دره هفت حوض، عجیب ترین جاذبه مشهد

اکثر ما وقتی نام مشهد را می شنویم اول از هر چیزی تصویر حرم امام رضا در ذهنمان تداعی می گردد؛ اما در این مقاله یک منطقه جذاب را به شما معرفی می کنیم که می توانید ساعاتی را در آن به گشت و گذار بپردازید و لذت ببرید. جاهای دیدنی مشهد بی شمارند که البته تعدادی از آن ها هم از چشم توریست ها پنهان مانده و همین امر دلیلی برای بکر ماندن و سکوت دلنشین آن ها می باشد.

هفت حوض مشهد

هفت حوض مشهد

یکی از زیباترین و البته عجیب ترین مکان هایی که در شهر مشهد وجود دارد منطقه تفریحی هفت حوض می باشد. این جاذبه زیبا در بوستان هفت حوض واقع در 7 کیلومتری مشهد قرار دارد. وجود حوضچه های طبیعی که در طول سال های متوالی ایجاد شده اند دلیلی برای نام گذاری این مکان بوده است. این حوضچه ها که در امتداد یکدیگر قرار دارند آب را یکی پس از دیگری به حوضچه پایین تر انتقال می دهند و این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که آب درون حوضچه آخر جمع شود و از آن جا در مسیر رودخانه قرار می گیرد. طول مسیر حوضچه ها حدود 1700 متر است که پیرامون آن را فضای سبز دل انگیزی پوشش داده است. اگر به دنبال آرامش در دل طبیعت هستید، این مکان انتخابی مناسبی می باشد زیرا بسیار بکر و تماشایی بوده و هنوز هم نزد بسیاری از توریست ها ناشناخته است. بهتر است کتانی به پا داشته باشید تا بتوانید به راحتی از روی سنگ ها عبور کرده و از تماشای این حوضچه ها لذت ببرید. پارک هفت حوض مشهد با وسعت 570 هکتار، علاوه بر این حوضچه ها مناظر چشم نواز دیگری هم دارد که در معرض نمایش قرار گرفته است.

هفت حوض مشهد

چگونگی پدید آمدن هفت حوض مشهد

قرن ها است که آب در این حوضچه های خاص جریان دارد؛ اما این پدیده از کجا شکل گرفته و چگونه ایجاد شده است؟ ریزش آب از ارتفاع و نوع سنگی که در محیط وجود داشته عامل اصلی ایجاد حوضچه های طبیعی هفت حوض در دل سنگ بوده است. این پدیده زیبا هرساله تعداد زیادی از گردشگران تور مشهد را به بوستان هفت حوض می آورد. گذر زمان و باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق، مواد آهکی نرمی که میان سنگ ها وجود داشته را دچار فرسایش کرده و سبب ایجاد شکل های ژئومورفولوژی دولین شده است. بعد از تماشای هفت حوض اصلی که در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند، در ادامه مسیر تک حوض هایی را مشاهده می کنید که نسبتا بزرگ تر هستند. وسعت تمامی حوضچه ها یکسان نبوده و برخی از آن ها کوچک و بعضی به اندازه یک استخر کوچک هستند؛ اما قرارگیری آن ها در کنار هم جلوه ای فوق العاده را شکل داده است.

بهترین زمان بازدید از دره هفت حوض مشهد

در بوستان هفت حوض سکوت و آرامشی بی نظیر حکم فرما بوده که سفر به مشهد را برای شما خاطره انگیز می کند. بهترین زمانی که می توانید از این پدیده دیدن کنید، فصل بهار و پاییز است؛ در فصل بهار زیبایی های محیط به بیشترین حد خود می رسد و امکان ثبت عکس های یادگاری در منظره ای خیره کننده را در اختیار شما می گذارد.

نکاتی که در بازدید از دره هفت حوض باید مد نظر قرار دهید

1. این منطقه دارای سنگ های صاف و صیقلی است که باید مراقب آن ها باشید.

2. از آن جایی که حدود 2 کیلومتر از مسیر رسیدن به دره هفت حوض را باید پیاده روی کنید، لازم است کتانی مناسب به پا داشته باشید.

3. امکانات این مکان بسیار محدود بوده و اگر قصد پیک نیک دارید لوازم و وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید.

4. هیچ گونه امکاناتی برای حفظ امنیت گردشگران در این منطقه پیش بینی نشده از همین رو توصیه می کنیم پیش از تاریکی هوا منطقه را ترک نمایید.

مجموعه هفت حوض مشهد

آدرس هفت حوض مشهد

برای رسیدن به زیباترین جاذبه طبیعی مشهد باید راهی کوه های خلج که در 7 کیلومتری مشهد واقع شده شوید به این صورت که از جاده خلج وارد شهرک سیدی می شوید و بعد از 3 کیلومتر به یک دوراهی می رسید که باید آسفالت سمت چپ را ادامه دهید تا جایی که به یک میدان برسید، وقتی به میدان رسیدید باید ماشینتان را پارک کنید و حدود 2 کیلومتر را به صورت پیاده بپیمایید تا به دره هفت حوض برسید.