان را بپوشانند. چنین لباس‌هایی، آسیب‌های پوستی ناشی از برخورد اشعه ماورا بنفش آفتاب را به حداقل می‌رسانند.
  • از لباس‌های آستین بلند و گشاد و همچنین شلوار و دامن‌های بلند و راحت استفاده نمایید. این لباس‌ها، علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، تهویه پوست را بهبود می‌بخشند و مانع از تعریق بیش از حد می‌شود.
  • برای محافظت از صورت، گردن، سر و گوش‌های خود در برابر نور آفتاب، از کلاه‌هایی با لبه پهن استفاده کنید. به علاوه، استفاده از عینک آفتاب را برای محافظت از چشم و پوست حساس دور چشم از یاد نبرید.