کشف سفال هایی مربوط به دوره ساسانی در سواحل بوشهر

مدیر گروه باستان شناسی زیر آب کشور گفت: به دنبال مکاتبات دانشگاه علوم پزشکی با میراث فرهنگی متوجه وجود قطعاتی از سفال در آب‌های ساحلی بوشهر شدیم و بررسی ها را با استفاده از تیم غواصی بومی و علوم پزشکی آغاز کردیم.

 دکتر حسین توفیقیان با بیان این‌که این پژوهش‌ها یک ماه زمان برده است،افزود: در بررسی‌های خود بقایای یک کشتی غرق شده در دوره ساسانی را یافتیم که شاخص‌ترین وسایل کشف شده در میان آنها، سفال‌های اژدری شکل هستند.

وی ادامه داد: درون همه این سفال‌ها قیر اندود بوده و نوک تیز آنها ظاهری متمایز از سفال های دیگر دارد و علت آن این بوده که هنگام روی هم قرار گرفتن در کشتی و در تلاطم دریا تعادل کشتی را بهم نزنند.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بیان کرد: حدود هزار سال یعنی از دوره اشکانی تا اوایل اسلام، سفال‌ها برای جابه جایی مایعات با ارزش در خلیج فارس به کار می‌رفته است.

وی گفت:سفال‌های کشف شده در موزه باستان شناسی زیرآب بوشهر که با تلاش دکتر نبی پور پژوهشگر بوشهری و میراث فرهنگی این استان مهیا شده، نگهداری خواهد شد.

توفیقیان تصریح کرد: حدود 15 سال پیش اولین گام‌های باستان شناسی زیرآب در ایران برداشته شد و در حوزه خلیج فارس نیز کشفیاتی در بندر ریگ و آب‌های عمیق بندر سیراف در استان بوشهر صورت گرفت، اما کشفیات جدید از بهترین کارها در آب‌های خلیج فارس در سواحل بوشهر به شمار می‌رود.