راهنمای کامل خرید ضدآفتاب

هنگامی که صحبت از آسیب ها و پیری پوست می‌شود، بلافاصله مسئله انتخاب و استفاده از کرم ضد آفتاب به ذهن ما می آید. اما انتخاب یک کرم خوب به همین سادگی نیست. به خصوص زمانی که برندهای فراوانی را در بازار بدون اطلاع از ویژگی‌های آن‌ها مشاهده می کنیم؛ در این موقعیت ها چه باید کرد؟ چگونه بهترین کرم ضدآفتاب را انتخاب کنیم؟ آیا هر کرمی مناسب پوست ما است؟ چه چیزی تعیین کننده کرم مناسب به شمار می رود؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب آسیب‌های شدید پوستی می‌شود. نور خورشید تا این حد مضر نیست؛ در واقع اگر نور خورشید نباشد ویتامین D در بدن ما تولید نمی‌شود. اما اگر از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت نکنید، ممکن است همین منبع غنی و ارزشمند برای پوست مضر و مخرب باشد؛ بنابراین نکات ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید.

چگونه ضدآفتاب خود را انتخاب کنیم؟

در این مقاله با موشکافی این بحث جذاب به پاسخ سوالاتی از این دست می‌پردازیم:

  • بهترین نوع ضد آفتاب کدام است؟
  • SPF  چیست؟
  • کدام SPF برای پوست شما مناسب است؟

اگر قرار است این تابستان وقت زیادی را خارج از منزل و زیر نور آفتاب بگذرانید، همراه ما باشید.

نور خورشید چقدر برای پوست مضر است؟

هر زمان که از خانه خارج می شوید، در معرض آسیب نور خورشید قرار می گیرید. اما همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، خورشید منبعی بسیار مهم جهت تامین ویتامین D بدن نیز به‌شمار‌می‌رود. این ویتامین نقش اساسی در روند جذب کلسیم دارد.

بنابراین همیشه اجتناب از نور خورشید چندان مطلوب نیست؛ اما همیشه باید هنگام قرار گرفتن در خورشید با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست محافظت کنید؛ زیرا پرتوهای فرابنفش خورشید آسیب زیادی به سلول های پوست وارد می‌کنند.

 در کنار همه این موارد نور خورشید تاثیر به سزایی در ایجاد خطوط ریز و چین‌و‌چروک دارد و همچنین باعث کم آبی بدن و خشکی پوست می‌شود. با قرار گرفتن بیش از حد معمول در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست که یکی از شایع ترین بیماری‌هایی پوستی است را افزایش می‌دهید.

کرم ضد آفتاب در برابر چه چیزهایی از پوست ما محافظت می کند ؟

عناصر موجود در کرم ضد آفتاب از پوست زیبای شما در مقابل عوامل گوناگونی محافظت می‌کند. یکی از مهم ترین این عوامل، اشعه های UVA  و UVB هستند.

اشعه UVA

 UVA اشعه ماورا‌ءبنفش با موج بلند است. این اشعه به لایه های زیرین پوست نفوذ می‌کند و نقش پررنگی در ایجاد چروک و پیری زودرس دارد. این اشعه آسیب مستقیم به DNA  وارد می کند. همین موضوع نشان دهنده اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب است.

اشعه UVB

این اشعه طول موج کوتاه‌تری داشته و به مراتب بیشتر در ایجاد سلول‌های سرطانی در پوست نقش دارد. اشعه UVB از قدرت نفوذ کمتری نسبت اشعه UVA برخوردار است. قرارگرفتن در مقابل این اشعه باعث آفتاب سوختگی می شود. این اشعه به طور غیر مستقیم به DNA آسیب می‌رساند. این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ ضد آفتابی به طور کامل توانایی خنثی کردن این اشعه را ندارد؛ به همین دلیل لازم است نقش لباس را در محافظت از پوست نیز جدی بگیرید.

در این میان هرکدام از این اشعه ها به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. کرم ضد آفتاب با استفاده از عناصر مختلف مانع از جذب این اشعه ها خواهدشد.

