نسخه کلیدی برای خرید یا اجاره هوشمندانه مسکن

ساخت‌وساز و فعالیت در بازار مسکن از گذشته یکی از حوزه‌های پررونق به شمار می‌رفت و بسیاری از مردم با ورود به این بخش سرمایه خود را چند برابر کرده و ارزش افزوده‌های بسیاری کسب کردند. اما با ورود بازار به دوره رکودی، این بخش نیز طرفداران خود را از دست داد و روزبه‌روز شاهد کاهش ورود فعالان به این بخش بودیم. تا امروز که فناوری به این بخش کمک کرده و توسعه روز افزون تکنولوژی در این بازار را شاهد هستیم تا بتوان به کمک آن رونق را به این بخش بازگرداند. این امر برای مشاورین املاک تا حد بسیاری پیشرفت کرد که دیگر متقاضی اجاره آپارتمان در الهیه لازم نیست تمام محله را بگردد تا به واحد دلخواه خود برسد.

این توسعه تکنولوژی در بازار مسکن توانسته در بخش‌های مختلف ارزش افزوده‌های بی‌شماری ایجاد کند. اما بخشی که بیش از همه جذابیت دارد بخش مشاورین املاک و خریدوفروش ملک است. زیرا مردم با آن ارتباط مستقیمی دارند و همچون ساخت‌وساز صرفاً فعالان صنعت ساختمان با آن درگیر نیستند. ازاین‌رو توسعه در این بخش می‌تواند هم برای فعالان و هم برای مردم جذابیت‌های بسیاری داشته باشد.

یکی از مجموعه‌های پیشرو در این مقوله شرکت کیلید است که توانسته خود را به‌عنوان پرچم‌دار توسعه تکنولوژی در بازار املاک معرفی کند و هوش مصنوعی را برای فعالیت‌های ملکی به کار گیرد. کیلید در ابتدا به ایجاد ارتباط بین مشاورین املاک یا مالکان با مردم پرداخته و این مهم را بهترین شکل در بازار ایجاد کرده است. اما چرا کیلید را پرچم‌دار این مقوله معرفی می‌کنیم؟

هوش مصنوعی نه‌تنها عمل جستجو و عرضه فایل‌های املاک را راحت‌تر کرده بلکه افزایش خریدوفروش در این بازار را هم به ارمغان آورده است. کیلید برای این مهم ابزارهای مختلف و متعدد جستجو راه‌اندازی کرده و راه رسیدن به خانه مورد نظر را کوتاه‌تر کرده است. یکی از کاربردی‌ترین این ابزارها که بیشتر سامانه‌های فعال در این حوزه از آن برخوردار هستند اعمال فیلتر جستجو است.

گفتنی است کیلید در بحث جستجو به‌روزترین ابزارها را ایجاد کرده که مشخص کردن محله از روی نقشه یکی دیگر از کاربردی‌ترین آنها به شمار می‌رود. از سوی دیگر نقشه حرارتی کیلید می‌تواند دید بازتری نسبت به وضعیت محلات مختلف به کاربر بدهد. لازم به ذکر است این امر هم به کاربران و هم به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران بازار مسکن کمک می‌کند تا برای اعمال تصمیم‌های خود دید کافی از روند معاملات مناطق مختلف بدهد.

همچنین جستجو از روی دوربین گوشی همراه یا همان (AR) نیز ابزار دیگری است که کیلید برای اولین‌بار آن را در کشور راه‌اندازی کرده و این امکان را می‌دهد تا کاربر تمام فایل‌های آماده عرضه تا گستره 500 متری دوربین گوشی همراه را مشاهده کند.

اما کیلید وجه تمایز قابل‌توجهی نسبت به سایر مجموعه‌ها دارد که باعث افزایش آگاهی متقاضیان از وضعیت ملکی مناطق مختلف می‌شود. بخش‌های مختلف همچون اطلاعات بازار مسکن این مهم را بر عهده دارد. این بخش تمام تغییرات قیمتی و تعداد معاملات را در بازه‌های زمانی متفاوت و به تفکیک محله‌های مختلف که کاربر امکان انتخاب آن را دارد منتشر می‌کند. گفتنی است تمام نوسانات فوق در قالب نمودار منتشر شده تا تمام مردم بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است یکی از ابزارهای پرکاربرد در کیلید که تاثیرشگرفی در بازار مسکن ایجاد کرده و برای اولین‌بار در ایران مورد استفاده قرارگرفته، تخمین قیمت است. تخمین قیمت کیلید با ضریب خطای بسیار پایین، مشخصات قیمت و سایر مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در انتخاب صحیح یک ملک را تنها با وارد کردن کد پستی نشان می‌دهد.

 این ابزار علاوه بر اینکه مالکان را برای اطلاع از میزان دارایی ملکی خود یاری می‌رساند و متقاضیان را کمک می‌کند تا از قیمت ملک مورد نظر خوددر کمترین بازه زمانی مطلع شوند، جلوی سوداگری در بازار مسکن را نیز می‌گیرد. به این طریق که متقاضی اجاره آپارتمان در فرمانیه می‌تواند با تخمین قیمت کیلید از ارزش واقعی آن ملک مطلع شده و با تبدیل آن به نرخ اجاره‌بها با صاحب‌خانه وارد مذاکره شود و جلوی زیاده‌خواهی احتمالی مالکان را بگیرد.

این مجموعه دانش‌بنیان علاوه بر این ابزارها، گامی مهم در اقتصاد مسکن برداشته و با ایجاد بخشی با عنوان اطلاعات بازار مسکن تمام نوسانات موجود در این بخش را به تفکیک مناطق در بازه‌های زمانی مختلف که بنا به نیاز کاربر ارائه می‌شود منتشر می‌کند. کیلید در این بخش، روند معاملات از نظر تعداد و ارزش معاملات را در قالب نمودار در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا علاوه بر ارزش فعلی ملک روند رشد و کاهش قیمت در آن مناطق را نیز مشاهده کنند.

از سوی دیگر تمام اطلاعات و محتواهای تخصصی مربوط به بخش مسکن، همچون معماری و شهرسازی، اقتصاد مسکن، محله گردی، سبک زندگی و اخبار و گزارش‌های تحلیلی بخش مسکن در مجله خبری کیلید با عنوان (kiliDmag) تولید و منتشر می‌شود. ازاین‌رو می‌توان کیلید را مرجعی مناسب برای رفع تمام نیازهای مسکنی برشمرد و تمام اطلاعات مربوط به این بخش را از سامانه کیلید استخراج کرد. اطلاعاتی که می‌تواند در این بازه زمانی که به طور مثال نرخ اجاره آپارتمان در نیاوران افزایش بسیاری داشته، متقاضیان ورود به این بخش بهترین انتخاب را با قیمت‌های منطقی داشته باشند و با نرخ واقعی با مالک وارد مذاکره شوند.