مرکز مشاوره روانشناسی :4 نکته مهم داشتن ازدواج و خانواده مستحکم

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره روانشناسی با ازدواج متعهد می شوید که در مسائل مربوط به خانه و مسکن، امور مالی، فرزندان، امور زناشویی، تفریح و سرگرمی، کمک کردن به رشد شخصیت یکدیگر ، حمایت از یکدیگر در ناکامی ها و جشن گرفتن پیروزی ها مشارکت کنید.

ارتباطات بخش مهمی از زندگی است که در تلخ کامی ها و شادکامی های ما نقش بسزایی دارد وبا  آموزش هایی  در این خصوص  می توانیم رابطه زناشویی برقرار کنیم و برای حفظ روابط خوب و صمیمانه به بینش و آگاهی نیاز داریم. در ادامه به چند نکته مهم اشاره شده است و توضیح مختصری از هر کدام جهت آشنایی شما داده شده است. این نکات مهم زندگی زناشویی که در بهترین مرکز مشاوره روانشناسی نیز به آنها اشاره می کنند عبارت اند از:

 راستگویی:

دروغ به رابطه آسیب می رساند زیرا که به شناخت ما از یکدیگر و رابطه ضربه می زند. زوج ها به شیوه های گوناگونی یکدیگر را فریب می دهند . گاهی درباره مسائل کوچکی مانند زیادی خرج کردن و یا حتی مسائل بزرگ تری مانند روابط نا مشروع دروغ می گویند.طبق بررسی های صورت گرفته در مراکز مشاوره ازدواج خوب کشور دروغ باعث پنهان شدن مشکل و ناتوانی در حل آن می شود و عدم حل مشکلات رابطه را ضعیف می سازد و این دروغ گویی اعتماد ، اطمینان و امنیت و ... را کاهش می دهد و همگی سبب نابودی رابطه می شوند.

معمولا زوج ها در زمینه هایی نظیر عواطف، خواسته ها و نیاز ها، رنجش ها ، رابطه جنسی ، خشم و نفرت، اشتباه ها و شکست ها صداقت کمتری دارند.  اگر شما و همسرتان آن قدر احساس امنیت می کنید که بتوانید کاملا در برابر یکدیگر بی دفاع و آسیب پذیر باشید، به این معنی است که می توانید زندگی مشترکتان را لذت بخش نمایید و صمیمیت را تجربه کنید.

 بنا به دلایلی افراد برای محافظت از خود دروغ می گویند که در واقع ترس انگیزه دروغ است ولی امر دروغ را توجیه نمی کند و اوضاع رابطه را پیچیده تر می کند. برای مثال ترس از این که اگر شخصیت واقعی شما را بشناسند ، رهایتان کنند و یا دیگر دوستتان نداشته باشند و یا این که اگر شما را بشناسند بر شما مسلط شوند. و یا این که با دانستن ویژگی های شما بفهمند که آدم بدی هستید و یا به اندازه کافی خوب نیستید. به این منظور سعی کنید که:

بر اساس مطالعات انجام شده در مراکز مشاوره خانواده خوب تهران توصیه می شود که راست بگویید و همسرتان را به دلیل راست گویی مجازات نکنید و تحقیر و سرزنش را از رابطه تان حذف کنید. همچنین یکدیگر را آزاد بگذارید تا هر چیز مبهمی را بپرسید و با یکدیگر آن را بررسی کنید و اگر که ترس از صادق بودن در وجود شما یا همسرتان است آن را درمان کنید و مسئولیت ترس های عمیقتان را بپذیرید و متعهد شوید که آن ها را درمان خواهید کرد.

 این نکته را فراموش نکنید که برای مطرح کردن برخی مسائل باید صبر کنید تا وقت مناسب برسد و در نظر داشته باشید که رابطه تان پذیرای آگاهی از چه مواردی است و سخن گفتن از چه مواردی را باید به تاخیر بیندازید و به این منظور می توانید از فردی متخصص در زمینه مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

نظر مشاوره خانواده : "هنر گوش دادن"

مطالعات مشاور روانشناس ها در سراسر جهان نشان می دهد که به طور کلی مردم در هر فرهنگ و با هر زبانی، واقعا گوش نمی دهند. اگر هنر گوش دادن را بیاموزید، در همه زمینه های زندگی موثر تر و راضی تر خواهید بود. در  سال های رشد در خانواده ، مدرسه و ... به ما گوش دادن فعال را نیاموخته اند، ولی باید دانست که برای گوش دادن فعال باید همانطور که در جلسات مشاوره ازدواج به زوجین تذکر داده می شود در لحظه حال حضور داشت و علاوه بر آن ، باید نقطه نظر ها ، افکار و برنامه های ذهنی خود را رها کرد.

