تور ترکیه

در این صفحه قصد دارم در مورد تورهای ترکیه صحبت کنم و توضیح دهم قیمت گذاری تورها به چه شکلی و در چه شرایطی انجام میشود. پس از مطالعۀ این مطلب خواهید دانست که تورها از کدام خدمات گردشگری تشکیل شده اند و درزمان رزرو تور ترکیه ، پولی که میپردازید بابت کدام خدمات گردشگری میباشد. ضمن اینکه در پکیج صفحۀ تورهای ترکیه ، قیمت تور ترکیه قرار داده شده است که سعی شده قیمتها بر اساس قیمتهای تور ارزان ترکیه آماده و به روز شوند. علاوه بر آن توضیح مختصری در مورد شهرهای مهم و توریستی این کشور داده خواهد شد تا با آنها نیز آشنا شوید و بدانید که مقاصد مهم گردشگری کشور ترکیه کدام شهرها هستند. بنابراین در ادامۀ مطلب همراه من باشید تا اطلاعاتتان در این زمینه کاملتر شود.

و با وجود تمام توضیحات و سر زدن به سایت ما، اگر باز سوالی داشتید و یا نیاز به راهنمای بیشتر بود، حتماً با مشاوران و کارشناسان ما در آژانس مسافرتی سیارک شهزاد پارسی و با شماره های 33 و 26712731 تماس بگیرید تا همکاران ما راهنما و پاسخگوی سوالات شا باشند و یا کار رزرو تور ترکیه را برایتان انجام دهند.

قیمت تور ترکیه

در این قسمت در مورد قیمت گذاری تورها و خدمات گردشگری موجود در تورها صحبت خواهم کرد. باید بدانید که وقتی صحبت از خدمات گردشگری موجود در تور می شود، در تمام تورها چه در تورهای داخلی و چه در تورهای خارجی، شرایط تقریباٌ یکسان است و این توضیحات برای تمام تورها، بجز تورها مشابه میباشد.

در مورد قیمت تور ترکیه این موضوع وجود دارد که قیمت یک پکیج کامل تور یا یک بستۀ سفر، بر مبنای مجموع قیمت خدمات گردشگری موجود در آن، بعلاوۀ مقداری سود یا دستمزد ارائۀ خدمات تشکیل می شود. اگر به پکیج ها دقت کنید، تعدادی هتل از دو تا پنج ستاره و به ترتیب قیمت، از کمترین تا بیشترین قیمت مرتب شده اند.

ضمن اینکه در آن، قیمت اتاق یک تخته، اتاق دو تخته، نرخ کودک با تخت و کودک بدون تخت آورده شده است. در بعضی از پکیج ها نرخ نفر سوم بزرگسال که به اتاق اضافه شود نیز قرار داده شده است. علاوه بر آن، نرخ نوزاد در انتهای پکیج می آید.

همچنین در زیر پکیج و در قسمت خدمات تور ترکیه ، خدماتی که ارائه می شود قرار می گیرد. این خدمات شامل پروازی که شما را از مبدا تا مقصد می برد سپس با آن بازمی گردید، زمان و ساعات پرواز، خدماتی که در هتل دریافت می کنید، تعداد و نوع گشت های شهری، ترانسفرهای موجود در تور، بیمۀ مسافرتی و خدمات تورلیدر یا راهنمای سفر می باشد.

این اطلاعات که در پکیج قید می شود، باید در قرارداد شما با آژانس مسافرتی که تورتان را از آن خریداری می کنید نیز قید شده باشد. هتلی که انتخاب می کنید و قیمتی که روبروی آن نوشته شده است، به عنوان قیمت تور شما در قرارداد گنجانده می شود که مجموع قیمت قرارداد، بسته به تعداد نفرات شما تعیین خواهد شد.

علاوه بر تمام اینها، در پکیج ها، تعداد شب های اقامت تعیین می شود که در بالای پکیج یا در قسمت خدمات ذکر می شود. در کل باید گفت، پکیج های تور، شامل یکسری توضیحات از خدماتی است که در زمان سفر به شما ارائه می شود. قمیت پکیج نیز بسته به همین خدمات تعیین می گردد.

اما خدمات گردشگری که در تور ارائه می شوند شامل، وسیلۀ سفر، محل اقامت شما در مقصد، خدمات ترانسفر رفت و برگشت فرودگاهی، خدمات ترانسفر بین شهری در تورهای ترکیبی، خدمات گشت های شهری، خدمات بیمۀ مسافرتی و خدمات تورلیدر یا راهنمای تور و گشت می باشد.

