بهترین خاگ گلدان از نظر حبیب معظمی

سنگ پوکه سنگدانه ای سبک طبیعی با ذخایر گسترده در کشور ما می باشد. اگرچه سنگ پوکه در دنیا چیز جدیدی نیست، اما سنگی با منشا آتشفشانی است که در 20 سال اخیر وارد کشور ما شده و ارزش آن تازه فهمیده می شود. اصطلاح پوکه (پومیس) کلمه ای ایتالیایی است. در زبان های مختلف نام های مختلفی دارد. مثلاً در فرانسوی Ponce، در انگلیسی coarse-grained Pumice، ریزدانه Pumicite، در آلمانی درشت دانه Bims، دانه ریز Bimstein. در زبان ترکی با نام های زیادی مانند سنگ پا، سنگ کف، ذرت، زنگار، کووک، کیسیر شناخته می شود.

پوکه  معدنی قروه یک کانی آتشفشانی با حفره ها، ظاهر اسفنجی، تشکیل شده در نتیجه حوادث آتشفشانی، مقاوم در برابر اثرات شیمیایی و فیزیکی، ظاهر متخلخل و شیشه ای است. به دلیل تبخیر ناگهانی و سرد شدن ناگهانی گازها در حضور آن در هنگام تشکیل، دارای منافذ متعددی بر روی خود و داخل آن است. از آنجایی که در فضاهای بین منافذ ارتباطی وجود ندارد، نفوذپذیری پایینی دارد و خاصیت عایق حرارتی و صوتی بالایی دارد. پوکه با سایر فلزات شیشه ای با منشاء آتشفشانی (پرلیت، ابسیدین، پکس تاین) با برخی ویژگی های منحصر به فرد متفاوت است. به دلیل رنگ، تخلخل و عدم وجود آب کریستالی شناخته شده است.

 

خواص سنگ پوکه

  • سختی آن 5-6 در مقیاس Mohs است.
  • می تواند تا 75 درصد سیلیس داشته باشد.
  •  60-75٪ SiO 2  ، 13-17٪ Al 2 O 3  ، 1-3٪ Fe 2 O 3  ، 1-2٪ CaO، 7-8٪ Na 2 O - K 2 O و مقادیر کمی از TiO 2  و SO 3 شامل محتوا است.
  • به دلیل نسبت SiO2 بالا، سایندگی را نشان می دهد .
  • به دلیل ساینده بودن، قابلیت خوردگی حتی فولاد را دارد.
  • به لطف Al 2 O 3 موجود در آن، می تواند مقاومت بالایی در برابر آتش و دمای بالا داشته باشد.
  • همچنین به دلیل دارا بودن عناصر Na 2 O و K 2 O در صنایع نساجی استفاده می شود .

انواع پوکه معدنی

پوکه (سنگ پوکه) با توجه به اسیدیته و بازی بودن آن به دو دسته پوکه اسیدی و پوکه بازی تقسیم می شود. سنگ پوکه با خواص اولیه را سنگ بازالتی یا اسکوریا می نامند. اگرچه پوکه پایه دارای رنگ قهوه ای تیره است اما وزن مخصوص آن 2-1 گرم بر سانتی متر مکعب است. پوکه که خاصیت اسیدی دارد معمولا در رنگ هایی مانند سفید و کرم با رنگ های روشن تر یافت می شود. پوکه های اسیدی به دلیل محتوای سیلیس بیشتر نسبت به پایه ها، در صنعت ساختمان سازی تقاضای زیادی دارند.

از سوی دیگر، پوکه پایه به دلیل داشتن ترکیبات آهن، منیزیم، آلومینیوم و کلسیم به عنوان کود و تقویت کننده خاک در بخش کشاورزی و به عنوان بستر در کشاورزی بدون خاک استفاده می شود.

کاربردپوکه در تولید نهال

به نقل از کارشناسان سایت nahalsara.com پوکه معدنی به دلیل سبک بودن و نگه داشتن اب در خاک باعث مرطوب شدن خاک می شود به همین دلیل در تولید نهال پالونیا  که نهال ها به آب زیادی احتیاج دارند استفاده می شود.