۸ ایرلاین ایرانی که باید بشناسید!

ایرلاین‌های مختلف دولتی و خصوصی، در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی به مسافران خدمات ارائه می‌دهند. خدمات ایرلاین در طول سفر و نوع هواپیما همواره از مهم ترین دغدغه‌های هر مسافری محسوب می‌شود. در ایران ایرلاین‌های مختلفی فعال هستند که تعدادی از آن‌ها به لحاظ سابقه، اعتبار و کیفیت از سوی مسافران در دسته بهترین شرکت‌های هوایی ایران قرار گرفته‌اند.

۱- ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز در سال ۱۳۲۵ افتتاح شد و شرکت هواپیمایی پرشین ایرویز نیز در سال ۱۳۳۳ آغاز به کار کرد. در نهایت پس از گذشت ۱۶ سال از تاسیس ایرانین ایرویز، شرکت هواپیمایی ایران ایر یا هما با ادغام این دو شرکت هواپیمایی، فعالیت خود را از سر گرفت.

مزیت ایران ایر نسبت به ایرلاین‌های خارجی در مستقیم بودن پرواز است. چرا که گاهی اوقات مدت زمان توقف بین پروازهای ایرلاین‌های خارجی ممکن است تا یک روز هم برسد و خستگی سفر را پس از رسیدن به مقصد چندین برابر کند. از امکانات و مزایای دیگر این شرکت هواپیمایی، می‌توان به سرو غذای درجه یک به مسافران، فاصله مناسب میان صندلی‌ها، مهمانداران حرفه‌ای و خوش برخورد، قیمت مناسب بلیط پرواز و امنیت بالای سفر اشاره کرد.

02

۲- ایرلاین ماهان

ماهان نخستین ایرلاین خصوصی ایرانی است که در مسیر هوایی کرمان- تهران فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ آغاز کرد. شرکت هواپیمایی ماهان در حال حاضر بیش از ۳۳۰۰ کارمند دارند و با توجه به کیفیت هواپیماهای خود، به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین ایرلاین‌های ایران شناخته‌ می‌شود.

هواپیمایی ماهان در ۳۰ مقصد داخلی و ۲۵ مقصد خارجی مشغول به جابه‌جایی مسافران است. این ایرلاین در هر روز به ۵۲ مقصد در داخل و خارج کشور پرواز دارد. در بین ایرلاین‌های ایرانی بیشترین سهم جابه‌جایی مسافران در پروازهای بین ‌الملی متعلق به ماهان است و به همین خاطر در سال‌های اخیر به‌ عنوان فعال‌ترین شرکت هواپیمایی ایران شناخته شده است.

ایرلاین ماهان در صورت بروز تاخیر و یا مشکلات پروازی در سریع ترین زمان این موضوع را به مسافران اطلاع رسانی می‌کند و آن‌ها را در جریان اتفاقات قرار می‌دهد. همچنین داشتن منو غذایی متنوع از دیگر امکانات این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود و شما می‌توانید در پروازهای خارجی تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز غذای دلخواه خود را سفارش دهید. فضای داخلی کابین و فضای میان صندلی‌های هواپیماها، باعث ایجاد فضای راحتی برای استراحت در طول مسیر شده است و مانع خستگی از پرواز می‌شود.

۳- کیش ایر

کیش ایر فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ به صورت رسمی آغاز کرد و به عنوان اولین شرکت هواپیمایی دارای گوهینامه IOSA در ایران فعالیت می‌کند. این ایرلاین در ابتدا با اجاره دو فروند هواپیمای توپولوف سفرهای خود را از جزیره کیش به دیگر استان‌ها آغاز کرد. اما به مرور و با پیشرفت تکنولوژی و ممنوعیت پرواز هواپیماهای توپولوف این شرکت هواپیماهای خود را تجهیز و بروز کرد.

این شرکت هواپیمایی توانسته با جلب رضایت مسافران و ارائه بهترین خدمات، در لیست بهترین ایرلاین‌های ایرانی قرار بگیرد. شرکت هواپیمایی کیش ایر امروزه به ۱۶ شهر داخلی و همچنین ۴ شهر خارجی پرواز دارد. از امکانات کیش ایر می‌توان به داشتن بلیط هواپیما چارتر، کیفیت و امنیت بالای پرواز و علاوه بر آن منوی متنوع و با کیفیت غذایی و متناسب با استانداردهای جهانی اشاره کرد.

یکی از دلایلی که باعث میشود شرکت هواپیمایی کیش ایر را در بهترین ایرلاین‌های ایرانی قرار دهیم، کیفیت بالای خدمات غذا است. کترینگ این شرکت هواپیمایی، ذائقه و سنت غذایی را سر لوحه اصلی خود قرار داده است و با پیروی از استانداردهای جهانی، سرویس‌های غذایی خود را تهیه و به مسافرین ارائه می‌کند.

