لبخندی فریبنده با ارتودنسی نامرئی

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید به زیبایی ظاهر خود کمک کنید رسیدگی به دندان ها می‌باشد. در مواردی که دچار ناهنجاری‌های دندانی و فکی باشید با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی می‌توانید با گذراندن یک دوره درمان ارتودنسی، زیبایی هر جه بیشتر را به دهان و دندان خود هدیه بخشید. اما برخی اظهار می‌دارند که در این دوره درمان، ظاهری نازیبا در صورت شکل می‌گیرد که دلخواهشان نیست. در پاسخ به این گروه می‌توان ارتودنسی نامرئی را پیشنهاد کرد که در این صورت چیزی از زیبایی صورت شما کاسته نخواهد شد.

ارتودنسی در انواع گوناگونی متناسب با ناهنجاری هر فک و دندان و نیاز مراجعه کننده صورت می‌گیرد. یکی از این روش ها ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین می‌باشد.

در ارتودنسی اینویزیلاین از پلاک های شفافی به جای براکت های فلزی استفاده می شود و دندان ها را به موقعیت مناسب خود سوق می‌دهد.

در ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص ارتودنسی از فک و دندان شما عکسبرداری صورت می‌گیرد و مشاوره ای به شما در خصوص نوع درمان داده می‌شود تا بتوانید در اینباره تصمیم گیری کنید و در جلسات بعدی به شروع درمان بپردازید. پلاک های شفاف استفاده شده در ارتودنسی نامرئی نیز با توجه به عکسبرداری که از دندان گرفته شده و در لابراتورهای بخصوص، مختص به هر فرد تولید می‌شود. با توجه به بیانات دکتر مسعود داوودیان متخصص ارتودنسی، این پلاک ها به مدت چند هفته بر روی دندان ها قرار داده می‌شود و پس از یک دوره ی مشخص، پلاک جدید جایگزین پلاک قبلی می‌شود. این روند تا جایی ادامه دارد که تمامی دندان ها به صورت مرتب در جایگاه استاندارد و درست خود قرار گیرند.

ارتودنسی1

ارتودنسی نامرئی

در این نوع درمان ارتودنسی شما علاوه بر داشتن دندان‌های زیبا به درمان آنها خواهید پرداخت. این روش از جمله روش‌های درمان ناهنجاری های دندانی می‌باشد. در این روش بر خلاف دیگر انواع روش های ارتودنسی، از هیچ گونه سیم و براکتی در طول دوره درمان استفاده نمی‌شود. و همانطور که در بالا نیز بیان شد، با استفاده از عکسبرداری سه بعدی از دندان ها، پلاک های شفافی مختص به هر فرد تولید می‌شود. به جهت وجود پلاک شفاف، در برخی مواقع دیده شده که به این روش، ارتودنسی ژله ای نیز گفته شده است.

مخاطبان مناسب ارتودنسی نامرئی

شاید بتوان گفت که در این روش درمانی یکی از گروه هایی که از این روش می توان برای درمان آنها استفاده کرد، کودکان می‌باشند. اما دلیل این امر چیست؟

ارتودنسی نامرئی کودکان به جهت اینکه ناهنجاری دندانی آنان معمولا پیچیدگی زیادی ندارد و در صورت رسیدگی به راحتی می‌توان در صدد رفع آن مشکل قدم برداشت، گزینه‌ی مناسبی برای درمان کودکان می‌باشد. در جهت استفاده از روش درمان ارتودنسی نامرئی، هیچگونه زخم و جراحتی در دهان ایجاد نخواهد شد و موجبات آزردگی خاطر کودک را ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این، بیمار می‌تواند پلاک را به راحتی د

ر مواقعی چون غذا خوردن، و نظافت دندان، از دهان خارج کرده و مجددا آن را جایگذاری نماید. این روش درمانی برای بزرگسالانی نیاز به ارتودنسی دارند اما به دلیل ظاهر نامناسبی که براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی برایشان ایجاد می‌کند، به درمان نمی‌پردازند، قابل استفاده می‌باشد.

