آشنایی با سبک‌های مختلف ماساژ و فواید آن‌ها

ماساژ درمانی از سال‌های پیش توسطِ درمانگران حرفه‌ای در سراسر دنیا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه اگر نیاز به ماساژ داشته باشید، یا بخواهید یک جلسه ماساژ برای خود رزرو کنید، می‌توانید از میان حدودا 80 سبک مختلف ماساژ درمانی که هر کدام با طیف‌های مختلفی از فشار، حرکات و تکنیک‌ها انجام می‌شوند، یکی را انتخاب کنید. همه این سبک‌ها شامل فشار، مالش و دستکاریِ بافت‌های سطحی و عمیق با استفاده از دست، انگشت، پا یا حتی صندلی ماساژور و ... انجام می‌شوند.

ماساژ

با توجه به گزارش انجمن ماساژ درمانی آمریکا، 25 درصد از بزرگسالان در طول سال‌های 2016 تا 2017 حداقل یکبار برای دلایل مختلف از ماساژ درمانی استفاده کرده‌اند. این افراد از سبک‌های مختلف ماساژ برای رهایی از نشانه‌ها و یا التیام جراحات، کاهش استرس، کمک به شرایط سلامتی خاص و بهبود سلامتی و رفاه عمومی بهره‌مند شده‌اند.

در ادامه اطلاعاتی است که می‌توانید برای کمک به تصمیم‌گیری درباره نوع ماساژ از آن‌ها استفاده کنید.

کدام سبک‌های ماساژ بهتر هستند؟

ممکن است متوجه شده باشید که سبک‌های مختلف ماساژ، در زمان‌های مختلف محبوب هستند. در سبک‌های مختلف ماساژ درمانی، بین ضربه‌ها و فشارهای ملایم تا شدید متغیر هستند. در برخی دیگر از انواع روغن ماساژ و ضدعفونی کننده‌های سطحی استفاده می‌شود. برخی از ماساژ درمانی‌ها مستقیما بر روی پوست اعمال می‌شوند. یک جلسه ماساژ درمانی ممکن است از 5 دقیقه تا 5 ساعت به طول انجامد.

پس قبل از اینکه یک ماساژ برای خود در نظر بگیرید، باید انواع آن‌ها را بشناسید و بسته به نیازِ خود آن را انتخاب کنید. در ادامه چند نمونه از سبک‌های مختلف ماساژ درمانی که رایج هستند را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

ماساژ سوئدی

رایج‌ترین نوع ماساژ، ماساژ درمانی سوئدی است. در این نوع ماساژ، ماساژدهنده از حرکات دستِ بلند و دایره‌ای روی پوست و ضربه‌ها و فشارهای ملایم، برای افزایش جریان خون به عضلات، کاهش تنش که با حرکت مفاصل ترکیب شده است، استفاده می‌کند.

چهار روشِ رایج ماساژ سوئدی، عبارتنداز:

  • Effleurage: شامل حرکت‌های ملایم و آرام که برای آرام کردن بافت‌های نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Petrissage: شامل فشرده کردنِ بافت‌ها، غلتش و مالش آن‌ها همانند نوع قبلی
  • Friction: شامل حرکت‌های عمیق و دورانی که باعث می‌شود لایه‌های بافت به هم ساییده شوند که برای افزایش گردش خون، بهتر است.
  • Tapotement: شامل ضربات کوتاه و متناوب با استفاده از مشت، انگشت یا لبه‌های دست‌ها انجام می‌شود.

این نوع ماساژ به دلیل حرکات و تکنیک‌های ویژه در آن و پایین آوردن هورمون استرس در بدن، برای آرامش و رلکسیشن بهتر است.

ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق به دلیل توجه به آسیب‌های وارد شده به بافت‌ها و عضلات، به خصوص آسیب‌ها ورزشی، در نوع خود بهترین است. درمانگر با استفاده از حرکت‌های ملایم و آهسته، بر روی عضلات، تاندون‌ها و یا بافت‌های دیگر در زیر پوست (بافت‌های عمیق) شما، تمرکز دارد. اگر چه این نوع ماساژ در مقایسه با سایر انواع ماساژ ممکن است حالت درمانی داشته باشد، اما ماساژ بافت عمیق برای آسیب‌های عضلانی مزمن نظیر رگ به رگ شدن و رفع گرفتگی کمر یک انتخاب عالی است. به طور کلی این نوع ماساژ برای درمان دردها و امراض شدید و نواحی منقبض شده مانند خشکی گردن و کمر درد، گرفتگی ماهیچه ران و شانه­‌های شکسته استفاده می­‌شود.

ماساژ با استفاده از صندلی ماساژور

بدون شک در برخی اماکن عمومی صندلی‌هایی را دیده‌اید که برای ماساژ به کار گرفته می‌شوند. این نوع صندلی‌ها که به مبل ماساژور نیز معروف هستند، انواع مختلفی دارند. که از نظر معیارهای مختلفی نظیر اندازه و طرح، شدت ماساژ، سرعت ماساژ، هدف ماساژ و نوع ماساژ بایکدیگر متفاوت هستند. این صندلی‌ها با توجه به ویژگی‌ها گفته شده، شامل ماساژ دادن گردن، شانه‌ها، کمر، بازوها و دست‌ها هستند و گاها برخی از انواع مختلف ماساژ مانند ماساژ سوئدی یا بافت عمیق را شبیه سازی می‌کنند.

ماساژ تایلندی

در طی یک ماساژ تایلندی، درمانگر از بدن خود برای جابجایی مشتری به موقعیت های مختلف استفاده می‌کند. در این نوع ماساژ تمام عضلات بدن کشیده می‌شوند و مفاصل بدن باز و بسته می‌شوند. این نوع ماساژ بدن شما را از حالت خشکی درمی‌آورد و سطح انرژی بدن را به حالت نرمال برمی‌گرداند. ماساژ تایلندی به افرادی توصیه می‌شود که اکثر اوقات خود را پشت میز صرف می‌کنند.

ماساژ سنگ داغ

در این نوع ماساژ، درمانگر از برخی سنگ‌های داغ و مخصوص استفاده کرده و آن‌ها را روی نواحی ویژه‌ای از بدن نظیر نقاط فشاری اعمال می‌کند. در کنار تکنیک‌های دیگر ماساژ، سنگ‌های داغ می‌توانند کاملا تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش باشند چون گرما را به داخل بدن انتقال می‌دهند و این گرما باعث نرم شدن عضلات و آرامش بدن می‌شود.

ماساژ رفلکسولوژی

رفلکسولوژی با استفاده از انگشتان دست برای تحریک برخی از نقاط خاص پا، اعمال می‌شود. ظاهرا این نقاط به بخش‌های مختلف بدن متصل هستند و دستکاری آن‌ها باعث درمان برخی مشکلات در جاهای دیگر می‌شود. بسیاری از مردم برای انجام ماساژ و کمک به بازگرداندن سلامتی عمومی و ایجاد آرامش و حس خوب به رفلکسولوژیست مراجعه می‌کنند. اما فراموش می‌کنند که رفلکسولوژی تنها برای ایجاد آرامش نیست بلکه یک درمان جامع برای کمک به رفع مشکلات عدیده بدن است. از گرفتگی اعصاب گرفته تا درمان افسردگی.

ماساژ بارداری

در دوران بارداری، بدن فرد باردار، با تغییرات عمده‌ای مواجه می‌شود. ماساژ بارداری می‌تواند با کاهش استرس، کاهش تورم دست‌ها و پاها و تسکین درد مفاصل و عضلات همراه باشد. این ماساژ ممکن است به خصوص زمانی که پزشک برخی داروها و گزینه‌های پزشکی را برای فرد محدود کرده باشد، مفید باشد. در این نوع ماساژ، از برخی بالش‌ها مخصوص استفاده می‌شود که به فرد کمک می‌کند تا به راحتی بتواند موقعیت خود را برای انجام ماساژ، تغییر دهد.