آشنایی با 5 مورد از مواد شیمیایی خوراکی پرکاربرد

مواد شیمیایی خوراکی نقش بسیار زیادی در تولید مواد غذایی ما دارند در این مطلب 5 مورد از پرکاربردترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی

پر استفاده ترین مواد شیمیایی که در صنعت غذایی از آن استفاده می‌شود عبارتنداز: گلیسیرین، کربن فعال، آمونیوم بی کربنات، اسید فسفریک، پتاسیم کلراید و…. 

سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که اصولا چرا باید از این مواد شیمیایی در صنایع غذایی استفاده کرد و کاربرد این مواد چیست؟ در پاسخ باید گفت که از این مواد شیمیایی به دلایل مختلفی از جمله طعم بهتر مواد غذایی، تنظیم ph مواد غذایی، افزایش ماندگاری، افزایش کیفیت و…  استفاده می‌شود.

02

گلیسیرین

یکی از این مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع غذایی گلیسیرین است این ماده بدون بو و به صورت یک مایع شفاف است که دارای طعم شیرین می‌باشد. به همین دلیل از آن به عنوان شیرین کننده و جایگزین شکر استفاده می‌کنند.

معمولاً از گلیسرین در تولید مواد غذایی از قبیل آدامس، شیرینی، کیک، خمیر دندان، نوشیدنی، شربت ضدسرفه و… استفاده می‌شود. کالری این ماده غذایی از شکر کمتر است و دارای 27 کیلو کالری انرژی است. 

همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم گلیسیرین دارای طعم شیرین است به همین دلیل در بسیاری از موارد جایگزین شکر می‌شود. همچنین استفاده از این ماده در تولید مواد غذایی باعث می‌شود که رطوبت محصول تولید شده جذب گلیسیرین شود به همین دلیل طول عمر و ماندگاری ماده غذایی مورد نظر افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد این ماده شیمیایی در تولید انواع نوشابه‌ها، کلوچها، کیک، شیرینی و… است. از طرفی این محصول را به عنوان یک ماده نگهدارنده رطوبت در تنباکو استفاده می‌کنند. اگر در مورد این ماده غذایی جستجو کرده باشید حتما می‌دانید که گلیسیرین فواید و خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. در بسیاری از موارد از گلیسیرین خوراکی برای رفع عیوب پوست و مو استفاده می‌شود.

البته گلیسیرین کاربردهای دیگری نیز در صنایع مختلف از جمله صنایع نساجی، کاغذ سازی، دارو لوازم آرایشی و بهداشتی و… دارد. 

یکی دیگر از علت‌های استفاده از گلیسیرین به عنوان یک ماده شیمیایی در تولید مواد غذایی جلوگیری از یخ زدن آن‌ها است. در واقع استفاده از گلیسیرین در خامه، ماست، بستنی و دیگر مواد لبنی باعث می‌شود که این مواد لبنی یخ نزنند.

از طرفی از گلیسیرین خوراکی برای تولید غذاهای کم چرب نیز استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این ماده غذایی این است که با توجه به تحقیقاتی که بر روی آن انجام شده است ضرر و زیان بر روی بدن افراد ندارد. البته باز هم پیشنهاد می‌شود که خانم‌های باردار از این ماده شیمیایی استفاده نکنند. همچنین افرادی که به روغن نارگیل یا روغن خرما حساسیت و آلرژی دارند نیز باید در مصرف گلیسیرین جانب احتیاط را رعایت کنند.

03

کربن فعال

یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی غذایی، کربن فعال است که از آن در تولید محصولات غذایی زیادی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای آن می‌توان به خاصیت رنگزدایی آن اشاره کرد. همچنین با استفاده از این ماده می‌توان بو و مزه لاکتوز و فوکتوز را به خوبی تنظیم کرد.

 

کربن فعال یا همان کربن اکتیو کاربردهای بسیار زیادی دارد که مهمترین آن‌ها، رنگ زدایی از محصولات غذایی رنگی مثل ادویه‌ها، قند و شکر و…  است. 

همچنین این ماده شیمیایی قادر است تا روغن‌های گیاهی و حیوانی مختلف را تصفیه کند. با استفاده از این ماده شیمیایی می‌توان رنگ و بوی ژلاتین را به صورت کامل از بین برد. در آخر نیز می‌توان این ماده را در جهت رنگزدایی محلول‌های نشاسته و گلوکز نیز استفاده کرد. 

آمونیوم بی کربنات

آمونیوم بی کربنات کاربردهای بسیار زیادی در تولید محصولات غذایی و خوراکی دارد این ماده شیمیایی بی رنگ و جامد است و با دی اکسید کربن می‌تواند واکنش بدهد. در صورت حل شدن این ماده در آب یک محصول قلیایی را نتیجه خواهد داد. از این ماده شیمیایی در تولید محصولاتی مثل بیسکویت، شیرینی، نان روغنی و… استفاده می‌شود. در واقع این ماده معمولاً به عنوان یک مخمر در تولید محصولات غذایی کاربرد دارد.

آشنایی با 5 مورد از مواد شیمیایی خوراکی پرکاربرد

اسید فسفریک

 اسید فسفریک نیز از جمله مواد شیمیایی است که از آن در تولید مواد غذایی زیادی استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی یک ترکیب اسیدی است که معمولا از آن برای تنظیم ph مواد غذایی استفاده می‌شود. وجود این ماده غذایی تند و تیزی را به محصول نهایی مورد نظر اضافه می‌کند.

نوشابه یکی از معروفترین محصولات غذایی است که از اسید فسفریک در آن استفاده می‌شود. وجود همین ماده شیمیایی در نوشابه باعث می‌شود که شما مزه تیزی نوشابه را متوجه شوید. این ماده شیمیایی باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. 

اسید فسفریک کاربرد بسیار زیاد در محصولاتی مثل روغن نباتی، نوشیدنی و نوشابه‌های  گازدار، خوراک دام، مکمل‌های دارویی و غذایی دام و…  دارد. این ماده شیمیایی طعم جدید و تازه‌ای به محصولات خوراکی اضافه می‌کند که باعث می‌شود افراد زیادی تمایل به استفاده از مواد غذایی با اسید فسفریک داشته باشند. به این موضوع مهم توجه کنید که از ترکیب اسید فسفریک و جوش شیرین، بکینگ پودر حاصل می‌شود که از آن در تولید انواع محصولات نانوایی و شیرینی پزی استفاده می‌شود. 

از طرفی به این دلیل از این ماده برای محصولات دامی استفاده می‌شود که این ماده نقش بسیار مهمی در تولید فسفر، کلسیم، نیتروژن و… در بدن دام دارد.

اگر قصد تهیه این محصول دارید ما خرید اسید فسفریک فدک دیار کیمیا را به شما توصیه می‌کنیم.

پتاسیم کلراید

 پتاسیم کلراید نیز کاربردهای بسیار زیادی در تولید دارو و مواد غذایی دارد که این کاربردها را با هم بررسی می‌کنیم. 

این ماده شیمیایی سفید یا بی رنگ است و به شکل کریستال‌های ریز است. این ماده شیمیایی بدون بو، که دارای مزه شوری است داخل آب حل می‌شود. از این ماده به عنوان ماده افزودنی در تولید محصولات و غذاهایی آماده مثل سوپ، غلات، نوشیدنی‌ها، پنیر، خامه و…  استفاده می‌شود.