ناهنجاری هایی که با ارتودنسی نامرئی قابل درمان هستند، کدامند؟

در ارتودنسی نامرئی مشکلات و ناهنجاری های زیر قابل حل و درمان می باشند که به آن ها می‌پردازیم:

فشردگی دندان‌ها و محیط شلوغ آن‌ها: در زمانی که میزان همپوشانی دندان‌ها به قدری باشد که دندان‌ها از جایگاه درست خود منحرف شوند، از ارتودنسی استفاده می‌شود. در این حالت فضای خالی بین دندان‌ها وجود ندارد تا به راحتی بتوانند در جای خود قرار گیرند. با استفاده از ارتودنسی نامرئی، این میزان همپوشانی دندان‌ها یک تا پنج میلی متر خواهد بود.

فاصله بین دندانی: در برخی مواقع فاصله ای بین دندان ها به جهت حرکت نامناسب دندان ها از طریق وجود دندان‌های نهفته و یا حتی رشد ناصحیح و غیر طبیعی فک، ایجاد می‌شود که این فاصله با استفاده از روش ارتودنسی نامرئی قابل درمان خواهد بود.

 کراس بایت: در حالتی که فک بالا مقداری عقب تر از فک پایین قرار می‌گیرد. در این حالت یک یا چند دندان فک بالا پشت دندان‌های پایین خواهند بود.

برگشت به حالت اول: در برخی موارد ممکن است پس از اتمام طول دوره درمان ارتودنسی اندکی برگشت رخ دهد که با استفاده از پلاک می‌توان این برگشت را متوقف کرد.

اما لازم به ذکر است که در برخی ناهنجاری‌های فک و دندان، نمی توان از روش ارتودنسی نامرئی استفاده کرد.

مزایای ارتودنسی نامرئی

از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نامرئی بودن پلاک در ارتودنسی اینویزیلاین در مقابل براکت‌های فلزی در روش معمول
  2. تحریک پذیری دندان و لثه را کمتر می‌کند و باعث آزردگی نمی‌شود.
  3. بهداشت دهانی را می توان به راحتی قبل انجام داد.
  4. استفاده راحت بدون نیاز به وجود پزشک

طول دوره درمان ارتودنسی

طول دوره درمان ارتودنسی متاثر از عواملی می‌باشد که از جمله آنها می‌توان به میزان ناهنجاری و نامرتبی دندان‌ها، همکاری بیمار با پزشک متخصص، رعایت بهداشت و موارد گفته شده توسط پزشک و مواردی چند اشاره کرد. امابه طور کلی می‌توان اذعان داشت که طول مدت درمان ارتودنسی چیزی در حدود دو سال به طول خواهد انجامید که نیاز به همراهی و صبر بیمار در این روند مسئله ای قابل توجه می‌باشد. هرچقدر بیمار از پلاک خود در مدت زمان طولانی تری در روز استفاده کند، در این صورت روند درمانی با سرعت مناسب‌تری پیش خواهد رفت. به هر میزان که مراقبت و وفاداری شما به استفاده از پلاک بیشتر باشد، با سرعت هرچه بیشتر به سمت داشتن دندان هایی زیبا و لبخندی دلنشین نزدیک خواهید شد.

بهداشت دهان در ارتودنسی اینویزیلاین

با استفاده از این روش درمانی، به آسانی می‌توانید به مسئله بهداشت بپردازید.  به صورتی که با خارج کردن پلاک‌های شفاف به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بپردازید و هم چنین پلاک را تمیز کنید و دوباره از آن استفاده کنید.

 هزینه ارتودنسی نامرئی

نکته قابل تامل در درمان به این روش، هزینه‌ ارتودنسی نامرئی می‌باشد که به گفته‌ی دکتر داوودیان، اغلب مبلغی بسیار بیشتر نسبت به درمان به روش معمول را دارا می‌باشد.

در مجموع می‌توان گفت این بریس های نامرئی برای افرادی که مشکل دندانی خفیف تری دارند، بسیار قابل استفاده می‌باشد و به راحتی و با سرعت دلخواه به سلامت دندان‌هایشان دست پیدا خواهند کرد.

ارتودنسی نامرئی روشی است آسان، زیبا و کم دردسر برای فراهم آوردن زیبایی دوچندان برای لبخند جذاب شما.