برای گردش به نیمه اروپایی استانبول برویم یا نیمه آسیایی؟

 

استانبول بزرگترین شهر ترکیه و دارای تاریخ غنی است که روی تپه‌های بلند بین اروپا و آسیا ساخته شده و شامل دو بخش آسیایی و اروپایی است. هر دو بخش استانبول به وسیله شبکه دریایی و سه پل به هم وصل شده‌اند که در هر دو بخش این شهر می‌توانید آثار تاریخی متنوع، محله‌های قدیمی، موزه‌های متعدد، مراکز تجاری مدرن و سواحل و طبیعت زیبا را تماشا کنید. در این مطلب از سفرمارکت قصد داریم به معرفی نیمه اروپایی و آسیایی استانبول و تفاوت بین آن‌ها بپردازیم‌.

بخش اروپایی استانبول

دو نیمه اروپایی و آسیایی استانبول از هر نظر متفاوت هستند، هر دو قسمت استانبول دارای اماکن تاریخی متعدد، طبیعت زیبا، مراکز تجاری و تفریحی و امکانات رفاهی مناسب هستند. بیشتر اماکن باستانی استانبول، کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز تجاری و تفریحی در بخش اروپایی که جمعیت بیشتری دارد، قرار دارند. از نظر مساحت و تعداد مناطق و شهرستان‌ها بخش اروپایی بزرگتر از آسیایی است و حدود ۲۴ شهرستان واقع شده است. برای سفر به استانبول و بازدید از بخش تاریخی و اروپایی آن کافی است بلیط تهران استانبول و بلیط استانبول به تهران را رزرو کنید.

لنگربرای گردش به نیمه اروپایی استانبول برویم یا نیمه آسیایی؟

 

بخش آسیایی استانبول

در بخش آسیایی که آرامتر است و جاذبه‌های باستانی و تاریخی کمتری نسبت به بخش اروپایی دارد، به دلیل سواحل زیبا تنگه بسفر، بازارهای قدیمی و مراکز تجاری مناسب و محله‌های قدیمی در طول شبانه روز شلوغ و پررفت‌وآمد است. مساحت و تعداد مناطق و شهرستان‌های بخش  آسیایی به ۱۵ شهرستان می‌رسد که نسبت به بخش اروپایی کمتر است.

تفریحات شبانه در بخش اروپایی و آسیایی استانبول

استانبول شهری زنده با تفریحات شبانه متنوع با شب‌های زنده و پرهیاهو معروف است. در هر دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول تفریحات شبانه متفاوت هستند. به طور مثال گردشگران تور استانبول در بخش اروپایی می‌توانند در مناطق اورتاکوی، بشیک‌تاش، بی‌اوغلو، نیشانتاشی و بسیاری مناطق دیگر به کلاب‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی که تا نیمه شب باز هستند بروند. اما در بخش آسیایی تفریحات شبانه فقط به مناطق اسکودار و کادیکوی خلاصه می‌شوند و تعداد مناطق برای تفریحات شبانه در بخش آسیایی نسبت به اروپایی بسیار کمتر است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی در دو بخش  اروپایی و آسیایی

بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مقصد سفر از جمله مهم‌ترین و جذابترین قسمت‌های سفر است. استانبول به تاریخ غنی و اماکن تاریخی و موزه‌های بسیاری که دارد معروف است. خوشبختانه هر دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول از جاذبه‌های گردشگری بسیاری تشکیل شده‌اند و آثار باستانی و حدود ۸۰ موزه‌ تاریخی متعدد در هر دو قسمت وجود دارد.

جاذبه های دیدنی بخش آسیایی

از جمله جاذبه‌های گردشگری در بخش آسیایی استانبول که دارای بافت سنتی است می‌توان به مسجد مهرماه سلطان، برج دختر، مسجد شاکرین، کاخ عادله سلطان، مجسمه گاو نر، کاخ بیلربی، چشمه سلطان احمد، ایستگاه راه آهن حیدرپاشا، موزه گازهانه، موزه باریش مانچو، تپه‌های چاملیجا و بسیاری جاذبه‌های دیگر اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی بخش اروپایی

از جاذبه‌های گردشگری منطقه اروپایی که بیشترین تعداد آثار را در خود جای داده می‌توان به میدان تکسیم، بازار بزرگ استانبول، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ دولما باغچه، کاخ توپکاپی، قلعه روملی حصار، تپه پیر لوتی، آب انبار باسیلیکا، برج گالاتا، موزه باستان شناسی، موزه هنرهای ترکی اسلامی، موزه سنت استفان، موزه چورا، دژ یدیکوله، آکواریوم ترکواز، پارک گلخانه و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر اشاره کرد.

