چرا سئو پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیاست؟

سئو بهترین شغلی است که این‌ روزها می‌توانید داشته باشید. متخصصان سئو می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند، به صورت ریموت کار کنند، ساعت‌های کاری خود را متناسب با سبک زندگی خود تنظیم کنند و با خلاقیت‌های خود بدرخشند.

افزایش تقاضا برای خدمات سئو سایت به این معنی است که روزانه فرصت‌های شغلی بیشتری در بازار برای سئوکاران در دسترس است و کسانی که از این شغل لذت می‌برند، می‌توانند از امنیت شغلی و احساس رضایت‌مندی برخوردار شوند.

سئو یک انتخاب شغلی عالی برای بازاریابان باهوش و خلاقی است که از فناوری استقبال می‌کنند. مردم اکنون برای یافتن آنچه نیاز دارند، بیش از هر زمان دیگری از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. سئو همیشه در حال تغییر و تکامل است و همیشه فضای پیشرفت و خلاقیت در آن باز است.

در این مطلب سوالات رایج در مورد حقوق سئو، امنیت شغلی و دیگر موارد مربوط به این حرفه را بررسی می‌کنیم.

با شغل سئو چقدر می‌توانید درآمد کسب کنید؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط نشریات معتبر کامپیوتر در آمریکا، شست درصد متخصصان سئو درآمدی بالاتر از میانگین متوسط در ایالات متحده دارند. سایت Salary.com به عنوان مرجعی از برآورد درآمدهای سالانه معتقد است مدیران بهینه‌سازی موتورهای جستجو در سانفرانسیسکو درآمدی بین ۹۰۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰ دلار دارند.

در ایران نیز درآمد متخصصان سئو نسبت به سایر شغل‌ها بالاتر است. البته میزان درآمد شما در این حرفه به میزان تجربه و فعالیت‌های قبلی شما وابسته است. اما همان‌طور که گفتیم همیشه جای پیشرفت در این پوزیشن شغلی باز است.

شما می‌توانید حتی به عنوان کارآموز در یک شرکت آغاز به کار کنید و با کسب تجربه و افزایش مهارت‌های خود به مراتب شغلی بالاتر دست یابید و عضو تیم تخصصی سئو شرکت شوید. حتی ممکن است پس از مدتی فعالیت، بتوانید شرکتی برای خود در این زمینه تأسیس کنید و تمام محدودیت‌ها را پشت سر بگذارید.

به طور کلی می‌توان گفت درآمد شما به عنوان یک سئوکار به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مدت زمانی که در این حرفه فعالیت کردید
  • میزان تسلطی که بر مهارت‌های سئو دارید
  • اعتبار شرکت‌های قبلی که با آن‌ها کار کردید
  • برندسازی که برای خود انجام دادید

آیا سئوکارها از امنیت شغلی مناسبی برخوردارند؟

چرا سئو پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیاست؟

اگر رشد تقاضا برای یک شغل را ملاک تعیین امنیت شغلی در نظر بگیریم، می‌توان گفت امنیت شغلی متخصصین سئو بسیار بالاست. سئو هنوز یک صنعت نسبتا جدید و در حال تکامل است و از آنجایی که محدودیت‌های کووید ۱۹ روند رو به رشد استقبال از کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک را تسریع کرده، کسب‌وکارهای بیشتری به دنبال تقویت وب‌سایت‌های خود خواهند بود و در نتیجه تقاضا برای متخصصین سئو افزایش چشم‌گیری خواهد یافت.

تعادل‌ کار/ زندگی در شغل سئو چگونه است؟

در زمینه برقراری تعادل میان کار و زندگی، و میزان انعطاف‌پذیری ساعات کاری می‌توان شغل سئو را جزء مشاغل بالای فهرست به شمار آورد. در برخی شرکت‌های سئو، مانند شرکت وب تبامکان دورکاری را برای کارکنان خود فراهم می‌کنند که به این ترتیب می‌توانید با آسودگی بیشتری وارد این شغل شوید و فعالیت‌های خود را با سبک زندگی‌تان هماهنگ کنید.

آیا سئو برای شما شغل مناسبی است؟

مسلما در انتخاب شغل و حرفه، به جز مواردی که در بالا گفتیم باید خصوصیات شخصی خود را نیز در نظر بگیرید. اینکه سئو انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود یا خیر، به چند عامل بستگی دارد:‌

1.     آیا شخصیتی انعطاف‌پذیر دارید؟ سئو دائما در حال تغییر و تکامل است و این وظیفه شما به عنوان یک سئوکار است که پیوسته به دنبال خلق و ایجاد راه‌حل‌های جدید باشید. الگوریتم‌ها بدون اطلاع قبلی تغییر می‌کنند، پلتفرم‌ها و ابزارهایی که برای سئو به کار می‌روند، مدام عوض می‌شود و رقبای شما برای باقی‌ماندن در بازار همیشه در حال تغییر استراتژی هستند. پس ناگزیر هستید که تغییرات را بپذیرید و با آغوش باز به دنبال شیوه‌های جدید باشید.

