چگونه از بیماران مبتلا به سرطان در منزل مراقبت کنیم؟

هر روزه هزاران نفر به انواع مختلف سرطان مبتلا می شوند. سرطان دومین علت مرگ و میر شناخته شده است. تلاش فرد برای بیماری و مقابله با بیماری انرژی بسیاری نیاز دارد و علاوه بر حمایت های درمانی این بیماران نیاز به  حمایت عاطفی دارند. درمان سرطان عوارض جانبی شدیدی برای بیمار به همراه دارد. علائمی مانند کاهش اشتها، حات تهوع، درد و بیخوابی در این بیماران شایع است.  از این رو خانواده ها حداکثر تلاش خود را برای فراهم کردن بهترین شرایط برای بیمار انجام می دهند. طبق مطالعات انجام شده مراقبت در منزل برای بهبودی بیمار نسبت به بیمارستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

فراهم کردن شرایطی در خانه برای بیمارانی که دچار انواع مختلف بیماری سرطان شده اند می تواند در روند بهبودی بیماری آنها تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد.

1

مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان توسط خدمات مراقبتی و درمانی در منزل می تواند گروه سنی مختلف و طیف وسیعی از خدمات را در بر داشته باشد. استفاده از خدمات تخصصی پرستار سالمند و پرستار کودک می تواند با در دسترس قرار دادن خدمات با کیفیت به بیماران و خانواده آنها کمک فراوانی کند.

اگرچه بسیاری از اعضای خانواده مسولیت مراقبت از بیمارانشان را به عهده می گیرند ولی به دلیل استرس و عدم تخصص لازم اغلب نمی توانند نیازهای بیمار را در حد مطلوب بر آورده کنند و خود نیز دچار فرسودگی ناشی از فشار جسمی و روانی مراقبتی می شوند.

خدمات گسترده ای که توسط مراکزی مانند مرکز پرستاری زندگی برتر به افراد دارای بیماری سرطان ارائه می شود شامل طیف بسیار گسترده ای از خدمات است . این خدمات با توجه به نیاز بیمار و خانواده و همچنین مرحله ای از بیماری که فرد تجربه می کنند متفاوت است. مراقبین متخصص به نیازهای بیمار و خانواده های آن ها حساس اند و قادراند با مهارت از بیمار مراقبت کنند.

برخی از بیماران و خانواده آن ها در انجام امور روزانه به کمک نیاز دارند. انجام اموری مانند دوش گرفتن، حمل ونقل برای انجام ملاقات های روتین پزشکی، تعویض لباس بیمار و مدیریت داروها و آماده کردن غذا و ... را میتوان بر عهده مراقب بیمار قرار داد.

مراقبین به درخواست خانوده می توانند به صورت شبانه روزی و یا پاره وقت در کنار بیمار حضور داشته و به او کمک کنند

علاوه بر مراقب بیمار سایر اعضای تیم مراقبتی نیز می توانند برای کاهش استرس و نگرانی خانواده و بیمار و همچنین کاهش هزینه و سختی در جابجایی بیمار به او کمک کنند.

پرستار بیمار نیز به عنوان یکی از اعضای تیم مراقبتی و درمانی با حضور در کنار خانواده و بررسی شرای موجود با کمک زشک برنامه مشخصی را برای بیمار در نظر می گیرند. رستار خدمات مشخص شده را به صورت تخصصی به بیمار ارائه می دهد.

خدماتی که پرستار در منزل ارائه میدهد شالمل مراقبت از زخم، تزریقات، مراقبت از بگ کلئوستومی، دادن داروها و نظارت بر مصرف منظم آنها، توجه به عوارض جانبی داروها ، کنترل درد و همچنین آموزش و حمایت از بیمار و خانواده نیز انجام می شود.

2

فیزیوتراپی نیز از جمه خدماتی است که در منزل برای بیمان مبتلا به سرطان قابل ارائه است. فیزیوتراپ به بیمار کمک می کند تا بتواند قدرت از بین رفته عضلات و دامه حرکتی مفاصل را به کمک تجهیزات مورد نیاز بهبود ببخشد.

تیم مراقبتی از بیماران مبتلا به سرطان در منزل در صورت نیاز از خدمات کاردرمانی نیز استفاده می کنند. متخصصین کاردرمانگر به بیمار کمک می کنند تا بتوانند فعالیت های روزمره زندگی خود را انجام دهند. انها با توجه میزان استقلال و توانمندی بیمار آموزش های لازم را به او ارائه می دهند تا بیمار بتواند مهارت های لازم را کسب کند و در صورتی که تجهیزات خاصی نیاز باشد روش استفاده از انها را نیز به بیمار آموزش می دهند.

اگر بیمار قادر به صحبت کردن نباشد یک گفتاردرمان می تواند با استفاده از مهارت ها و تجهیزات مورد نیاز  به بیمار کمک کند تا توانایی برقراری ارتباط را مجددا به دست آورد. همچنین مشکل در بلع نیز توسط گفتار درمان بررسی می شود.

3

در طول درمان توجه به نیازهای تغذیه ای بیمار حائز اهمیت است. این افراد اغلب به تنهایی قادر به تهیه غذای مقوی برای خود نیستند. در نتیجه مراقبین و پرستاران که آموزش های لازم در رابطه با تهیه ی غذای رژیمی مناسب با بیمار را زیر نظر پزشکان دیده اند، می توانند آماده کردن غذا را به عهده بگیرند. همچنین کارشناسان و متخصصین تغدیه نیز می توانند با حضور در منزل برنامه رژیم غذایی را برای بیمار آماده کنند و به مراقبین و یا اعضای خانواده در خصوص تهیه آن آموزش های لازم را ارائه دهند.

کاهش انرژی و انگیزه برای شرکت در فعالیت های اجتماعی گذشته و شرایط جسمانی نا مساعد باعث ایجاد حس تنهایی و انزوا در بیمار می شوند. افرادی که به سرطان مبتلا می شوند نسبت به ابتلا به اختالات روانی مانند افسردگی مستعد تر هستند. مراقبین و کارشناسان و همچنین متخصصین روانشناس می توانند با مشاوره ها و راهکارهای خود از ابتلا بیمار به اختلالات روانی مانند استرس و اضطراب پیشگیری کنند.

برای مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان باید تمامی جنبه های درمانی، امور شخصی، حمایت عاطفی  و توانبخشی را فراهم کرد. استفاده از خدمات مراقبتی در منزل برای قرار گرفتن در کنار سایر اعضای خانواده در همچنین دریافت خدمات تخصصی امن از جمله مهترین روش های مراقبتی است که از جانب خانواده ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر به ادرس https://www.zendegiebartar.com/ مراجعه کنید