اولین زمین استاندارد گلف مینیاتوری در شمال کشور

مینی گلف چیست؟ تاکنون زمین گلف مینیاتوری در ایران به کاربری رسیده است؟ چمن مصنوعی مینی گلف چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مینی گلف و یا گلف مینیاتوری، یک ورزش مشابه با گلف اما با قوانین آسان‌تر است که برای اولین بار در اوایل دهه 1900 در کشور اسکاتلند و به عنوان ورزشی هیجان انگیز برای لذت بردن بانوان از بازی گلف با قوانین ساده‌تر معرفی گردید و به سرعت در میان افراد مشهور و ستاره‌های سینما محبوب شد. شاید برایتان جالب باشد که اولین زمین مینی‌ گلف در آمریکا " Thistle Dhu " یا "This'll Do" نام داشت و به مرور زمان مورد استقبال بسیاری از بازیکنان در سراسر جهان قرار گرفت. به گونه‌ای که امروزه شاهد هزاران زمین بازی گلف مینیاتوری در سراسر دنیا از جمله ایران هستیم.

با وجود محبوبیت مینی گلف و استقبال بسیاری از افراد از این ورزش، تعداد زمین‌های استاندارد گلف مینیاتوری در ایران بسیار محدود و کم است. به همین خاطر قصد داریم تا در این مقاله، اولین زمین گلف مینیاتوری در شمال کشور را خدمت شما معرفی نماییم. اگر شما هم علاقمند با کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جزئیات اولین زمین استاندارد مینی گلف در متراژ بالا هستید، تا آخر مطالب برای این پروژه چمن مصنوعی همراه ما باشید.

زمین گلف مینیاتوری

در زندگی مدرن و پرمشغله امروزی که رابطه انسان‌ها با ورزش در فضای سبز و طبیعت کم‌رنگ شده است، بازی مینی‌گلف را می‌توان یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های خانوادگی دانست که در سال‌های اخیر به عنوان یک ورزش رسمی در نظر گرفته می‌شود. امروزه، انواع رقابت‌های حرفه‌ای و مسابقات جهانی توسط سازمان‌های مختلف مانند انجمن حرفه‌ای مینی گلف ایالات متحده (USPMGA) و فدراسیون جهانی ورزش مینی گلف (WMF) سازماندهی می‌شود.

یکی از برتری‌های زمین مینی گلف در مقایسه با زمین گلف این است که زمین بازی مینی گلف را می‌توان در متراژ‌های متغییر بین 300 تا 3000 متر اجرا کرد و یک زمین بازی تفریحی، مبتدی و یا حرفه‌ای پدید آورد. در گذشته از چمن طبیعی برای پوشش زمین گلف استفاده می‌شد اما ورود چمن مصنوعی به بازار و استفاده از این محصول به عنوان کفپوش زمین بازی گلف و مینی گلف را می‌توان تحولی بزرگ در این بازی جذاب دانست. با نصب چمن مصنوعی در زمین بازی گلف مینیاتوری دیگر نیاز نیست که نگران متوقف شدن بازی در آب و هوای نامناسب باشید.

انقلاب بعدی بازی مینی گلف در دهه 1940 رخ داد؛ زمانی که موانع متعددی برای اولین بار در زمین گلف مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفت. بازیکنان گلف باید توپ را با حداقل ضربات از موانع موجود در زمین عبور دهند و در نهایت توپ را به درون حفره‌های موجود در زمین هدایت کنند.

2

چمن مصنوعی گلف مینیاتوری

خرید یک چمن مصنوعی باکیفیت اهمیت بسزایی در آماده سازی زمین بازی مینی گلف دارد. کفپوش زمین گلف مینیاتوری باید به گونه‌ای باشد که توپ گلف در حین بازی به سمت حفره‌های تعبیه شده حرکت کند و خواب الیاف چمن مصنوعی اختلالی در روند بازی ایجاد نکند.

 از سوی دیگر، ساختار الیاف چمن مصنوعی باید مانع از تغییر سرعت حرکت توپ شود و مقاومت بالایی در برابر تردد بازیکنان با کفش‌های میخدار داشته باشد. با توجه با این نکته که در اکثر موارد زمین گلف مینیاتوری در فضای آزاد اجرا می‌شود، چمن مصنوعی باید مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید و گرما داشته باشد. در این راستا، مجموعه چمنزار با تولید انواع چمن مصنوعی از جمله چمن مصنوعی گلف با بالاتری کیفیت، یکی از تولید کنندگان ممتاز در ایران است که انواع کفپوش‌ها را در بالاترین استاندارد و همراه با تضمین کیفیت به بازار عرضه می‌کند.