2.     آیا اهل رقابت هستید؟ درست است که تمرکز اصلی سئو بر دنبال کردن الگوریتم‌های گوگل است اما در این حرفه، زیر نظر گرفتن رقبا نیز بخشی کلیدی از پیشرفت خواهد بود. باید بدانید که رقبای شما در وب‌سایت‌های خود از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند؟ چطور رتبه خود را در گوگل بالا می‌برند و چه روش‌ها و کلمات کلیدی و ... را به کار می‌برند؟ طوفان فکری برای شکست دادن رقبا، بخش عمده‌ای از این بازی به شمار می‌رود.

3.     آیا از کار کردن با دیتا لذت می‌برید؟ داده‌ها ستون فقرات هر استراتژی سئوی قوی خواهد بود. برای نظارت بر موفقیت استراتژی‌های خود،، باید داده‌ها را در Google Analytics، کنسول‌های جستجو و پلتفرم‌های دیگر تجزیه و تحلیل کنید.

4.     آیا اهل کار تیمی هستید؟ در سئو نیازمند دیدگاه‌ها و مهارت‌های متفاوت هستید و باید با یک تیم متخصص به صورت هماهنگ عمل کنید. همکاری تیمی، کلید اصلی حفظ رتبه سایت در گوگل و یافتن راه‌های جدید برای نیازمندی‌های جدید است.

5.     آیا به کمک کردن به دیگران علاقه‌مند هستید؟  سئو و خدمات سئو در راستای کمک به مردم برای یافتن اطلاعات و خدمات است. هدف از الگوریتم‌های موتورهای جستجو مانند گوگل، این است که کاربران را به وب‌سایت‌هایی هدایت کنند که برای رفع نیازهای آن‌ها مناسب هستند. شما به عنوان یک متخصص سئو در این فرآیند به این موتورها کمک خواهید کرد.

6.     آیا می‌توانید مدت‌های طولانی پشت میز کار بنشینید؟  درست است که گفتیم ساعات کاری در این شغل امکان انعطاف بیشتری دارند اما این یک حقیقت است که  کار در حرفه سئو نیازمند تمرکز و ساعت‌های طولانی نشستن پشت میز است.

چگونه وارد این حرفه شویم؟

چرا سئو پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیاست؟

یکی از امتیازاتی که این حرفه دارد، این است که برای شروع نیاز به سطح بالایی از دانش نیست. می‌توانید از دوره‌های رایگان و کتاب‌های خودآموز شروع کنید و دانش خود را افزایش دهید. دوره‌های آموزشی متفاوتی در آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود که با گذراندن آن‌ها می‌توانید مدرک معتبر دریافت کنید. اما به خاطر داشته باشید حرف اول را در این رشته، تجربه و تسلط شما بر مهارت‌های سئو خواهد زد.

پس از تکمیل این دوره‌ها، می‌توانید فعالیت خود را به عنوان کارآموز در یک شرکت آغاز کنید و با بالا بردن مهارت‌های خود و آموختن ریزه‌کاری های این حرفه مسیر پیشرفت را طی کنید. انگیزه، قدرت تجزیه و تحلیل، تفکر خلاق، علاقه به یادگیری و توانایی کار گروهی از فاکتورهایی است که در پیشرفت شما نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

چه مسیرهای شغلی در سئو وجود دارد؟

اگر به اصول سئو مسلط باشید، موقعیت‌های شغلی که به عنوان یک سئوکار می‌توانید داشته باشید عبارتند از :

  • نویسنده محتوا: تولید محتواهای سئو شده یکی از اولین گام‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. برای تهیه یک محتوای باکیفیت فارغ از اینکه محتوا در قابل متن تولید شود یا غیر متنی، باید استراتژی‌های سئو به طور کامل پیگیری شود
  • متخصص استراتژی بازاریابی: شرح شغلی این متخصصان این است که از روش‌های مختلف برای تبلیغات و بازاریابی در گوگل استفاده کنند.
  • تحلیل‌گر سئو: وظیفه تحلیل‌گر این است که بر سئوی داخلی و خارجی سایت نظارت داشته باشد و با بررسی دیتای سایت، مسیر پیشرفت آن را ترسیم کند.
  • لینک‌ سازی: ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی نیازمند برقراری ارتباط با سایت‌های معتبری است که در حیطه شغلی وب‌سایت، مشغول فعالیت هستند. این کار وظیفه لینک‌ساز است.
  • مدیر سئو: این پوزیشن شغلی بالاترین درآمد را در تیم سئو به خود اختصاص می‌دهد و وظیفه آن نظارت بر فعالیت اعضای تیم، ارائه آموزش به همکاران و بررسی استراتژی‌های تیم است. هماهنگی تیم سئوی شرکت با دیگر بخش‌ها نیز از وظایف مدیر سئو خواهد بود.