تاریخچه ورود ورق کامپوزیت به ایران

ورق کامپوزیت از ابتدا به صورت وارداتی از کشور آلمان با برند آلوکوباند به ایران وارد شد و در پروژه های مختلف ساختمانی با جزییات اصلی اروپایی آن اجرا گردید به خصوص در ساختمان های فرودگاهی استقبال ویژه ای از آن شد پس از آن از کشورهایی دیگر مثل ژاپن و کره جنوبی هم ورق کامپوزیت های با کیفیت مناسبی وارد صنایع ساخت و ساز ایران گردید و با گسترش کاربرد آن تولید کنندگان ایرانی اقدام به تولید این متریال کردند و با وارد کردن بخش هایی از آن و تهیه تجهیزات جهت کامپوزیت کردن آلومینیوم و هسته پلی اتیلنی و روکش های مربوطه اقدام به تولید این محصول در داخل کشور نمودند که از معروفترین آن ها می توان به کارخانه آلومکس و پریمیوم باند اشاره نمود که فعالیت گسترده ای در ایران دارند . عوامل موثر در کیفیت ورق کامپوزیت به غیر از تکنولوژی کامپوزیت کردن مواد،آلیاژ آلومینیوم مصرفی و نوع مواد معدنی هسته مرکزی آن و روکش های مورد استفاده می باشد. که اگر بپذیریم کیفیت نمونه های داخلی ورق کامپوزیت شرکت اکوآرک با استانداردهای جهانی برابری می کند، آن چیزی که کیفیت کلی اجرای نمای کامپوزیت را در کشور ایران پایین آورده هدم پایبندی به اصول مهندسی اجرای این متریال است که به دلیل انعطاف پذیری بالای این متریال که اتفاقا می بایستی به عنوان یک مزیت برای این متریال باشد در موارد زیادی دیده می شود که عوامل اجرایی بدون در دست داشتن جزییات مناسب آب بندی و اجرا اقدام به برش و فرم دادن این متریال بر روی نقاط مختلف نمای ساختمان می نمایند که با این که ظاهر اولیه آن تا مدت محدودی مناسب به نظر می رسد ولی با اولین تغیر فصل شاهد از ریخت افتادن و طبله کردن ورق های کامپوزیت بر روی نما می شویم که که دلیل آن عدم رعایت اصول صحیح نصب و زیرسازی می باشد .

ساختار ورق کامپوزیت :

یکی از مصالحی که این روزها نام آن مدام به گوش می رسد و در معماری مدرن، ساختمان سازی و نماسازی ساختمان ها به شدت مورد استفاده قرار می گیرد، ورق کامپوزیت آلومینیوم است که از ساختار ویژه ای بهره می برد و ویژگی های خارق العاده ای را با خود به همراه دارد. ورق کامپوزیت از سه لایه تشکیل شده است که دو لایه از آن ها از جنس آلومینیوم با ضخامت 3 تا 5 میلی تر بوده و لایه ی سوم از جنس پلی اتیلن با همین ضخامت می باشد. همچنین لایه ی خارجی این ورقه ها دارای پوششی از جنس آستر اپوکسی و همچنین PVDF می باشد که منجر به تثبیت رنگ در این ورق ها می گردند و وجود یک لایه فیلم بر روی سطح ورق کامپوزیت ها باعث می شود تا بر دوام و ماندگاری آن ها افزوده شود.

لازم است بدانید که ورق های کامپوزیت و لایه های به کار رفته در آن ها، ضخامت های متنوعی دارند و در رنگ های مختلفی تولید می شوند که هر یک بسته به ویژگی های ساختاری و فیزیکی که دارند، در جای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای کاربردهای متنوعی می باشند. با اکو آرک همراه باشید تا با ویژگی های منحصر به فرد انواع ورق کامپوزیت و موارد استفاده از آن ها در ساختمان سازی و معماری مدرن آشنا شوید و اطلاعات دقیق تری را در خصوص استفاده از این ورق ها، در نماسازی ساختمان ها به دست آورید.

