افزایش اعتماد به نفس با مراجعه به دکتر بهشتیان (دکتر روانشناس در تهران)

اعتماد به نفس به طور کلی به عقاید شما در مورد خودتان و توانمندی هایتان اشاره دارد. عزت نفس افراد در سطوح ضعیف، قوی یا متوسط قرار می‌گیرد. شاید بدانید که چه عواملی روی اعتماد به نفس شما اثر داشته است (مثلاً به شما زورگویی شده یا احساس تنهایی می‌کنید) شاید هم این نکته برایتان ناشناخته است. به هر حال می‌توانید با توجه به نکات زیر، اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید. البته از بهترین راههای افزایش اعتماد به نفس داشتن جلسات روان درمانی با یک مشاور یا روانشناس است. بسیاری فکر می کنند فقط دکتر روانشناس خوب در تهران یا کلان شهرها پیدا می شود و به همین دلیل اقدامی برای حل مشکل خود نمی کنند.

 

عوامل شکل دهنده و مؤثر بر عزت نفس

عزت نفس از اوایل کودکی شکل می‌گیرد. عوامل مؤثر بر عزت نفس شامل موارد زیر هستند:

  • افکار و برداشت‌های شما
  • نحوه واکنش دیگران در قبال شما
  • تجاربی که در خانه، مدرسه، محل کار و جامعه به دست آورده‌اید
  • بیماری، ناتوانی یا آسیب دیدگی
  • سن
  • نقش و موقعیت اجتماعی
  • پیام‌های رسانه‌

روابطی که با نزدیکان (والدین، خواهر و برادرها، همسالان، اساتید و سایر افراد مهم) دارید؛ در شکل گیری عزت نفس شما اهمیت دارند. اغلب باورهایی که در حال حاضر دارید، بازتابی از پیام های دریافتی از این افراد در طول زمان هستند.

اگر روابط قدرتمندی دارید و طور کلی بازخورد مثبتی دریافت می‌کنید پس به احتمال بیشتری خودتان را فردی ارزشمند دانسته و عزت نفس سالم‌تری دارید. اگر غالباً بازخوردهای منفی دریافت می‌کنید؛ پس از عزت نفس ضعیف رنج می‌برید.

البته روابط و تجارب قبلی، سرنوشت حتمی شما را نمی‌سازند. افکار خودتان هم تأثیر زیادی روی عزت نفس دارند. از طرفی این افکار تحت کنترل خودتان قرار دارند. اگر به سمت تمرکز روی نقاط ضعف یا نواقص خودتان گرایش دارید؛ می‌توانید شرایط را تغییر داده و به دیدگاه متعادل و دقیق در قبال خودتان برسید.

بهترین راههای افزایش اعتماد به نفس

روش های درمانی مطمئنی برای درمان عزت نفس پایین و کمرویی وجود دارد. درمان هایی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است. بهترین روش درمان کمبود عزت نفس مراجعه به دکتر روانشناس متبحر است. اما پیدا کردن یک دکتر روانشناس خوب در تهران هم کار سختی است.

در صورتی که بخواهید به صورت اصولی و در در طول  12 هفته اعتماد به نفس خود را افزایش دهید پیشنهاد می کنم در دوره آنلاین افزایش اعتماد به نفس با نظارت دکتر بهشتیان شرکت کنید.

برای تقویت اعتماد به نفس با خودتان مهربان باشید

یک ندای درونی به شما می‌گوید که چه افکاری در مورد خودتان دارید. در جهت رفتار محبت آمیز در قبال خودتان تلاش کنید. اگر در این زمینه دچار لغزش شدید، افکار منفی در مورد خودتان را به چالش بکشید. همانگونه که با رفقا صحبت می‌کنید با خودتان حرف بزنید. شاید این کار در ابتدا دشوار به نظر برسد ولی با کمی تمرین درست می‌شود. برای مثال سه وجهه مثبت از خودتان را یادداشت کنید.

مقایسه کردن قاتل اعتماد به نفس است

مقایسه خودتان با دیگران راه خوبی برای تجربه کردن حس خفقان است. به جای اینکه دیگران را معیار مقایسه قرار دهید؛ روی اهداف و پیشرفت‌های خودتان متمرکز شوید. هیچ کسی به این فشار بی فایده نیاز ندارد!

اثر در بالا بردن اعتماد به نفس

ورزش کردن روش فوق العاده ای برای افزایش انگیزش، تمرین هدفگذاری و افزایش اعتماد به نفس است. با ورزش کردن، اندروفین ها در بدن آزاد می‌شوند که حس سرخوشی را به شما می‌بخشند. و داشتن حس خوب باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

هیچ کسی کامل نیست

همواره بهترین عملکرد را از خودتان نشان دهید ولی بدانید که کامل بودن یک هدف غیرواقع بینانه است.

بدانید که هر کسی اشتباه می‌کند

برای یادگیری و رشد، اشتباه می‌کنید؛ پس خودتان را سرزنش نکرده و حس عذاب وجدان را در ذهنتان ذخیره نکنید. هر کسی در چنین شرایطی قرار گرفته است. تمام افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بارها و بارها شکست خورده اند اما اشتباهات خود را پذیرفته اند.

روی موارد قابل تغییر متمرکز شوید

می‌توانید روی مقوله‌های غیرقابل کنترل متمرکز شوید ولی با این روش به جایی نمی‌رسید. در عوض روی موارد قابل کنترل متمرکز شوید و آنها را بررسی کنید. برای مثال یکی از موارد قابل کنترل در مورد خودتان و سه روش برای تغییر آن را یادداشت کنید.

کارهایی که دوست دارید انجام دهید

اگر برای امور خوشایند وقت بگذارید به طرز فکر مثبتی می‌رسید و به مرور اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند. هر روز، وقتی برای این امور بگذارید. این امور شامل مطالعه کتاب، آشپزی یا حتی لم دادن و دوش گرفتن هستند.

بابت شادی‌های کوچک، جشن بگیرید

امروز با سلامتی کامل از خواب بلند شدید و برای خودتان املت درست کردید. این‌ها نمونه‌هایی از نعمت خداوند هستند. خیلی ساده آنها را جشن بگیرید. با این روش به اعتماد به نفس و حس بهتری نسبت به خودتان می‌رسید. در پایان هر روز، فهرستی از این شادی‌های کوچک را تهیه کنید.

اثر دوستی بر افزایش اعتماد به نفس

کمک و توجه به سایر افراد باعث تقویت خلق و خوی آنها شده و عزت نفس شما را افزایش می دهد.

حمایت های دوستان اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد

افرادی که حس خوبی به شما می‌دهند را دور خودتان جمع کنید و از افرادیکه افکار منفی را در شما فعال می‌کنند، فاصله بگیرید. از قدیم گفته اند تو اول بگو با کیان دوستی تا پس از آن بگویم تو کیستی.

راهنمای انتخاب دکتر روانشناس خوب در تهران

در پایان به طور خلاصه به یاد داشته باشید که اگر عزت نفس بسیار پایینی دارید بهترین راه افزایش اعتماد به نفس کمک گرفتن از یک دکتر روانشناس خوب است. و عمده راهکارهای توصیه شده در اینترنت اثرات خفیفی بر عزت نفس شما خواهند داشت. برای پیدا کردن یک دکتر روانشناس خوب توصیه می کنم ابتدا مقاله دکتر بهشتیان درباره 15 ویژگی دکتر روانشناس خوب و راهنمای انتخاب دکتر روانشناس خوب در تهران را در سایت ایشان به آدرس www.beheshtiyan.ir مطالعه کنید.