حمام مهدی قلی بیک مشهد  در تور های سفر باتو

در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه های تاریخی و کهن شهر مشهد که برخی از آن ها ناشناخته مانده اند و کمتر کسی از آن ها اطلاع دارند آشنا سازیم. یکی از این مکان های دیدنی و جالب حمام مهدی قلی بیک مشهد است.

حمام مهدی قلی بیک یکی از بزرگ ترین آثار ملی کشور ایران است که در اردیبهشت ماه سال 1356 نیز به ثبت رسیده است. این مکان تاریخی و بسیار زیبا در شهر مشهد استان خراسان رضوی  قرار گرفته است.

حمام مهدی قلی بیک یکی از مکان های گردشگری، تاریخی و جذاب از نظر نوع سبک معماری و کاربری می باشد که مربوط به دوران صفویه بوده و در اوایل ورودی بازار بزرگ مشهد در کنار مسجد 72 تن (مسجد شاه) قرار گرفته است.

این بنای آجری در تور مشهد در سال 1027 هجری قمری  مصادف با سال 1300 هجری شمسی در زمان شاه عباس صفوی توسط یکی از امرای تیموری (امیر ترک) به نام امیر مهدی قلی بیک احداث گردیده است. در حمام مهدی قلی بیک مشهد شما فضاهای متنوعی را خواهید دید که از بزرگ ترین و خاص ترین بخش های آن می توان سربینه حمام را نام برد که هشت ستون سنگی داشته و تزئینات و نقاشی های بسیار زیبایی بر روی آن ها نگاشته شده است.

آشنایی با محوطه ی حمام مهدی قلی بیک مشهد

در ابتدا بعد از ورود از درب اصلی به دالانی کوچک می رسید و بعد از آن از یک پله بالا رفته و وارد هشتی می گردید. البته لازم به ذکر است که نقشه ی کامل و دقیق جهت دسترسی راحت به بخش-های مختلف این حمام همان ابتدای ورودی بر روی دیوار نصب گردیده است.

در سمت راست هشتی سربینه  با سقفی گنبدی شکل قرار دارد که پر از نقاشی های بکر و خاص است. در این نقوش شما شاهد زندگی مردمان آن دوران و نقوشی از رستم و سهراب خواهید بود. سقف نیز نورگیرهای خارق العاده ای داشته که به آن ها گلجام نیز می گویند. این حمام طوری طراحی شده تا از صبح تا غروب روشنایی آن توسط نورگیرها تأمین می گردید.

سربینه ی حمام نیز دارای چهار غرفه ی متعدد است که سه غرفه ی آن برای تعویض لباس افراد معمولی و دیگری برای افراد متشخص و شناخته شده ی جامعه یا به عبارت ساده تر شاه نشین بوده است. در آن دوران مسئول حمام نیز در سر بینه می نشسته و به امور و رفت و آمد مردم نظارت می-کرد.

بعد از سربینه ی حمام می رسیم به میان در یا همان هشتی که حوض کوچکی در وسط آن ساخته شده و پر از آب سرد و خنک می باشد. بعد از استحمام در آن زمان مردم پاهای خود را برای تعدیل درجه ی حرارت بدن در این آب خنک قرار می دادند.

بعد از میان در نیز گرمخانه قرار دارد که محل اصلی شست و شو و حمام نمودن است. از دیگر بخش¬های حمام مهدی قلی بیک می توان به آتشخانه یا تون اشاره کرد. گرمای حمام و آب آن در از این محل تأمین می گردید.

شگفتی های حمام مهدی قلی بیک مشهد

این حمام قدیمی و خارق العاده دارای جاذبه های دیدنی و منحصر به فردی می باشد که از خاص-ترین آن ها می توان به سبک معماری خاص و ویژه ی آن اشاره کرد. همچنین نقاشی های بسیار زیبا و شگفت انگیز آن که بر روی سقف و دیوارهای آن منقوش شده اند. همان طور که گفتیم از جذابیت های این مکان نقاشی های آن است شاید برایتان جالب باشد که بدانید نقاشی های حک شده ی سقف از 13 لایه تشکیل یافته است که بسیار حیرت انگیز است.

