«اشتغال»؛ رؤیای این روزهای جوانان استان بوشهر

به نقل از گام نیوز ؛ کار و اشتغال ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره از جمله دغدغه های اساسی مسئولان، خانواده ها و جوانان ایرانی بوده است. بدین روی موضوع اشتغال و بهره وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه ی کشور در نظر گرفته شود.

امروزه در کشور ما، بیکاری و مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است که می تواند پیامدهای نامطلوب اجتماعی را در زمینه های مختلف به همراه داشته باشد.

به طوری که در سال های اخیر به ویژه در حال حاضر اقتصاد ایران با تعطیلی بسیاری از شرکت ها و کارخانجات، علاوه بر معضل بیکاری، مشکلات دیگری را از جمله، فقر و ناهنجاری های روانی، خرابکاری و بزهکاری،مهاجرت، قاچاق مواد مخدر،طلاق و ... را به دنبال داشته است.

بیکاری و اشتغال جوانان تحصیلکرده یکی از مهمترین مشکلات چند ساله اخیر

موضوع نرخ بیکاری و اشتغال جوانان تحصیلکرده یکی از مهمترین مشکلات چند ساله اخیر است که در آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نیز قابل مشاهده است. بر اساس نظر کارشناسان، بیکاری جوانان تحصیلکرده در شرایط فعلی، مهم‌ترین مشکل کشور است که عمدتا پس از فراغت از تحصیل برای ورود به بازار کار مشکلات جدی دارند و این روند ممکن است تبعات اجتماعی وخیمی برای جامعه ایجاد نماید.

براساس قانون، متولی اشتغال برای هر فرد ایرانی قوه مجریه است که باید در جهت رفع این معضل، چاره اندیشی کند. کارشناسان این حوزه، با هشدار به وضعیت بد اشتغال و بیکاری جوانان، می گویند: دولت وظیفه دارد قبل از اینکه این مشکل به بحران تبدیل شود، فکری به حال رفع آن کند.

دولت های گذشته با وجود انجام برخی تلاش ها و سرمایه گذاری ها در این زمینه نتوانستند در کاهش نرخ بیکاری جوانان به ویژه تحصیل کرده های دانشگاهی موفق عمل کنند.

جدا از این که دولتهای گذشته عملکردنه چندان مطلوبی در حوزه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری از خود به جا گذاشته اند، اما دولت یازدهم علی رغم انتقادهایی که در این زمینه به دولتهای قبلی وارد ساخته و شعارهایی که در این زمینه داده است، با گذشت حدود سه سال نیم از فعالیت خود عملکردی به مراتب ضعیف تر از دولت های قبلی در این زمینه بر جای گذاشته است.

یکی از مهم‌ترین محورهای مورد تاکید روحانی، بعد از آغاز برجام، اشتغال جوانان و رفاه جامعه بود. پس از برجام، رفت و آمد های تیم های سیاسی و اقتصادی اروپایی به تهران رونق گرفت، همگان فکر می کردند که دیگر دارد وضع اقتصاد و به تبع آن اشتغال جوانان مملکت خوب می شود. اما دیری نپایید که کارشکنی ها آمریکا در اجرای برجام و تهدید  شرکت های اروپایی به رابطه با ایران، این امید را به یاس تبدیل کرد و برجام هم تا کنون نتوانست مشکلات اقتصادی کشور را حل نماید و هر روز شاهد تعطیلی کارخانجات و تحصن و تجمعات کارگران در اقصی و نقاط کشور هستیم.

رد اعای روحانی توسط مرکز آمار

حال در چهارمین سال از فعالیت دولت تدبیر و امید، مسئولان دولتی آمارهای ضد و نقیضی را از آخرین آمار اشتغال و بیکاری در جامعه ارائه می دهند. به طوری که رئیس جمهور روحانی می گوید: طی سه سال گذشته یک میلیون و 340 هزار اشتغال خالص ایجاد شده است، اما مرکز آمار ایران خلاف این ادعا را نشان می دهد و اعلام کرد: طی سه سال گذشته 615 هزار نفر از جمعیت شاغل کشور کم شده است.

درحالی که به نظر می رسد تحصیلکردگان جامعه باید شرایط مناسب تری را برای ورود به بازار کار کشور داشته باشند، اما آمارها می گویند چنین نیست و بررسی وضعیت بیکاری جوانان به ویژه تحصیلکرد گان در استان‌های مختلف کشور،اوضاع امیدوار کننده ای را نشان نمی دهد.

