جعجع: آماده مقابله با حزب‌الله هستم

 روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی نوشت «ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» لبنان (سوسیالیست ترقی خواه) در بخشی از گفت‌وگوی دیروز (دوشنبه) خود با شبکه «الجدید» گفت که هر شخصی از هر طایفه‌ای در لبنان که به فکر ماجراجویی نظامی باشد، دیوانه است.

این سخن جنبلاط از روی خیالبافی یا در پاسخ به سوالات شبکه الجدید نبود، جنبلاط در فکر کلماتی بود که چند روز قبل در دیدار با «سمیر جعجع » رئیس حزب «القوات المشترکه» شنیده بود که او در جمعی خصوصی به جنبلاط پیشنهاد استعفای نمایندگان این دو حزب از پارلمان را داده بود، اما با مخالفت او مواجه شده بود. جعجع پس از آن تاکید کرد که به مقابله خود با جنبش حزب‌الله تا آخر خط ادامه می‌دهد و افزوده بود: ۱۵ هزار نیرو دارم و قادر به مقابله با حزب‌الله هستیم، زیرا در نتیجه اوضاع در لبنان و منطقه بسیار ضعیف شده است.

جنبلاط که از شنیدن این اظهارات شوکه شده بود، درباره خطرناک بودن آن هشدار می‌دهد، اما جعجع در پاسخ می‌گوید: ما امروز قوی‌تر از زمان «بشیر الجُمّیِل» (رئیس پیشین حزب الکتائب) هستیم و حزب‌الله ضعیف‌تر از زمان «ابوعمار» (یاسر عرفات) است.

در حالی سمیر جعجع از خوانش سیاسی خود سخن می‌گوید که از حمایت آمریکا، عربستان سعودی، امارات و دیگر کشور‌ها برخوردار است، اما حزب الله به عقیده او ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است و چاره‌ای جز امتیاز دادن ندارد.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه که با این اظهارات مخالف است، این جلسه را ترک می‌کند و از اظهارات فرمانده‌ای که حتی یک روز هم در هیچ نبردی پیروز نشده است، تعجب می‌کند. او اظهاراتی را که شنیده به گوش برخی از دوستانش می‌رساند و معتقد است چه بسا این نشانه خطرناکی از موضوعی باشد که برای لبنان آماده شده و اوضاع کشور بدتر خواهد شد.

الاخبار در ادامه این گزارش به اظهارات دوازده سال قبل و به صورت مشخص در تاریخ نهم می ۲۰۰۸ سمیر جعجع پرداخته شده که جریان این گفتگو در یکی از ایمیل‌های فاش شده «میشل سیسون» سفیر وقت آمریکا، از سوی ویکیلیکس در سال ۲۰۱۱ آماده است؛ که او به سیسون می‌گوید: می‌خواهم آمریکا مطمئن باشد که القوات اللبنانیه ۷ تا ۱۰ هزار نیروی آموزش‎دیده و آماده اقدام دارد. ما می‌توانیم با حزب‌الله بجنگیم، اما به حمایت شما برای فراهم کردن سلاح برای این نیرو‌ها نیازمندیم. اگر فرودگاه بسته است می‌توان عملیات امداد را آبی-خاکی اجرا کنیم.

جعجع در گفتگو با جنبلاط از مسلح سازی سخن نمی‌گوید، زیرا این کار انجام شده است و آنچه در کلام وی خطرناک است، روحیه ماجراجویی جعجع و نشانه‌هایی از وجود اهداف کشور‌های منطقه یا غرب برای منفجر کردن اوضاع امنیتی در لبنان است و درخواست جمهوری خواهان کنگره آمریکا در دو هفته قبل برای تحریم بانک‌هایی که در مناطق فعالیت حزب الله است نشانه‌ای از ماهیت اهداف آنان در چند دسته کردن کشور است.

از سوی دیگر، جنبلاط در گفت‌وگوی دیروز خود از «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل، نیز انتقاد کرد و گفت: وی خودش را مأمور به تشکیل کابینه کرده، به جای اینکه فراکسیون‌های پارلمانی خواستار برنامه شوند حریری هیئتی را به سوی فراکسیون‌ها فرستاده تا نظرات آن‌ها را بشوند و این شبیه کودتا بر نقش‌ها و باقی مانده توافق «طائف» است.

او در ادامه اعلام کرد که هیئت المستقبل را به حضور نمی‌پذیرد، و از سخنان حریری درباره تشکیل دولت تکنوکرات و غیرسیاسی انتقاد کرد، زیرا این در حالی است که خودش شخصیتی سیاسی است.