در بسیاری از تورهای خارجی، به مقصد کشورهایی که برای سفر به آنها به ویزا نیاز دارید، خدمات اخذ ویزا نیز جزء دیگری از پکیج می باشد. همانطور که حتماً می دانید، شما برای سفر به کشور ترکیه به اخذ ویزا نیاز ندارید. در کشورهای ارمنستان، گرجستان و مالزی نیز، مانند کشور ترکیه به ویزا نیاز نیست.

بنابراین تورها به مقصد این چهار کشور، خدمات اخذ ویزا ندارند و دقیقاً مانند تورهای داخلی، شامل سایر خدمات گردشگری هستند. اما برای سفر به سایر کشورهای خارجی، باید حتماً قبل از سفر ویزا بگیرید که این کار را همان آژانس مسافرتی که تورتان را از آن خریداری می کنید، باید برای شما انجام دهد. اما در ادامه در مورد خدمات گردشگری موجود در تورهای ترکیه صحبت خواهم کرد.

2

وسیلۀ سفر

در این قسمت در مورد وسیلۀ سفر صحبت خواهم کرد. وسیلۀ سفر آن چیزی است که شما را از مبدا به مقصد می رساند و سپس در روز آخر سفر از کشور یا شهر مقصد، به شهر خود و محل زندگی خود باز می گردید. وسیلۀ سفر بسته به نوع سفر، فاصلۀ مبدا تا مقصد، ویژگی های مبدا و مقصد و تعداد شب اقامت شما، می تواند انواع گوناگونی داشته باشد.

در سفرهای هوایی وسیلۀ سفر هواپیما است. در سفرهای زمینی وسیلۀ سفر می تواند قطار، اتوبوس توریستی، میدل باس، ون توریستی و حتی خودروی سواری باشد. در سفرهای دریایی نیز وسیلۀ سفر کشتی، کشتی تفریحی، لنج مسافری و یا حتی قایق های تندرو هستند.

بسته به شرایط و ویژگی هایی، وسیلۀ سفر تغییر می کند. این شرایط اول فاصلۀ مبدا تا مقصد است. به عنوان مثال فاصلۀ بین تهران تا بانکوک را حتماً باید با هواپیما طی کنید. اما فاصلۀ بین تهران تا مشهد را می توانید هم با هواپیما، هم با قطار، هم با اتوبوس یا حتی خودروی سواری بروید.

همچنین در تورهای کیش یا قشم، امکان دارد این تور به صورت هوایی و با هواپیما برگزار شود. از طرف دیگر ممکن است تور به صورت زمینی و دریایی انجام شود. به عنوان مثال شما در تور قشم می توانید با قطار به بندرعباس بروید و از آنجا با لنج مسافری یا حتی قایق های تندرو به قشم سفر کنید. یا در تور کیش امکان دارد با خودروی شخصی به یکی از بنادر جنوبی رفته و از آنجا با لنج مسافری یا حتی لنج های خودروبر، خودتان یا به همراه اتومبیلتان به کیش سفر کنید.

انتخاب هر کدام از وسایل حمل و نقل، بسته به شرایط و ویژگی های مبدا و مقصد تعیین می شود. اما در تورها، معمولاً وسیلۀ سفر هواپیما است. در برخی دیگر از تورها وسیلۀ سفر قطار یا اتوبوس می باشد. در مابقی شرایط و برای استفاده از مابقی وسایل سفر، یا استفاده از آنها در قالب تور نیست، یا اینکه تور به صورت تورهای خاص برنامه ریزی و اجرا می شود.

به عنوان مثال در بعضی از تورهای خاص طبیعت گردی، شما حتی با خودروی شخصی خود راهی سفر می شوید. به دلیل اینکه شما به دل طبیعت سفر می کنید و حتی ممکن است از مسیرهای اصلی و راه های معمول خارج شده و به دل طبیعت بزنید، لازم است با اتومبیل هایی خاص سفر کنید. معمولاً این کسانی راهی این مدل از تورها می شوند که خودشان مالک این گونه وسایل نقلیه هستند. حتی نوع اقامتگاه نیز در این تورها ممکن است متفاوت باشد.

در مورد استفاده از اتوبوس یا میدل باس در تور، بسته به تعداد نفرات شرکت کننده در تور، ممکن است از اتوبوس توریستی یا میدل باس استفاده شود. از نظر قیمتی تفاوت چندانی ندارند و فقط تعداد نفرات تور تعیین کننده در نوع آن است. از طرف دیگر، معمولاً گرانترین تورها تورهای هوایی هستند و بعد از آن، تورهای زمینی – دریایی و سپس تورهای زمینی قیمت گذاری می شوند.