لنگربرای گردش به نیمه اروپایی استانبول برویم یا نیمه آسیایی؟

 

خدمات شهری در دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول

برخورداری از خدمات شهری مناسب از مهمترین امکانات رفاهی برای گردش در شهر محسوب می‌شود. از نظر خدمات شهری بخش اروپایی دارای امکاناتی مثل ورزشگاه‌، هتل، آثار تاریخی، کانال‌های تلویزیونی و مطبوعات و مراکز خرید بیشتری نسبت به بخش آسیایی است. در بخش آسیایی طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه قرار دارد و مدارس نظامی، اسکله‌های تجاری، دانشگاه‌های اصلی استانبول و بزرگترین قبرستان ترکیه هم در این بخش واقع شده‌اند.

به همین دلیل از نظر خدمات شهری این دو قسمت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند و چنانچه قصد دیدن آثار تاریخی، گردش در مراکز خرید مدرن و اقامت در هتل‌های لوکس را دارید بهتر است در بخش اروپایی استانبول اقامت کنید.

شباهت بین دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول

همانطور که به تفاوت‌های متعدد دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول پرداختیم تا در سفر به این شهر زیبا محل اقامت و تفریحات خود را بهتر انتخاب کنید، اما این دو بخش دارای شباهت‌هایی هستند که می‌تواند در انتخاب محل اقامت به شما کمک کند. هر دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول دارای فرودگاه هستند که فرودگاه صبیحا در بخش آسیایی و فرودگاه جدید استانبول در بخش اروپایی استانبول قرار دارند. برای رفت و آمد در شهر در هر دو منطقه می‌توانید به راحتی به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشید. از جمله وسایل نقلیه عمومی در دو نیمه اروپایی و آسیایی استانبول می‌توان به خط مترو فعال، اتوبوس، متروبوس و تراموا اشاره کرد. همچنین این دو قسمت شهر به وسیله سه پل بسفر، محمد فاتح و سلطان یاووز و کشتی‌های مسافربری فعال در دریا سیاه به یکدیگر متصل شده‌اند و به راحتی می‌توانید به هر دو بخش سفر کنید. از دیگر شباهت‌های این دو بخش می‌توان به مارینا، خیابان‌های معروف و مراکز خرید اشاره کرد.

تفاوت دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول

بخش آسیایی استانبول قدمت بیشتری نسبت به بخش اروپایی دارد و با گشت‌وگذار در محله‌ها و خیابان‌های این بخش بافت قدیمی و سنتی استانبول بیشتر به چشم می‌خورد. اما در بخش اروپایی، معماری بناها و ساختمان‌ها مدرن است و برج‌های مسکونی و تجاری و پروژه‌های لوکس بیشتر در بخش اروپایی هستند. از نظر خدمات رفاهی و امکانات هر دو بخش آسیایی و اروپایی مشابه هستند، اما امکانات و خدمات رفاهی در قسمت اروپایی استانبول کمی پیشرفته‌تر از قسمت آسیایی است. از نظر طبیعت بکر و چشم‌نواز و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در خط ساحلی بخش آسیایی بهتر از بخش اروپایی است. 

اگر قصد خرید اجناس برند ترکیه با کیفیت بالا و قیمت مناسب را دارید، حتما سری به مراکز خرید و بازارهای بخش آسیایی استانبول بزنید. قیمت اجناس و کالاهای متنوع و هزینه خورد و خوراک در این بخش نسبت به بخش اروپایی کمتر است. اگر به دنبال گردش در موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری هستید، بهتر است در بخش اروپایی استانبول اقامت کنید. در این بخش علاوه‌بر هتل‌های بیشتری که دارد، جاذبه‌های تفریحی و مناطق توریستی بیشتری نسبت به بخش آسیایی واقع شده و همین باعث گردشگرپذیر بودن بخش اروپایی نسبت به بخش آسیایی شده است.

بخش اروپایی بهتر است یا بخش آسیایی استانبول

اگر به تفریحات شبانه، رفتن به کافه و رستوران‌های متنوع و گردش در مراکز تجاری بزرگ و لوکس علاقه‌مند هستید بخش اروپایی بهتر است. در بخش اروپایی ساکنان که بیشتری دارد، زندگی پویا و پرجنب‌وجوش و باب میل جوانان است. اما اگر علاقه‌مند به گردش در خیابان‌ها و محله‌های قدیمی و دنج هستید و قصد خرید اجناس با قیمت مناسب از بازارهای محلی و هفته بازارهای استانبول را دارید بهتر است سری به بخش آسیایی استانبول بزنید.

سخن پایانی

شهر زیبا استانبول از دو بخش اروپایی و آسیایی تشکیل شده که هرکدام از این دو بخش از امکانات مناسب تفریحی، تجاری و گردشگری برخوردار هستند و به وسیله مسیر دریایی ‌به هم متصل شده‌اند. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم تا به گردش در هر دو نیمه اروپایی و آسیایی استانبول بپردازیم.