10 چیزی که یک متخصص ارتودنسی هرگز به شما نمی گوید

اصولا یک متخصص ارتودنسی خوب طی یک جلسه مشاوره، تمام اطلاعات لازم در خصوص ارتودنسی و طول دوره درمان را به بیماران و مراجعان توضیح می دهد. اما خیلی کم پیش میاید که متخصصی درباره جزئیات کار به بیماران توضیح دهد. حتی برخی موارد هستند که متخصص درباره  آن ها  به شما کوچکترین اطلاعات نمی دهند. این مقاله حاوی 11 حقیقتی است که یک متخصص ارتودنسی به بیماران خود نمی گوید اما هر  کسی که می خواهد ارتودنسی کند باید بداند.

1. دندان های شما زرد می شود

ارتودنسی یک درمان عالی برای صاف و هماهنگ کردن دندان های نامنظم است. این درمان ممکن است چندین ماه یا چندین سال طول بکشد. زمانی که دستگاه های ارتودنسی به دندان ها متصل می شود دیگر مانند سابق نمی توانید مسواک بزنید اما شما باید روزانه دو نوبت اینکار را انجام دهید. حتی با این وجود باز هم ممکن است دندان های شما زرد شوند و این موضوع در اغلب بیماران صادق است. زرد شدن دندان ها بیشتر در طول ارتودنسی ثابت دیده می شود.

2. ممکن است بریس های شخص دیگری را استفاده کنید

اشتباه برداشت نکنید، شما قرار نیست که از دستگاه هایی که قبلا توسط شخص دیگر استفاده شده به همان شکل استفاده کنید. منظور این است که دستگاه هایی که شما در حال استفاده از آن ها هستید ممکن است بازیافتی باشند. برای مثال اگر از ارتودنسی متحرک با پلاک های شفاف استفاده می کنید ممکن است پلاک شما توسط لابراتوار سازنده دوباره وارد چرخه بازیافت شده و از آن برای ساخت پلاک های جدید استفاده شود. به همین شکل براکت های ارتودنسی نیز ممکن است دوباره بازیافت شود.

3. اگر پلاک شفاف ارتودنسی را منظم استفاده نکنید متخصص متوجه می شود

پلاک ها جزئی از دستگاه های ارتودنسی نامرئی هستند که به صورت شفاف تولید می شوند. پلاک ها را باید در شبانه روز دست کم 22 ساعت استفاده کرد. اگر یادتان برود که در طول روز 22 ساعت پلاک استفاده کنید متخصص این موضوع را متوجه می شود. هر پلاک طی 2 هفته دندان ها را به اندازه بسیار کمی جابجا می کند. اگر بعد از دو هفته دندان شما به آن مقدار جابجا نشده باشد متخصص ارتودنسی به راحتی متوجه این موضوع می شود.

4. مدت زمان ارتودنسی از چیزی که به شمام می گویند بیشتر طول می کشد

در اغلب اوقات متخصصان مدت زمان دقیقی به شما در خصوص طول دوره ارتودنسی اعلام نمی کنند. ممکن است بسته به نوع و شدت مشکل شما، 6 ماه یا حتی 3 سال طول بکشد تا مشکلات نامنظمی دندان های شما حل شود. در اغلب موارد زمانی که متخصص به شما می گوید که طول دوره درمان شما مثلا 1 سال است بدانید که ممکن است بیشت  از یک سال طول بکشد.

 

5. اگه چک و چانه بزنید هزینه ارتودنسی کم می شود

2

ارتودنسی از جمله پروسه های زمانبر و پر هزینه دندانپزشکی است. ممکن است لازم باشد همه هزینه ارتودنسی را یکجا پرداخت کنید و ممکن است به صورت اقساطی. نکته مهم این است که با چک و چانه زدن میتوان دست کم تا 5 درصد از یک متخصص ارتودنسی خوب تخفیف دریافت کرد.

6. بعد از برداشتن دستگاه ارتودنسی هنوز کارتان با متخصص تمام نمی شود

این مورد را اغلب متخصصان در ابتدای درمان به بیماران نمیگویند. اما بعد از اتمام مدت زمان ارتودنسی، تازه یک بخش  دیگر از درمان باقی میماند و آن استفاده از نگهدارنده  های ارتودنسی است. این نگهدارنده ها برای حفظ موقیت صاف شده دندان ها استفاده میشود. ممکن است چند ماه یا حتی چند سال لازم باشد از این نگهدانده ها استفاده کنید. اگر متخصص در خصوص این موضوع با شما صحبت کرد به او به  چشم یک متخصص خوب نگاه کنید.

7. هر وقت با پلاک شفاف چیزی بخورید یا بنوشید متخصص می فهمد

با پلاک های شفاف ارتودنسی مانند اینوزیلاین  نباید چیزی بخورید. در واقع باید اول آن ها را در بیاورید سپس آب، غذا یا نوشیدنی میل کنید. اگر اینکار را انجام ندهید، ممکن است که پلاک آسیب دیده و کارایی خودش را از دست بدهد. اگر شما با این پلاک ها چیزی بخورید متخصص  به راحتی متوجه خواهد شد اما به شما چیزی نمیگوید.

8.متخصص متوجه می شود که شما دستورالعمل ها را رعایت نمیکنید

شما باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و تمام دستورالعمل هایی که متخصص به شما گوشزد میکند را مو به مو انجام دهید زیرا ممکن با پشت گوش انداختن آن ها طول دوره درمان شما بیشتر  شده و هزینه هایی که باید بپردازید نیز سر به فلک بکشد. اگر حتی یک مورد از آن ها را انجام ندهید متخصص با توجه به میزان حرکت دندان ها، شکل ظاهری آن ها و تصاویر رادیولوژی متوجه میشود که کاسه  ای زیر نیم کاسه است. اما طبق معمول متخصص این را به شما نمیگوید.

9. ممکن است نیاز باشد به یک دندانپزشک دیگر مراجعه کنید

اگر دهان و دندان شما هیچ مشکلی نداشته باشد بدون دغدغه می توانید تنها با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب طول درمان را به پایان برسانید اما اگر مشکل لثه، ریشه دندان و یا یک مشکل با هر کدام از بافت های داخل دهان داشته باشید باید به متخصصان دیگری هم مراجعه کنید. برای مثال اگر لثه شما عفونت کرده باشد باید به مطب یک متخصص لثه هم مراجعه کنید و این ممکن است هزینه شما وپیچیدگی های درمان را بالا ببرد. که البته خیلی کم پیش میاید نیاز باشد تا به یک متخصص دگیر در کنار متخصص ارتودنسی خود سر بزنید.

10. اگر سیگار بکشید مدت زمان ارتودنسی شما بیشتر می شود

سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، نوشابه ها و سایر نوشیدنی ها و غذاهای ممنوعه میتواند باعث شود که طول دوره درمان شما افزایش پیدا کند. ممکن است شما سیگار بکشید و متخصص به شما چیزی نگوید (شما هم چیزی  نگویید) اما طول دوره درمان شما بیشتر میشود و سودش برای متخصص باقی میماند. پس سیگار نکشید.

بهترین متخصص ارتودنسی کیست؟

اگر متخصصی پیدا کردید که تمام 10 مورد بالا را به شما در همان جلسه مشاوره رایگان پیش از ارتودنسی توضیح داد و حتی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار داد حتما به آن متخصص اعتماد کنید زیرا او میتواند نمونه بهترین متخصص ارتودنسی دندان باشد.