آشنایی با شیوه های جدید درمان کیست مویی

عارضه ای که معمولا در آخرین نقطه ستون فقرات یا همان استخوان دنبالچه نمایان می‌شود و مشکلات زیادی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. ممکن است شما هم در نقاط مختلف بدنتان با برگشتن مو به داخل پوست و ایجاد جوش مواجه شده باشید که بعد از مدتی خود به خود رفع می شود. 

اما عارضه کیست مویی که در بخش بالایی خط باسن و مقعد ایجاد می شود معمولا به همین راحتی برطرف نشده و باید تحت درمان قرار گیرد. کیست مویی مقعدی (pilonidal sinus) همان برگشت مو به داخل پوست اطراف مقعد است که با چرک و عفونت همراه می‌شود و می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری در افراد پرمو بیشتر دیده می‌شود اما عوامل دیگری هم در ایجاد آن دخیل هستند. 

مویی که به داخل برمی‌گردد معمولا سوراخی در زیر پوست ایجاد می کند که داخل آن عفونت جمع می شود و به همین دلیل باعث بروز التهاب و قرمزی می شود. عفونت کیست در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری کم است و به همین دلیل فرد مبتلا در ابتدا علائم چندانی نخواهد داشت. 

ایجاد یک برآمدگی سفت در بالای مقعد می‌تواند اولین نشانه کیست مویی باشد که بعد از تشکیل آبسه و مزمن شدن این بیماری، علائم آن افزایش می یابد. این نشانه ها به شکل قرمزی و التهاب، خروج چرک و ترشحات، ایجاد سوراخ در پوست ناحیه مقعد و درد زیاد هنگام نشستن بروز پیدا می کند.

روش های درمان کیست مویی

اگر در ابتدای بیماری و قبل از گسترش عفونت و تشکیل آبسه متوجه این عارضه شدید، می توانید از روش های خانگی و دارویی برای درمان آن استفاده کنید. با اینکه روش های خانگی به عنوان درمان قطعی و ریشه ای برای کیست مویی به شمار نمی‌روند اما در مواقعی ممکن است کارساز باشند.

البته استفاده خودسرانه از این روش ها می تواند روند درمان را پیچیده تر کند و باید حتما طبق دستور پزشک انجام شود. اگر بعد از چندین روز این درمان ها کارساز نبود، احتمالا یکی از روش های درمان کیست مویی با لیزر یا جراحی به شما پیشنهاد می شود. در ادامه انواع روش های درمان کیست را با هم بررسی می کنیم:

درمان خانگی کیست مویی

در اینجا روش‌هایی که می توانند در کاهش علائم و التهاب کیست مویی موثر باشند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

عسل: این ماده با داشتن خاصیت آنتی باکتریال برای ضدعفونی کردن موضع بیماری و همچنین کاهش التهاب آن بسیار مفید است.

سیر: این ماده خواص فراوانی دارد که از جمله آن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان این عارضه کمک می کند. شما می توانید سیر را له کرده و چند دقیقه روی موضع بیماری قرار دهید تا باکتری های این محل را بطور کامل از بین ببرد.

آلوئه ورا: یکی دیگر از درمان های موثر برای کاهش علائم کیست مویی استفاده از آلوئه وراست. برای استفاده از این گیاه باید مقداری از ژل آن را خارج کنید و چندین بار در روز به مدت چند دقیقه روی سینوس استعمال کنید و سپس بشویید.

کمپرس گرم: استفاده از این روش به کاهش درد این عارضه و همچنین تخلیه عفونت و تسریع روند بیماری کمک می کند. البته باید در نظر داشت که این روش فقط و فقط علائم بیماری را کاهش می دهد.

سرکه سیب: این ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند موضع بیماری را ضد عفونی کرده و ph پوست را تنظیم کند و در نتیجه روند درمان بیماری را بهبود ببخشد.