انواع کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب به طور کلی به دو نوع فیزیکی و شیمایی تقسیم می‌شوند. البته در برخی از کرم ها این دو در کنار یکدیگر به کار رفته‌اند. در این قسمت ویژگی‌های منحصر به فرد هرکدام را برای شما بازگو می‌کنیم.

4

 

کرم ضد آفتاب فیزیکی چیست؟

کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی حاوی موادمعدنی هستند. دی اکسید تیتانیوم و اکسید زینک از جمله ترکیباتی است که در این کرم‌ها به کار می‌رود. این کرم ها از آسیب دیدن پوست در مجاورت اشعه UV جلوگیری می‌کنند. به صورت غالب از این کرم ها با نام موانع فیزیکی در برابر نور خورشید یاد می‌شود.

مزایای کرم ضد آفتاب فیزیکی

استفاده از کرم ضد آفتاب فیزیکی مزایای بی‌شماری را برای سلامت پوست به همراه خواهد داشت. این مزایا شامل موارد زیر می شود:

  • عدم نفوذ به پوست؛
  • عملکرد سریع؛
  • کاهش انسداد منافذ بازپوست؛
  • قابلیت محافظت همزمان از اشعه UVA و UVB؛
  • تاریخ انقضای طولانی تر نسبت به نوع شیمایی؛
  • مناسب برای کودکان و مادران باردار؛

معایب کرم ضد آفتاب فیزیکی

کرم ضد آفتاب فیریکی در کنار مزایای بسیاری که برای پوست به همراه دارد، معایبی را نیز در پی خواهد داشت. برخی از این معایب عبارت هستند از:

  • سفید شدن رنگ پوست ؛
  • سنگینی و ضخامت آن روی پوست؛
  • قیمت گران تر نسبت به نوع شیمیایی.

کرم ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

کرم های ضد آفتاب شیمیایی حاوی ترکیبات طبیعی کربن از قبیل اکسید بنزون، اکتینوکسات، اکتیزالات و آووبنزون است. این ترکیبات واکنش های شیمیایی را ایجاد می کنند و منجر به تغییر اشعه UV به انرژی گرمایی شده و در ادامه این گرما به پوست انتقال داده می‌شود. این کرم ها را با نام مسدود‌کننده های شیمیایی یا ارگانیک می‌شناسند. اما آیا با مزایا و معایب این کرم ها آشنا هستید؟ با ما همراه باشید.

 مزایای ضد آفتاب شیمیایی

  • روی پوست سبک تر هستند؛
  • پاک کردن ضد آفتاب های شیمیایی راحت‌تر از نوع فیزیکی است؛
  • این نوع ضد آفتاب به راحتی در دسترس هستند؛
  • قیمت ضد آفتاب های شیمیایی به نسبت مناسب‌تر است.

معایب ضد آفتاب شمیایی

  • ممکن است پوست شما به آن‌ها آلرژی داشته باشد؛
  • زودتر از ضد آفتاب فیزیکی اثر خود را از دست می‌دهند،
  • اثر محافظتی آن‌ها به نسبت دیرتر نمایان می شود.

کرم ضد آفتاب و انواع پوست

همانطور که می دانید پوست افراد مختلف ویژگی های متمایزی دارد. بنابراین کرم ضد آفتاب پوست های مختلف نیز به مراتب متفاوت خواهد بود. پیشنهاد می شود جهت شناخت نوع پوست خود به مقاله پوست صورت خودرا بهتر بشناسید مراجعه کنید.

ضد آفتاب مناسب پوست نرمال

کسانی که از پوست نرمال برخوردار هستند، تقریبا از هر نوع کرم ضد آفتابی می توانند استفاده کنند. این افراد می توانند از کرم هایی استفاده کنند که ویتامین های مورد نیاز پوست را هم دارا باشند.