محل اقامت

مورد بعدی که در قیمت گذاری تورها بسیار موثر است، محل اقامت شما در مقصد است. وسیلۀ سفر، مخصوصاً اگر سفر هوایی باشد و بعد از آن اقامتگاه شما، قسمت عمده ای از قیمت سفر شما را تشکیل میدهند. اما خود اقامتگاه توریستی نیز انواع مختلف و متفاوتی دارد که قیمت های متفاوتی نیز دارند.

انواع اقامتگاه توریستی شامل، هتل، هتل آپارتمان، متل، هاستل، اقامتگاه بوم گردی، خانه های محلی و کمپینگ یا چادر مسافرتی میباشند که در صورتیکه به سفر بروید و لازم باشد که شب یا شبهایی را در مقصد سفر بخوابید، به یکی از این انواع اقامتگاه میروید.

انتخاب هریک از انواع اقامتگاهها، بسته به نوع تور، تعداد شبهای اقامت، نوع مقصد، نوع تور، تعداد نفرات و قیمت آنها میباشد. اما مهمترین نکته، ویژگیهای مقصد و قیمت است که تاثیر بیشتری در نوع اقامتگاه شما خواهد داشت.

مثلاً در یک شهر به دلیل کم بودن تعداد گردشگران هتل یا هتل آپارتمان وجود ندارد و بجای آن خانه های بوم گردی و محلی بعنوان محل اقامت در نظر گرفته میشوند. یا در تورهای خاص و طبیعت گردی است که از کمپینگ و چادر مسافرتی برای خواب شبانه استفاده میشود.

از طرف دیگر، هزینۀ سفر و قیمت محل اقامت است که باعث میشود شما بجای هتل 5 ستاره به هتل 3 ستاره بروید یا بجای آن هتل آپارتمان را برای اقامت انتخاب کنید. البته در ایران متل و هاستل وجود ندارد که در بسیاری از کشورها، برای سفرهای ارزان از این نوع اقامتگاهها استفاده میکنند.

هاستل یک نوع محل اقامت است که در آن، یک اتاق بین چند مسافر مشترکاً استفاده میشود. این اتاقهای هاستل، چند تخت یک نفره و حتی تختهای دو طبقه وجود دارد که شما فقط یک تخت از یک اتاق را رزرو میکنید و پولی که میپردازید بابت فقط همان تخت است.

در رزرو هتل یا هتل آپارتمان یا متل، شما یک اتاق را بصورت اختصاصی رزرو میکنید و هزینۀ اجارۀ اتاق با شماست. اما در رزرو هاستل، شما فقط به اندازۀ تعداد نفراتتان تخت رزرو میکنید و پول اجارۀ تخت را میپردازید و کل قیمت اتاق بین تمام کسانیکه تخت رزرو کرده اند تقسیم میشود.

در تورهایی که توسط آژانسهای مسافرتی ایرانی و برای مسافران ایرانی ترتیب داده میشود، معمولاً از هتل یا هتل آپارتمان بعنوان محل اقامت استفاده میشود که این موضوع به سلیقۀ ایرانیها و نوع گردشگری آنها برمیگردد.

خدمات هتل نیز بسته به نوع سفر و البته شرایط و مشخصات مقصد تعیین میشود. مثلاً در تورهای استانبول، هتل با صبحانه با عنوان BB رزرو میشود و در تورهای آنتالیا هتل با تمام وعده های غذایی بهمراه نوشیدنیها با عناوین ALL و UALL رزرو میشوند.

ترانسفر

خدمت دیگری که در سفر به مسافران ارائه میشود، خدمات ترانسفر است که شامل دو نوع ترانسفر رفت و برگشت که ترانسفر فرودگاهی نیز نامیده میشود و ترانسفر بین شهری میشود. در تورها، مخصوصاٌ تورهای هوایی که وسیلۀ سفر در آن هواپیماست، اینکه بعد از پیاده شدن از پرواز شما را به هتل برسانند و در روز آخر نیز شما را از هتل به فرودگاه برسانند تا برگردید، به نام ترانسفر فرودگاهی نامیده میشود.

حال اگر وسیلۀ سفر قطار یا اتوبوس توریستی هم باشد، باز این نوع از ترانسفر در روز اول و آخر را با عنوان ترانسفر رفت و برگشت مینامند. و نوع دوم از ترانسفر، که بیشتر در تورهای ترکیبی از آن استفاده میشود، به ترانسفر بین شهری مشهور میباشد.

