مزیت سوله های سبک بدون نیاز به فونداسیون نسبت به تیر ورقی

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان و هزینه، به بهترین نتیجه برسید. سوله ها، کاربردهای فراوانی دارد و از گذشته تاکنون پیشرفت های زیادی در صنعت سوله سازی ایجاد شده است. در این مقاله در تلاشیم، مزیت سوله های سبک بدون نیاز به فونداسیون نسبت به تیرورقی را بررسی کنیم:

1

 

انواع سوله

سازه ای که سقف هایی به صورت شیب دار دارد را سوله می گویند. سوله ها به سه نوع تقسیم می شوند:

  • سوله تیر ورقی

     سوله تیرورقی، بیشتر در گذشته رواج داشته است، به روشی سنتی ساخته و نصب میشود. برای ساخت سوله تیر  ورقی، از ورقه های فولادی سیاه استفاده میکنند، اجزای آن را به وسیله جوش متصل می کنند. با استفاده از سازه خرپایی، ساختار قوسی شکل سقف را ایجاد می کنند.

  • سوله یو بی ام یا چادری

    این سوله ها، با استفاده از ورق های گالوانیزه ساخته میشود. این ورق های گالوانیزه، به صورت تکه های صاف یا رول به محل ساخت آورده می شود و در همان محل با دستگاه هایی خم میخورند. سپس توسط دستگاهی خاص، به هم وصل میشوند. سوله یو بی ام مقاومت بالایی در برابر بارهای جانبی مانند گردباد و برف دارد. برای دهانه های کوچک و ارتفاع کم سوله یو بی ام گزینه مناسبی است. برای مثال سالن پرورش قارچ، سالن مرغداری و ...

 

2

  • سوله سبک

    سوله های سبک از قوطی های پروفیلی که وزن کمی دارند، ساخته میشود. اجزای آن با پیچ مهره به هم اتصال میابند. با سرعت بالا نصب میشود و در برابر نیروی کششی و فشاری مقامت بالایی دارد. با سازه خرپایی میتوان، سوله هایی با دهانه بزرگ ساخت.

    این سوله ها، برای انبارها و سالن های ورزشی که نیاز به جرثقیل ندارند، مناسب هستند.

معایب سوله های تیرورقی و یو بی ام

  • سوله تیرورقی

    یکی از معایب این سوله، این است که وزن بالایی دارد و با توجه به آن، نمیتوان بدون ستون میانی دهانه عریض برای سوله ساخت. تهویه در این سوله، براحتی صورت نمی گیرد، زیرا که به طور معمول سوله های تیرورقی، با سقف هشتی ساخته میشوند. در زمان اجرای سوله، جوشکاری اتصالات زمان زیادی می برد؛ هم چنین در زمان جابجایی، برای جداسازی اجزا باید آنها را برش دهیم که باعث آسیب زدن به سازه میشود.

  • سوله یو بی ام یا چادری

    ورق های گالوانیزه ای که بهم دوخته شده است باعث میشود جابجایی سوله به هیچ عنوان امکان پذیر نباشد؛ به دلیل اینکه باز کردن این دوخت ها غیر ممکن است و اگر با برش هم آنها را جدا کنیم، قوس های زیادی دارد که امکان جابجایی آن نیست. سوله یو بی ام در کاربری های بهداشتی، مرغداری، بیمارستانی، دامداری و .. قابل استفاده نیست.

3

مزیت های سوله سبک بدون نیاز به فونداسیون

در بین انواع سوله، سوله سبک یا همان سوله خرپایی معایب انواع دیگر را پوشش میدهد. سوله سبک در عین وزن کمی که دارد، از مقاومت بالایی برخوردار است و هم چنین قیمتی مناسب دارد.

  • بدون نیاز به فونداسیون

    در سوله های سبک بدون فونداسیون، مراحل خاک برداری، تسطیح خاک، مگر ریختن، آجرچینی برای قالب، آرماتوربندی، بتن ریزی براحتی حذف می شود.