ضد آفتاب مناسب پوست چرب

اگر پوستی چرب دارید، از کرم های ضد آفتابی که به اصطلاح OIL FREE یا حاوی الکل یا ژل هستند استفاده کنید. هم چنین هنگام استفاده از ضد آفتاب برس مخصوص را مورد استفاده قرار دهید. این کار سبب کاهش براق بودن پوست شما خواهد شد. اگر پوست شما چرب و مستعد آکنه است، بهتر است که از ضد آفتاب فیزیکی استفاده کنید.

ضد آفتاب مناسب پوست خشک

اگر ازجمله این افراد هستید، بهتر است که از کرم‌های مرطوب‌کننده که خاصیت ضد آفتاب را شامل می شوند، استفاده کنید، همچنین از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که چرب تر هستند. ضد آفتاب شما باید دارای مواد مغذی و عناصر تقویت‌کننده و شاداب‌کننده پوست خشک  مانند انواع ویتامین ها باشد. به هیچ عنوان از ضد آفتاب حاوی الکل و ترکیباتی که پوست شما را به مراتب خشک‌تر می کند، استفاده نکنید.

ضد آفتاب مناسب پوست مختلط

پوست شما ترکیبی از پوست چرب و خشک است. پس سعی کنید ضد آفتابی را انتخاب کنید که کاملا توازن را در پوست شما ایجاد کند. در غیر این صورت قسمت‌های خشک پوست، خشک‌تر و قسمت‌های چرب نیز براق‌تر نشان داده می شوند.

 اکنون که با انواع کرم های ضد آفتاب برای پوست های مختلف آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده است که به سوال SPF  چیست پاسخ دهیم.

SPF یعنی چه ؟

اگر با این سوال روبرو شده‌اید که SPF  چیست؟ باید بگوییم که SPF مخفف کلمه Sun Protection Factor است. این علامت کمیت اندازه‌گیری نسبی است که عدد مربوط به آن نشان می دهد که با استفاده از این کرم چه مدت از آفتاب سوختگی در امان خواهید بود.

 فرمولی برای این کمیت وجود دارد. برای مثال اگر بدون آنکه دچار آفتاب سوختگی شوید ۲۰ دقیقه زیر نور آفتاب دوام می آورید؛ عدد SPF درج شده روی کرم را ضرب در این مدت زمان کنید. مقدار زمانی که به دست می آید نشان دهنده این است با استفاده از این کرم چه مدت زمانی زیر آفتاب می مانید و دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوید.

5

یک کرم ضد آفتاب خوب چه مشخصاتی دارد؟

 حال که با مفهوم SPF  چیست آشنا شدید باید این نکته را به یاد داشته باشید که یک ضد آفتاب خوب سه ویژگی مهم دارد: 

BROAD SPECTURM یا مقاومت در برابر اشعه های مضر

 این عبارت به این معنا است که ضد آفتاب در مقابل اشعه های UVA و  UVB از پوست محافظت می‌کند. وجود این گزینه باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، چین و چروک، پیری زودرس و آفتاب سوختگی می‌شود.

SPF یا فاکتورهای محافظت از نور خورشید

 ضد آفتابی در رده محصولات مطلوب قرار می‌گیرد که حداقل SPF مناسب آن ۳۰ باشد.

WATER RESISTANT یا مقاومت در برابر آب

 این عبارت میزان مقاوت ضد آفتاب را در برابر آب نشان می دهد و هر چه میزان آن بالاتر باشد باعث میشود که ضدآفتاب در مقابل عرق‌کردن و آب، بیشتر مقاومت کند و شما درطول روز کم‌تر آن را تمدید کنید. هنگام استفاده از ضد آفتاب مقاوم در برابر آب باید با توجه به زمان درج‌شده روی آن که معمولا بین ۴۰ تا ۸۰ دقیقه است، دوباره آن را تمدید کنید.

به یاد داشته باشید که هیچ کرم ضد آفتابی تحت عنوان ضد آب بودن وجود ندارد و اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) به تولید‌کنندگان اجازه تولید کرمی با این عنوان را نمی‌دهد.

کلمه SPORT روی ضد آفتاب

 FDA  این عبارت را تایید نمی‌کند؛ اما این عبارت به نوعی همان مقاومت در برابر آب(تعریق) است.

