چگونه کیفیت زندگی سالمندان را بالا ببریم؟

زندگی بیشتر از آنکه کمیت باشد، کیفیت است. بیشتر افراد مسن قبل از پایان زندگی شان کیفیت آن را از دست می دهند. رسیدگی های درمانی و بهداشتی برای سالمندان کافی نیست و باید به نیازهای احساسی و معنوی آنها نیز توجه شود تا نگاه مثبتی به زندگی داشته باشند.

در واقع، نگاه مثبت به زندگی باعث تسکین بعضی از مشکلات و بیماری ها مثل آلزایمر، استرس، کاهش انرژی و اشتها می شود. در زیر نکاتی ارائه شده که جوان تر ها با رعایت آنها می توانند به سالمندان کمک کنند.

تا حد امکان به خانه ی سالمندان فکر نکنید

هجوم مشغله ها گاهی باعث می شود تا فرزندان نتوانند از والدین خود مراقبت کنند و تصمیم می گیرند آنها را به سرای سالمندان بسپارند. این مسئله برای افراد مسن شوک بزرگی است و آنها را به افسردگی و انزوا فرو می برد.

با هوشمند سازی خانه می توانید از مزایای خانه ی هوشمند برای سالمندان استفاده و از راه دور و یا از محل کار خود عزیزانتان را کنترل و نظارت کنید. در ضمن، خانه هوشمند می تواند انجام بسیاری از کارها را برای افراد سالخورده راحت کند.

به آنها یادآور شوید که مفید و مورد نیازند

همه ی آدم ها در هر سنی احتیاج دارند که مفید واقع شوند و باری از دوش اطرافیان خود بردارند. بزرگترین ترس در دوران پیری، حس سربار شدن است. با توجه به توان جسمانی شان، از آنها بخواهید در کارها به شما کمک کنند. مثلا خرید مواد غذایی را به آنها بسپارید و بگویید با تجربه ای که دارند بهترین ها را انتخاب می کنند.

آنها را به فعالیت فیزیکی تشویق کنید

مزایای ورزش و فعالیت فیزیکی منظم را برایشان توضیح دهید و آنها را به پیاده روی و حتی دست زدن با یک آهنگ شاد تشویق کنید تا گردش خون در بدن شان تسریع شود، استرس و اضطراب از بین برود و قلب سالم تری داشته باشند. ورزش همچنین کیفیت خواب را بالا می برد، نیروی بدنی را افزایش می دهد و افسردگی را سرکوب می کند.

آنها را به فعالیت فکری تشویق کنید

تحریک و انگیزش فکری برای همه ی آدم ها یک نیاز است. افراد مسن به این نوع فعالیت ها احتیاج دارند تا عملکرد شناختی شان را بهبود دهند و در کل حس خوبی داشته باشند.

بازی های فکری مثل سودوکو، حل جدول، خواندن، نوشتن و تعریف داستان گزینه های خیلی خوبی هستند و ذهن را همیشه آماده و هشیار نگه می دارند.

خانه را برایشان ایمن کنید

یکی از دغدغه های افراد سالخورده این است که وقتی تنها هستند، فرد ناشناسی وارد خانه شود و آسیبی به آنها بزند. از سنسور هوشمند درب و پنجره استفاده کنید تا آنها را از ورود و خروج های مشکوک مطلع کند.

سالمند1

وقت بیشتری را برایشان صرف کنید

نه تنها افراد مسن، بلکه همه نیاز به تعامل با آدم های دیگر حتی به اندازه ی چند ساعت ملاقات یا خورن یک وعده ناهار در کنار یکدیگر دارند.

افراد مسنی که تنها هستند، زندگی کوتاه تری دارند و خطر زوال عقل در کمین آنهاست. وقت بیشتری در کنار آنها بگذرانید و دیدارهای فامیلی را بیشتر کنید. بزرگترها را تشویق نمایید تا در مهمانی ها و جشن های خانوادگی و مراسم های خیریه شرکت کنند و گپ و گفتی با افراد جدید داشته باشند.

هدف های کوچک ایجاد کنید

چه بخواهیم و چه نخواهیم، یک ژنِ "پاشو کاری کن" در DNA ما وجود دارد. وقتی جوانیم هدف هایی مثل پولدار شدن، لاغر شدن به اندازه ی 3 کیلو در ماه و غیره را تعیین می کنیم. اهداف این دوره زیاد و بلند مدت هستند اما برای دوران سالخوردگی اهداف باید کم و کوچک باشند مثل انجام یک کاردستی کوچک و سبک در یک مدت کوتاه.