در تورهای ترکیبی شما در بیش از یک شهر اقامت دارید، بنابراین لازم است در بین سفر و پس از گذارندن یک یا چند شب دی یک شهر، به شهر دیگری بروید و یک یا چند شب دیگر را نیز در آن بگذرانید. سفر بین این دو شهر با یکی از وسایل سفر انجام میشود که در برنامه ریزی سفر، توسط آژانس مسافرتی، از قبل تدارک آن دیده شده است.

حال اگر فاصلۀ بین دو شهر را با پرواز و بصورت هوایی طی کنید، به این ترانسفر بین شهری ترانسفر هوایی یا پرواز داخلی میگویند. اگر این فاصله را به صورت زمینی و با یکی از وسایل سفر زمینی طی کنید، به آن ترانسفر بین شهری یا ترانسفر زمینی گفته میشود. و اگر این فاصله را بصورت دریایی و با وسایل سفر دریایی بروید، به آن ترانسفر بین شهری یا ترانسفر دریایی میگویند.

بعنوان مثال، در تور بانکوک و پوکت، شما فاصلۀ بین بانکوک و پوکت با یک پرواز طی میکنید که به آن پرواز داخلی گفته میشود. در تور بانکوک پاتایا، این فاصله با اتوبوس توریستی، میدل باس، ون و یا حتی خودروی سواری طی می شود که به آن ترانسفر زمینی یا ترانسفر بین شهری میگویند. استفاده از هرکدام از وسایل سفر زمینی بسته به تعداد نفرات شرکت کننده در تور میباشد. و در تورهای مانند تور قشم و هنگام، شما فاصۀ بین دو جزیرۀ قشم و هنگام را توسط کشتی تفریحی، لنج مسافری یا قایق تندرو طی خواهید کرد که یک ترانسفر دریایی انجام میشود.

گشت شهری

مورد بعدی از خدمات گردشگری موجود در پکیجهای تور، گشت شهری است. گشت شهری نیز قیمت خاص خود را دارد که در مواردی بعنوان یک آفر یا تخفیف روی تورها قرار میگرد و بعنوان گشت شهری رایگان ارائه میشود. یا حتی تعداد گشتهای شهری نیز به همین صورت میتواند بعنوان یک عامل محرک در انتخاب تور در شرایط و قیمت برابر برای مسافران باشد.

شما در یکی از روزهای میانۀ سفر، توسط یکی از وسایل سفر و بهمراه تورلیدر یا راهنمای سفر، به یک گردش نیم روزی میروید و از جاذبه های گردشگری مقصد، دیدنیها یا مراکز خرید آن دیدن میکنید.

گشت شهری ممکن است شامل میان وعده یا وعدۀ غذایی رایگان نیز باشد. البته کیفیت گشت بستگی بسیاری به هنر و تجربۀ تورلیدری دارد که همراه شماست. ممکن است در مقصد سفر شما، جاهای دیدنی و مراکز خرید خوبی وجود نداشته باشد یا تعدادشان کم باشد و یا حتی به جاهایی بروید که باب سلیقه و میل شما نباشد، اما بخاطر همراهی و توضیحات و تجربۀ تورلیدر، به شما خوش بگذرد.

یا حتی برعکس، ممکن است شما به بهترین مراکز دیدنی و تفریحی در مقصد بروید، اما راهنمای همراه شما نتواند با توضیحات و همراهی خوب، باعث لذت بردن شما از آن دیدنیها شود. یا برنامه ریزی خوبی برای زمانبندی و بازدید نداشته باشد و شما یا عده ای ناراضی برگردند.

درهر صورت، گشت شهری یکی از خدمات مهم گردشگری است که در یک پکیج تور یا برنامۀ سفر وجود دارد که باعث خواهد شد شما در مقصد، بهترین و مهمترین جاذبه های توریستی مقصد را از دست ندهید و از تمام آنها دیدن کنید.

بیمۀ مسافرتی

مورد بعدی که در تور به صورت الزامی وجود دارد، بیمۀ مسافرتی است. شما ممکن است در ایران سفر کنید و با توجه به بیمه ای که بواسطۀ شغل خود دارید، اگر بیماری یا حادثه ای پیش آمد، بیمه باشید و از خدمات درمانی در ایران بهرهمند شوید و از نظر مالی نیز توسط دولت حمایت شوید. اما حتی در این سفرهای داخلی نیز باید بیمۀ مسافرتی داشته باشید تا بعنوان یک گردشگر و در حال انجام سفر شناخته شوید تا اگر مشکلی احتمالی پیش آمد که غیر معمول بود، بتوانید تحت پوشش بیمه باشید.