  • قابلیت اجرا با دهانه عریض

    سوله سبک در دهانه های عریض حتی دهانه های بالای 100 متر قابلیت اجرا دارد.

  • قبالیت جابجایی

    اجزای این سازه با پیچ و مهره بهم وصل شده اند و برای جابجایی کافیست باز و بست شود. بنابراین به راحتی و بدون محدودیت میتوان سازه را انتقال داد.

  • امکان استفاده از جرثقیل

    در این سوله میتوانید از هر نوع جرثقیلی استفاده کنید و هیچ محدودیتی در تناژ جرثقیل ندارید.

  • کوتاه شدن زمان ساخت

    ساخت سوله سبک نسبت به دو سوله تیرورقی از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این با حذف فنداسیون زمان ساخت سازه بسیار کوتاه میشود.

  • انعطاف پذیری در طراحی

    نوع هندسه سازه باعث شده است تا دست طراحان برای طراحی سازه به هر نوع شکلی باز باشد؛ حتی میتوانند به شکل دایره ای سازه را طراحی کنند و طرح های خاص معماری را اجرا کنند.

  • ایجاد طبقات

    ایجاد طبقات، در طراحی و ساخت سوله سبک امکان پذیر است.

  • صرفه جویی در هزینه ها

    ساخت سوله سبک، قیمتی پایین تر نسبت به سوله تیرورقی دارد. دلیل آن این است که از فولاد کمتری برای ساخت سوله های سبک استفاده میشود. هم چنین با حذف فنداسیون در هزینه ها، صرفه جویی میشود زیرا در مرحله نصب مونتاژ قطعات آسان است.

    دمونتاژ سوله های سبک نیزبا هزینه کمی صورت میگیرد.

    هزینه حمل و بارگیری این سوله نیز به طور قابل توجهی نسبت به سوله تیرورقی پایین تر است.

  • مقاومت بالا

     در شرایط بد آب و هوا مانند طوفان و برف سنگین پایداری خود را حفظ میکند. سوله های سبک در برابر زلزله مقاومت زیادی دارند.

  • قابل استفاده تمام کاربری ها

    از دیگر مزیت های سوله سبک بدون نیاز به فنداسیون این است که تمام کاربری های تجاری، صنعتی، مسکونی، ورزشی و تفریحی میتوانند از این سوله استفاده کنند و هیچ محدودیتی ندارد.

     برای احداث واحدهای صنعتی نظیر سوله های سردخانه صنعتی، سوله های انبار صنعتی و ... از سوله های خرپایی استفاده میکنند. برای ساخت مساجد بدون نیاز به ستون میانی اماکن مذهبی بزرگی را با استفاده از سوله های سبک میتوان احداث کرد.

    سوله های سبک خرپایی، برای احداث تالارهای پذیرایی و سالن های همایش و نمایشگاه ها سوله های سبک بهترین گرینه است. سوله خرپایی، مورد استفاده برای احداث آشیانه های هواپیما است. سازه های قدرتمند خرپایی در پروژها بزرگ از قبیل برج های عظیم و پل های طولانی کاربرد دارد.

 

4

سخن آخر

ساخت سوله های سبک، با پیشرفت هایی که داشته است، بهترین گزینه برای انتخاب سوله است. مزیت های سوله سبک بدون فنداسیون نسبت به تیرورقی هم از لحاظ وزن کمی که دارد هم از لحاظ صرفه اقتصادی آن، قابل توجه است. شما میتوانید ساخت سوله بدون نیاز به فوندانسیون مورد نظر خود را به شرکت بیستون سازه آذران بسپارید. این شرکت با تکیه بر دانش فنی و تجربه تیم متخصص خود در زمینه طراحی و ساخت سوله های سبک قادر است با کمترین هزینه سوله مورد نظر شما را طراحی و پیاده سازی نماید.