استان بوشهر از آن دست استان هایی است که علی رغم اینکه دارای منابع و ظرفیت‌های بسیار زیادی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، گمرک و دریا و ...برای اشتغال بوده، ولی با این وجود بیکاری جوانان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه اصلی مردم و جوانان این استان است.

هر‌گاه در استان بوشهر بر سر اشتغال صحبت می‌شود، نگاه‌ها متوجه پارس جنوبی و شرکت‌های مستقر در این منطقه می‌شود و انتظاراتی که مردم استان بوشهر از قطب اقتصادی و پایتخت کشور دارند.

در دولت گذشته شاهد تصویب طرحی مبنی بر به کارگیری حق 50 درصدی اشتغال جوانان بومی استان بوشهر در تمامی طرح ها و پروژه های تابع وزارت نفت در این استان بودیم، اما متاسفانه تا به امروز به دلیل کم توجهی مدیران ارشد نفتی و مهم تر از آن نبود خواست و عزمی راسخ در بین مسئولین استانی، این طرح به معنای واقعی کلمه، عملی نشد و هنوز هم شاهد بی تفاوتی مسئولان استانی و مدیران ارشد نفتی و شرکتی در پارس جنوبی نسبت به بکار گیری جوانان این مرز و بوم هستیم.

به جمع جوانان و دانشجویان که می روی تا نظرشان را در خصوص معضل بیکاری جویا شوی، زخم های کهنه ی آنان سرباز می کند.

محمد یکی ازدانشجویان فارغ التحصیلی رشته علوم سیاسی است که وقتی از وی در خصوص مشکل اشتغال جوانان می پرسی با یک آه و بعد از کمی مکث می گوید: واقعا حرف زدن من چه دردی را از این غصه چندین ساله دوا می کند؟ متاسفانه هیچ کس گوشش بدهکار نیست.

این جوان بیکار با اشاره به اینکه کسی به درد دل و مشکلات جوانان کشور توجهی ندارد می گوید: دریغ از عمر بر باد رفته که چندین سال برای درس و دانشگاه وقت گذاشته ام و برای کار به هر جا که مراجعه می کنم موفق به کار نمی شوم.

وی با بیان اینکه دولت برنامه مشخصی برای به کار گرفتن برخی رشته های دانشگاهی را ندارد، می گوید: من مانده ام که اگر برای برخی رشته ها ظرفیت کاری تعریف نشده است چرا اجازه تحصیل در این رشته ها در دانشگاه ها داده می شود.

حامد نیز دیگر فارغ التحصیل بیکار در بوشهر است که از دولت و مسئولین استانی گلایه زیادی دارد و می گوید: متاسفانه برنامه مشخصی از سوی مسئولین برای آینده ما جوانان وجود ندارد وما همچنان سردرگم پیدا کردن شغل هستیم.

این جوان بیکار، بیکاری را منشآ دیگر مشکلات جوانان از جمله مسکن، ازدواج ، طلاق، اعتیاد، بزهکاری، و ... می داند و می افزاید: امروز جوانان انگیزه خود را برای ادامه مناسب زندگی از دست داده اند روز به روز آمار آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد و طلاق در حال افزایش است.

خلاصه کلام، اینکه حل نشدن مشکل اشتغال جوان و نبود برنامه جامع و مشخص از سوی مسئولان در سالهای اخیر جوانان را دچار سردرگمی کرده است و موجب شده است سن ازدواج نیز در جامعه روند افزایشی داشته باشد که این امر نیز آسیب های متعدد اجتماعی دیگری بر جامعه و خانواده ها تحمیل می کند آسیب هایی که گاه هزینه های جبران ناپذیری در پی دارد.

بنابراین از بین بردن معظل بیکاری و اشتغال کامل جوانان کشور به ویژه جوانان استان بوشهر بیش از هر چیز مستلزم اتخاذ سیاستهای حمایتی یکپارچه و منسجم دولت و تلاش مسئولان و نمایندگان استان است و در آخر انتظار و امید است با همت دولت و همراهی مسئولان استان، در راستای تدوین برنامه ای جامع، علمی و موثر شاهد ایجاد فرصت های شغلی جدید، رونق بیش از پیش بازار کار و در نهایت جذب حداکثری جوانان جویای کار در استان باشیم تا به تبع آن بتوان کانون خانواده ها را گرم کرد و آسیب های اجتماعی را از بین برد.