کامپوزیت

ویژگی های فنی انواع ورق کامپوزیت

همان طور که می دانید، معماری در سال های اخیر تغییرات بسیار نموده است و این روزها دوره ای جدید در ساختمان سازی، به ویژه در طراحی و اجرای نمای ساختمان ها آغاز شده است. مواد و مصالح قدیمی محدودیت های بسیار زیادی را برای معماران به وجود می آوردند و مانع از اجرای تمامی ایده های آرمانی و خلاقانه توسط آن ها می شدند. لیکن روی کار آمدن مواد و مصالح جدید در عصر حاضر، تمامی این محدودیت ها را از بین برده است و ورق کامپوزیت آلومنیومی از جمله مصالح مدرنی است که امکان پیاده سازی تمامی ایده ها و طرح ها را برای معماران به وجود آورده است. همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، ورق های کامپوزیت از ویژگی های منحصر به فردی بهره می برند که در این قسمت به شرح تک تک آن ها خواهیم پرداخت و شما را از مشخصات فنی این ورق های کاربردی آگاه خواهیم نمود.

سبکی و انعطاف پذیری

یکی از مهم ترین مسائلی که در نماسازی ساختمان ها و به ویژه ساختمان های مرتفع و عظیم الجثه، مورد توجه مهندسین قرار می گیرد، وزن تحمیل شده به بنا در اثر استفاده از مواد و مصالح مختلف می باشد. از بزرگ ترین مزایای استفاده از ورق های کامپوزیت در نماسازی می توان، به سبک بودن آن ها نسبت به دیگر مصالح اشاره کرد. این ورق ها دارای وزنی در حدود 5 الی 8 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند و روی هم رفته 50 درصد سبک تر از ورقه های معمولی، 85 درصد سبک تر از مصالحی همچون سیمان و در حدود 90 درصد سبک تر از انواع سنگ ها همچون سنگ گرانیت می باشند و این ویژگی باعث می شود تا ساختمان مذکور در مقابل زلزله مقاوم تر و مستحکم تر باشد. از دیگر مزایای ورق های کامپوزیت می توان به انعطاف پذیری بالا و شکل پذیری آن ها به بهترین حالت ممکن اشاره کرد. این ورق ها به وسیله ی ابزار مناسب به راحتی و در زوایای مختلف خم می شوند و به اشکال مختلفی در می آیند. این در حالی است که مواد و مصالح قدیمی از این ویژگی بی بهره اند و محدودیت های زیادی را به هنگام اجرای نما در ساختمان ها به وجود می آورند.

خاصیت آکوستیک

ساختار ورق های کامپوزیت به گونه ای است که پشت آن ها فضای خالی ایجاد می شود و استفاده از آن ها بر روی بتن، موجب به وجود آمدن خاصیت آکوستیک برای ساختمان ها می گردد و انتقال صوت به داخل ساختمان را به حداقل می رساند. این ویژگی باعث می شود تا افراد ساکن در ساختمان از رفاه و آسایش بیشتری برخوردار گردند.

آب بندی و عدم نفوذ آب به زیر ورق ها

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق های کامپوزیت، امکان آب بندی آن ها و مقاوت در برابر رطوبت و نفوذ آب می باشد. این ورق ها به هیچ وجه آب باران و برف را از خود عبور نمی دهند و در اثر تماس با باران های اسیدی و هوا دچار خوردگی نمی شوند و نماس ساختمان را به زیبایی روز اول حفظ می نمایند.

مقاومت در برابر آتشسوزی و زلزله

ورق های کامپوزیت در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان مصالح ضد آتشسوزی شناخته می شوند و از آن جایی که تمامی مواد تشکیل دهنده ی آن ها، فاقد CFC است، در صورت بروز آتشسوزی نیز، هیچگونه خطر و آسیبی را برای محیط اطراف خود ایجاد نمی کنند. همچنین این ورق ها به هنگام زلزله نیز عملکرد خارق العاده ای دارند و به دلیل ثابت نبودن بر روی ساختمان و امکان لرزش در جای خود، جلوی هرگونه تکان و لرزه ی شدید را می گیرند.

نحوه ی نصب ورق های کامپوزیت در نمای ساختمان ها

نصب ورق های کامپوزیت به دو روش ثابت(Fixing) و ریلی(Hanging) صورت می گیرد. در روش اول ورق های کامپوزیت پس از برش خوردن با استفاده از پیچ و پرچ های مخصوص به زیرسازی فلزی ساخته شده بر روی ساختمان نصب می شوند و در روش دوم این ورق ها، با استفاده از شیارهای به وجود آمده بر روی پروفیل های آلومینیومی، به صورت ریلی نصب می گردند. لازم به ذکر است که روش دوم بسیار سریع تر و آسان تر است و مورد توجه معماران زیادی قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نماسازی مدرن در ساختمان ها و مواد و مصالح به کار رفته در آن ها می توانید، به بخش های مختلف سایت اکوآرک مراجعه نموده و با ویژگی های منحصر به فرد هریک از این مصالح آشنا شوید.