مجموعه چمنزار با تولید چمن مصنوعی تخصصی گلف به نام چمن مصنوعی پات، نیاز هم‌وطنان عزیزمان را در سراسر ایران تامین می‌سازد. ارتفاع الیاف این محصول بین 10 الی 16 میلی‌متر است و به دلیل شباهت ظاهری با چمن طبیعی، یک زمین سرسبز و ایمن مطابق با قوانین بین‌المللی و استانداردهای بهداشتی برای شما پدید می‌آورد.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الیاف یک دست، مجعد و فنری شکل
  • تراکم بالای الیاف
  • مقاوم در برابر عوامل فیزیکی مانند کوبیدگی و ساییدگی
  • مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید

زیرسازی زمین گلف مینیاتوری

اولین زمین بازی گلف در ایران حدود سال 1304 و همزمان با ورود اتباع خارجی به کاربری رسید و در سال 1340 اقدامات لازم برای رشته بازی گلف به صورت تخصصی در مجموعه ورزشی انقلاب راه اندازی گردید. سپس، در سال 1370 و با توسعه فعالیت‌های مرتبط با ورزش گلف، فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و در لیست فدراسیون‌های رسمی ایران قرار گرفت.

زمین‌های اولیه گلف دارای متراژ بالا و حدود 30 الی 40 هزار متر مربع وسعت داشته‌ است اما با وجود گسترش زندگی‌ آپارتمان نشینی و کاهش تعداد چمنزار‌ها، تمایل افراد به طراحی و ساخت زمین گلف مینیاتوری در متراژ‌های کوچک در ساختمان‌های مسکونی یا مجتمع‌های تجاری افزایش یافت. ناگفته نماند که اجرای زمین بازی گلف مینیاتوری در مکان‌های گوناگون با متراژهای مختلف امکان پذیر است.

برای نصب چمن مصنوعی گلف و به کاربری رساندن زمین بازی مینی گلف، لازم است که زیرسازی مناسب برای خروج آب از سطح چمن مصنوعی انجام شود. در اولین گام از اجرای چمن مصنوعی، ابتدا تمامی پوشش‌های گیاهی به طور کامل گیاه زدایی می‌شوند. سپس، با استفاده از انواع شن‌ها و ماسه‌های شسته یک زمین مستحکم و مسطح برای نصب چمن مصنوعی ایجاد می‌شود و لایه نمدی شکل زئوتکستایل بر روی سطح زمین پهن می‌گردد تا تماس لایه زیرین چمن مصنوعی با سطح زمین به حداقل برسد و انعطاف پذیری زمین بازی افزایش یابد. در آخر، تکه‌های برش خورده چمن مصنوعی با استفاده از نوار اتصال و چسب مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند و در مرحله آخر، چمن مصنوعی گلف مطابق با دستور نقشه بر روی لایه ژئوتکستایل اجرا می‌گردد.

   اولین زمین استاندارد گلف مینیاتوری در شمال کشور

اولین زمین گلف مینیاتوری در شمال ایران توسط چمنزار

مجموعه چمنزار یکی از معتبرترین تولیدکنندگان چمن مصنوعی در ایران است که انواع چمن‌ها را در طرح‌های متنوع و رنگ‌های گسترده به بازار عرضه می‌کند و با زیرسازی استاندارد و اصولی، یک زمین ایمن و تخصصی برای تمرین و مسابقات ایجاد خواهد کرد.

یکی از پروژه‌های موفق این مجموعه، زمین گلف مینیاتوری در برج روما رزیدنس است. این مجموعه با استفاده از تخصص و مهارت تیم فنی خود، 9 میدان مینی گلف با متراژ متغیر، شکل هندسی متفاوت و نامتعارف طراحی کرده است تا بازیکنان در حین بازی و تمرین در هر یک از زمین‌ها با چالش‌های گوناگون مواجه شوند و یک تجربه به یاد ماندنی و هیجان انگیز از بازی گلف مینیاتوری داشته باشند. متراژ این پروژه حدود 400 متر می‌باشد و در آن از چمن مصنوعی پات با هدف طراحی زمین بازی و گسترش فضای سرگرمی و امکانات تفریحی استفاده شده است. لازم به ذکر است که زیرسازی این پروژه از جنس سیمان و بتن است و برای زیبایی بیشتر زمین بازی، چندین باغچه با طرح زمین گلف و از جنس سیمان در نواحی مختلف زمین بازی ایجاد شده است تا یک زمین سرسبز و دلنشین برای تفریح و سرگرمی ساکنین به ارمغان آورده شود. شاید برایتان جالب باشد که این پروژه، اولین زمین مینی گلف حرفه‌ای ایران می‌باشد و تمامی مراحل اجرای آن از قبیل تولید چمن مصنوعی، زیرسازی و نصب چمن مصنوعی مطابق با دستور نقشه توسط تیم با تجربه چمنزار انجام شده است.