اما داشتن بیمۀ مسافرتی برای سفرهای خارجی، حتماٌ الزامی است و حتی اگر گردانندگان تور نخواهند شما را بیمه کنند، شما باید لزوماً بخواهید که بیمۀ مسافرتی داشته باشید. به این دلیل که در کشور مقصد که شما بیمۀ درمانی دولتی ندارید تا بتوانید در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

ضمن اینکه هزینه های درمان در کشورهای دیگر ممکن است آنقدر بالا باشد که از توان شما خارج باشد. یا حتی توان آنرا داشته باشید اما پول کافی بهمراه نداشته باشید. بنابراین، لازم است که حتماٌ تحت پوشش بیمه باشید.

از طرف دیگر بسیاری از کشورها برای صدور ویزا، داشت بیمه نامۀ معتبر را بعنوان یکی از مدارک لازم از شما درخواست میکنند. و به همین منوال شما برای خروج از کشور باید بیمه نامۀ خود را ارائه نمایید.

اگر در کشور مقصد، بیماری یا حادثه ای برای مسافر رخ دهد، میتواند از بیمه نامۀ مسافرتی خود استفاده کرده و از پرداخت هزینه های سنگین درمانی بی نیاز باشد. البته فعال سازی بیمه نامه در زمان رخداد حادثه بسیار مهم است. نحوۀ فعالسازی بیمه، روی آن نوشته شده. ضمن اینکه، میتوانید در این موارد از شخص تورلیدر کمک بخواهید تا راهنمای شما باشد.

1

تورلیدر

مورد بعدی که در یک پکیج کامل تور یا سفر برنامه ریزی شده وجود دارد، تورلیدر یا راهنمای سفر یا راهنمای گشت است. معمولاً آژانسهای مسافرتی برگزار کنندۀ تورها، یا کارگزارانی که در مقاصد مختلف هتلها را رزرو میکنند، خدمات ترانسفر و تورلیدر را ارائه میکنند تا مسافران در مقصد، توسط یک راهنمای فارسی زبان یا راهنمای محلی، از خدمات آنها استفاده کنند.

این اشخاص، کار ترانسفرها، پذیرش مسافر و گشتهای شهری را انجام داده و هماهنگیهای لازم را برای مسافران انجام میدهند. در انجام ترانسفر، لازم است کسی به در روز اول به استقبال شما بیاید و در روز آخر نیز شما را بدرقه کند.

در زمان ورود شما به هتل، بعد از ترانسفر رفت، لازم است در هتل پذیرش شوید و اتاق را به شما تحویل دهند. در اینکار نیز او میتواند به کمک شما بیاید و هماهنگیهای لازم را انجام دهد.

در گشتهای شهری لازم است کسی به سراغ شما بیاید و بهمراه او به گشت رفته و در مورد دیدنیها به شما توضیحاتی ارائه نماید. این مورد نیز توسط تورلیدر انجام میشود.

تورلیدر میتواند محلی و فارسی زبان باشد. یعنی در جایی لازم است کسی از محلی که به بازدید آن رفته اید، تاریخچه و ویژگیهای آن مطلع باشد. و از طرف دیگر بتواند با شما بعنوان یک فارسی زبان ارتباط برقرار کند. آنچه در پکیجها مشاهده میکنید که بعنوان راهنمای فارسی زبان و راهنمای محلی نوشته شده است، به این دلیل است.

اما بجز این موارد ساده، ممکن است شما در مقصد و کشوری دیگر، مشکلی پیدا کنید یا حادثه برای شما یا همراهانتان رخ دهد. در این موارد تورلیدر بسیار میتواند به شما کمک کند. اگر مشکلی با شخصی خارجی پیدا کنید، باتوجه به عدم آگاهی شما از قانون کشور مقصد، لازم است شخصی بعنوان مشاور و راهنما درکنار شما باشد تا بدون مشکل سفر خود را انجام دهید.

یا اگر حادثه ای رخ دهد، برای اینکه بیمه نامه را بدرستی فعال و استفاده کنید، یا برای ارتباط با کادر درمان در آن کشور، لازم است کسی کنار شما باشد. اینها موارد بسیار مهمی هستند که راهنماها یا تورلیدرها را در سفر بسیار مهم و ویژه میکنند.

در آخر

در آخر اینکه سعی شد در این مطلب، اطلاعات کاملی از خدمات گردشگری که در تورهای ترکیه و در تمام تورها وجود دارد ارائه شود تا با آنها آشنا شده و در زمان رزرو تور ترکیه بدانید که باید به چه مواردی دقت داشته باشید.