هنگامی که فرد احساس می کند که به سخنان او گوش نمی دهند، دچار سرخوردگی می شود و با انباشته شدن آزردگی ها، بی تردید، اختلاف و سوء تفاهم پیش می آید. برای گوش دادن فعال صراحت و صداقت لازم است و به خصوص گوش دادن به سخنان همسر با موانع زیادی رو به روست و بیشتر اوقات افراد نمی توانند خوب گوش دهند زیرا کار دیگری انجام می دهند و یا فکر دیگری در سر دارند. پیش از آن که مطلب مهمی را به همسرتان بگویید، دقت کنید که توجه شما به او معطوف باشد و همچنین فرد شونده باید درک و همدلی را نشان دهد و موانع گوش دادن را شناسایی کرده و آن ها را برای بهتر شدن رابطه و دوری از هر گونه سوء تفاهم  برطرف نماید. به این منظور می توانید از فردی متخصص در زمینه مشاوره خانواده کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

نظر مشاوره ازدواج : "حمایت از یکدیگر"

 

دکتر باقری

طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری مشاور ازدواج و مشاوره خانواده زندگی جاده ای ناهموار است و در طول این مسیر وقتی به جلو نگاه می کنید، ممکن است  نگران باشید و هنگامی که به عقب برمی گردید، دچار حسرت و پشیمانی شوید. در این مسیر شما همسفری دارید که می توانید در سختی ها، نگرانی ها، خستگی و ناکامی ها با او شریک باشید .

برخی از افراد حامیان خوبی هستند و برخی دیگر خیر. وقتی فردی با توجه و همدلی به صحبت های دیگری گوش می دهد، به طرز چشمگیری به بهبود حال او کمک می کند. گوش دادن همراه با همدلی و مهربانی نگرانی ما را کمتر می کند و اگر در هنگام ناراحتی او، آرامش خود را حفظ کنید، تنش های درون او را کاهش میدهید.  نکات مهم دیگری هستند که آگاهی از آن ها می تواند برای شما بسیار کمک کننده و کار ساز باشد تا حمایت از یکدیگر را در هر شرایطی یاد بگیرید. به این منظور با ما در ارتباط باشید.

پذیرش:

دکتر تابع جماعت

طبق گفته آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور خانوده و مشاور قبل از ازدواج زمانی که پذیرش دارید، خواسته ی طرف مقابل را همچون خواسته ی خود می دانید،  ولی زمانی که پذیرش وجود نداشته باشد، آن چه را که از شما می خواهند اگر هم انجام دهید  از سر ناچاری است. وقتی در ذهنتان از غیر منصفانه بودن درخواستی شاکی هستید و فکر می کنید فقط به خاطر این و آن کاری را انجام می دهید نه طبق خواسته ی خودتان ، پذیرش وجود ندارد. ولی وقتی درخواستی را چنان برآورده می کنید که گویی از ابتدا خواسته خودتان بوده و واقعا می خواهید که به بهترین شکل انجام شود ، پذیرش دارید. در واقع با عدم پذیرش از انجام دادن آن لذت نمی برید و با این کار به خود و رابطه تان آسیب می زنید، بنابراین و به همین دلیل پذیرش را در رابطه خود ایجاد کنید.

کلام آخر مرکز مشاوره انتخاب نو:

در زندگی هر انسان، تجربه یک رابطه ی خوب با دیگران امری ضروری است و به ندرت فرد سالمی پیدا می شود که خواهان تنهایی باشد . غالبا همه ی ما دوست داریم حس ((ما بودن)) را تجربه کنیم و چیزهای کمی می توانند جای خالی یک رابطه ی خوب را برای ما پر کنند. همچنین برای هر فرد تجربه ی عشق بی قید و شرط و حس تعلق داشتن به یک گروه، بسیار ارزشمند است. در یک رابطه ی دائمی و شاد لذت فراوانی وجود دارد و شاید برای همین است که بسیاری از ما در زندگی بیشتر از هر چیزی به دنبال ارتباط دائمی با کسی هستیم که عاشق اوییم. بدون تردید زمان هایی وجود خواهند داشت که فشارهایی در رابطه ایجاد شده است اما هدف اصلی ما یادگیری مهارت ها برای حفظ  استحکام رابطه و داشتن احساس بهتر و رضایت بخش است. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج می توانید با مرکز مشاوره انتخاب نو در شمال تهران به شماره تلفن 22593216 و 22795735 در ارتباط باشید.