از دیگر جذابیت های آن کف حمام است که مجهز به سیستم گرمایشی بوده و همه ی این ها نشان از نبوغ و خلاقیت مردمان ایران باستان و به ویژه معماران آن دوران دارد.

البته بهتر است بدانید که بنای حمام مهدی قلی بیک در سال 1385 توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و بعد از آن به وقف آستان قدس رضوی در آمده است و امروزه نام کاربری این حمام دیدنی  به موزه ی مردم شناسی تبدیل گشته است. در موزه ی مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک آثاری گران قیمت و با ارزشی همچون ابزار و اسباب لازم برای حمام های قدیمی، قندیل، سماورهای ذغالی، آبخوری، ظروف متنوع و گوناگون و غیره نگاه داری می گردد.

علاوه بر این ها شما در بخشی از این موزه نمایشگاهی از عکس های قدیمی با مضمون مردم شناسی را در این مکان خواهید دید.

برای رفتن به این حمام قدیمی و جذاب می توانید از مسیر غربی صحن حرم مطهر امام رضا (ع) خارج شده و در پایان خیابان اندرزگوی 13 و در انتهای بازار فرش فروش ها به آن برسید. ساعت کاری موزه ی مردم شناسی مشهد همه روزه به جز پنجشنبه ها از ساعت 8 صبح الی 12:30 ظهر می باشد و روزهای پنجشنبه نیز می توانید از این موزه از ساعت 8 صبح الی 11:30 دیدن نمایید.

جزیره زیبای کیش در تور کیش  هر ساله از مسافران و گردشگران زیادی پذیرایی می نماید و همین امر باعث می شود که این جزیره زیبا نیاز به فضاهای تفریحی بیشتری داشته باشد به همین منظور پارک ها و تفریگاه های زیادی در سراسر شهر ایجاد شده است تا افرادی که برای کار یا تجارت به کیش سفر می کنند یا این که به عنوان گردشگر به این جزیره می آیند و البته خود مردم کیش که در این جزیره ساکن می باشند از امکانات تفریحی مناسبی برخوردار باشند. یکی از بزرگترین مکان های تفریحی که در جزیره کیش ساخته شده است پارک شهر جزیره کیش است. پارک شهر کیش فضای مفرحی برای پر کردن اوقات فراغت ساکنان کیش که اصطلاحا کیشوند نامیده می شوند و همچنین گردشگران می باشد. در این پارک بزرگ علاوه بر فضاهای سبز، دریاچه مصنوعی، فضای ورزش و تندرستی، پیست دوچرخه سواری و اسکیت، آبنما و میدان گل و بسیاری امکانات تفریحی دیگر را دارا می باشد. ضمنا این پارک برای افراد معلول نیز فضا سازی و مناسب سازی شده است تا معلولان هم بتوانند از محیط این پارک استفاده بیشتری بنمایند. در مورد تور کیش سفر باتو در لینک زیر بیشتر بخوانید:

https://safarbato.co/%DA%A9%DB%8C%D8%B4

پارک شهر کیش به بزرگی یازده هکتار از برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش است. نوسازی و مرمت آن از بیست آذر ماه سال گذشته در اولویت طرح های عمرانی این جزیره قرار گرفت. سه محوطه بازی برای کودکان هر یک به مساحت 250 متر مربع غرفه های عرضه صنایع دستی سازه های چادری در کنار دریاچه پارک، ایستگاه تندرستی، ایستگاه شطرنج، مسیرهای ویژه و زیبای اسکیت و دوچرخه، آبنما همراه با موسیقی، هزار توی بازی کودکان، رستوران و کافی شاپ و نشان های زیبا از شهر که به تازگی در این پارک ایجاد شده است.