ضد آفتاب مناسب پوست بچه

معمولا ضد آفتاب مناسب پوست کودکان (ضد آفتاب های فیزیکی) فقط شامل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی است. این موارد کمتر باعث تحریک پوست حساس کودک می شوند. اما اگر کودک زیر ۶ ماه سن دارد، سعی کنید از طریق پوشاندن لباس و عینک آفتابی از پوست لطیف کودک خود محافظت کنید.

6

کرم ضد آفتاب مناسب پوست در دوران بارداری چیست؟

محافظت از پوست شما در برابر پرتوهای درخشان آفتاب به ویژه در دوران بارداری که پوست شما نسبت به معمول حساس‌تر است، اهمیت زیادی دارد. البته در این دوران بهترین راه محافظت از پوست پیشگیری از وقوع مشکلات است، درنتیجه سعی کنید از ساعت ۱۰ صبح الی ۲ بعد از ظهر در خانه و یا زیر سایه بمانید.

حتما بعد از خواندن SPf چیست به دنبال ضد آفتاب‌هایی با قابلیت محافظت در برابر UVA  و UVB که دارایSPF  حداقل ۳۰ هستند باشید. انتخاب ضد آفتاب های فیزیکی که معمولا دارای عناصر فعال هم چون اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند، برای خانم های باردار بسیار مناسب است. این نوع ضد آفتاب به جای جذب شدن توسط پوست روی آن می‌نشیند.

ضد آفتاب هایی که دارای برچسب مقاوم در برابر آب هستند نیز گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. حتما قبل از استفادهِ ضد آفتاب با پزشک خود مشورت کنید که ترکیبات موجود در آن را برای شما بررسی کند.

برنزه کردن و استفاده از ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از جذب اشعه ماورا بنفش و آفتاب سوختگی تولید می‌شود. این کرم از تولید ملانین جلوگیری نمی‌کند. این جمله به این معنا است که در کنار استفاده از ضد آفتاب پوست شما برنزه نیز خواهد شد و ضد آفتاب ها تداخلی در برنزه شدن پوسا ایجاد نمی کنند. هر ساله در تابستان افراد زیادی با استفاده از لوسیون های برنزه‌کننده رنگ پوست خود را تیره می‌کنند. این پدیده اثراتی چون زیبایی و عواقبی همچون بیماری‌های متعدد پوستی را به همراه دارد. اگر شما از آن دسته افراد هستید، سعی کنید کمتر به سوی برنزه کردن بروید.

در این پروسه پوست شما در معرض آفتاب شدید قرار دارد و اگر سلول های پوست شما آسیب ببیند و قادر به بازسازی خود نباشد، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرید.

اگر قصد آفتاب گرفتن دارید، سعی کنید اینکار را در ساعاتی که آفتاب در بیشترین حالت تابش قرار دارد، انجام ندهید. تعداد دفعات آفتاب گرفتن را در هفته کم کرده و هنگام آفتاب گرفتن حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. با این کار از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت خواهید کرد.

سخن آخر

آفتاب در کنار تمام فواید خود هم چون جذب ویتامین D اثرات زیان بار زیادی نیز به همراه دارد. کرم ضد آفتاب تا حدی جلوی این اثرات را می‌گیرد.

 با مطالعه مطالبی که در این مقاله به آنها پرداخته شد، کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود را تهیه کرده و به بهترین شکل از پوست خود محافظت کنید. پیشنهاد ما در خرید محصولات مراقبت از پوست مراکز معتبر می باشند. داروخانه ها به علت نظارت بر فرایند توزیع و نگه داری همیشه انتخاب خوبی در این خصوص بوده اند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تعریف SPF  چیست آشنا کنیم و نحوه محاسبه این کمیت را با شما در میان بگذاریم.

 در بیشتر مواقع متخصصان پیشنهاد می کنند که علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب، در ساعات تشدید نورِخورشید در خانه بمانید و مراقب پوست خود باشید. حس خوب دوستی با پوست باعث طراوات و شادابی همیشگی آن می‌شود.