تولید واکسن کرونا چند دلار می تواند به اقتصاد جهانی کمک می‌کند؟

کریستالینا جورجیووا، رئیس صندوق بین‌المللی پول ، شب گذشته طی سخنانی اعلام کرد: تقویت همکاری بین‌المللی برای تولید واکسن کرونا می‌تواند به روند بهبود اوضاع اقتصاد بین‌الملل کمک کرده و 9 هزار میلیارد دلار تا سال 2025 به درآمد جهان اضافه کند.

وی از آمریکا و چین هم خواست‌ تا به اجرای بسته‌های محرک اقتصادی ادامه داده چرا که این بسته‌ها می‌تواند به بهبود اوضاع در جهان کمک کند.

جورجیووا بر لزوم ساخت واکسن و توزیع متناسب آن در سراسر جهان، هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای ثروتمند، تأکید کرد و این اقدام را در راستای افزایش مسافرت‌ها، سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌الملل دانست.

وی گفت:‌اگر ما روند سریع بهبود اوضاع در همه جا را داشته باشیم بهبود سریع‌تر اوضاع در جهان را خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: با این 9 هزار میلیارد دلار افزایش درآمد جهان تا سال 2025 می‌توان امیدوار بود که شکاف درآمدی بین کشورهای ثروتمند و فقیر کاهش یابد.

کمیته بین‌المللی مالی و پولی صندوق بین‌المللی پول که جورجیووا در جمع آنها سخن می‌گفت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: دسترسی متعادل با قیمت مناسب به دارو یا واکسن کرونا در سراسر جهان یکی از اصلی‌ترین عوامل برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بلندمدت به اقتصاد جهانی است.

جورجیووا همچنین گفت: شکی نیست که کنگره و کاخ سفید در آمریکا در نهایت روی اجرای یک بسته کمک اقتصادی جدید توافق خواهند کرد.