۴- شرکت هواپیمایی آتا

در سال ۱۳۸۷ آتا به عنوان شانزدهمین ایرلاین ایرانی در شهر تبریز تاسیس شد و پروازهای خود را در مسیر تبریز- مشهد آغاز کرد. این ایرلاین ایرانی مدتی است که اقدام به راه ‌اندازی پروازهای خارجی کرده است و روز به روز در حال رشد و توسعه خطوط هوایی خود است.

آتا در سال ۱۳۹۱ توانست به ‌عنوان پنجمین شرکت هواپیمایی ایرانی به‌ لحاظ جابه‌جایی مسافر انتخاب شود و در سال ۱۳۹۲ به جایگاه چهارم این رتبه ‌بندی دست پیدا کرد. این شرکت هواپیمایی در ارائه خدمات به مسافران استانی موفق به کسب رتبه نخست شده است. شرکت هواپیمایی آتا در سال‌های فعالیت خود تنها ۵ حادثه هوایی داشته و مرگ و میر و جراحت ناشی از این حوادث گزارش نشده است. از این رو، ایرلاین آتا را می‌توان امن‌ترین شرکت هواپیمایی در ایران دانست.

از مزایای این ایرلاین می‌توان به استرداد آنلاین بلیط، تعداد بالای بلیط‌های چارتر داخلی و خارجی و کادر پرواز ایرانی حرفه‌ای اشاره کرد.

 

03

۵- قشم ایر

شرکت هواپیمایی قشم ایر فعالیت خود را در سال ۱۳۷۲ با اجاره کردن یک فروند هواپیما آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۷۹ این ایرلاین توانست مالک ۷ فروند هواپیما باشد. در سال ۱۳۸۸ شرکت هواپیمایی قشم ایر به هلدینگ توسعه سورینت قشم واگذار شد و با افزایش تعداد هواپیماهای خود و همچنین شروع به کار کارمندان کارآزموده و جوان به کار خود ادامه داد. در نهایت در سال ۱۳۹۳ قشم ایر رسما به وزارت نفت جمهوری اسلامی واگذار شد.

از امکانات این ایرلاین می‌توان به داشتن بلیط چارتر در مسیرهای مختلف، قیمت مناسب، نیروی انسانی جوان و باتجربه و سامانه ۲۴ ساعته خرید آنلاین بلیط اشاره کرد.

۶ایرلاین آسمان

شرکت هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۵۹ با ادغام چهار شرکت ایرتاکسی، پارس ایر، ایر سروی و هور آسمان شروع به فعالیت کرد. این ایرلاین اکنون از شرکت‌های بزرگ هوایی ایران محسوب می‌شود. ایرلاین آسمان در سال ۱۳۸۱ به مالکیت صندوق بازنشستگی کشور درآمد و همین مورد باعث رشد روزافزون آن شد. ایرلاین آسمان در شهرهای تهران، مشهد و شیراز دارای مرکز پروازی است و پرواز به مناطق محروم در دستور کار این شرکت قرار دارد.

از افتخارات هواپیمایی آسمان می‌توان به عضویت در انجمن‌های معتبر هوایی جهان، دریافت گواهینامه‌های بین ‌المللی، روند صعودی تعداد مسافران، جذب و آموزش نیروهای توانمند، تجهیز و ساخت آشیانه‌ها و کارگاه‌های مهندسی تعمیرات اشاره کرد.

۷شرکت هواپیمایی زاگرس

در سال ۱۳۸۴ شرکت هواپیمایی زاگرس با ۲ فروند توپولوف فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۶ دو فروند هواپیمای MD به ناوگان هوایی خود اضافه کرد. در حال حاضر ایرلاین زاگرس دارای ۱۹ فروند هواپیما، شامل ۷ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰، دو فروند ایرباس ۳۲۱، یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۱۹ و ۸ فروند هواپیمای بوئینگ MD-۸۲ و MD-۸۳ است.

از افتخارات این شرکت هواپیمایی می‌توان به کسب گواهینامه‌های Part M و Part ۱۴۵ اشاره کرد. شرکت هواپیمایی زاگرس در ۱۵ مقصد داخلی و ۷ مقصد خارجی مشغول به فعالیت است.

۸شرکت هوایی معراج

یکی از کم تاخیرترین ایرلاین‌های داخلی، شرکت هواپیمایی معراج است. این ایرلاین در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد. داشتن کارمندان باتجربه در کنار ناوگان هوایی پیشرفته باعث شده تا معراج به یکی از مهم ترین ایرلاین‌های پروازی سیاستمداران و افراد سرشناس کشور تبدیل شود. از دلایل دیگر محبوبیت این ایرلاین داشتن رکورد طولانی‌ترین پرواز در بین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با ثبت ۱۷ ساعت پرواز بدون توقف و سوخت گیری است.

این ایرلاین به ۱۰ مقصد داخلی و ۴ مقصد بین ‌المللی جا‌به‌جایی مسافر دارد. این شرکت هواپیمایی در سه بخش اکونومی، فرست کلاس و بیزنس به مسافران خدمات ارائه می‌کند.