نمک: نمک به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد برای درمان کیست مویی استفاده می شود و به کاهش التهاب و عفونت این عارضه کمک می کند. می توایند مقداری نمک طبیعی را داخل یک لگن پر از آب ریخته و هر روز چند دقیقه داخل آن بنشینید.

درمان دارویی کیست پیلونیدال

همانطور که در بالا هم اشاره شد، اگر عفونت کیست مویی اندک باشد می توان به کمک دارو آن را درمان کرد. داروهایی که برای درمان عفونت و التهاب این عارضه استفاده می شوند شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن مثل استامینوفن و ایبوبروفن می باشند. برای اثربخشی دارو باید آنها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. همچنین استفاده از داروهای موضعی پماد و کرم هم می تواند به درمان این عارضه کمک کند. 

یک روش درمانی دیگر هم وجود دارد که در آن ماده ای شیمیایی به اسم فنل در موضع بیماری تزریق می شود که می تواند این عارضه را بهبود ببخشد.

جراحی کیست مویی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که ریسک جراحی به روش های سنتی را می پذیرید، می توانید از روش های عمل کیست مویی به روش باز و بسته برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

عمل باز کیست مویی: در عمل باز به وسیله تیغ جراحی برشی روی کیست ایجاد می شود و بافت بیماری بطور کامل حذف شده و عفونت و زائده های ایجاد شده بطور کامل تخلیه می شود. در این روش پزشک تصمیم می گیرد که محل جراحی را بخیه نزند تا به مرور زمان ترمیم شود. 

جراحی بسته کیست مویی: در این روش جراحی برشی بیضی شکل با توجه به میزان گسترش عفونت بیماری روی مقعد ایجاد می شود که پس از تخلیه و پاکسازی ناحیه، محل جراحی بخیه زده می شود. روش های جراحی سنتی نیاز به پانسمان و شستشوی زخم و مراقبت های بعد از عمل دارد و در روزهای ابتدایی شاهد خروج ترشحاتی از محل جراحی خواهید بود. به همین دلیل تعویض به موقع پانسمان و جلوگیری از تجمع باکتری در این محل برای پیشگیری از بروز عفونت بسیار حائز اهمیت است.

درمان کیست مویی با لیزر

جدیدترین روشی که برای درمان کیست مویی و سایر بیماری های ناحیه نشیمنگاه مورد استفاده قرار می گیرد، لیزر است. درمان کیست مویی با لیزر به دلیل اثربخشی بالا توانسته رضایت بسیاری از بیماران را جلب کند و امروزه به عنوان درمان قطعی این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر سینوس در مقایسه با جراحی دارای مزایای فراوانی است که در ادامه بخشی از آنها را با هم مرور می کنیم:

  • روش لیزر بدون بیهوشی و بصورت سرپایی انجام می شود.
  • لیزر یک روش قطعی است و آسیبی به بافت های مجاور وارد نمی کند.
  • درمان کیست مویی با لیزر بدون درد و خونریزی انجام می شود.
  • در این روش نیازی به پانسمان و مراقبت های بعد از جراحی نیست
  • لیزر کیست مویی در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و نیازی به بستری شدن نمی باشد
  • احتمال بازگشت بیماری در این روش بسیار پایین تر از سایر روش هاست
  • روش لیزر هیچ یک از عوارض جراحی را به دنبال ندارد

هزینه لیزر کیست مویی

هزینه درمان کیست مویی با لیزر به آیتم های مختلفی بستگی دارد که بعد از معاینه توسط پزشک تعیین می شود. میزان پیشرفت بیماری، کلینیکی که لیزر در آن انجام می‌شود و همچنین دکتر متخصص در تعیین این هزینه تاثیرگذارند. در مورد اینکه بیمه این هزینه را پرداخت می کند یا خیر؟ باید بگوییم که هزینه عمل های سرپایی توسط بیمه پرداخت نمی‌شود اما بیمارانی که بیمه تکمیلی دارند شاید بتوانند بخشی از هزینه جراحی با لیزر را از بیمه دریافت کنند.